2017-02-21, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontakt112
Eftersom hon kommer undan med en struntsumma så hoppas jag att hon dör väldigt snart så hon får sitt straff i helvetet.

Det sägs att man ska inte önska folk döda, för då dör de inte.

I övrigt så tror jag på att helvetet finns på jorden. För folk som Mona är brist på pengar ett helvete. De tar vad som helst från vem som helst, trots att det inte tillkommer dem, bara för att bekosta lyx och nonsens. Utan lyx är saknar deras liv värde. Det är berusningen av att spendera pengar på lyx typ resor, restauranger och konserter som gör livet värt att leva för detta kompisgäng.

Visst är det underligt att trots alla dessa pengar som trillar in så saknas det pengar när skatt och andra normala räkningar ska betalas. Nu är Monas skatteskulder på löpsedeln igen, visst är det häftigt...

Det märkliga är att det får pågå brott i skydd av rättsväsendets tjänare. Nöff. Nöff.
Citera
2017-02-21, 10:52
Medlem
antoneriks avatar
Denna kvinna var tilltänkt som statsminister för tio år sedan. Folk glömmer fort. Mona är yesterdays news. Hon kommer inte in i hetluften igen. Titta bara på det svala intresset på flashback och andra ställen
Citera
2017-02-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Utan att vara jurist tror jag att det är på det viset att själva urkunden faktiskt är äkta. Alltså det är Mona Sahlin själv som skrivit intyget på myndighetens papper och med alla erforderliga stämplar, om sådana krävs. Däremot är det Sahlin skrivit i urkunden (intyget) osant, vilket gör brottet till osant intygande och inte urkundsförfalskning.
Men jag kan förstås ha fel. Rätta mig gärna, någon juridiskt bevandrad.

Du har helt rätt, och Labbens brott blir brukande av osann urkund
Senast redigerad av lva 2017-02-21 kl. 10:55.
Citera
2017-02-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Du har helt rätt, och Labbens brott blir brukande av osann urkund

Man kan ju alltid hoppas på att skälet till att de erkänner "brukande av osann urkund" respektive "osant intygande" och säger sig acceptera ett straffföreläggande är att de inser att bevisningen räcker till "grovt osant intygande" med fängelse som normalstraff.

Var lite orolig igår då jag missuppfattade att det var åklagare som föreslagit straffföreläggande. Nu verkar det ju vara Mona som på eget initiativ har sagt att hon är villig att skriva på ett sådant. Finns lite hopp fortfarande...
Citera
2017-02-21, 11:11
Medlem
TeamJesuss avatar
Folk låt oss gå man ur huse, om hon är över lagen.
Citera
2017-02-21, 11:12
Medlem
-98-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Alltså, jag vill, som så många andra i tråden och på nätet i allmänhet, se henne bakom lås och bom. Hennes fifflardagar är över! Hit men inte längre!
Men om hon nu får nån slags "slap on the wrist" och säg 30 000 i böter istället, så, tja, borde det inte vara ett bra tillfälle att gå "man ur huse"? För att markera ordentligt?

Jag vill INTE att hon ska komma undan med en skitsumma i böter!

Precis! Urkundsförfalskning ger 2 till 10 års fängelse!

Och som en tidigare röst sa i tråden :

Var är skatterna och de sociala avgifterna som Mona skall ha betalt in för Labbens arbete?

Vilken högoddsare att det var ytterligare en blatte som är inblandad, Mona är ju en skandalpolitiker som är/var bästa polare med påläggskalvarna Margot Wallström och Anna Lind.
Det här som kommit fram är nog bara toppen av ett isberg, det hade kunnat bli en obehaglig överraskning för sossarna om det gått till en rättegång.

http://www.expressen.se/nyheter/mejl-avslojar-sahlins-kamp-for-sin-livvakt/
Citera
2017-02-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Man kan ju alltid hoppas på att skälet till att de erkänner "brukande av osann urkund" respektive "osant intygande" och säger sig acceptera ett straffföreläggande är att de inser att bevisningen räcker till "grovt osant intygande" med fängelse som normalstraff.

