2017-02-20, 14:18
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smlxl
Var har du läst att Aki var ofantligt stor och vältränad? Samma ställe där du läste att JMs son var inblandad i misshandeln?

Jafar/Imran har en kamphund som han har postat en mängd bilder av på sin Facebook.

Vad var det som diskussionen om hundar gällde? Hade vittnen hört hundskall? Hundar brukar man inte kunna lämna ensamma så om både Jafar och J*lia var vid stugan så kanske de har tagit med hunden.

Att Aki var stor och vältränad har tagits upp av GW, i artiklar av anhöriga, och nu sist av IFs utredare.
Enligt GW, då han första gången tog upp Akis "drunkning", så sa han att JM omöjligt själv skulle ha kunnat putta ner honom i vattnet från bryggan, från båt, eller från stranden, även om han var drogad/sanslöst full.

JMs son DB har i varje fall på papperet varit anställd som personal i företagets "arbete" med ensamkommande. De våldtagna flyktingpojkarna sa att de lurades till lägenheten där de blev misshandlade, av någon genom ett telesamtal. Det var inte heller av någon av de två som bodde där. Jag tvivlar ju starkt på att de skulle lita på MR eller JJ.......
Citera
2017-02-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Aki låg väl nästan under bryggan?
Och båten i vassen en bit bort.
Det är bara min gissning men jag skulle tro att Aki aldrig var i båten.
Om han var medvetslös och skulle baxas över relingen är detta en tung sak att göra och efterlämnade kanske spår såväl på kroppen som på relingen. Betydligt lättare att knuffa honom från bryggan.

Tror jag med.
Citera
2017-02-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ok, jo, alla muslimer "lider" inte av hundtabu, det vet jag. Och har de haft kennel, så kan ju dottern ha hund även nu. Shar-Pei är väl egentligen ingen stridshund dock, har hört att de är rätt korkade, tar lång tid att typ lära dem sitta. Men jag kan ju ha fel .

Muslimers grader av religiositet är ju likadan som svenskars grader av religiositet, finns alla stadier. Det räcker ju med att nämna Knutby .
Muslimer respekterar människoliv precis som vi. Min uppfattning är dock att unga muslimska killar har en mycket stor respekt för äldre kvinnor, mödrar med vuxna barn, och speciellt mormödrar/farmödrar. Kanske därför MR inte riktigt klarade av att ta JMs mamma av daga.....vilket var min tanke direkt, från första stund. Min svärson är nämligen muslim...... . Liknande synsätt finns i för oss "svenskar" närmare kulturer också, exempelsvis den katolska/irländska.

Vi vet inte här på FB hur MR kom till stugan, men kanske polisen vet. Intressant var dock att någon i tråden tog upp att JM möjligen kunde ha drogat föräldrarna innan.....så de inte skulle vakna.

Jag tror inte heller att pojkarna hållit i taktpinnen, de har säkerligen bara varit verktyg.

Planen med utsmugglat brev a 5000 spänn var högst troligt att instruera barnen. När JM blev anhållen och/eller häktad så var (enligt artikeln då) hennes första ord "håll barnen utanför detta, håll barnen utanför". Jag tyckte att det var en något märklig kommentar, för det blir omöjligt att anhöriga inte kommer att drabbas av skvaller, artiklar, förhör etc.

Ja, jag funderar också mycket på vad det var han drogades med, och hur. Och hur man flyttar en tung medvetslös kropp mellan bil och strand eller brygga utan några som helst spår. Han måste ha varit insvept i något, och buren, på typ någon bår.

Både GW och nu Lindstrand har ju sagt att de måste ha varit "många", just för att hantera den medvetslösa kroppen. Båda herrarna menar även bestämt (så som jag uppfattar/tolkar det) att t o m tre personer är för lite. Så stor var nog Aki.......

Jo sannolikt hade man hjälpmedel, t ex rullstol. Men en tvåhjulig transportkärra skulle också ha gått bra ( med sådana brukar transportkillar forsla in t ex kyl-frys och spis in i lägenheter)
Citera
2017-02-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Jo sannolikt hade man hjälpmedel, t ex rullstol. Men en tvåhjulig transportkärra skulle också ha gått bra ( med sådana brukar transportkillar forsla in t ex kyl-frys och spis in i lägenheter)

Om tre personer var för lite (vilket jag inte tror på) så kanske han gick för egen maskin.
Citera
2017-02-20, 14:46
Medlem
lasternassummas avatar
Här är en bild som visar bryggan, tagen över vattnet från luften, ca 75 m väster om bryggan.

https://s31.postimg.org/za4acnm8b/170220_v_g_till_bryggan.png

Jag är under förflyttning just nu, så jag återkommer med lite detaljer om bilden…

–
Citera
2017-02-20, 14:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ok, jo, alla muslimer "lider" inte av hundtabu, det vet jag. Och har de haft kennel, så kan ju dottern ha hund även nu. Shar-Pei är väl egentligen ingen stridshund dock, har hört att de är rätt korkade, tar lång tid att typ lära dem sitta. Men jag kan ju ha fel .

