2017-02-20, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Knappast bebolig, en sommarstuga i jämtland kanske.
Oavsett så varför i hela helvete anser sig staten ha rätt till att roffa åt sig på det här sättet? Nästa grej blir väl att dom beskattar villaägare som bygger ut?
Men visst betala ni, så ska vi se att år 2070 betalar vi 80% i skatt. Visst hela makten är fullkomligt sjuka, men vi på golvet är lika sjuka som bara spelar med deras regler.

Nej ser gärna bubblan sprängas för att då själv kliva in och köpa ett par tre lägenheter.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-filipstads-kommun-taberg-36-10959940

Ser onekligen beboelig ut ...
2017-02-20, 11:35
Avslutad
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-broakulla-emmaboda-kommun-bruksgatan-21-10513595

Här kan man ju heller inte bo...
2017-02-20, 11:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-broakulla-emmaboda-kommun-bruksgatan-21-10513595

Här kan man ju heller inte bo...

Slå till då om du vill ha det.
2017-02-20, 11:44
Medlem
Mohaves avatar
Det finns ingen bostadsbubbla i Sverige. Stockholmspriserna är låga jämfört med andra europeiska städer av samma storlek.

På den svenska landsbygden kan du köpa bostad till priser som holländare och tyskar bara kan drömma om.
2017-02-20, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Slå till då om du vill ha det.

Det var bara moteld. Nån som sa tidigare att det bara fanns sommarstugor i Värmland för under 700 k.
2017-02-20, 11:50
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Det låter som kraschen kommer motverkas om du har rätt.
Gillar du att kommentera andras svar? Varför inte prova dela med dig av din uppfattning?

Ja motverkas då lägenheter som nu är värderade 2miljoner har ett värde på 700-1miljon så blir det kanske en stagmatisering. Marknaden är inte attraktiv just nu och det tror jag många andra spekulanter håller med om. En korrigering behövs.
Dessa som kommer tvingas flytta kommer sluta upp med sannolikt flera hundra kanske miljoner i lån utan täckning.
2017-02-20, 11:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det var bara moteld. Nån som sa tidigare att det bara fanns sommarstugor i Värmland för under 700 k.

Det var snarare ditt påstående som var fel:

Citat:
Jag förstår det! Men sjuhundra jävla tusen mer! Det får du en villa för - en beboelig villa - i stora delar av landet!

Att det finns beboliga hus under 700 kkr betyder inte att det är vanligt. Det hittar du främst där ingen vill bo och då är husen svårsålda oavsett prislapp.
2017-02-20, 11:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Gillar du att kommentera andras svar? Varför inte prova dela med dig av din uppfattning?

Du har kanske inte märkt det men det här är ett debattforum.

Citat:
Ja motverkas då lägenheter som nu är värderade 2miljoner har ett värde på 700-1miljon så blir det kanske en stagmatisering. Marknaden är inte attraktiv just nu och det tror jag många andra spekulanter håller med om. En korrigering behövs.
Dessa som kommer tvingas flytta kommer sluta upp med sannolikt flera hundra kanske miljoner i lån utan täckning.

Att du och andra gärna vill köpa ett flertal bostäder om priserna faller visar just på att fall kommer motverkas som jag skrev. Och varför skulle folk tvingas flytta om priserna faller menar du, kostnaderna stiger inte för att priserna faller.
2017-02-20, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det finns ingen bostadsbubbla i Sverige. Stockholmspriserna är låga jämfört med andra europeiska städer av samma storlek.

På den svenska landsbygden kan du köpa bostad till priser som holländare och tyskar bara kan drömma om.

Jaså du. Jag var inne och kikade på en topprenoverad lägenhet i Bryssel, 320k euro inklusive alla avgifter. 110 m2.

Men Bryssel är ju ingen stad i Stockholms klass ...

Milano då... €142k för en tvåa, €80 i månadsavgift...

Berlin... jag ser en finfin bostadsrätt i Prenzlauer Berg, nu börjar det bli dyrt! €465k för en trea på 107 m2...

Men långt ifrån stockholmspriser.

Men Stockholm är ju en långt mer exklusiv och modern stad än dessa europeiska skitstäder...
2017-02-20, 12:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jaså du. Jag var inne och kikade på en topprenoverad lägenhet i Bryssel, 320k euro inklusive alla avgifter. 110 m2.

Men Bryssel är ju ingen stad i Stockholms klass ...

Milano då... €142k för en tvåa, €80 i månadsavgift...

Berlin... jag ser en finfin bostadsrätt i Prenzlauer Berg, nu börjar det bli dyrt! €465k för en trea på 107 m2...

Men långt ifrån stockholmspriser.

Men Stockholm är ju en långt mer exklusiv och modern stad än dessa europeiska skitstäder...

Men vad är ditt problem, köp de bostäder du anser är prisvärda och passar dig.
2017-02-20, 12:45
Avslutad
Citat:
Men vad är ditt problem, köp de bostäder du anser är prisvärda och passar dig.

"Stockholmspriserna är låga jämfört med andra europeiska städer av samma storlek"

Jag bara motbevisar grovt felaktiga utsagor. Har aldrig sagt att jag ens vill köpa ngt.
2017-02-20, 12:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Stockholmspriserna är låga jämfört med andra europeiska städer av samma storlek"

Jag bara motbevisar grovt felaktiga utsagor. Har aldrig sagt att jag ens vill köpa ngt.

Du måste förstå att det inte är så enkelt att jämföra priser på bostäder i olika länder. Bara det att det är olika valutor med olika räntor för förstås stor skillnad. Du har alltså inte bevisat något även om du råkar tro det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in