2017-02-20, 08:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Konstigt jag som trodde att det skulle vara fullt av kommentarer när det var extremt mycket som hände i kvällen avsnitt.

Vad tyckte du själv?

Det blir en intressant sak att följa huruvida Chippens räddning av Davor uppväger hans trovärdighet om Stefan avslöjar vad han såg i slutet av avsnittet.
Vem som är polisläckan verkar ju vara den där tjejen som knullade chefen, det är iaf min teori att hon gör det enbart för att få mer info än vad hon annars skulle få.
Citera
2017-02-20, 12:08
Medlem
trattfans avatar
Vet inte riktigt vad jag tyckte om gårdagens avsnitt. Alldeles för många flummiga scener.

Citera
2017-02-20, 12:15
Medlem
Klacksparkan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
Konstigt jag som trodde att det skulle vara fullt av kommentarer när det var extremt mycket som hände i kvällen avsnitt.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vad tyckte du själv?

Det blir en intressant sak att följa huruvida Chippens räddning av Davor uppväger hans trovärdighet om Stefan avslöjar vad han såg i slutet av avsnittet.
Vem som är polisläckan verkar ju vara den där tjejen som knullade chefen, det är iaf min teori att hon gör det enbart för att få mer info än vad hon annars skulle få.

Jag har jävligt svårt för dessa "avslöjanden", som nu när Stefan såg Christian komma ut från samma port som sin polismorsa, eller som när han såg Christian sätta på Blanca.

Stefan glor som vanligt hårt med svart blick och dramatisk musik spelas upp ... men det kommer liksom aldrig till skott. I verkligheten så konfronterar man någon direkt om den sätter på ens brud, eller om någon har samröre med poliser.

Dessutom ... Davor blir våldtagen och förnedrad, och han kommer över det på en kvart? Han snackar inte ens med Christian om det.
Citera
2017-02-20, 12:27
Medlem
Mycket mystiskt avsnitt, värst var väl campingplatsen.
Christian hittar lätt dit, han vandrar in bland horor, torskar, bögar och banditer.
Öppnar lite dörrar där någon torsk sätter på en brud, ingen säger eller gör något, han kommer snabbt till rätt husbil, skrämmer skiten ur alla genom något vådaskott i luften för att sedan släpa med sig Davor till bilen utan att någon av gangstergrabbarna på campingen gör nånting.

Man kan räkna upp sånt här hur mycket som helst! Varför sprang t.ex inte polisen själv snabbt till bilen och tog bort spårsändaren. etc. etc!
Citera
2017-02-20, 12:29
Medlem
Dr.Krankentots avatar
I avsnittet får Christian en pistol. Han verkar vara kunnig och van med den. Men har han fått utbildning på pistolen, är han tävlingsskytt eller nåt? Han får t.o.m. beröm av Davor för att han skjuter så bra. Det är inte alls så enkelt att skjuta som det visas i serien.
Citera
2017-02-20, 12:42
Medlem
Det blir lite väl löjligt när Christian springer runt som en galning på parkeringen för att ta bort en spårsändare. Inte diskret öht.
Citera
2017-02-20, 12:47
Medlem
Manusförfattarna har troligtvis inte varit utanför ytterdörren utan har hämtat kunskap om omvärlden genom Johan Falck och sentida Beckfilmer. Dessa tycker jag i all sin torftighet ändå är mer realistiska med örat mot gatorna.

Grundproblemet, som tidigare nämnt, är att serien har ett högst realistiskt anslag men inte framstår som ett dugg realistisk.

Varför i helvete utsätter sig exempelvis Christian för dessa enorma risker? Har vi fått se något trovärdigt exempel på detta? I den mån det finns infiltratörer så brukar de väl antingen vara poliser själva. Eller så är de rejält insyltade i någon kriminell gruppering där polisen har en hållhake på personen i fråga och erbjuder dem ett lindrigare straff alternativt inget straff alls i utbyte mot information.
Familjen Mimica framstår väl dessutom som rätt schyssta för att vara grovt kriminella(knarkförsäljningen försvinner ju inte för att Davor eller någon annan eventuellt döms till fängelse...). Jag kan genom vad som presenteras i serien inte begripa det enorma behovet som Christian uppenbarligen måste känna att sätta dit dem.
Citera
2017-02-20, 13:04
Medlem
Tercios avatar
Hur många är de här memicas egentligen? Jag räknar till 7 personer, med blanca, chippen och morsan inräknade. Känns liksom lite klent för att ta över hela undre världen i skandinavien? Man kanske inte får så mycket street-cred heller genom att bli nerslagen och våldtagen som ledaren blev senast?

