2017-02-14, 17:24
Medlem
Gosifs avatar
Kommer ihåg när farsan hyrde ett 8bitars och Top Gun samt IceClimbers.. Wow vilken upplevelse.
Citera
2017-02-14, 20:06
Medlem
MuscleSharks avatar
Är jag den enda som inte hyrde spel?
Vad jag kan minnas så fanns det inte nån kiosk i mitt område som hyrde ut spel. Skulle man spela så fick man låna från kompisar eller så fick man köpa de spelen man ville spela.
Tror faktiskt inte att jag hade velat låna även om jag kunde. Att bara ha ett spel 1 dag och tvingas lämna tillbaks det innan man ens hunnit klara det ett par gånger va inte min grej.
Däremot lånade man som barn VHS filmer titt som tätt.
Citera
2017-02-15, 12:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vad jag kan minnas så fanns det inte nån kiosk i mitt område som hyrde ut spel. Skulle man spela så fick man låna från kompisar eller så fick man köpa de spelen man ville spela.
Tror faktiskt inte att jag hade velat låna även om jag kunde. Att bara ha ett spel 1 dag och tvingas lämna tillbaks det innan man ens hunnit klara det ett par gånger va inte min grej.
Det där är ju en grej. Då kunde man varva ett spel och direkt fortsätta på ett nytt varv. Det är inte direkt så att man börjar på ett nytt varv på säg Portal på en gång.
Citera
2017-02-15, 12:38
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Fattiga familjer som inte ville satsa pengarna på sina barns underhållning hyrde.

Rika familjer som inte ville satsa på sina barns underhållning som i mitt fall, köpte inte till sina barn.
Nja sanning med stor modifikation, jag fick ju Amiga något år senare istället , hade nog Sveriges största spelsamling med piratBBS-spel, alla märkta med fin färgglad text med spelets namn och lite ritade bilder i fina kartotek.
Citera
2017-02-19, 11:46
Medlem
Kommer ihåg att videobutiken i min stad tillät att man bytte spel man hade hyrt. Man hyrde ett spel, spelade det några timmar och ville åka ner och byta det mot ett annat. Fattar inte hur ens pappa gick med på att åka skytteltrafik mellan huset och videobutiken
Citera
2017-02-19, 12:10
Medlem
Jag kommer ihåg att det fanns vissa NES-spel som bara fanns att hyra. Double dragon 2 var ett av dom tror jag.
Citera
2017-02-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Fattiga familjer som inte ville satsa pengarna på sina barns underhållning hyrde.

Rika familjer som inte ville satsa på sina barns underhållning som i mitt fall, köpte inte till sina barn.
Nja sanning med stor modifikation, jag fick ju Amiga något år senare istället , hade nog Sveriges största spelsamling med piratBBS-spel, alla märkta med fin färgglad text med spelets namn och lite ritade bilder i fina kartotek.

Fet samling du måste haft. Vad hände med den samlingen spel?

Hade en kompis som fick alla spel. Men hans kusin hyrde nes med spel och det var enda kontakten med hyrspel jag haft. Dock var den kusinen säkert tio år äldre än oss så hörde bara talas om att de gick att hyra.
Kan ju inte kostat mycket att hyra så de var ju himla tråkigt att farsan aldrig gjorde det. :/
Citera
2017-02-22, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Hade en kompis som fick alla spel. Men hans kusin hyrde nes med spel och det var enda kontakten med hyrspel jag haft. Dock var den kusinen säkert tio år äldre än oss så hörde bara talas om att de gick att hyra.
Kan ju inte kostat mycket att hyra så de var ju himla tråkigt att farsan aldrig gjorde det. :/
Kommer ihåg att jag betalade 100 kr för ett NES 8-bit med två spel för en helg, det här var väl någon gång runt 87-88.
Citera
2017-02-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Största delen försvann i flyttar under livet. Min ursprungsamiga dog så jag hade ingen användning för spelen så därav gav jag bor en del spel till polare (som jag inte ens längre känner). Men sedan 10 år sedan köpte jag en annan amiga bara för nostalgins skull och jag upptäckte att jag ändå hade några hundra spel kvar från gamla samlingen (behöll gobitarna) .
Men ja nu vilar den nya amigan med hundratalet+ spel på vinden.

Jag har Amiga-emulator på min ps3 (slim/Rebug4.80.1) med 20talet favorit-amiga-spel (inga disketter krävs) allt på en inbyggd samsung 850 pro ssd 1tb tillsammans med andra ps3/nes/sega-spel., så det får duga och dessutom blir elkostnaden lägre än ha amigan ihopplockad, trots att man glor på 55' pana-plasma.
Spelade faktiskt en vecka sedan igenom Lost Dutchmans Mine bara för nostalgin, riktigt kul spel men B-slut.

Surt att bli av med saker i en flytt. Eller du kanske menade att du sålde grejer för att kunna flytta. Tror det är flera av oss 80 talister som sitter med emulator. Spelar inte heller ofta gamla spel men ändå så har man en samling med roms som man ömt vårdar. Själv köpte jag en Xbox Original som jag har alla emulatorer på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Slave
Kommer ihåg att jag betalade 100 kr för ett NES 8-bit med två spel för en helg, det här var väl någon gång runt 87-88.

Att man inte fick uppleva den känslan att få ha ett nes för en vecka som barn. Det är väl därför man är så anti konsoller idag. Först fick vi c64 och sen amiga
Citera
2017-02-27, 15:32
Medlem
Krickerts avatar
Där jag bodde fanns endast nintendo för uthyrning.
Jag minns att jag hyrde zelda och uthyraren sa att jag inte fick röra minnes-sparningen på hans gubbe.

Det gjorde jag inte,men son 8-9åring visste jag inte vad delete betydde så jag råkade radera hela hans gubbe.
Jag sa inget när jag lämnade tillbaka hyrpaketet.
Citera
2017-03-13, 15:26
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Där jag bodde fanns endast nintendo för uthyrning.
Jag minns att jag hyrde zelda och uthyraren sa att jag inte fick röra minnes-sparningen på hans gubbe.

Det gjorde jag inte,men son 8-9åring visste jag inte vad delete betydde så jag råkade radera hela hans gubbe.
Jag sa inget när jag lämnade tillbaka hyrpaketet.

Klart som fan man hyrde NES som liten! Pizza från lokala pizzabutiken vägg i vägg, NES +1 eller 2 spel sen var helgen räddad! Saknar den tiden som fan alltså! Så jävla mycket mer analogt och klämma & känna!

Minns när videobutiken hade riggat ett N64 med 4player i ett av rummen med Golden eye och mario kart på fläskig skärm! Då var man imponerad!
Citera
2017-04-12, 23:58
Medlem
-Andreas-s avatar
Ja.
Lokala närköpet hyrde ut konsol, zapper + 3-in-1 Super Mario/Duck Hunt/Nintendo Cup.
Nästan lite högtidligt att gå med certified Nintendo case i handen o en lollipop i den andra handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in