Muslimers grader av religiositet är ju likadan som svenskars grader av religiositet, finns alla stadier. Det räcker ju med att nämna Knutby .
Muslimer respekterar människoliv precis som vi. Min uppfattning är dock att unga muslimska killar har en mycket stor respekt för äldre kvinnor, mödrar med vuxna barn, och speciellt mormödrar/farmödrar. Kanske därför MR inte riktigt klarade av att ta JMs mamma av daga.....vilket var min tanke direkt, från första stund. Min svärson är nämligen muslim...... . Liknande synsätt finns i för oss "svenskar" närmare kulturer också, exempelsvis den katolska/irländska.

Vi vet inte här på FB hur MR kom till stugan, men kanske polisen vet. Intressant var dock att någon i tråden tog upp att JM möjligen kunde ha drogat föräldrarna innan.....så de inte skulle vakna.

Jag tror inte heller att pojkarna hållit i taktpinnen, de har säkerligen bara varit verktyg.

Planen med utsmugglat brev a 5000 spänn var högst troligt att instruera barnen. När JM blev anhållen och/eller häktad så var (enligt artikeln då) hennes första ord "håll barnen utanför detta, håll barnen utanför". Jag tyckte att det var en något märklig kommentar, för det blir omöjligt att anhöriga inte kommer att drabbas av skvaller, artiklar, förhör etc.

Ja, jag funderar också mycket på vad det var han drogades med, och hur. Och hur man flyttar en tung medvetslös kropp mellan bil och strand eller brygga utan några som helst spår. Han måste ha varit insvept i något, och buren, på typ någon bår.

Både GW och nu Lindstrand har ju sagt att de måste ha varit "många", just för att hantera den medvetslösa kroppen. Båda herrarna menar även bestämt (så som jag uppfattar/tolkar det) att t o m tre personer är för lite. Så stor var nog Aki.......

Shar-Pei användes som kamphundar i Kina innan dom blev ovanliga där.
Kommer inte ihåg detaljer, men dom räknas som bra vakthundar, trogna mot sin ägare, men kräver lite speciell relation eftersom dom är ganska självständiga. Dom är inte aggressiva mot främlingar om dom från början får vänja sig med främmande människor. Ungefär så...

"Was used by peasant farmers as a working dog, and later served as a wild boar hunter, a property guard dog, and a fighting dog."

Användare av droger och hundar är alltid en tveksam kombination, IMO...

Det här med graden av religiositet tror jag att du sammanfattar bra. Kanske har det viss betydelse om man har en statsreligion med förgreningar in i politiken. Kanske kan det slå åt båda håll, dvs. förstärka eller försvaga religionen?

När det gällt en eventuell transport från hus/bil till brygga, om inkapaciteringen inte skedde på bryggan, så har jag två teorier:
– Kanske går det att köra bil ner till bryggan.
– Kanske finns skottkärra eller en mindre vagn, bl.a. för transporter mellan stuga och brygga.

Här är några bilder som antyder hur "vägen" mellan huset och bryggan ser ut.
https://www.hitta.se/kartan!~59.28071,15.77229,19z/tr!i=JpHXqJaZ/search!st=plc!q=hästnäs%20arboga!b=59.28053:15.771 42,59.28088:15.77316!t=combined/tileLayer!l=1
http://static-cdn.sr.se/sida/images/112/60c1483b-3999-4578-a7b6-d1ad7648fb63.jpg?preset=article
Flygfoto över bryggan, tagen över vattnet väster om bryggan, in mot stugan (österut):

Någon form av väg finns det där. Fråga är om den är körbar med lämplig bil.

Att bära eller släpa vore nog besvärligare.
I bilen är ju mest diskret också, om det går.

–
Citera
2017-02-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Här är en bild som visar bryggan, tagen över vattnet från luften, ca 75 m väster om bryggan.

Jag är under förflyttning just nu, så jag återkommer med lite detaljer om bilden…

