2017-01-21, 07:43
Medlem
kajus333s avatar
dödgrävare

Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Finns det en bok som handlar om personer som arbetar med att gräva sina egna gravar? Att de har det som livsuppgift. Meningen med deras liv, att dö,
Det är nog en gammal bok. Om den finns. Har för mig att jag minns detta från Svenska B i gymnasiet.
Tack.

Kolla W.F. Harvey, August heat och Kafka, En dröm.
Senast redigerad av kajus333 2017-01-21 kl. 07:45. Anledning: tillägg
Citera
2017-01-28, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
söker en serie eller bok? som enligt en vän heta något i stil med "100 böcker kortfattat"
Som beskrivning, skal i form av få seriebilder, beskriva kända böcker snabbt och enkelt

Det du söker är troligtvis Henrik Langes 80 romaner för dig som har bråttom, utgiven på Kartago. Det kom även en uppföljare med 96 romaner till.
Citera
2017-01-31, 19:05
Medlem
vad heter boken?

Hej försöker komma på namnet på en bok jag läst för längesen, tror boken handlade om en tjej som hette Marie, hon växte upp i en fattig miljö på en Ö tillsammans med sin mamma. Hon fick ta båten över sjön för att ta sig till skolan å när hon blev gravid blev hon skickad till en stuga ute i skogen av sin mor å fick inte komma tillbaka förens barnet var fött, eftersom hon inte visste vad som skulle hända så blev hon förskräckt när barnet kom, utan vetskap om vad hon skulle göra så bar hon barnet genom vinterkylan tillbaka till sin mor, fortfarande med navelsträngen kvar.
boken skildrar hennes liv både som barn men även som vuxen.
Citera
2017-01-31, 19:49
Medlem
söker barn saga - prinsar förvandlas till rosa svanar

Hej kom precis på att min mormor hade en gammal sagobok hon läste för mig ibland. Den handlade om två prinsar tror jag, som ville och blev förvandlade till två fåglar, rosa större fåglar har jag för mig. För att förvandlas tillbaka skulle dom säga sitt namn men ifall dom skrattade skulle dom glömma vad dom hette. Så klart så började dom skratta när dom var i fågelformen.. Men än så kommer jag inte ihåg.
Citera
2017-01-31, 20:24
Medlem
Är nästan säker på att det är HC. Andersen i alla fall. Minns den väl!

http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=14042
Citera
2017-01-31, 21:44
Medlem
ps870s avatar
HC Andersen. Har den i barnens rum tror jag men orkar inte gå dit nu.
Citera
2017-02-03, 04:08
Avslutad
Är det någon som gick i skolan på 90-talet som minns en smått udda bok. Det var en barnbok men den var typ halvporr. Det handlade om ett mänskligt öra som flög omkring och betedde sig sexuellt provocerande. På en bild såg det ut som om örat sög av en snopp som hängde i luften. Jag tror att det fanns en annan naken människa med också men jag är inte säker. Bilderna och omslaget innehöll färgen blå mer än andra färger.

Boken fanns på ett helt vanligt bibliotek. Alla i min klass ville smygläsa den. Jag minns hur det pirrade till i min höna när jag äntligen fick titta i den (klassen pratade om den men på ett väldigt lågmält sätt).
Citera
2017-02-17, 23:01
Medlem
Vad heter boken (deckare)?

Hej

Kommer ihåg att jag läst en deckare, relativt lätt text i grundskolan där scenen utspelades sig runt Ropsten / Lidingö, om inte minnet sviker, också vintertid. Mer än så kommer inte jag ihåg, förutom att jag tyckte att boken var bra.

Vad kan den här boken tänkas sig heta?

Tack!
Citera
2017-02-19, 21:22
Medlem
Vad heter boken?

Hej,

Minns att jag under gymnasietiden läste en bok i ämnet svenska med ett så konstigt språk att jag inte förstod ett dugg. Det var en gammal svensk kultbok som ofta användes i kursen.

Minns dock ingenting av handlingen då jag inget förstod. Skulle gärna vilja läsa den igen nu när man blivit äldre och se om jag förstår någonting idag.

Någon som har en aning om vad den kan ha hetat med min vaga förklaring? Ös på med tips!
Citera
2017-02-19, 21:23
Medlem
ipaddas avatar
Hur (ursäkta språket) fan skulle vi kunna veta vilken bok du pratar om?
Citera
2017-02-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipadda
Hur (ursäkta språket) fan skulle vi kunna veta vilken bok du pratar om?

Då den, som jag skrev, ofta användes i kursen och ingen förstod något av den. Tror den KAN ha skildrat en schizofren människas tankar?
Citera
2017-02-19, 21:31
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Då den, som jag skrev, ofta användes i kursen och ingen förstod något av den. Tror den KAN ha skildrat en schizofren människas tankar?

Kanske Kafkas Förvandlingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in