2017-02-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Idag fyller Roberto Baggio 50. Grattis och välkommen i gänget!
Några kassar av en av de bästa jag sett; https://www.youtube.com/watch?v=_t2xqk7DICY

Jag har, som de allra flesta av er i tråden kanske vet, haft två husgudar. Baresi och Baggio. Och jag försöker att undvika att skriva ännu ett hyllningsinlägg om Baggio eftersom jag kommer att upprepa mig. Försöker finna en ny infallsvinkel som jag ännu inte använt, men vill fan förklara…

Baggio var en supertalang som drabbades av en svår skada redan då han var 18 år. Han tvingades till två års vila, även om han spelade några matcher innan han skadades igen.

Baggios knä, 17 sekunder:
https://www.youtube.com/watch?v=ZTZl6yXD-Gw

Han spelade hela sin karriär med nedsatt förmåga och i ständig smärta. Och han var världens bästa spelare under en tid då Calcio styrdes av tränare som var bundna av sina ”system”. Baggios genialiska spel och fantastiska teknik var svårt att trycka in i ett system.

Baggio 22 år mot Maradonas Napoli 1989, dvs året då Napoli erövrade lo Scudetto (1:06):
https://www.youtube.com/watch?v=6NKgSpfeSuA

Till ingens förvåning så hyllar såklart även Maradona il Divino Codino.

Superlojal men samtidigt med integritet. Vågade gå sin egen väg, t ex genom att välja Buddism i ett katolskt Italien.

VM i Italien 1990 strax efter att han gått från Fiorentina till Juventus för att rädda Fiorentinas ekonomi, mot Tjeckoslovakien (46 sekunder):
https://www.youtube.com/watch?v=lOnKZ1M1anU

Och han tog fan ensam Italien till VM-final 1994, den enda som gjort något liknande var Maradona 1986 (29 sekunder):
https://www.youtube.com/watch?v=EE3i9jWRfiA

Men de stora tränarna var rädda för hans enorma geni. Lippi tvingade bort honom från Juventus då han återigen drabbades av skador, trots att han var världens bästa spelare.

Han spelade i Milan, men Ferguson ville ha honom som ersättare för Cantona och Barcelona och andra ville också ha honom. Ancelottis Parma ville däremot inte ha honom, eftersom han inte passade in i systemet. Ancelotti har sedan ångrat detta djupt… Men om man ska spela i gli Azzurri krävs att man spelar i Serie A.

Det blev ett år i Bologna och sedan Inter. Men Lippi kom något år senare även han till Inter då klubben hade Baggio, Ronaldo, Recoba, Vieri, Zamorano, Mutu osv. Lippi ville ha honom som spion i omklädningsrummet, men Baggio vägrade. Baggio bänkades…

Lippi fortsatte med att alla kryddor som Baggio ville ha skulle godkänna av honom personligen. Inför sista absolut avgörande matchen mot Parma angående fjärde och sista platsen i CL så avslöjade Moratti i ett personligt snack med Baggio att om de förlorade så skulle Lippi få sparken, och därmed skulle Baggio såklart kunna få speltid framöver.

Matchen Parma mot Inter , (1:57):
https://www.youtube.com/watch?v=IP3_5m9FPh8

Enda gången genom tiderna som en spelare fått 10 i betyg i Serie A av La Gazzetta på rent sportsliga anledningar. Äh vafan jag fastnar i negativt dillande agående dumjävlar… Men poängen är att Baggio alltid vill göra det bästa av situationen.

Oavsett så så gick han sedan till Mazzones Brescia, där han hade fyra vackra säsonger där han briljerade. Mazzone om Baggio; 15 sekunder:
https://www.youtube.com/watch?v=4tzhxiHiIj8

Pirlo till Baggio, (0:59):
https://www.youtube.com/watch?v=owN0W1c90zw

Och han har använt sitt namn och kändiskap till att hjälpa demokratin och bekämpa fattigdomen. En man som kämpar för det goda på ett sympatiskt sätt.