Men en sån här serie får man väl bara ta för vad det är antar jag. Tycker scenerna med mobsters är roligast. Det finns något underhållande med mc-gäng, det kommer man inte ifrån. Synd/konstigt att det inte görs mer film/serier om dessa egentligen.
Citera
2017-02-20, 13:23
Medlem
emma80s avatar
Det finns mycket att reagera på i serien. Mycket har redan nämnts. Jag funderade vidare på detta med Christian, Ines och mobilen efter gårdagens avsnitt.

- Varför har du två telefoner?

Det fick Christian höra redan i något av de första avsnitten i köket på restaurangen, tror det var av Blanka, då han tappade sin Ines-telefon i golvet.

Det borde ha gjort honom extremt mycket försiktigare, men istället drar han fram mobilerna mest hela tiden. Oavsett om han är i köket, tar luft på baksidan, slänger sopor o.s.v. Dessutom har han den på vibrerande, andra lägger ju märke till den titt som tätt. Diskretion är inte hans grej, vilket det borde vara med tanke på miljön han rör sig i.

Normala människor hade kanske slagit av Ines-mobilen innan man går in i restaurangen alternativt lämnat den hemma. Nu väntar man bara på den stund då Davor eller Stefan tar mobilen ifrån Christian. Och om/när det sker slår jag vad om att han inte ens har raderat alla sms-konversationer. Något en normalt funtad människa hade gjort efterhand.

För att vara infiltratör är det mycket märkligt att hela tiden pocka på uppmärksamhet genom att knulla runt i köket med en upptagen tjej när hennes kille rör sig på samma ställe, plocka fram mobilen hela jävla tiden så fort han är på jobbet, springa runt och hålla ställningarna som en Rambo och MacGyver och som nu i slutet av senaste avsnittet när han kommer ut från samma port hack i häl med sin snutmorsa. Christian vet ju redan att Stefan har följt efter honom tidigare, det var så han blev varse att Stefan kände till insatsen mot lägenheten. Där f.ö. Blanka också var.

Men, nej, Christian fortsätter som om inget har hänt.
Senast redigerad av emma80 2017-02-20 kl. 13:25.
Citera
2017-02-20, 13:32
Medlem
Serien har brister och klyschor, men jag tycker ändå att den håller och kan stundtals vara mycket underhållande. Christian och Davor är för mig de mest intressanta karaktärerna och det är där jag kan se det bli väldigt komplicerat mot slutet, speciellt efter vad som hände i senaste avsnittet. Ju mer Christian får göra kommer ge honom smak för mer ansvar och så kommer väl också Blanka spela en stor del om lojaliteten börjar svaja.

Jag är övertygad om att det är sekreteraren/assistenten/vad hon nu gör som är mullvaden. De använder typiska trix för att förvirra publiken. Hon var med väldigt mycket i första avsnittet, sedan i en kort scen i förra för att påminna oss om att hon är kvar i bakgrunden, och jag kan tänka mig att hon snart dyker upp i en liten scen igen för att ge något papper och få kamerafokus. Samtidigt ger de andra poliserna sneda blickar och är övertydliga med att verka opålitliga, I call bs!
Citera
2017-02-20, 13:51
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Det finns mycket att reagera på i serien. Mycket har redan nämnts. Jag funderade vidare på detta med Christian, Ines och mobilen efter gårdagens avsnitt.

- Varför har du två telefoner?

Det fick Christian höra redan i något av de första avsnitten i köket på restaurangen, tror det var av Blanka, då han tappade sin Ines-telefon i golvet.

Det borde ha gjort honom extremt mycket försiktigare, men istället drar han fram mobilerna mest hela tiden. Oavsett om han är i köket, tar luft på baksidan, slänger sopor o.s.v. Dessutom har han den på vibrerande, andra lägger ju märke till den titt som tätt. Diskretion är inte hans grej, vilket det borde vara med tanke på miljön han rör sig i.

Normala människor hade kanske slagit av Ines-mobilen innan man går in i restaurangen alternativt lämnat den hemma. Nu väntar man bara på den stund då Davor eller Stefan tar mobilen ifrån Christian. Och om/när det sker slår jag vad om att han inte ens har raderat alla sms-konversationer. Något en normalt funtad människa hade gjort efterhand.

