Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Man kan ju alltid hoppas på att skälet till att de erkänner "brukande av osann urkund" respektive "osant intygande" och säger sig acceptera ett straffföreläggande är att de inser att bevisningen räcker till "grovt osant intygande" med fängelse som normalstraff.
Var lite orolig igår då jag missuppfattade att det var åklagare som föreslagit straffföreläggande. Nu verkar det ju vara Mona som på eget initiativ har sagt att hon är villig att skriva på ett sådant. Finns lite hopp fortfarande...
Rätt. Det var den finurlige Borgström som kom på den geniala tanken att erkänna ett mindre brott så att det inte blir rättegång där man går igenom vad saken handlar om eller borde handla om.
Jag trodde i min enfald att åklagaren har en skyldighet att åtala när det föreligger brott och att det är domstolarna som ska pröva om dessa gärningar vi alla nu känner till är brottsliga. Nu ser vi hur en
välvillig åklagare jobbar om hen nappar på Borgströms erbjudande.
Nu vill man fixa och trixa till, att det inte är ett brott att intyga falskt på statens papper i statens tjänst eller nyttja dessa falska urkunder. Vi kommer aldrig få veta om det är ett brott att gynna kompisar med olika lukrativa förmåner som att få utbetalat lön utan att arbeta, eller hjälpa till med att få till fejkade låneansökningar. Nu vet vi inte heller om det är ett brott att ta med vänner på nöjesresor för andras pengar. Nöff. Nöff.
Det jag tycker är underligt, är att överallt där Mona har varit inblandad, så tar pengarna bara slut. Det får pågå utan redovisning om vad arbetet gått ut på, som typ en redovisning av vad som utförts eller till vad pengarna gått till.
Är det så att pengar i myndigheter och i stiftelser bara kan ta slut? Nöff. Nöff.