2017-02-19, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tycker du att Kyrö är en person som bör utgöra grunden för att berätta hur saker och ting förhåller sig?

Det finns olika sätt. Några är tillåtna och andra otillåtna. Vi vet också att olika individer ser helt olika ut och att vissa rent naturligt är kraftiga medan andra är taniga. Hur en individ lyckas är ett samspel mellan flera olika faktorer.
Nu svarade du Catami, men blir nyfiken: Johann Mygel var kraftig om jag minns rätt. När Mygel drog iväg från Elof och de andra, tänkte du då att detta måste vara något mygel, eller tänkte du då att överlägsenheten troligen handlade om genetiken (samt, mitt tillägg: en person som verkligen går in för detta med träning och kost osv?)

Dvs, anade du ugglor i mossen, eller tänkte du att det fanns naturliga förklaringar till hans överlägsenhet?

Om du har tänkt att motfråga mig om Gunde: nej, jag anade inte några ugglor i mossen gällande Gundes överlägsenhet. Jag baserade detta på hans sätt att vara och gå in för sin idrott. Sedan kan ju han ha ljugit för att undvika misstankar om doping, men jag tror INTE att det är så, och det är inte för att jag är svensk (nej, du har inte påstått det, men jag vill ändå förklara hur jag har sett på det hela när det begav sig).

Dock kände jag att Dählie och Alsgaard (framförallt Dählie, men helt klart båda två, och kanske hela bunten) troligen var dopade. Att de gjorde det som ett motdrag mot sveriges framgångar. Det kändes som att de plockade fram ett system för att bli totaldominanta. De fick fram så enormt många bra åkare, och det gjorde att jag tänkte att det troligen inte bara handlade om hård träning..

Jag önskar att en norsk visselblåsare träder fram och offrar sig för sporten h*n förhoppningsvis älskar så mycket att det till sist väger tyngre, än att tiga för resten av livet för att inte sabba för sitt lands skid'framgångar'.
Senast redigerad av brigantin 2017-02-19 kl. 23:35.
Citera
2017-02-19, 23:24
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ja, en tyngdlyftarkropp med mycket muskler är ju precis vad en längdskidåkare bör ha.

Uppenbarligen så gynnar det vissa

http://ptjerry.se/2014/02/09/sa-tranar-marit-bjorgen/
Citera
2017-02-19, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ja, en tyngdlyftarkropp med mycket muskler är ju precis vad en längdskidåkare bör ha.
De gör så många mil i spåret så de erhåller aldrig en sådan kropp, däremot inte otänkbart en kropp som Björgens.

Undantaget sprint, är hon den optimala MASKINEN för längdskidåkning.

Men duracell kunde ju ofta åka jämnt med Björgen, så det går ju att dopa sig och åka snabbt, på flera sätt än ett. Antingen prioriterar man meter per stavtag, eller så satsar man på frekvens (eller en mix = Kalla, men att en odopad Kalla får stryk av dessa två som jag tror är dopade upp över öronen).

Jag tror att Björgen älskar sin styrketräning, och kanske gör även Kalla det i närheten av samma nivå, men jag tror att Björgen är beredd att göra vad som helst för att vinna - men att Kalla har en spärr där.

Så Björgen bygger upp en omänsklig maskin till kropp = resultaten ser vi i skidspåren.

The Björginator
Senast redigerad av brigantin 2017-02-19 kl. 23:40.
Citera
2017-02-19, 23:44
Bannlyst
Citat:
Var och en blir salig på sin egen tro.

Jag antecknar som den anti-feminist jag är.
Och det märks isf på oss båda.

Trevlig läsning, men det hindrar inte att du kan ha skygglappar kring detta med doping.
Citera
2017-02-20, 05:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigantin
Och det märks isf på oss båda.

Nej, eftersom du uttalar dig för oss båda utan att bemöda dig att se nyanser.
Citera
2017-02-20, 05:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Uppenbarligen så gynnar det vissa

http://ptjerry.se/2014/02/09/sa-tranar-marit-bjorgen/

Det är ett vetenskapligt postulat att inte bygga teorier på undantagen. Naturligtvis gäller det omvända för skvallertidningar och ryktesspridning.