Var lite orolig igår då jag missuppfattade att det var åklagare som föreslagit straffföreläggande. Nu verkar det ju vara Mona som på eget initiativ har sagt att hon är villig att skriva på ett sådant. Finns lite hopp fortfarande...

Rätt. Det var den finurlige Borgström som kom på den geniala tanken att erkänna ett mindre brott så att det inte blir rättegång där man går igenom vad saken handlar om eller borde handla om.

Jag trodde i min enfald att åklagaren har en skyldighet att åtala när det föreligger brott och att det är domstolarna som ska pröva om dessa gärningar vi alla nu känner till är brottsliga. Nu ser vi hur en välvillig åklagare jobbar om hen nappar på Borgströms erbjudande.

Nu vill man fixa och trixa till, att det inte är ett brott att intyga falskt på statens papper i statens tjänst eller nyttja dessa falska urkunder. Vi kommer aldrig få veta om det är ett brott att gynna kompisar med olika lukrativa förmåner som att få utbetalat lön utan att arbeta, eller hjälpa till med att få till fejkade låneansökningar. Nu vet vi inte heller om det är ett brott att ta med vänner på nöjesresor för andras pengar. Nöff. Nöff.

Det jag tycker är underligt, är att överallt där Mona har varit inblandad, så tar pengarna bara slut. Det får pågå utan redovisning om vad arbetet gått ut på, som typ en redovisning av vad som utförts eller till vad pengarna gått till.

Är det så att pengar i myndigheter och i stiftelser bara kan ta slut? Nöff. Nöff.
Citera
2017-02-21, 11:56
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Nej men usch så du skriver!!!

Det är väl ett nog så hårt straff att bli uthängd i media och få avsluta sin politiska bana på ett mycket förödmjukande sätt. Hon är ju ändå människa trots allt. Var lite mer varsam med orden. Tänk lite innan du skriver och postar!

Hon har ju tillhört den ledande grupp som aktivt försökt förgöra nationen. Att enbart straffas i helvetet är historiskt ganska milt för den typen av övergrepp. Sluta vända andra kinden till.
Citera
2017-02-21, 12:00
Bannlyst
Citat:

Det är väl ett nog så hårt straff att bli uthängd i media och få avsluta sin politiska bana på ett mycket förödmjukande sätt. Hon är ju ändå människa trots allt. Var lite mer varsam med orden. Tänk lite innan du skriver och postar!
Pengarna hon fifflat till sig kunde ha räddat livet på flera tusen svältande barn. Att skämmas lite är inte straff nog.
Citera
2017-02-21, 12:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

Media och offentligheten har varit hennes motor som gjort att hon kunnat göra karriär, och komma undan de dilemman hon försatt sig i.

Att i det läget börja klaga på media, för att den korrekt påpekar hennes oegentligheter. är direkt osmakligt.
Citera
2017-02-21, 12:24
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Var lite orolig igår då jag missuppfattade att det var åklagare som föreslagit straffföreläggande. Nu verkar det ju vara Mona som på eget inityiativ har sagt att hon är villig att skriva på ett sådant. Finns lite hopp fortfarande...

Om hon går med på ett strafföreläggande med villkorlig dom och dagsböter så är det väl inte mycket att säga om.

Det vore ganska orimligt att driva det till rättegång i så fall. Det finns knappast något skäl att tro att rätten skulle döma henne till icke-villkorligt fängelse även om hon fälls för grovt osant intygande.

Att ha en rättegång då blir en form av skenprocess som egentligen är ett skamstraff och sådana tycker jag vi haft nog av i svensk media de senaste åren.
Citera
2017-02-21, 12:32
Medlem
Förmodligen är hon politiskt bränd efter det här. Jag har mycket svårt att änka mig att någon regering skulle utse henne till landshövding, ambassadör eller GD - de traditionella reträttposterna fäör avdankade politiker.

Men visst hade det varit värdefullt att få det hela manglat i en offentlig rättegång. Med chans till ett riktigt straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in