Auguri.
Senast redigerad av Brille68 2017-02-17 kl. 21:06.
Citera
2017-02-19, 15:34
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vi snackar om ett Pescara som läcker som ett såll. Och då tar man in Zeman. Jag hoppas att man ser på längre sikt och att man med hjälp av pengar från Serie A kan satsa på unga talanger nästa säsong i Serie B.
Zemaneffekten: 3-0 efter 30 minuter hemma mot Genoa. Före dagens match 22 mål på 24 omgångar.
Citera
2017-02-19, 20:55
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Wow. Han har haft en mycket bra säsong och jag har inte påstått något annat. Allt jag har sagt, och som jag fortfarande vidhåller, är att han missat en hel del chanser denna säsongen(och föregående). Han har en tendens att missa enkla lägen. Tycker bara det är anmärkningsvärt att han lyckats göra så många mål trots att han missat många lägen.

Vaddå "woow"? Jag reagerade bara lite på hyckleriet. Dzeko har knappast missat fler lägen än tex Ronaldo denna säsong, jag talar alltså inte om förra säsongen.
I princip kan man kritisera sönder varje spelare, senaste Barcelona CL matchen var tom Messi bedrövlig.
Med det sagt så betyder egentligen våra åsikter lika mycket som ett fis i rymden vinner Dzeko skytteligan i år kommer han att bli historiskt återigen som en spelare som vunnit skytteligan i 2 av Europas största ligor. Inte många spelare som kan skryta med något sådant.
Jag är här för att "döda" ett par minuter av slötid då och då och skriva av mig lite ibland inte för att övertyga någon inget illa menat men totalt obetydlig om något liksom, har ett riktigt liv så att säga.
Jag personligen kan säga som det är utan att hyckla, ja jag följer Dzeko och Pjanic som utomordentliga spelare som härstammar från ett litet folk som jag har anknytning till precis som jag följer/följde även Zlatan och tom Källström när han spelade, dvs exakt som 99% av fotbollsintresserade i Sverige gjorde och gör. Inget konstigt med det, elr?
Hade jag varit någon sorts megaloman hade jag hävdat att Ibisevic är en världsanfallare, även om vissa landslag i Europa hade offrat mycket för en Ibi..
Hur som haver så verkar Dzeko ( eller Dzigante som han kallas i Rom nuförtiden) hamnat i en liten svacka bara ett mål och assist idag
Senast redigerad av Sunrise01 2017-02-19 kl. 21:09.
Citera
2017-02-19, 21:48
Medlem
anteri17s avatar
Det går inte att gnälla på Dzeko som leder skytteligan på stora 19 mål. Han har vissa uppenbara brister i sitt spel, men han är såväl stark i boxen, tar sig till många lägen, och gör en del mål utifrån. Han har verkigen tagit revansch på sina belackare.
Citera
2017-02-19, 22:17
Medlem
motvalls avatar
Eftersom ingen här ens vågar ta upp ämnet, Zeman är tillbaka i Pescara och det med besked. Har någon ny tränare i någon liga någonsin vunnit med 5-0 i första matchen ???
Citera
2017-02-19, 22:57
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Eftersom ingen här ens vågar ta upp ämnet, Zeman är tillbaka i Pescara och det med besked. Har någon ny tränare i någon liga någonsin vunnit med 5-0 i första matchen ???
Jag nämnde ju Zemaneffekten men ja, att vinna med 5-0 var verkligen överraskande. Frågan är om det räcker för att hålla sig kvar i Serie A.