---

Bara för att förtydliga:

Jag anser att utövare ska dömas utifrån konstaterade förekomster avseende otillåtna substanser, inte genom att ett gäng användare på ett diskussionsforum har den åsikten. Johaug har i ett prov visat sig ha otillåtna substanser. Det ska hon dömas för. Tycker att de 13 månader som hittills blivit påföljden är för milt. Däremot går det inte utifrån det testet döma på antaganden om att hon »förmodligen« haft högre värden tidigare. Rimligt straff 24 månader.

Björgen kan ju inte dömas för att hon på bilder ser muskulös ut eller är det så FB-drevet vill skipa rättvisa? Jag tycker för övrigt att Kalla ser jävligt biffig ut och snabbt åkte hon också igår. Inte verkade hon trött i mål heller. Det där hjärtproblemet hon hade i början på säsongen, var det inte lite märkligt? Jag menar, hur kan det gå så bra nu?
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-02-20 kl. 05:45.
Citera
2017-02-20, 08:05
Medlem
Citat:
Det är ett vetenskapligt postulat att inte bygga teorier på undantagen. Naturligtvis gäller det omvända för skvallertidningar och ryktesspridning.

---

Bara för att förtydliga:

Jag anser att utövare ska dömas utifrån konstaterade förekomster avseende otillåtna substanser, inte genom att ett gäng användare på ett diskussionsforum har den åsikten. Johaug har i ett prov visat sig ha otillåtna substanser. Det ska hon dömas för. Tycker att de 13 månader som hittills blivit påföljden är för milt. Däremot går det inte utifrån det testet döma på antaganden om att hon »förmodligen« haft högre värden tidigare. Rimligt straff 24 månader.

Björgen kan ju inte dömas för att hon på bilder ser muskulös ut eller är det så FB-drevet vill skipa rättvisa? Jag tycker för övrigt att Kalla ser jävligt biffig ut och snabbt åkte hon också igår. Inte verkade hon trött i mål heller. Det där hjärtproblemet hon hade i början på säsongen, var det inte lite märkligt? Jag menar, hur kan det gå så bra nu?

Det är fakta att Björgen går på läkemedel med starkt uppbyggande/ gynnsam effekt som vi ju har diskuterat tidigare. Hon har dispens för detta och är därför i strikt mening inte dopad ( vad vi vet).

Men hon är ju ändå dopad i fleras ögon eftersom regelverket som tillåter hennes medicin är helknasigt (enligt detta flertal). Därför blir hon dömd för detta av exempelvis undertecknad. En annan som dömer henne är Kowalzyk så det är inte bara flashbackare..

Ett stort dopingproblem inom skidåkningen idag, som dock ännu(om någonsin?) inte klassas som doping fullt ut är missbruket av astmamedicin generellt. Inte kan du tro på att topputövarna bara "råkar" ha som gemensam faktor att de har så svår astma att de måste gå på de tyngre läkemedlen för detta, som sedan bara av en slump visar sig ha gynnsam effekt på åkningen. Nej, man tar stora doser astmamedicin för att erhålla prestationshöjande effekter. Finns även vetenskapligt belagt i flera studier, även om detta är självklart, annars skulle de inte inhalera dem.

Kalla kan va dopad som alla andra, men där finns det ingen fakta om att hon går på gynnsam medicin eller några positiva prover. Inte heller har det svenska landslaget varit inblandad i någon dopingskandal på högnivå, någonsin(?). Men du är välkommen att ventilera misstankar mot henne.

Med den inställning Norge visat sig ha med nebulisator och medicin, samt de dopingdomar de har i bagaget, tabeller från 90-talet med sjuka blodvärden osv, är det inte konstigt att misstankar riktas mot samtliga i truppen. Norge kan inte hålla på hur som helst i gråzoner utan att det blir reaktioner och misstankar. Dessa ventileras här bland annat, vilket är syftet med tråden.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-02-20 kl. 08:36.
Citera
2017-02-20, 08:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det är fakta att Björgen går på läkemedel med starkt uppbyggande/ gynnsam effekt som vi ju har diskuterat tidigare. Hon har dispens för detta och är därför i strikt mening inte dopad ( vad vi vet).

