2017-02-19, 22:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4

Lo är antagligen ett av världens skyggaste djur.

Lodjuren var helt fridlysta under en lång tid och ingen jakt alls var tillåten. Då tappade de sin skygghet, gav sig in på gårdar och in i samhällen. Gav sig inte iväg när man försökte schasa iväg dem utan stod utmanande kvar och fräste. Var problem med att de tog katter och hundar, de som bodde på mer ensligt liggande gårdar vågade inte låta barnen leka ute utan uppsikt eller låta bäbisarna sova ute i vagn.

Nu har de jagats ett bra tag och de borde ha lärt sig frukta människor igen, hålla sig borta från gårdarna. I vart fall så länge det inte är dårar som ska hålla på att mata dem och nära romantiska drömmar om att tämja dem.
Citera
2017-02-19, 22:04
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men oj jag tror bestämt du blev lite upprörd? Sansa dig nu och försök diskutera logiskt i stället för att veva vilt omkring dig som en höna utan huvud.

Lodjur är köttätare så om du ska ha en sån i din privata lilla djurpark kommer du ha många levande själar på ditt samvete....

Var hade du tänkt få tag i lodjurungen då, om man får lov att fråga, om inte du eller nån annan snor den från sin vilda mamma? Om du nu har sån omtanke om djur, kan du inte tänka dig den hade haft det bättre med henne och sina kullsyskon i frihet?

Har du nån vana eller utbildning i att sköta och domesticera vilda djur? Det räcker liksom inte med att slå sig för bröstet, kaxigt skita i allt och alla full av uppblåst självförtroende och tro att *Kärlek* ska räcka? Och mat skulle den få också! Jävligt dedikerad minsann!
Nej jag är inte upprörd men du verkar vara det för att jag gärna skulle vilja ha ett lodjur. Du tyckte inte det var okej att skaffa ett lodjur, frågorna var hypotetiska för att belysa ditt hyckleri. Ännu en som har svårt för att läsa mellan raderna, pinsamt!

Din läsförståelse verkar inte heller vara den bästa för jag har inte sagt att detta är någonting jag tänker göra. Men självklart skulle jag läsa på oehört mycket, prata med experter samt folk som faktiskt har lodjur först. Mat och kärlek är grundläggande men naturligtvis krävs det mer än så det förstår jag. Du verkar vara av den åsikten att man inte skulle kunna ge dem ett bra hem men jag håller bestämt inte med, helt enkelt för att jag vet att så inte är fallet. Cirkusar och vissa djurparker, där kan vi börja snacka om dåliga förhållanden.
Citera
2017-02-19, 22:07
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Lodjuren var helt fridlysta under en lång tid och ingen jakt alls var tillåten. Då tappade de sin skygghet, gav sig in på gårdar och in i samhällen. Gav sig inte iväg när man försökte schasa iväg dem utan stod utmanande kvar och fräste. Var problem med att de tog katter och hundar, de som bodde på mer ensligt liggande gårdar vågade inte låta barnen leka ute utan uppsikt eller låta bäbisarna sova ute i vagn.

Nu har de jagats ett bra tag och de borde ha lärt sig frukta människor igen, hålla sig borta från gårdarna. I vart fall så länge det inte är dårar som ska hålla på att mata dem och nära romantiska drömmar om att tämja dem.

"Lokatten käka ungen"! Är en fantastisk svensk version av "A dingo ate my baby"!
Citera
2017-02-19, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det är inte alls försvinnande få utan snarare ganska många. Däremot tror jag att det är få som tämjer vuxna exemplar.

Av riktiga vargar nej. Inte under normala förhållanden som att ha en hund. Då får du läsa på lite till.

Länka gärna till någon som lyckats tämja en äkta vild varg och kan få den att leva som en hund är du snäll.

Det fanns ju många så det borde inte vara några problem.
Citera
2017-02-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Nej, vilda djur är precis det - vilda.
Du borde dessutom ge fan i att mata den. Den är född till att vara jägare,

Vad snackar du om? Lodjuret passar superbra som jägare i nordiska skogar, ja, men den är inte född till jägare. Det finns ingen/inget som bestämt det, förutom du och likasinnade. Naturen har inget syfte eller mening, utan naturen bara existerar.

Till TS kan jag säga att det antagligen går att ha ett lodjur som husdjur, men att du måste fostra det från kattungeålder med diflaska. Du måste också vara beredd på att mista några fingrar eller delar av ansiktet under fostringsprocessen, samt vara beredd på att bli anmäld. Det är inte lagligt att ha lodjur som husdjur.

Smartast vore att engagera sig jättemycket i en djurpark med lodjur, göra gratis- och volontärarbete och sakta vinna förtroende. Till slut lär du få gulla med djuren, men det kräver stort intresse, engagemang och kunskap förstås, plus att du måste ha lite social kompetens.
Citera
2017-02-19, 22:16
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Rävar kan ju vara halvtama eller i alla fall nyfikna på människor och orädda generellt sett.

Lo är antagligen ett av världens skyggaste djur.

Fin tanke att domesticera ett lo men ifall man skulle störa den när den äter t.ex så kan den ha ihjäl dig med en halvmiss.

Fila ner tänderna, klipp klorna.
Citera
2017-02-19, 22:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Av riktiga vargar nej. Inte under normala förhållanden som att ha en hund. Då får du läsa på lite till.

Länka gärna till någon som lyckats tämja en äkta vild varg och kan få den att leva som en hund är du snäll.