För att vara infiltratör är det mycket märkligt att hela tiden pocka på uppmärksamhet genom att knulla runt i köket med en upptagen tjej när hennes kille rör sig på samma ställe, plocka fram mobilen hela jävla tiden så fort han är på jobbet, springa runt och hålla ställningarna som en Rambo och MacGyver och som nu i slutet av senaste avsnittet när han kommer ut från samma port hack i häl med sin snutmorsa. Christian vet ju redan att Stefan har följt efter honom tidigare, det var så han blev varse att Stefan kände till insatsen mot lägenheten. Där f.ö. Blanka också var.

Men, nej, Christian fortsätter som om inget har hänt.

Jag tolkar faktiskt detta som medvetna drag från regissörerna. Jag får bilden av Christian som ung och naiv och med lite för mycket självkänsla, och jag tror också det är det som är meningen. Polisen ville ju inte att han skulle infiltrera dem från början och när morsan upptäcker att det är christian blir hon uppenbart rädd för hans säkerhet osv. Ger bilden av att polisen skiter i sina infiltratörer egentligen, och morsan låter honom fortsätta för hon känner sig inte kapabel till och få honom att lägga ner. Christian är en smått bortskämd unge som hamnat lite snett, hans morsa sätter dit honom och det går utför. Han vill gärna identifiera sig som kriminell och trivs i den sortens miljö men innerst inne har han en obotlig "moralisk känsla" av att göra rätt för sig. Mordet på Sven har uppenbart tagit hårt på honom och han anser sig vara tvungen att få fast de som orsakat det. Han tror själv att han är extremt viktig och uppfyller en otroligt central roll i polisarbetet men i egentligen är det inte riktigt så (tycker man får den känslan av övriga poliser). Hans udda relation med morsan är definitivt en avgörande faktor i hans agerande. Obesvarad kärlek som han försöker uppfylla till varje pris? Morsan är något kall och oförmögen att förstå allvaret och konsekvenserna (vägrar be om förlåtelse exempelvis), det är därför hon låter honom fortsätta. Hon ger honom en spontan varning och tycker att hon har gjort tillräckligt men innerst inne vet hon att hon låter sin son ta alla risker för hennes personliga vinning.

Christian tror sig ha koll, han tror att han kan läsa människor och han tror att han passar bland kriminella. Jag får iallafall känslan av att Christian SKA vara en nonchalant kille med en aning grandios självbild. Hans smått narcissistiska morsa har format honom till den han är och de båda är fast övertygade om att moral och etik enbart handlar om praktiska saker.

Jag tror att serien kommer utmynna i att Christian blir mer och mer involverad i familjen och också knyter känslomässiga band till dem som kommer ställa till det. I slutändan är det han som kommer få bevisa att han är en "infiltratör" och "de onda" åker fast och han får en förbättrad och insiktsfull relation med sin mamma. Sensmoralen kommer utmynna i att biologiska familjeband är starkare än lojala familjeband och att godheten segrar men godheten lärde sig en läxa. Mullvaden hos snuten är troligtvis den blonda polisen som i senaste avsnittet började ställa frågor till chefen, Stefans flickvän är troligtvis också mullvad på något sätt hos Davors familj och skulle inte bli förvånad om det är hon som de kommer misstänka och utpeka som infiltratör ist för Christian.

Serien KAN vara mer välgjord än vad den ger sken av tror jag, överlag är det nästan bara morsan som jag tycker spelar ganska mediokert och inte gör sig så jätte trovärdig. Sen finns det definitivt uppenbara "faktafel" i hela storyn, mindre viktiga händelser som inte är särskilt sannolika men som blivit enkla utvägar för att nå resultatet i seriens handling.

Adam tycker jag är en underskattad skådis och ser gärna mer av honom
Citera
2017-02-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Han vill gärna identifiera sig som kriminell och trivs i den sortens miljö men innerst inne har han en obotlig "moralisk känsla" av att göra rätt för sig. Mordet på Sven har uppenbart tagit hårt på honom och han anser sig vara tvungen att få fast de som orsakat det.

Fast infiltrationen inleddes ju innan Sven blev mördad. Skulle Sven, som framstod som en mycket reko person med känslomässiga band till både Christian och hans mamma, medvetet sätta Christian i händerna på vad som ska föreställa stans värsta gangsterfamilj? Mer troligt att Sven skulle ha avstyrt Christians förmodade Peter Rätz/Frank Wagner-komplex och talat honom in på något tryggare spår...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in