–
Det skulle kunna vara hur enkelt som helst.
Antag att Aki lite på örat tagit ett kliv ned i båten men i all sin vinglighet hamnat med ett ben utanför; vad som då händer är att båten får liksom en liten skjuts utåt och han drattar i - med näsan före. Det måste inte vara en så rysligt stark person till för att hålla hans huvud nere (förutsatt att han föll på mage, vilket jag tror att han gjorde) och sedan med lite kraft skjuta in honom under bryggan. Jag antar att det var så man fann honom eftersom han inte upptäcktes direkt. Denna händelse kunde ha skapats av vem som helst som var med.
Vi har nu anledning att tro att sällskapet bestod av minst tre personer: JM, JJ och Aki och att JJ var den som greppade situationen när den uppstod. Sedan kan det hända att de pysslade lite mer med scenen: gav båten en puff till, dukade av och på (ölburken), JJ körde hem sig själv och resten av det möjliga sällskapet medan JM somnade sött ...
Citera
2017-02-20, 15:05
Medlem
Och vad Akis transport dit beträffar, så tror jag att han lät sig skjutsas dit för att hämta barnen. Han var förvisso rädd för JM, men rädslan kanske vek när han förstod att andra människor skulle vara där - skyddad av sällskapet, alltså.
Kom nu f.ö. ihåg att Aki hade en ny väninna och att det inte är omöjligt att hon, eller annan Akis förtrogne, vetat varför han begav sig dit och när han skulle väntas tillbaka; det finns så många okända här utöver det som nyss diskuterats.
Citera
2017-02-20, 15:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
sällskapet bestod av minst tre personer: JM, JJ och Aki och att JJ [/b]var den som greppade situationen när den uppstod. Sedan kan det hända att de pysslade lite mer med scenen: gav båten en puff till, dukade av och på (ölburken), JJ körde hem sig själv och resten av det möjliga sällskapet medan JM somnade sött ...

Gruppvåldtäkter verkar ju ha ökat - men planerad gruppmord har man ju inte hört talas om så ofta..
Det här kanske är ett (och Madelein i gruvschaktet , men det var ju verkligen en grupp muppar).
Men annars är det ju väldigt ovanligt - svårt att få alla att hålla tyst. Men det här är verkligen ett kriminalfall med många strängar - helt otroligt!
Senast redigerad av Solglittret 2017-02-20 kl. 16:24.
Citera
2017-02-20, 15:56
Medlem
Citat:
Shar-Pei användes som kamphundar i Kina innan dom blev ovanliga där.
Kommer inte ihåg detaljer, men dom räknas som bra vakthundar, trogna mot sin ägare, men kräver lite speciell relation eftersom dom är ganska självständiga. Dom är inte aggressiva mot främlingar om dom från början får vänja sig med främmande människor. Ungefär så...

"Was used by peasant farmers as a working dog, and later served as a wild boar hunter, a property guard dog, and a fighting dog."

Användare av droger och hundar är alltid en tveksam kombination, IMO...

Det här med graden av religiositet tror jag att du sammanfattar bra. Kanske har det viss betydelse om man har en statsreligion med förgreningar in i politiken. Kanske kan det slå åt båda håll, dvs. förstärka eller försvaga religionen?

När det gällt en eventuell transport från hus/bil till brygga, om inkapaciteringen inte skedde på bryggan, så har jag två teorier:
– Kanske går det att köra bil ner till bryggan.
– Kanske finns skottkärra eller en mindre vagn, bl.a. för transporter mellan stuga och brygga.

Här är några bilder som antyder hur "vägen" mellan huset och bryggan ser ut.
https://www.hitta.se/kartan!~59.28071,15.77229,19z/tr!i=JpHXqJaZ/search!st=plc!q=hästnäs%20arboga!b=59.28053:15.771 42,59.28088:15.77316!t=combined/tileLayer!l=1
http://static-cdn.sr.se/sida/images/112/60c1483b-3999-4578-a7b6-d1ad7648fb63.jpg?preset=article
Flygfoto över bryggan, tagen över vattnet väster om bryggan, in mot stugan (österut):

Någon form av väg finns det där. Fråga är om den är körbar med lämplig bil.

Att bära eller släpa vore nog besvärligare.
I bilen är ju mest diskret också, om det går.

–

...och för att göra det hela enklare så står det en bil med lysena på just ovanför bryggan i den sista bilden.
Citera
2017-02-20, 16:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
...och för att göra det hela enklare så står det en bil med lysena på just ovanför bryggan i den sista bilden.

Jag var lite osäker på om det var en bil. Jag zoomade lite nu och visst ser det så ut som en bil. Dessutom kan det vara två hjulspår som försvinner in i skogen, bakom bilen. Bilen lär ju ha kommit dit.

Då finns det minst en trovärdig förklaring till hur Aki kan ha transporterats till bryggan, oberoende av vilket tillstånd han var i just då. Sedan är det ju bara några meter kvar till bryggan.

Kanske pusselbitarna faller in på sina platser, en och en...

–
Citera
2017-02-20, 17:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag var lite osäker på om det var en bil. Jag zoomade lite nu och visst ser det så ut som en bil. Dessutom kan det vara två hjulspår som försvinner in i skogen, bakom bilen. Bilen lär ju ha kommit dit.

Då finns det minst en trovärdig förklaring till hur Aki kan ha transporterats till bryggan, oberoende av vilket tillstånd han var i just då. Sedan är det ju bara några meter kvar till bryggan.

Kanske pusselbitarna faller in på sina platser, en och en...

–

Kan det röda taket höra till föräldrarnas hus? Då är det rätt långt ner till bryggan - men det verkar onekligen stå en bil nere vid bryggan - farbar väg ända ner tydligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in