2017-02-20, 14:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Att regelverket har fel är ju det som är själva diskussionen! Jag tror inte så många som tycker att någon som tex Björgen ska dömas "juridiskt" mot existerande regelverk? Lika lite som någon ska dömas för milt mot existerande regelverk vilket ju däremot faktiskt sker.

Att regelverket är inkonsistent är vi eniga om. Det är lika förbannat det som gäller. Regelverket är som sådant fan så mycket bättre än tillämpningen.

Citat:
Och här skiljer vi oss, då jag betraktar Björgen som en fuskare, utifrån det vi vet. Men jag anser såklart inte att hon ska dömas för doping så länge som hon har en dispens enligt reglerna.

Är hon en fuskare fast hon håller sig inom regelverket? Här hamnar vi väldigt långt från varandra. Kan du definiera vad du menar med att fuska, speciellt i detta fall? Precisera gärna med hur du vet att din utgångspunkt är den rätta.

Citat:
Hur mycket medicinsk kunskap jag har eller har tillgång till tänker jag inte kommentera då jag ändå inte tänker belägga denna kunskap med personlig information.

Det var inte något jag begärde. Det räcker med att olika forskare kommer fram till olika saker inom det medicinska området, inte bara när det gäller dopning. Att det finns olika särintressen som kan styra åt ett eller annat håll gör det naturligtvis ännu svårare att få ett objektivt grepp om vad som är adekvat. Det är dock som jag skriver att belackarna söker minsta halmstrå för att bekräfta sina spekulationer. Vi lever i en tid där källkritik inte står högst på agendan.
Citera
2017-02-20, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, eftersom du uttalar dig för oss båda utan att bemöda dig att se nyanser.
Jag uttalar mina åsikter, och du dina. Vidare så har du inte tolkningsföreträde kring vem eller vilka i tråden som "bemödar sig att se nyanser" (personligen anser jag att det är du som är stel i ditt tänk, men du är givetvis fri att tycka annorlunda - försök dock inte agera sanningssägare och trådpolis för vad som får tyckas och sägas - tittar man på dina inlägg i tråden så talar de enligt mig och flera andra, sitt tydliga språk när det gäller den biten).

Jag frågar igen: När Johann Mygel fullständigt manglade Elof och de andra åkarna, anade du då ugglor i mossen, eller tänkte du att det fanns naturliga förklaringar till hans överlägsenhet?
Citera
2017-02-20, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigantin
Jag uttalar mina åsikter, och du dina. Vidare så har du inte tolkningsföreträde kring vem eller vilka i tråden som "bemödar sig att se nyanser" (personligen anser jag att det är du som är stel i ditt tänk, men du är givetvis fri att tycka annorlunda - försök dock inte agera sanningssägare och trådpolis för vad som får tyckas och sägas - tittar man på dina inlägg i tråden så talar de enligt mig och flera andra, sitt tydliga språk när det gäller den biten).

Ja, jag förstår att det stör dig att alla inte stämmer in i ylandet.

»enligt mig och flera andra« är ett argument värt precis ingenting.

Du låter som en galen feminist.

Citat:
Jag frågar igen: När Johann Mygel fullständigt manglade Elof och de andra åkarna, anade du då ugglor i mossen, eller tänkte du att det fanns naturliga förklaringar till hans överlägsenhet?

Jag minns när Torgny Mogren i VM 1993 vann guld på 50 km och for fram som ett ånglok och krossade påstådda fuskare som Hervé Balland och Bjørn Dæhlie. Vad säger vi om det då?
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-02-20 kl. 15:04.
Citera
2017-02-20, 15:04
Medlem
Citat:
Att regelverket är inkonsistent är vi eniga om. Det är lika förbannat det som gäller. Regelverket är som sådant fan så mycket bättre än tillämpningen.

Är hon en fuskare fast hon håller sig inom regelverket? Här hamnar vi väldigt långt från varandra. Kan du definiera vad du menar med att fuska, speciellt i detta fall? Precisera gärna med hur du vet att din utgångspunkt är den rätta.

