2011-03-16, 19:09
Medlem
InfernoPerverss avatar
Jag har länge tänkt att börja läsa verk av H.P Lovecraft, helst skulle jag vilja läsa alla de historier som handlar om Ctulhu-mythoset. Några rekommendationer eller förslag på böcker/historier?
Citera
2011-03-16, 22:20
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
André Gide - Pastoralsymfonien.
Japp! Tack så mycket!
Citera
2011-03-16, 22:38
Medlem
Chenjiringus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chegvara
Kom ihåg att jag läste någon bok när jag var yngre som handlade om en pojke som åkte ut och seglade typ jorden runt med sin familj,
men blev på något sätt strandsatt på en ö utan sina föräldrar och träffade en japan som överlevt atombomben i Hiroshima/Nagasaki.
Någon som vet titeln på boken?
Tack på förhand!

Måste vara "Kensukes rike"
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=9462
Citera
2011-03-17, 10:51
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Finns det en bok som handlar om personer som arbetar med att gräva sina egna gravar? Att de har det som livsuppgift. Meningen med deras liv, att dö,
Det är nog en gammal bok. Om den finns. Har för mig att jag minns detta från Svenska B i gymnasiet.
Tack.
Citera
2011-03-17, 17:35
Medlem
chegvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenjiringu
Måste vara "Kensukes rike"
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=9462

Korrekt! Tackar!
Citera
2011-03-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Universitetstyp får ny tjänst.

Hård konkurrens inom akademin.

Det visar sig efter ett tag att professorsfruarna är häxor. Deras magiaktiviteter är det som avgör om deras ovetande män får tjänsterna.

Universitetstypens fru verkar också vara häxa...

Sen kunde jag tyvärr inte läsa klart boken.

Tror att det var av nån ganska "klassisk" författare, typ Feist eller dylikt.

Någon som vet?

Boken du söker borde vara Conjure Wife (Häxnatten på svenska) av Fritz Leiber.

http://www.amazon.com/Conjure-Wife-Fritz-Leiber/dp/0765324067/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1300399023&sr=8-1
Citera
2011-03-19, 05:55
Bannlyst
Letar efter bra brittiska sångböcker för barn, någon som känner till några kända titlar?
Citera
2011-03-20, 16:05
Medlem
stjernes avatar
När jag var liten någon gång i början eller mitten av 90-talet gick det någon sorts barnteater medan man väntade på att Sommarlovsmorgon skulle börja. Själva sagan spelades bara upp som röster och ljud medan det var en stor bild på en klocka som visade hur lång tid det var kvar innan själva Sommarlovsprogrammet började. Det jag minns av sagan var att den handlade om två barn som upptäckte att deras riktiga mamma var någon sorts havsvarelse och som ville förvandla de så att de också skulle leva i havet med henne. Mamman var först snäll men visade sig sen vara otäck och elak. Minns att barnen sen upptäckte att de hade simhud mellan tårna och blev väldigt rädda och att de blev vän med en massa fiskyngel som sedan mamman åt upp. Rätt otäckt när man var liten. Jag har grubblat länge på vad den kan ha hetat. Om den finns på bok eller som kassettband. Känner någon igen sagan?
Citera
2011-03-21, 15:48
Medlem
Dr.Glass avatar
Skulle behöva putsa på grammatiken. Har i stort struntat i den sedan lågstadiet då jag vanligtvis kan gissa mig till hur meningar ska byggas upp. Nu kräver vissa omständigheter att jag är hundra på det här och undrar om någon kan tipsa om en bra bok i ämnet?
Pedagogik är ett nyckelord.
Citera
2011-03-21, 21:16
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Boken du söker borde vara Conjure Wife (Häxnatten på svenska) av Fritz Leiber.

http://www.amazon.com/Conjure-Wife-Fritz-Leiber/dp/0765324067/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1300399023&sr=8-1

Den var det! Tackar!
Citera
2011-03-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InfernoPervers
Jag har länge tänkt att börja läsa verk av H.P Lovecraft, helst skulle jag vilja läsa alla de historier som handlar om Ctulhu-mythoset. Några rekommendationer eller förslag på böcker/historier?

The call of Cthulhu and Other Weird Stories. Undvik Necronomicon: The Best Weird Stories of H. P. Lovecraft samt de tre skitfula Omnibus-volymerna eftersom de är fulla av tryckfel.
Citera
2011-03-25, 22:56
Medlem
swepies avatar
Anarkistisk ö med hjälpsamma och moraliska medborgare

Kommer ihåg när jag var runt sju år hade jag en dröm en natt, denna dröm kommer jag ihåg än idag för att den var så vacker till en början och underbar i en mitt men slutade i katastrof och med stor sannolikhet mest realistiskt slut.

Jag drömde om att jag och tre andra vänner begav oss iväg till en ö (i drömmen var jag i vuxen ålder) där det inte bodde någon. Där byggde vi upp ett samhälle med varsitt hus och en gård med djur på. Vi klarade oss fint på ön och mer och mer folk ville komma till öl för att bo där utan lagar utan bara leva på vår hjälpsamhet och moral. till sist fanns det upp mot 200 medborgare på ön och polisen hade inget behov av att ta tillbaka ön. Allt var frid och fröjd i hög grad på Ön och vi hade till och med fixat el på med ett vindkraftverk som frivilliga hjälpte till med att få upp endast upp dvs. hela ön eftersom att pengar inte hade något värde på ön. Alla hade olika yrken och fixade fram t.ex mat, friskt vatten, varme, el och annat behövligt allt delades till befolkningens behov, lathet kom inte på fråga från någon av oss 200 människor. Men allt kunde inte fortsätta så här bra för vart man än går eller åker hittar man alltid egoister, makt beroende eller rent av bara idioter. En man kom på att ön var mycket lätt att ta över allt han behövde göra var att ska kaos på ön. Han började med att skapa ett förtroende till oss på ön så han skulle få leva där med oss. Detta gjorde han lätt genom att prata väl för sig. Han fick till slut leva med oss på ön och därmed sätta sin plan i verk. Han började mörda folk ifrån olika grupper så det skulle bli iska och hat mellan oss. Det blev snabbt inbördeskrig på ön och folk dödade varandra endast för att man var rädd och ville bevara sin grupp i säkerhet. Nu skulle mannen bara vänta på att folk lämnade ön så han själv kunde ta över den.

nu vaknade jag ur min dröm för att min syster väckte mig föra att leka.

Jag satt samma dag i bilen med min far i bilen denna dag och berättade om min dröm som gripit mig så hårt på olika parter han sa då att det påminde om en bok skriven av en författare jag inte la märke till om det förhoppningsvis finns någon som vet författare och titel till boken så skulle jag vara jätte glad om ni kunde ge mig ett svar hörde något om att det kunde vara någon "Fjodor Michajlovitj Dostojevskij" men har inte hittat något.
Senast redigerad av swepie 2011-03-25 kl. 23:12. Anledning: stckindelning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in