Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Ok, jo, alla muslimer "lider" inte av hundtabu, det vet jag. Och har de haft kennel, så kan ju dottern ha hund även nu. Shar-Pei är väl egentligen ingen stridshund dock, har hört att de är rätt korkade, tar lång tid att typ lära dem sitta. Men jag kan ju ha fel

.
Muslimers grader av religiositet är ju likadan som svenskars grader av religiositet, finns alla stadier. Det räcker ju med att nämna Knutby

.
Muslimer respekterar människoliv precis som vi. Min uppfattning är dock att unga muslimska killar har en mycket stor respekt för äldre kvinnor, mödrar med vuxna barn, och speciellt mormödrar/farmödrar. Kanske därför MR inte riktigt klarade av att ta JMs mamma av daga.....vilket var min tanke direkt, från första stund. Min svärson är nämligen muslim......

. Liknande synsätt finns i för oss "svenskar" närmare kulturer också, exempelsvis den katolska/irländska.
Vi vet inte här på FB hur MR kom till stugan, men kanske polisen vet. Intressant var dock att någon i tråden tog upp att JM möjligen kunde ha drogat föräldrarna innan.....så de inte skulle vakna.
Jag tror inte heller att pojkarna hållit i taktpinnen, de har säkerligen bara varit verktyg.
Planen med utsmugglat brev a 5000 spänn var högst troligt att instruera barnen. När JM blev anhållen och/eller häktad så var (enligt artikeln då) hennes första ord "håll barnen utanför detta, håll barnen utanför". Jag tyckte att det var en något märklig kommentar, för det blir omöjligt att anhöriga inte kommer att drabbas av skvaller, artiklar, förhör etc.
Ja, jag funderar också mycket på vad det var han drogades med, och hur. Och hur man flyttar en tung medvetslös kropp mellan bil och strand eller brygga utan några som helst spår. Han måste ha varit insvept i något, och buren, på typ någon bår.
Både GW och nu Lindstrand har ju sagt att de måste ha varit "många", just för att hantera den medvetslösa kroppen. Båda herrarna menar även bestämt (så som jag uppfattar/tolkar det) att t o m tre personer är för lite. Så stor var nog Aki.......
Shar-Pei användes som kamphundar i Kina innan dom blev ovanliga där.
Kommer inte ihåg detaljer, men dom räknas som bra vakthundar, trogna mot sin ägare, men kräver lite speciell relation eftersom dom är ganska självständiga. Dom är inte aggressiva mot främlingar om dom från början får vänja sig med främmande människor. Ungefär så...
"Was used by peasant farmers as a working dog, and later served as a wild boar hunter, a property guard dog, and a fighting dog."
Användare av droger och hundar är alltid en tveksam kombination, IMO...
Det här med graden av religiositet tror jag att du sammanfattar bra. Kanske har det viss betydelse om man har en statsreligion med förgreningar in i politiken. Kanske kan det slå åt båda håll, dvs. förstärka eller försvaga religionen?
När det gällt en eventuell transport från hus/bil till brygga, om inkapaciteringen inte skedde på bryggan, så har jag två teorier:
– Kanske går det att köra bil ner till bryggan.
– Kanske finns skottkärra eller en mindre vagn, bl.a. för transporter mellan stuga och brygga.
Här är några bilder som antyder hur "vägen" mellan huset och bryggan ser ut.
https://www.hitta.se/kartan!~59.28071,15.77229,19z/tr!i=JpHXqJaZ/search!st=plc!q=hästnäs%20arboga!b=59.28053:15.771 42,59.28088:15.77316!t=combined/tileLayer!l=1
http://static-cdn.sr.se/sida/images/112/60c1483b-3999-4578-a7b6-d1ad7648fb63.jpg?preset=article
Flygfoto över bryggan, tagen över vattnet väster om bryggan, in mot stugan (österut):
https://s31.postimg.org/za4acnm8b/170220_v_g_till_bryggan.png
Någon form av väg finns det där. Fråga är om den är körbar med lämplig bil.
Att bära eller släpa vore nog besvärligare.
I bilen är ju mest diskret också, om det går.
–