Det var inte något jag begärde. Det räcker med att olika forskare kommer fram till olika saker inom det medicinska området, inte bara när det gäller dopning. Att det finns olika särintressen som kan styra åt ett eller annat håll gör det naturligtvis ännu svårare att få ett objektivt grepp om vad som är adekvat. Det är dock som jag skriver att belackarna söker minsta halmstrå för att bekräfta sina spekulationer. Vi lever i en tid där källkritik inte står högst på agendan.

Likväl måste vi försöka tolka och värdera det som framkommit där det finns mycket graverande uppgifter för Björgen.

"Fuskare" är ju ett ord som man kan tolka utifrån sina egna åsikter. Jag hade denna diskussion i höstas om moral etik mm inom idrott och orkar inte dra hela igen.

Men kort: Jag tycker jag inte att bara för att man håller sig strikt inom ett regelverk kan man bete sig hur man vill och undgå moraliskt ansvar (ses som fuskare). Inga regler i världen kan täppa till alla kryphål och oklarheter.

Förr var detta självklart, man hade sportsmanship och betedde sig inte hur som helst för att vinna. Syftet med idrotten är inte att vinna till varje pris. Detta kan man hitta långt tillbaka i tiden inom idrottsfilosofin.

Om man anser att allt är tillåtet och att det bara är en smart "taktik" så länge ingen instans fäller en för omoraliska handlingar för att regelverket har hål/bedömningar (som man lyckas klara sig undan för det mesta, och hänger sig åt gråzonsbeteende som tex Sundby) så får man tycka det, men så tycker inte jag.

Man sätter inte i sig mediciner som andra inte har tillgång till och som man innerst inne vet ger en massa fördelar tex. Eftersom jag tror att Björgen är medveten om detta betraktar jag henne som en fuskare.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-02-20 kl. 15:07.
Citera
2017-02-20, 15:07
Bannlyst
Citat:

Jag har gått igenom flera studier de senaste 20 åren och flera visar att Formoterol har anabolisk effekt.. Regelverket säger att det är inte är doping om man inte överstiger en viss nivå.

Om en sådan här studie säger att Formoterol har anaboliska effekter även vid LÅGA nivåer. Den anses ha mer anabolisk effekt än Clenbuterol ( som Katrin Krabbe åkte dit för).

https://www.researchgate.net/publication/6663627_Low_dose_formoterol_administration_improve s_muscle_function_in_dystrophic_mdx_mice_without_i ncreasing_fatigue

Räcker det inte med en sådan här studie för att se över om verkligen Formoterol ( Symbicort) skall kunna användas överhuvudtaget? För mig är det solklart..
Citera
2017-02-20, 15:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Snäll, snälla, snälla, kan vi försöka undvika en pseudo-diskussion om vad som är och vad som inte är doping samt vem som är för respektive emot alla olika sakerna som har nånting med doping att göra?

Om ni inte har upptäckt det så pågår det väldigt mycket som handlar om vintersport och doping nu och jag tror inte att jag är den enda som gärna skulle se att denna tråden handlar mer om det än det som översvämmar den här tråden just nu.

EDIT:
Citat:
.
Citat:
.
Citat:
.
Och säkerligen nån mer som jag har missat.
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2017-02-20 kl. 15:11.
Citera
2017-02-20, 15:09
Bannlyst
Citat:
Likväl måste vi försöka tolka och värdera det som framkommit där det finns mycket graverande uppgifter för Björgen.

"Fuskare" är ju ett ord som man kan tolka utifrån sina egna åsikter. Jag hade denna diskussion i höstas om moral etik mm inom idrott och orkar inte dra hela igen.

Men kort: Jag tycker jag inte att bara för att man håller sig strikt inom ett regelverk kan man bete sig hur man vill och undgå moraliskt ansvar (ses som fuskare). Inga regler i världen kan täppa till alla kryphål och oklarheter.