Vi kan i alla fall konstatera att Pescara mäktade med hela 20 mål på 24 omgångar (skrivbordsvinsten med 3-0 slutade egentligen 1-2) före Zeman kom. Sedan 5 mål i en och samma match. 13 matcher kvar, 10 poäng upp.
Citera
2017-02-20, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Vaddå "woow"? Jag reagerade bara lite på hyckleriet. Dzeko har knappast missat fler lägen än tex Ronaldo denna säsong, jag talar alltså inte om förra säsongen.
I princip kan man kritisera sönder varje spelare, senaste Barcelona CL matchen var tom Messi bedrövlig.
Med det sagt så betyder egentligen våra åsikter lika mycket som ett fis i rymden vinner Dzeko skytteligan i år kommer han att bli historiskt återigen som en spelare som vunnit skytteligan i 2 av Europas största ligor. Inte många spelare som kan skryta med något sådant.
Jag är här för att "döda" ett par minuter av slötid då och då och skriva av mig lite ibland inte för att övertyga någon inget illa menat men totalt obetydlig om något liksom, har ett riktigt liv så att säga.
Jag personligen kan säga som det är utan att hyckla, ja jag följer Dzeko och Pjanic som utomordentliga spelare som härstammar från ett litet folk som jag har anknytning till precis som jag följer/följde även Zlatan och tom Källström när han spelade, dvs exakt som 99% av fotbollsintresserade i Sverige gjorde och gör. Inget konstigt med det, elr?
Hade jag varit någon sorts megaloman hade jag hävdat att Ibisevic är en världsanfallare, även om vissa landslag i Europa hade offrat mycket för en Ibi..
Hur som haver så verkar Dzeko ( eller Dzigante som han kallas i Rom nuförtiden) hamnat i en liten svacka bara ett mål och assist idag

Vad är det du ska övertyga mig om; att han är en bra anfallare? Jag har INTE påstått något annat så finns inget att övertyga mig om.
Återigen, jag har INTE sagt att Dzeko har varit dålig denna säsongen överhuvudtaget. Allt jag har sagt och som du inte verkar acceptera är att han har missat en hel del lägen och har TROTS det gjort 19 mål. Tyckte det var märkvärdigt och jag backar upp det med statistiken nedan.
Top 4 skytteliga Serie A

Dzeko
25 matcher 19 mål Totalt antal skott: 131(varav 113 i straffområdet)
Higuain
25 matcher 19 mål Totalt antal skott: 81(varav 66 i straffområdet)
Belotti
22 matcher 17 mål Totalt antal skott: 71(varav 50 i straffområdet)
Mertens
22 matcher 16 mål Totalt antal skott: 88(varav 53 i straffområdet)

Dzeko har tagit flest skott och hela 113 i straffområdet. Detta tyder på att han missat en del lägen håller du med eller inte?
Roma har en bra offensiv och har skapat många chanser så kom inte med att Higuain spelar i ett mycket bättre lag eller något sådant.

Jag har sakligt nu förklarat min tidigare kommentar med statistik och vad jag har sett av Roma denna säsongen.

PS. Bryr mig inte riktigt om varför du är på Flashback och att du har ett "riktigt" liv(För det har inte jag eller?). Onödig kommentar.
Citera
2017-02-20, 15:17
Medlem
anteri17s avatar
Man bör beakta även förmågan att ta sig till chanser. Dzeko har ett bra rörelsemönster, vilket tillsammans med Romas frejdiga spel tar honom till många avslutslägen.
Cavani brukar ju hånas för missade chanser, men faktum är att han är världens bästa på att ta sig till chanser - då är han ursäktad för en dålig ratio i fråga om chanser/mål.
Citera
2017-02-20, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Man bör beakta även förmågan att ta sig till chanser. Dzeko har ett bra rörelsemönster, vilket tillsammans med Romas frejdiga spel tar honom till många avslutslägen.
Cavani brukar ju hånas för missade chanser, men faktum är att han är världens bästa på att ta sig till chanser - då är han ursäktad för en dålig ratio i fråga om chanser/mål.

Håller med om att Dzeko har ett bra rörelsemönster och tar till sig chanser. Förmodligen har Romas offensiv lett till ökad mängd avslutslägen men 113 skott i straffområdet är väldigt mycket och han har missat en del enkla lägen i straffområdet.

Cavani spelade ur position under tiden Zlatan var där och nu när han får spela centralt så missar han inte lika mycket:

24 matcher, 25 mål Totalt antal skott: 87(varav 77 i straffområdet). Han förvaltar sina chanser väl inne i straffområdet denna säsongen.
Senast redigerad av J-dilla 2017-02-20 kl. 16:58.
Citera
2017-02-20, 17:32
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Vad är det du ska övertyga mig om; att han är en bra anfallare? Jag har INTE påstått något annat så finns inget att övertyga mig om.
Återigen, jag har INTE sagt att Dzeko har varit dålig denna säsongen överhuvudtaget. Allt jag har sagt och som du inte verkar acceptera är att han har missat en hel del lägen och har TROTS det gjort 19 mål. Tyckte det var märkvärdigt och jag backar upp det med statistiken nedan.
Top 4 skytteliga Serie A

Dzeko
Higuain
Belotti
Mertens

Dzeko har tagit flest skott och hela 113 i straffområdet. Detta tyder på att han missat en del lägen håller du med eller inte?
Roma har en bra offensiv och har skapat många chanser så kom inte med att Higuain spelar i ett mycket bättre lag eller något sådant.

