2017-02-19, 21:35
Medlem
Äldreomsorgen i övre Kågedalen? Inget som har med schizofreni att göra, men väl en svensk kultbok med "konstigt språk".
Citera
2017-02-19, 21:47
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Kanske Kafkas Förvandlingen?
Bra gissning! Kan vara Processen av Kafka med, kanske?
Citera
2017-02-19, 22:02
Medlem
Citat:

JA! Den var det! Bugar, bockar och tackar så hjärtligt
Citera
2017-02-19, 22:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tänkte jag också på!
Citera
2017-02-19, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
gammal svensk kultbok

Svensk kultbok? Okej?

Konstigt språk? Okej?

Jaja. Jag är väl en stofil då.

Franz Kafka, född 3 juli 1883 i Prag i nuvarande Tjeckien, död 3 juni 1924 i Kierling i Österrike, var en tjeckisk-österrikisk författare av judisk börd, ansedd som en av 1900-talets mest inflytelserika tyskspråkiga författare.
Citera
2017-02-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Svensk kultbok? Okej?

Konstigt språk? Okej?

Jaja. Jag är väl en stofil då.

Franz Kafka, född 3 juli 1883 i Prag i nuvarande Tjeckien, död 3 juni 1924 i Kierling i Österrike, var en tjeckisk-österrikisk författare av judisk börd, ansedd som en av 1900-talets mest inflytelserika tyskspråkiga författare.

Det var ca 15 år sedan jag läste den och vad jag mindes var det en svensk kultbok.
Förlåt besserwisser.
Citera
2017-02-20, 11:24
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Det var ca 15 år sedan jag läste den och vad jag mindes var det en svensk kultbok.
Förlåt besserwisser.
Ganska intressant att de omgående fann Kafka i din beskrivning, särskilt eftersom du skrev att boken var svensk. Något förbryllande. Hoppas du gillar den såhär 15 år senare då. Mycket mer kompetent än Kafka blir det knappast.
Citera
2017-02-20, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Ganska intressant att de omgående fann Kafka i din beskrivning, särskilt eftersom du skrev att boken var svensk. Något förbryllande. Hoppas du gillar den såhär 15 år senare då. Mycket mer kompetent än Kafka blir det knappast.

Ja, jag hade faktiskt inga stora förhoppningar om att någon skulle pricka rätt med min vaga beskrivning (som dessutom visade sig vara felaktig).
Ska svänga förbi idag och köpa den, ska bli riktigt spännande!
Citera
2017-02-20, 19:21
Medlem
För säkert 10 år sen läste jag en bok av PG Wodehouse som hade en jätterolig scen.

Kommer inte ihåg alla detaljer men typ: av någon anledning så blir en kille (K1) av med sina byxor och han har något viktigt ärende att utföra. Han går in i ett hus och tvingar till sig byxorna som en annan kille (K2) bär, och lovar att återvända. Efter det kommer en tredje kille (K3), men nu tvingar K2 byxorna av K3 och går ut för att söka upp K1.

Någon som vet vilken bok det kan vara?
Citera
2017-03-06, 10:25
Medlem
lilladinyas avatar
Har haft det på tungan i en vecka nu men lyckas inte söka tillräckligt bra för att kunna hitta. Har fått hjälp här tidigare, och vänder mig till er än en gång!

Söker en bok liknande 1984, där befolkningen domnas av/tas hand om/hålls i schack med konstant matande av underhållning. Vad heter den boken?

Edit: Brave new world verkar det va. typiskt.
Senast redigerad av lilladinya 2017-03-06 kl. 10:30.
Citera
2017-03-13, 22:59
Medlem
Jag minns en barnradiopjäs som spelades upp i tv samtidigt som en bild på en stor klocka tickade fram mot sommarlovsmorgon (tror jag). Det jag minns av sagan var att det handlade om två barn vars pappa fick ihop det med en sjöjungfru, eller något åt det hållet, och barnen fick simhud mellan tårna. Minns det som en obehaglig berättelse med en otäck Stina Ekblad som gjorde rösten till sjöjungfrun. Någon som vet vad den heter och om man kan få tag på den någonstans?
Citera
2017-03-14, 12:55
Medlem
fl0bbers avatar
Söker en bok jag läste för ett antal år sen där en far och hans son försöker överleva i en post-apokalyptisk värld. Minns att boken mest bestod av dialog mellan de båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in