2017-02-20, 17:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kan det röda taket höra till föräldrarnas hus? Då är det rätt långt ner till bryggan - men det verkar onekligen stå en bil nere vid bryggan - farbar väg ända ner tydligen!

Javisst är det hustaket!
Objektivet kan luras lite. Det är ca 150 meter från stugan till bryggan.
Det finns tre länkar i det här inlägget, nära slutet:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

– En karta/flygfoto från hitta.se, som har bra flygbilder över trakten:
https://www.hitta.se/kartan!~59.28071,15.77229,19z/tr!i=MgivXQpS/search!st=plc!q=hästnäs%20arboga!b=59.28054:15.771 58,59.28088:15.77300!t=combined!ai=2000405713!aic= 59.26553:15.81221/tileLayer!l=1

– En bild tagen från skogsbrynet längs vägen från huset till bryggan, mot huset:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/112/60c1483b-3999-4578-a7b6-d1ad7648fb63.jpg?preset=article

– Flygbilden mot bryggan, där taket på huvudbyggnaden skymtar i bakgrunden:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/112/60c1483b-3999-4578-a7b6-d1ad7648fb63.jpg?preset=article

Med hitta.se kan man ju se och känna igen t.ex. dom perspektiv vi är vana att se, lekstugan (med svart tak) och ett mindre hus (intill lekstugan) som syns från vägen och huvudbyggnaden från ett gärde utanför polisens avspärrning.

Sedan har ju flera flygfilmat med drönare i olika vinklar, inte minst SVT.

–
Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-20 kl. 17:38.
Citera
2017-02-20, 18:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Exakta mått tror jag inte har angetts, men djup på mellan 1,0 och 1,5 meter har uppgetts och "intill bryggan" men även formuleringen "under bryggan" har förekommit.
Jag tolkar det som inom en meter från bryggan och att det betyder att han troligen kastas i vattnet från bryggan.
Sedan är ju frågan om han fick ytterligare "hjälp" att sjunka. Jag tänker att han var inkapaciterad redan. Det kan ju ha skett med t.ex. en åra, från bryggan eller från båten som då troligen låg vid bryggan.
Troligen av JM eller JJ som det ser ut just nu, men vi får väl se...

–
Man trycks tro att det var flera som hjälptes åt att få ut AP i vattnet. I Veckans brott visade CK (mycket noggrant) med pekfingret på en karta var AP hittades. Spaningschef PZ sade att AP återfanns ”ganska nära” bryggan; inte ”under”, ”intill”, eller ens ”nära”, om vi nu ska rida på orden.

Om platsen som CK pekade ut stämmer på ett ungefär börjar jag så smått förstå en viss övertygelse om att det var minst två som såg till att AP hamnade i vattnet. Det är också ganska stenigt kring bryggan och en del nivåskillnader. Som det ser ut bör man ha valt den mer skyddade nedfarten t.h. om bryggan, sett från stranden.

Har märkt ut ett område (vit markering uppe t.v.) som jag uppfattade skulle vara en bit snett ut till höger, om man tänker sig den större staketomgärdade delen av bryggan som en hel rektangel (således i längdhänseende bryggans kortare staketsida x 2 + en bit till):
https://minfil.org/32Eeveb4ba/AP.png
Senast redigerad av letsdoit 2017-02-20 kl. 19:11.
Citera
2017-02-20, 19:01
Medlem
Citat:
Gruppvåldtäkter verkar ju ha ökat - men planerad gruppmord har man ju inte hört talas om så ofta..
Det här kanske är ett (och Madelein i gruvschaktet , men det var ju verkligen en grupp muppar).
Men annars är det ju väldigt ovanligt - svårt att få alla att hålla tyst. Men det här är verkligen ett kriminalfall med många strängar - helt otroligt!
Det är inte alls ovanligt att det finns flera GM i mordfall. JM skulle förstås aldrig klarat av detta mord ensam. Kanske skulle hon kunnat hitta på någonting om fortfarande levt ihop med Aki. Då hade kunnat ge honom något gift som inte kan spåras. Det hade säkert funkat om de fortfarande delat säng. Även ung och vältränad man kan dö i sömnen av plötsligt hjärtstopp. Det som jag tycker är ovanligt i detta fall beror säkert på att jag är för blåögd och moralisk. Då ingenting har framkommit som tyder på att Aki misshandlade JM så finner jag det oförklarligt att JM mördade honom. Han var ju trots allt pappan till hennes stackars tvillingar som nu får leva utan vare sig mamma eller pappa. Hur tänkte JM egentligen när hon började med sitt mördande?
Citera
2017-02-20, 19:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Undrar varför JM gav med sig i samband med Akis begravning där hon initialt insisterade på kremering? Hon tog ju först fajten med Akis anhöriga som hävdade att han aldrig hade velat kremeras, men gav upp till slut och lät honom kistbegravas. Som hans hustru hade hon ju mandat att själv bestämma detta, men hon gav upp kampen. Om man har förgiftat någon är det ju rätt slarvigt att lägga bevisen i en kista istället för att elda upp dem...
AP:s anförvanter ska ha krävt en regelrätt obduktion för att gå med på kremering. Hon hade inte råd att göra sak av detta: 8,5 milj stod på spel och vid mer ihärdiga eldningsargument riskerade hon att på allvar få ögonen på sig. - Hon tog en kalkylerad risk, kan man kanske säga.
Citera
2017-02-20, 19:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är inte alls ovanligt att det finns flera GM i mordfall. JM skulle förstås aldrig klarat av detta mord ensam. Kanske skulle hon kunnat hitta på någonting om fortfarande levt ihop med Aki. Då hade kunnat ge honom något gift som inte kan spåras. Det hade säkert funkat om de fortfarande delat säng. Även ung och vältränad man kan dö i sömnen av plötsligt hjärtstopp. Det som jag tycker är ovanligt i detta fall beror säkert på att jag är för blåögd och moralisk. Då ingenting har framkommit som tyder på att Aki misshandlade JM så finner jag det oförklarligt att JM mördade honom. Han var ju trots allt pappan till hennes stackars tvillingar som nu får leva utan vare sig mamma eller pappa. Hur tänkte JM egentligen när hon började med sitt mördande?