Vad är det för medicin som enligt dig är »starkt uppbyggande« och vad menar du med »starkt uppbyggande«? Om jag okritiskt skulle ta dig på orden så skulle det tolkas som att hon knaprar en kraftig anabol substans. Är det så eller är det Symbicort du avser? Det är ju i så fall inte vetenskapligt belagt att det verkligen har prestationshöjande effekt utöver att återställa utövarens förutsättningar till ett »normalläge«.

Citat:
Norge kan inte hålla på hur som helst i gråzoner utan att det blir reaktioner och misstankar.

Naturligtvis inte och sannolikt ligger de på gränsen för det som kan betecknas som »gråzoner«. Deras allmänna förhållningssätt med stor inåtvändhet och oförståelse inför dessa reaktioner och misstankar skapar givetvis grogrund för spekulationer.

Det som är trist är att illvilligheten hos belackarna är större än sakligheten. Visst det är trådens syfte, men någon form av måttlighet skulle nog ändå tjäna ett konstruktivt ändamål.

Fram till en bit in på 70-talet var inte bloddopning förbjudet. Det innebär att det var flertalet idrottsutövare som fullt lagligt ägnade sig åt det, med gott resultat som följd. Om vi ser på det med dagens ögon så är det förkastligt, men jag är ändå inte beredd att diskvalificera dessa utövares prestationer eftersom det inte var förbjudet.

Det är mycket möjligt att det allra bästa vore absolut nolltolerans för alla »återställande« preparat och hänvisa alla som behöver det till Paralympics. Det vore dock praktiskt omöjligt och skulle ändå inte stoppa »laborerandet«. Därför håller jag mig till den konservativa linjen att det inte är »gatans parlament« som ska förrätta domar på »sagolika skäl«.
Citera
2017-02-20, 08:36
Medlem
Discgears avatar
Jag kommer att posta om min granskning av astmarapporten då jag upptäckte att när någon svarar försvinner citaten "quote"-taggarna. Då det som står i rapporten är det viktiga att diskutera kommer inläggen på nytt med citaten kursiverade istället. Ni får ursäkta dubbelpostandet.

Några reflektioner över Astmarapporten som kom tidigare i veckan. Del 1
www.skiforbundet.no/Images/Utvalgsrapport%2015.2.2017.pdf

Granskningsutvalget har endast granskat medicinbruk som har med luftvägar och astma att göra.
Under punkt 12.7.2
Citat:
Som redegjort for i punkt 3.5 og 3.6 har utvalget ikke hatt innsyn i den enkelte utøvers pasientjournal. Utover spørsmål som konkret har rettet seg mot legemiddelbruk i tilknytning til astma og lignende luftveislidelser, har utvalget i intervjuene heller ikke stilt spørsmål til utøverne om annen legemiddelbruk.
Detta är djupt problematiskt. Det är välkänt att kombinationer av mediciner kan ge effekter. Det krävs inte lång stund med Google för att hitta exempel på hur detta kan användas prestationsfrämjande, inte minst kombinationer med Beta2-agonister och olika steroider.

Man konstaterar under samma punkt:
Citat:
Dersom man tar flere legemidler samtidig, kan dette medføre et uforsvarlig eller helseskadelig overforbruk. Enkelte legemidler skal heller ikke tas samtidig med andre legemidler på grunn av interaksjoner.
Man nämner hälsorisk men underlåter att nämna att interaksjoner kan vara prestationsfrämjande.