Förr var detta självklart, man hade sportsmanship och betedde sig inte hur som helst för att vinna. Syftet med idrotten är inte att vinna till varje pris. Detta kan man hitta långt tillbaka i tiden inom idrottsfilosofin.

Om man anser att allt är tillåtet och att det bara är en smart "taktik" så länge ingen instans fäller en för omoraliska handlingar för att regelverket har hål/bedömningar (som man lyckas klara sig undan för det mesta, och hänger sig åt gråzonsbeteende som tex Sundby) så får man tycka det, men så tycker inte jag.

Man sätter inte i sig mediciner som andra inte har tillgång till och som man innerst inne vet ger en massa fördelar tex. Eftersom jag tror att Björgen är medveten om detta betraktar jag henne som en fuskare.

Hur kan man ha ett regelverk där maxdoser av astmamediciner tillåts när det finns studier som säger att det är prestationshöjande vid låga doser? Det säger sig självt att man måste se över WADA:s regelverk. Ingen tar detta på allvar om studier visar det motsatta.
Citera
2017-02-20, 15:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ja, det var ju en ädel tanke från dig. Tyvärr är den långt från verkligheten.

Citat:

Ok, det är ju populärt i dagens samhälle att stämpla människor på olika sätt. Du är säkert medveten om att dina teorier bygger på din uppfattning om tingens ordning.
Citera
2017-02-20, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ja, jag förstår att det stör dig att alla inte stämmer in i ylandet.

»enligt mig och flera andra« är ett argument värt precis ingenting.

Jag minns när Torgny Mogren i VM 1993 vann guld på 50 km och for fram som ett ånglok och krossade påstådda fuskare som Hervé Balland och Bjørn Dæhlie. Vad säger vi om det då?
Även en odopad kan i enstaka lopp vinna mot de som är dopade (om vi ponerar att dessa två var dopade vid tillfället för loppet du nämner) det är inte det minsta konstigt.

Sedan vet du lika väl som jag att Mogren aldrig skulle dopa sig, eftersom en dopad svensk åkare skulle hatas av sitt folk. Vidare har Sverige relativt sett, klart högre idrottslig moral än i en del andra länder.

Vilket för oss fram till frågan: När Johann Mygel fullständigt manglade Elof och de andra åkarna, anade du då ugglor i mossen, eller tänkte du att det fanns naturliga förklaringar till hans överlägsenhet?
Citera
2017-02-20, 15:13
Medlem
Citat:
Ok, det är ju populärt i dagens samhälle att stämpla människor på olika sätt. Du är säkert medveten om att dina teorier bygger på din uppfattning om tingens ordning.

Det är oundvikligt för alla människor
Citera
2017-02-20, 15:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Räcker det inte med en sådan här studie för att se över om verkligen Formoterol ( Symbicort) skall kunna användas överhuvudtaget? För mig är det solklart..

Det är väl ingen som påstått att man inte bör se över det?

Citat:
Sedan vet du lika väl som jag att Mogren aldrig skulle dopa sig, eftersom en dopad svensk åkare skulle hatas av sitt folk.

Vi kommer inte längre i diskussionen när du har en så naiv uppfattning.

Citat:
Det är oundvikligt för alla människor

Knappast, det finns åtskilliga människor som kan tolka utifrån objektiv grund. I ditt fall får du nog försöka komma till rätta med om det är ett bristfälligt regelverk eller vissa utövares oförmåga att förhålla sig till att regelverket är för tillåtande som utgör ditt huvudargument.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-02-20 kl. 15:28.
Citera
2017-02-20, 15:35
Medlem
angelfuck666s avatar
"Profilert CAS-advokat ber WADA droppe Johaug-anke"

http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/profilert-cas-advokat-ber-wada-droppe-johaug-anke/a/23929453/

Vad är nu detta för något? Min norska är rätt kass. Låter ju oroväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in