Citat:
Ursprungligen postat av
DRFLAME
När pappa beslutade sig att ta med mig till Spelbörsen på Ringvägen. Då kom man i brallorna kändes det som. Hur mycket spel som helst med olika klisterlappar (prisklasser). Där gick man runt och dreglade och fick med sig hem ett spel då och då.
Det där krigsspelet från Capcom. När man är pilot i stridsflygplan. På Super Nintendo, minnen....
Har också en särskild relation till just den Spelbörsen på Ringvägen, minns fortfarande dagen då pappa tog med mig dit. Jag hade fått ett NES med Super Mario Bros 3 i julklapp men skulle nu för första gången i mitt liv få gå till en spelbutik och välja precis vilket spel jag ville. Möjligheterna kändes oändliga och jag måste ha varit i extas. Jag vet inte hur jag lyckades bestämma mig men valet föll tillslut på Batman, vilket inte var något jag ångrade, tycker fortfarande att det är kul att lira ibland!
När dog egentligen fenomenet med att hyra spel ut? Jag vill minnas att det fortfarande hände ibland att man hyrde spel till N64 och var uppe toksent (läs: 01:00) och drack cola och käkade hockeypulver, så det existerade väl en bit in på 2000-talet åtminstone.
Kanske var det så att det gick att hyra spel även till generationen efter, Gamecube och PS2, men att min egen ekonomiska situation kanske gjorde att man köpte spelen istället. Men det känns inte som att det var lika utbrett då som tidigare.