Man har heller inte gått igenom patientjournaler för de skidåkare som undersökts och har därmed ingen helhetsbild över hur åkarna medicinerar sig. Senare i rapporten konstaterar man att landslagets egna läkare även fungerar som åkarnas privata läkare. I ljuset av detta blir en granskning av enbart astma- och luftrörsmedicinering knappast en fullständig genomlysning.
Citat:
Utvalget har ikke gjennomgått de enkelte utøvernes pasientjournaler. Utvalget har ikke vurdert dette som strengt nødvendig for utføring av granskningsoppdraget, og av hensyn til utøverens personvern har utvalget derfor valgt å ikke be om utøvernes samtykke til innsyn i eller utlevering av pasientjournaler
Citera
2017-02-20, 08:39
Medlem
Discgears avatar
Några reflektioner över Astmarapporten som kom tidigare i veckan. Del 2

Dopingavstängningen av Johnsrud Sundby diskuteras i rapporten under punkt 3.1.2. Här kommer lite ny info fram. Landslagsläkaren Knut Gabrielsen svarade följande på FIS frågeställning om varför Johnsrud Sundbys gränsvärden för Salbutamol blev överskridna i Davos 13/12 2014 och 8/1 i Toblach.
Citat:
Gabrielsen hadde over telefon anbefalt Sundby å bruke inntil tre doser à 5000 mikrogram Ventoline per døgn, inntatt via forstøverapparat, ved en akutt forverring av astmasykdommen i desember 2014 og frem til 8. januar 2015, hvor en ytterligere forverring førte til at han ble satt på antibiotika.
Under denna akuta förvärring av astmabesvär vann Sundby Tour de Ski.

Vidare går att läsa,
Citat:
Våren 2015 ble det gjennomført to ulike tester av Sundby. I den ene testen brukte han 15 000 mikrogram salbutamol via forstøverapparat innen 24 timer. Resultatene var over reaksjonsgrensen, på henholdsvis 4800 ng/ml, 3144 ng/ml, 3760 ng/ml og 4400 ng/ml (London-studien). I den andre prøven brukte han 1600 mikrogram salbutamol via inhalator. Denne gav også resultater over grensen, 1480 ng/ml og 1700 ng/ml (Oslo-studien).

Trots detta drog FIS dopingpanel följande slutsats och frikände Sundby:
Citat:
Dopingpanelet mente at FIS og WADA ikke hadde fremlagt noen bevis for at inhalasjonsmetoder som krevde høyere doser salbutamol enn 1600 mikrogram skapte en høyere risiko for doping.
När man läser detta hårresande påstående och slutsats undrar man vilka som ingår i FIS dopinpanel förutom den kanadensiske ordföranden.

Nu har Antidoping Norge översatt WADAs regler till följande:
Citat:
Ved bruk av annet utstyr enn vanlig inhalator til inhalasjon av beta2-agonsister f.eks. nebulisator/forstøverapparat, bør det søkes om medisinsk fritak. Nebulisator/forstøverapparat kan gi økt mengde tilført legemiddel til lungene, med en overdosering i forhold til de WADA godkjente maksimale døgndosene. (12.4.2)
Alltså, fortsätt gärna och behandla med gigantiska doser beta2-agonister med nebulisator, men sök om TUE innan.

Inte någonstans i rapporten omnämns vilka TUE som de norska längdskidåkarna har haft och har idag. Om man säger sig göra en djupgående granskning av medicinering av astma- och luftvägsbesvär borde naturligtvis även TUEs ingå!
Citera
2017-02-20, 08:41
Medlem
Discgears avatar
Några reflektioner över Astmarapporten som kom tidigare i veckan. Del 3

Olika märkligheter rörande medicin i vallabussen

Som redan nämnts har man i vallabussen haft något som närmast är att likna vid en fruktkorg med astmamediciner där åkarna fritt har kunnat använda medicin utan läkares överinseende. Man ska under hösten ha stramat upp rutinerna.