En del har ju helt enkelt otur när dom tänker - Det har jag sett flera exempel på.
Eller hur var det LGW sa? Där fick hon ett sådant där elavbrott i huvudet igen...

Satir

Jag kunde inte hålla mig, utan skrev en liten satir.
Den tog formen som ett förlag till en hedersutmärkelse till JM som orsakat två trådar som nominerats till Årets Bästa Flashbacktråd.

(FB) Flashback Awards 2017 - Årets Bästa Flashbacktråd - Omröstning

Satiren:

–
Citera
2017-02-20, 19:56
Medlem
Pandalina4s avatar
Joh*nna Möll*r (*=a,e), JM
Jag föreslår en hedersutmärkelse till JM för att hon orsakat två trådar som är nominerade här. Hon har också genom sin entreprenörsanda dragit igång en omfattande verksamhet där hon lurat i kommuner att hon tagit hand om deras ensamkommande flyktingbarn. För detta har kommunerna betalat en skyhög kostnad till JMs företag som sedan placerat barnen i hem där omhändertagandet ofta varit uselt. En del av barnen, som JM själv uttryckte det "när tycke uppstod", tog hon själv hand om som sexleksaker. Genom denna briljanta idé, att både få betalt för att se till att barnen blev omhändertagna och samtidigt kunna utnyttja dom för att tillfredställa lustar inom verksamheten har JM också gjort en insats för miljön, genom att ett antal sexresor till Gambia kunnat undvikas.
Det finns fler prov på kreativa JMs entreprenörsanda. Hon tecknade en livförsäkring på på 2,5 miljoner på sin make som hon någon månad tidigare gift sig med. Hon försökte teckna en till försäkring till på 6 miljoner. Tre veckor efter att försäkringen tecknats försökte hon ta livet av maken, med en injektion. Maken överlevde, så några månader senare blev det ett nytt försök. Förgiftning och dränkning, den här gången med hjälp av anhöriga, och sedan var det väl bara att kvittera ut livförsäkringsbeloppet? Polisen kom och tittade på den döde maken, men skrev drunkning. Försäkringsbolaget, IF tittade lite närmare och tyckte att det var så mycket som inte stämde att dom vägrade att betala. En motgång, tyckte kreativa JM, men tänkte att då är det väl dags att kvittera in arvet från föräldrarna i stället.
Pappan dog, men mamman överlevde knivattacken som JMs afghanske 18-årige pojkvän utförde. Så det blev inget arv heller och några veckor senare hamnade både JM och pojkvännen bakom galler.
Det finns många fler intrikata detaljer i den här historien om JM, men det här är väl en sammanfattning.

JMs mångsidighet, kreativa förmåga och enrtreprenörsanda tycker jag gör att hon har gjort sig förtjänt av en hedersutmärkelse i årets Flashback Awards!

Lägg gärna till att hon gjort en betydande insats för att hjälpa ett land, kommuner och ensamkommande flyktingpojkar i nöd. Alla har fått komma in i värmen hos JM och hennes företag! [/spoiler]

–[/quote]
Tack för kreativitet. Underbart är kort, kanske bästa belöningen för JM i slutändan blir denna tråd. Blir hon dömd för alla misstankar väntar ett väldigt annorlunda liv.
Citera
2017-02-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man trycks tro att det var flera som hjälptes åt att få ut AP i vattnet. I Veckans brott visade CK (mycket noggrant) med pekfingret på en karta var AP hittades. Spaningschef PZ sade att AP återfanns ”ganska nära” bryggan; inte ”under”, ”intill”, eller ens ”nära”, om vi nu ska rida på orden.