Det fanns ju många så det borde inte vara några problem.
Halmgubbe. Har aldrig sagt att det går att "tämja en varg och få den som en hund".
Citera
2017-02-19, 22:35
Medlem
Det är inte tillåtet att ha rovdjur som husdjur, inte hellar apor eller rovfåglar.
Citera
2017-02-19, 23:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Nej jag är inte upprörd men du verkar vara det för att jag gärna skulle vilja ha ett lodjur. Du tyckte inte det var okej att skaffa ett lodjur, frågorna var hypotetiska för att belysa ditt hyckleri. Ännu en som har svårt för att läsa mellan raderna, pinsamt!

Din läsförståelse verkar inte heller vara den bästa för jag har inte sagt att detta är någonting jag tänker göra. Men självklart skulle jag läsa på oehört mycket, prata med experter samt folk som faktiskt har lodjur först. Mat och kärlek är grundläggande men naturligtvis krävs det mer än så det förstår jag. Du verkar vara av den åsikten att man inte skulle kunna ge dem ett bra hem men jag håller bestämt inte med, helt enkelt för att jag vet att så inte är fallet. Cirkusar och vissa djurparker, där kan vi börja snacka om dåliga förhållanden.

Vad jag kan läsa mellan raderna är att du är ung, övermodig, har romantiska fantasier om "connection till katter" och att kunna ge en lokatt ett bra hem. Vilda djur har naturen som sitt hem, det är där de hör hemma och med tiden kommer du att inse det, om ditt intresse för djur är gediget. Skaffa katt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
"Lokatten käka ungen"! Är en fantastisk svensk version av "A dingo ate my baby"!

Känner inte till något fall där lodjur har anfallit barn, det skrev jag inte heller. Däremot vet jag föräldrar som med rätta var rejält oroliga eftersom lokatterna blev så orädda under den period de inte jagades.
Citera
2017-02-20, 01:08
Medlem
browneyes avatar
För att sätta saker i perspektiv så har man i Ryssland sedan några decennier försökt avla fram tama rävar. Efter cirka 40 generationer eller vad man nu är uppe i går det fortfarande inte att ha rävarna i ett hem. Dessutom ser dom ut som skit efter all avel.
Citera
2017-02-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Helt omöjligt. Som att försöka domectisera en varg. Det går inte.

Den skulle gräva hål i golven, riva ner gardiner och attackera dig helt oförberett ibland.

Huskatter är framavlade att vara tama.

Finns folk som lyckats, verkar ej så svårt. (dock hjälper det nog om man är stor o stark och inte vek)

Ouppfostrade hundar gör EXAKT samma sak, "gräver" sönder golvet/väggar, attackerar soffan osv. hur ofta hör du inte om hundattacker?

Som sagt - så länge du inte är vek och kan avvärja lodjuret om det "attackerar" dig och inte bryr dig mycket om rivsår och dylikt så är det nog inga problem (t.ex när den leker blir den mer hårdhänt än en vanlig katt), sådant löser sig även med tiden då den lär sig.

Har en bekant som har en väldigt "lekfull" pitbull, när man kommer på besök får man brotta ned den då den går på full attack.. efter det så är den hur lugn som helst även om man stannar en vecka.
Tror det vore liknande med lodjuret. typ.

(Jo, har gång på gång sagt att de bör avliva hunden då den ej är lämplig, dock så bor dom avsides på en gård så ingen chans att någon annan än de själva skadas..)

Citat:
Vad jag kan läsa mellan raderna är att du är ung, övermodig, har romantiska fantasier om "connection till katter" och att kunna ge en lokatt ett bra hem. Vilda djur har naturen som sitt hem, det är där de hör hemma och med tiden kommer du att inse det, om ditt intresse för djur är gediget. Skaffa katt istället.

Tror ingen säger emot att naturen är vilda djurs hemvist , dock så har samtliga husdjur vi har hemma i dagens samhälle varit just vild djur.
Hur tror du katter och hundar har blivit husdjur? möss/råttor/hamstrar? kaniner?
Senast redigerad av MrSvensson 2017-02-20 kl. 01:26.
Citera
2017-02-20, 01:35
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:

Känner inte till något fall där lodjur har anfallit barn, det skrev jag inte heller. Däremot vet jag föräldrar som med rätta var rejält oroliga eftersom lokatterna blev så orädda under den period de inte jagades.
Nej, jag låter mig helt enkelt inte begränsas av rädsla eller nej-sägar attityd. Att ha ett lodjur är helt säkert mer krävande än andra husdjur och medför mycket jobb men är absolut inte omöjligt. Kanske galenskap enligt vissa men det bryr jag mig inte om. Det blir trots allt ett förhöjt risktagande med sådana djur och det är dem flesta inte är beredda att ta. Du tillhör antagligen den gruppen men det gör inte jag.

Det finns många människor som lever med lejon, tigrar, björnar ect. Dina begränsningar är inte mina! Av någon anledning försöker du likt många, applicera (vad det än gäller) dessa på andra människor. Kanske som ett sätt att få dessa bekräftade vad vet jag. Men hey, vi är alla olika! Jag skulle aldrig någonsin hoppa fallskärm från en klippkant högt uppe i skyn och jag skulle inte rekommendera någon annan att göra det heller. Nu är det dock så att det finns dem som gör det och hey, find with me, så länge inte jag tvingas hoppa så. Försök att justera din attityd gäntemot andras val, beslut och liv så förbättras även ditt.

Tycker det är löjligt att du försöker förlöjliga det faktum att jag är en bra kattkännare. Det handlar inte om romans utan helt enkelt att jag trivs väldigt bra med dem! Du skulle inte tro mig om jag berättade hur mycket jag har lärt min katt och hur många ord han kan, nästan kusligt! Jag ska dock inte ta åt mig hela äran då han är mycket intelligent samt har en sanslöst stark personlighet. I love him to death!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in