Jag har sakligt nu förklarat min tidigare kommentar med statistik och vad jag har sett av Roma denna säsongen.

Jag skrev att andra missar också och tog Ronaldo som exempel som enligt de flesta är den näst bästa i världen just nu. Ronaldo har 91 skott och 14 mål.
Många av Dzekos skott blir blockade då han är inte värdens snabbaste spelare eftersom han är ju rätt så stor. Någon annan anfallare med sämre spelförståelse och rörlighet/spänst hade förmodligen inte ens skapat 70% av de farligheter som Dzeko är inblandad i, oftast har han 2 försvarare på sig vilket öppnar också ytor åt Salah.
Har du statistik på hur många skott och mål han har i EL
Det som jag gillar med Dzeko också är att han tar inga onödiga och ibland omöjliga skott om inte matchen är redan avgjord.
Som igår tex när Roma leder med 3-0 så försöker han göra mål från 30m eller omöjlig vinkel i straffområdet istället för att passa. Hade det varit 1-0 elr 0-0 hade han passat förmodligen. Det märks att han villa ha den där jävla guldskon, och se på fan han leder tillsammans med Messi och Higuain..
http://bleacherreport.com/articles/2693943-golden-shoe-2016-17-top-goalscorers-in-europe-updated-standings-on-february-20

Sett till det hela så har Dzeko bättre genomsnitts betyg än Higge i ligan 7.81
https://www.whoscored.com/Players/24845/Show/Edin-Dzeko

Higge 7.51
https://www.whoscored.com/Players/19729/Show/Gonzalo-Higuan

Med det sagt så vidhåller jag fortfarande att Higuain är en mera komplett anfallare än Dzeko..
Senast redigerad av Sunrise01 2017-02-20 kl. 17:36.
Citera
2017-02-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag nämnde ju Zemaneffekten men ja, att vinna med 5-0 var verkligen överraskande. Frågan är om det räcker för att hålla sig kvar i Serie A.

Vi kan i alla fall konstatera att Pescara mäktade med hela 20 mål på 24 omgångar (skrivbordsvinsten med 3-0 slutade egentligen 1-2) före Zeman kom. Sedan 5 mål i en och samma match. 13 matcher kvar, 10 poäng upp.
5-0!

Zeman firar på sedvanligt vis:
https://media.giphy.com/media/QgR3IYWDJLMKA/giphy.gif

Medan Genoa-fansen utmanade främst spelarna och Preziosi (1:43):
https://www.youtube.com/watch?v=O3KBaJTMHFA

Juric tvingades lämna Genoa, och Mandorlini tar över. Kanske inte så rättvist med tanke på att man under januari sålt Pavoletti (Napoli) och Rincon(Juventus) utan att riktigt ersätta dem.

Och på samma vis hyllas Zeman, men rimligen kan han inte ännu ha hunnit göra särskilt mycket? Uppställning och inställning, men hans hårda arbete med löpvägar osv kräver längre tid för att slå igenom. Men jag älskar Zeman och njuter såklart då han lyckas.
Citera
2017-02-20, 17:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Top 4 skytteliga Serie A

Dzeko
Higuain
Belotti
Mertens

PS. Bryr mig inte riktigt om varför du är på Flashback och att du har ett "riktigt" liv(För det har inte jag eller?). Onödig kommentar.
Det är uppseendeväckande statistik. 47-63 skott mer inne i straffområdet än de andra och inte leda skytteligan större. Det är det jag tycker mig ha sett i alla matcher fram till absolut senaste då han verkligen varit bra. Jag håller heller inte med om att Dzeko rör sig särskilt bra och synnerligen inte i närheten av Cavanis förmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in