Om platsen som CK pekade ut stämmer på ett ungefär börjar jag så smått förstå en viss övertygelse om att det var minst två som såg till att AP hamnade i vattnet. Det är också ganska stenigt kring bryggan och en del nivåskillnader. Som det ser ut bör man ha valt den mer skyddade nedfarten t.h. om bryggan, sett från stranden.

Har märkt ut ett område (vit markering uppe t.v.) som jag uppfattade skulle vara en bit snett ut till höger, om man tänker sig den större staketomgärdade delen av bryggan som en hel rektangel (således i längdhänseende bryggans kortare staketsida x 2 + en bit till):
https://minfil.org/32Eeveb4ba/AP.png

Bra bilder. Och där fanns ännu en båt. Nu tror ju inte att den använts men ett sjöslag i roddbåtar hade väl gett stilpoäng i alla fall.
Citera
2017-02-20, 20:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
...och för att göra det hela enklare så står det en bil med lysena på just ovanför bryggan i den sista bilden.

På letsdoits bild i det här inlägget:
ser man att det står två vita stolar där vi gissade på att det var billjus.

Vi får nog hålla frågan om huruvida det går att köra till bryggan eller inte öppen ett tag till.

Ett par reflektioner:
Bryggan är byggd. Det går åt en del virke när man bygger en brygga, som måste transporteras dit.
Båtar måste transporteras till sjön, Dom kan ju ha sjösatts på annan plats, men det står ju, har jag för mig, en båt på land också.

Personligen tycker jag att det är en bra lösning att ha brygga, strand och ramp för sjösättning och upptagning i anslutning till varandra, men det kanske är att begära för mycket?

–
Citera
2017-02-20, 21:05
Medlem
Citat:
På letsdoits bild i det här inlägget:
ser man att det står två vita stolar där vi gissade på att det var billjus.

Vi får nog hålla frågan om huruvida det går att köra till bryggan eller inte öppen ett tag till.

Ett par reflektioner:
Bryggan är byggd. Det går åt en del virke när man bygger en brygga, som måste transporteras dit.
Båtar måste transporteras till sjön, Dom kan ju ha sjösatts på annan plats, men det står ju, har jag för mig, en båt på land också.

Personligen tycker jag att det är en bra lösning att ha brygga, strand och ramp för sjösättning och upptagning i anslutning till varandra, men det kanske är att begära för mycket?

–

Ja, det är nog solstolarna trots allt. Eller en bil bakom två solstolar. Öppen fråga som du säger.
Citera
2017-02-20, 22:12
Medlem
Citat:
Här är en bild som visar bryggan, tagen över vattnet från luften, ca 75 m väster om bryggan.

https://s31.postimg.org/za4acnm8b/170220_v_g_till_bryggan.png

Jag är under förflyttning just nu, så jag återkommer med lite detaljer om bilden…

–

Hänger med i tråden, har läst i bladet, att den förre ägaren, före Möller påpekat att där är mycket långgrunt vid bryggan o stranden.
Va ett bra tag sen jag läste detta, så jag hittar inte den källan nu
Citera
2017-02-20, 22:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Jo sannolikt hade man hjälpmedel, t ex rullstol. Men en tvåhjulig transportkärra skulle också ha gått bra ( med sådana brukar transportkillar forsla in t ex kyl-frys och spis in i lägenheter)
Som den här kanske som förbindlige Sir Anthony fick sig en tur med en gång i tiden:

https://www.youtube.com/watch?v=XOAVEqND_Ns

Det skulle ju vara intressant onekligen att få se en helkroppsbild på exmaken
så man får lite hum om vad denna orm till kvinna med medhjälpare hade att "jobba"
med den där kvällen eller natten.
Senast redigerad av Grandioso 2017-02-20 kl. 23:22.
Citera
2017-02-20, 22:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Hänger med i tråden, har läst i bladet, att den förre ägaren, före Möller påpekat att där är mycket långgrunt vid bryggan o stranden.
Va ett bra tag sen jag läste detta, så jag hittar inte den källan nu

Hjälmaren och botten intill bryggan
Jag har intrycket att Hjälmaren till stora delar är grund och stenig.

Här
har jag länkat till ett klipp från sjökort med djupkurvor för 3 och 6 meter.

Jag kan ha något bättre (digitalt eller analogt). Kan lägga ut om jag hittar något bra.

Jag funderade att segla in i Mälaren och Hjälmaren en gång, men det blev Karibien och Stilla Havet i stället…

Kanske hade inte Hjälmare Kanal varit djup nog?

Kollade just:
"Maxlängden för båtar är 30 meter, maxdjupet är 1,95 meter och maxhöjden är fri."

Det har förekommit spekulationer i tråden om Aki kan ha åkt båt från Eskilstuna till bryggan. Jag tror att vi kan betrakta det som avfört.
Det är nio slussar i Hjälmare Kanal.

–
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in