• 1
  • 2
2017-02-19, 18:06
Medlem
Mohaves avatar
Ett lodjur smyger omkring hr. Jag ger matrester och gillar den vackra prickiga plsen. Men gr det att ha ett lodjur som husdjur?
Citera
2017-02-19, 18:12
Medlem
Gr hyresvrlden med p det s tycker jag att du ska kra hrt
Citera
2017-02-19, 18:16
Nej, vilda djur r precis det - vilda.
Du borde dessutom ge fan i att mata den. Den r fdd till att vara jgare,
Citera
2017-02-19, 18:24
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Nej, vilda djur r precis det - vilda.
Du borde dessutom ge fan i att mata den. Den r fdd till att vara jgare,
Fast... hur tror du man domesticerade katter och hundar (vargar d'r) frn brjan egentligen?
Sen r det en katt vi snackar om. Utekatter kan ju jaga dom ocks trots att dom fr mat hemma.

Det r nog dock en dlig id eftersom det r bortt 30 kilo kissemiss vi pratar om. Med rtt stora klor och tnder. Det r nog inte s kul om ett lodjur stter klorna i en "p skoj" som katter grna gr.
Citera
2017-02-19, 18:25
Medlem
konan-babarens avatar
Klart att det gr, men du mste fixa en rejl kattlda.
Citera
2017-02-19, 18:27
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast... hur tror du man domesticerade katter och hundar (vargar d'r) frn brjan egentligen?
Sen r det en katt vi snackar om. Utekatter kan ju jaga dom ocks trots att dom fr mat hemma.

Det r nog dock en dlig id eftersom det r bortt 30 kilo kissemiss vi pratar om. Med rtt stora klor och tnder. Det r nog inte s kul om ett lodjur stter klorna i en "p skoj" som katter grna gr.
Ja jo, men det r nd (i min vrld) en ganska vsentlig skillnad p en huskatt och ett lodjur.
Och jo visst att utekatter jagar, det ligger ju i deras natur. Men tycker det r en ytterst dum id att mata vilda djur ver huvud taget.
Citera
2017-02-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ett lodjur smyger omkring hr. Jag ger matrester och gillar den vackra prickiga plsen. Men gr det att ha ett lodjur som husdjur?
Det r bde olmpligt och frbjudet att ha ett lodjur som husdjur.
Citera
2017-02-19, 18:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Ja jo, men det r nd (i min vrld) en ganska vsentlig skillnad p en huskatt och ett lodjur.
Och jo visst att utekatter jagar, det ligger ju i deras natur. Men tycker det r en ytterst dum id att mata vilda djur ver huvud taget.
Som sagt s ser jag att det stora problemet att lodjur i sig inte r s lmpliga som husdjur. Det gr bra med hundar i den storleken fr hundar rtt korkade och gillar att lyda medans vi alla vet att det r katter som har mnniskor, inte mnniskor som har katter.

Med detta sagt s kan jag inte lta bli att tycka att det hade varit asball att ha ett lodjur som husdjur.
Citera
2017-02-19, 18:34
Medlem
Om man bortser frn det olagliga i att ha vilda djur hemma s r just lodjur rtt kasst lmpade i alla fall. De r inte flockdjur och kommer drfr aldrig att knna trygghet med dig. De har dessutom vldigt stora jaktomrden vilket blir ett problem.

Troligen gr det bra att fda upp en unge fram tills den r knsmogen, drefter r det stor risk att den klser dig snder och samman.
Citera
2017-02-19, 18:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Om man bortser frn det olagliga i att ha vilda djur hemma s r just lodjur rtt kasst lmpade i alla fall. De r inte flockdjur och kommer drfr aldrig att knna trygghet med dig. De har dessutom vldigt stora jaktomrden vilket blir ett problem.

Troligen gr det bra att fda upp en unge fram tills den r knsmogen, drefter r det stor risk att den klser dig snder och samman.
Jag har googlat runt lite och det verkar faktiskt som att det gr ganska bra. Kanske inte att gra dom domesticerade men i alla fall tmja dom s att man kan ha dom som husdjur. Verkar dock som sagt jvligt jobbigt att ha ett lodjur nr dom ska leka s dr som katter gr med bde tnder och klor.
Citera
2017-02-19, 19:00
Medlem
Du kan hitta videos p youtube med folk som har tama lodjur s uppenbarligen gr det.(Vet inte hur stor skillnad det r mellan svenska och amerikanska lodjur dock) Det r dock vare sig lagligt eller att rekommendera. Det r de som lyckas som lgger upp filmer, inte de som tvingas avliva lodjuret fr att det blir fr svrhanterligt.

Att slnga t dem en matbit ibland r p grnsen, men jag tror inte lodjur kan bli aggressiva av det. Bara ingen gr detsamma med varg eller bjrn, det r att tigga om problem, inte bara fr en sjlv utan fr omgivningen och djuret ifrga nr det brjar associera mnniskor med mat. Nj dig du med om du fr se det vackra lodjuret emellant. Tnk bara p att lodjur som inte r rdda fr mnniskor ligger vrre till vid jakt, s det r inte skert du gr lodjuret en tjnst nr du matar det.
Citera
2017-02-19, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har googlat runt lite och det verkar faktiskt som att det gr ganska bra. Kanske inte att gra dom domesticerade men i alla fall tmja dom s att man kan ha dom som husdjur. Verkar dock som sagt jvligt jobbigt att ha ett lodjur nr dom ska leka s dr som katter gr med bde tnder och klor.

Har youtubat massa jag med nu. Jag fr nog backa p vad jag skrev. Nu vill jag x ha en! Men man kan nog aldrig lita till fullo p att de inte rtt som det r flippar som en crack addict.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in