Under punkt 12.4.2
Citat:
Det at reseptpliktige legemiddel har vært lett tilgjengelige i smøretraileren er i strid med god medisinsk praksis. Rutinene har således vært mangelfulle. Gjennom den etter forholdene dårlige kontrollen av legemidler i traileren har det vært muligheter for utøvere å inhalere legemidler via forstøver uten på forhånd å ha kontakt med en lege.
Uten tvil har det at reseptpliktige legemidler har vært fritt tilgjengelige i smøretraileren vært i strid med gjeldende regelverk for håndtering av legemidler. Flere av utøverne har selv reagert på rutinene omkring inhalasjon, og enkelte har opplevd det som uriktig. Dette gjelder spesielt utøvere som har kommet inn som ny på landslaget.

Olika märkligheter rörande medicinväskan
Under punkt 2.14
Citat:
Utvalget legger til grunn at det har vært til dels dårlige og uklare rutiner knyttet til utlevering av, og tilgang til, legemidler fra medisinkoffertene. Utvalget legger til grunn at legemidler i all hovedsak har blitt utlevert av lege selv eller av annet helsepersonell etter forutgående avklaring med lege. Utvalget har imidlertid gjennom intervjuer fått opplysninger som kan tyde på at helsepersonell uten klarering med lege har utlevert legemidler til utøver.

Under punkt 12.13.2
Citat:
Utvalget har gjennom intervjuer også fått opplysninger som kan tyde på at utøver selv har hentet legemidler i medisinkofferten, samtidig som det for utvalget er uklart om dette har skjedd etter forutgående klarering med helsepersonell.
Citera
2017-02-20, 08:46
Medlem
Discgears avatar
Några reflektioner över Astmarapporten som kom tidigare i veckan. Del 4

Om gruppens sammansättning

Under punkt 3.4
Citat:
I rapporten står det att Medlemmene skal være uavhengige og upartiske til oppdragsgiver, saken og de berørte parter.
Den svenske experten Kjell Larsson har ju innan han blev en del av granskningen vid ett flertal tillfällen yttrat att astmamedicinering inte är prestationsfrämjande. Sålunda knappast "uavhengig og upartisk" saken. När kritik yttrades mot att han skulle ingå så svarade han följande till Expressen:
– Jag vet inte vilken roll Kai-Håkon har i det här och jag vet inte vad det eventuellt skulle betyda att jag skrev några artiklar ihop med honom för 10-15 år sen

Ett viss mått av minnessvaghet tycks ha drabbat honom då rapporten slår fast följande om samarbetet med Kai-Håkon (3.4):
Citat:
Kjell Larsson har hatt et profesjonelt samarbeid med professor Kai-Håkon Carlsen ved Universitetet i Oslo som han kjenner som barnelege. Larsson har utgitt 6 ulike artikler i samarbeid med blant annet Carlsen (1 stk. 1996, 2 stk. 2005, 2 stk. 2008 sammen med 13 andre forfattere, 1 stk. 2013 sammen med 7 andre forfattere). Larsson har vært første opponent på en norsk doktoravhandling om astma hvor Carlsen var andre opponent.
Larsson er sammen med Carlsen medlem i ”European Respiratory Societys Task Force” angående astma og fysisk anstrengelse. Larsson var ansvarlig for å gi et sammendrag av litteraturen om beta-2-agonisters effekt på fysiske prestasjoner som ble publisert i Allergy 2008. De har ingen privat omgang, men møtes på internasjonale konferanser.

Kai-Håkon å sin tur är djupt involverad i rutinerna kring astmamedicinering på alla plan; i skidlandslaget, på Norges idrottshögskola och i Olympiatoppen (OLT) punkt 6.2.2:
Citat:
Området som har vært best systematisert i langrennslandslaget er lungemedisin. Lege Kai-Håkon Carlsen har bistått NSF med undersøkelse og diagnostisering av lungerelaterte plager blant utøverne, og idrettsfysiologer ved testlaboratoriet på utholdenhetsavdelingen ved Olympiatoppen har bistått med ulike tester relatert til lungefunksjon og luftveier både på laboratoriet og ute på treningssamlinger og konkurranser. Carlsen ble pensjonist fra sitt professorat ved NIH i begynnelsen av 2016, og begynte da i et engasjement ved OLT.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in