Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Men snälla du försök hänga med nu, jag säger inte alls tvärtom. Jag säger att vid samma pris blir det dyrare om räntan är högre och därför kan du inte ignorera räntan när du avgör vad som är billigt eller dyrt.
Sedan finns det förstås också många andra faktorer som påverkar priset, inte minst standarden. Att bara som du jämföra pris utan att beakta alla andra faktorer är så amatörmässigt att amatörerna blir upprörda när jag säger att det är amatörmässigt. Det är långt under nivån för att kallas amatörmässigt.
Du gick vilse ganska snabbt. "Vid samma pris blir det dyrare"...
Vid samma pris är det samma pris. Du utgår ifrån räntekostnader på lånade pengar. Du måste göra det för att ditt resonemang ska ha någon slags inre logik: lånar jag en miljon till fem procents ränta blir det ett dyrare lån än till tre procents ränta.
Men jag pratar fortfarande inte om räntekostnader! Om en köpare vill bekosta sitt köp med hjälp av lån eller med hjälp av sparkontot är irrelevant!
Sedan har du en poäng i att det är svårt att jämföra bostäder rätt av mellan olika länder.