Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jag tror också att många skidåkare skrivit under för att alla andra gjort det. För annars skickar man negativa signaler. Det är lite utpressningssituation över det.
Citat från
Expressen
Det här skulle jag aldrig skriva under.
”Vi vill att de ska vara tuffare”,
”inte minst i de här aktuella fallen”. Jag håller inte alls med. Vad gäller ryssarna så vet jag inte vad de har på dem. Hur kan jag då önska att det skall vara tuffare?
Och kravet på tuffare tag kan leda till mindre rättssäkerhet. Det är ju många här i tråden också som tycker att har man ertappats med doping i kroppen så skall det vara ett specifikt straff automatiskt. Det är ju ett sätt att göra det tuffare på.
Vad jag skulle vilja ha är fler tester. Ett sånt utrop skulle jag skriva under på.
Vad är det för problem man vill slippa i framtiden då? Doping eller cirkusen kring fallen? Tror man att det försvinner med mer stela och stränga regler? Jag jag vet ju inte om det är vad man vill ha?
Jag är helt på det klara med att tex. Sundby dopat sig. Men jag ser inte att hans doping varit något jätteproblem. Hans doping var en sorts doping där en proportionell skala skulle kunna användas. Nu har man endast en gräns för substansen han intog och när den överskreds så bröt han mot reglerna. Jag skulle gärna se en proportionell straffskala i dylika fall och det är ju då tvärt emot det jag misstänker att "tuffare tag" kan betyda.
Och om uppropet har Sudby-fallet som ett av exempel där det inte fungerat så förstår jag att han inte skrivit under. Det vore som att skriva under på att han kommit för lätt undan. Givetvis är han sig själv närmast.
Du skriver att du tycker att det är lite utpressningssituation kring att skriva under.
Varför skulle inte alla rena åkare självmant vilja skriva under, menar du?
För om alla rena åkare självmant skrev under, så skulle ju ingen ponerad utpressningssituation kunna föreligga.
De kanske tycker att Ryssland som land borde tryckas till hårdare? De kanske tycker att Norge som land borde tryckas till hårdare? De kanske tycker att FIS absolut ska överklaga Johaug-fallet? De kanske tycker att MJS fick ett Kalle Anka-straff? De kanske t o m misstänker att Björgen med sin legala doping går klart över det som är normalnivå, och vill att det i framtiden inte ska gå att få den möjligheten att få dopa sig legalt, medan de andra slavar på i spåret, smärtsamt medvetna att de pga maskinen Björgens legala doping, inte går att tävla om 1:a platsen? Förrän hon lägger av, men då kanske de för andra framtida åkare, vill ordna till rättvisa förutsättningar att tävla på samma villkor.
Det sägs att Björgen nu tillåts tävla med de andra på samma villkor, men i princip alla med ögonen öppna ser vad som sker, att hon nu är flera snäpp över vad som kan anses vara normalnivå. Hon är en Björginator, en man med slida, det är hemskt att se och detta måste få ett stopp, annars är sporten snart helt ointressant för den stora massan. Återstår det kluriga att leda det i bevis. Men det räcker att få till en regelförändring som i framtiden ej medför den möjligheten till legal doping som nu maskinen Björgen tyvärr åtnjuter, allt medan hon roffar åt sig en massa legala dopingguld under sin långa karriär som legal dopare.
Du ser inte MJS:s doping som något jätteproblem, ja det säger tyvärr allt.
Ja, om det nu skulle vara formulerat så att MJS skriver under något som försämrar hans egna chanser att fortsätta fuska, så är det inte det minsta konstigt att han inte vill skriva under, det har du helt rätt i, men det sänder likväl ut tydliga signaler kring hur MJS ser på hur längdskidåkning ska bedrivas.
Vad som ska anses rent respektive doping.
Hur som helst: några oerhört spännande år har vi nu framför oss, för sporten står helt klart vid ett tydligt vägskäl. Fortsätta vara tämligen vida populär, eller i en ganska så snar framtid:
Enbart existera.