2012-12-20, 07:40
Medlem
Marlboromans avatar
Vilken nostalgi antingen hyrde nes 8 bitar och super mario eller videobox och kollade star wars!
Citera
2012-12-20, 08:33
Medlem
shotacats avatar
Kommer ihåg när farsan hyrde Turtles in time och World of illusions.

Det var goda tider det.
Citera
2013-01-02, 20:45
Bannlyst
Jag har hyrt TV-spel en gång i tiden fast det var inte 8-bit spel eller 16-bit spel, utan Nintendo 64 spel. Omkring 2001-2003 hyrdes det Nintendo 64-spel på Minilivs/Videocenter några gånger. Detta trots att man bara fick ha spelen i någon dag eller så. Det kostade väl 50 kr eller något i den stilen. Hur som helst, jag tror att vi här hemma hyrde Mario Part 2 några gånger vilket var ett kul spel för 10+ år sedan. Sen var det nog några andra spel också men jag har glömt vilka.
Citera
2013-03-14, 07:49
Medlem
ziongokarlsson@s avatar
Ja jädrar det minns jag..

jag och brorsan hyrde alltid zelda 1 och ice climber

men det kostade skjortan he he

1 dygn, fick man på sig
Citera
2013-03-14, 18:50
Medlem
mbois avatar
Minns när jag hyrde Nintendo 64 spel och innan jag skaffade Playstation 1 så hyrde man hela den konsolen med.
Citera
2013-03-15, 16:52
Medlem
Härliga minnen! Min far brukade hyra hyra hem NES-konsol och videobandspelare med jämna mellanrum. Dessa tider var precis som på julafton. Idag är man bra bortskämd. Den enda negativa känslan jag minns var att konsolerna brukade lukta fränt av cigarettrök.
Citera
2014-06-03, 00:01
Medlem
Castlevanias avatar
Minns att jag brukade hyra Asteroids. Det var en monitor med spelet inbyggt. Tung mackapär som förpackades i en väska. Det här var strax före NES. Det allra första spelet jag gav mig på var just Asteroids, vilket gör det speciellt. Ingen som minns vad Asteroids boxen kallas? Har fan det på tungan.
Citera
2014-06-04, 21:34
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Ingen som minns vad Asteroids boxen kallas? Har fan det på tungan.

Det är inte så att du suttit och lirat lite vectrex?
Citera
2014-06-09, 06:26
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Det är inte så att du suttit och lirat lite vectrex?

Ja, vectrex låter bekant. Googlade och läste lite om den. Den har inbyggd monitor, så långt minns jag rätt. Däremot minns jag inte att det fanns några handkontroller. Har för mig att fanns ett inbyggt tangentbord. Läser vidare att det ska finnas utbytbara spel. Minns bara att jag spelade Asteroids. Jaja, det är längesen. 30 år sen eller så. Minnet sviker
Citera
2014-06-09, 06:36
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRFLAME
När pappa beslutade sig att ta med mig till Spelbörsen på Ringvägen. Då kom man i brallorna kändes det som. Hur mycket spel som helst med olika klisterlappar (prisklasser). Där gick man runt och dreglade och fick med sig hem ett spel då och då.

Det där krigsspelet från Capcom. När man är pilot i stridsflygplan. På Super Nintendo, minnen....

Har också en särskild relation till just den Spelbörsen på Ringvägen, minns fortfarande dagen då pappa tog med mig dit. Jag hade fått ett NES med Super Mario Bros 3 i julklapp men skulle nu för första gången i mitt liv få gå till en spelbutik och välja precis vilket spel jag ville. Möjligheterna kändes oändliga och jag måste ha varit i extas. Jag vet inte hur jag lyckades bestämma mig men valet föll tillslut på Batman, vilket inte var något jag ångrade, tycker fortfarande att det är kul att lira ibland!

När dog egentligen fenomenet med att hyra spel ut? Jag vill minnas att det fortfarande hände ibland att man hyrde spel till N64 och var uppe toksent (läs: 01:00) och drack cola och käkade hockeypulver, så det existerade väl en bit in på 2000-talet åtminstone.

Kanske var det så att det gick att hyra spel även till generationen efter, Gamecube och PS2, men att min egen ekonomiska situation kanske gjorde att man köpte spelen istället. Men det känns inte som att det var lika utbrett då som tidigare.
Senast redigerad av Damacy 2014-06-09 kl. 06:39.
Citera
2014-06-09, 20:19
Medlem
MasterBaits avatar
Hyrde Snes-spel och spelade hela nätterna. Kommer ihåg nån boss på nåt RPG som jag började slåss med kl ett på natten och klarade inte av den förrän många försök och efter kl. Fyra.
Citera
2017-02-14, 14:00
Medlem
Hyrde både snes och nes spel. Ett hederligt trick för barnens lycka var även arkadmaskiner som fannns vid sidan i videobutiken... kanske inget man förstod då men fina minnen man uppskattar! Gärna med gratis godisklubba. Shit alltså... de gubbar och tanter som jobbade på dessa ställen, en helt annan tid idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in