2017-02-19, 19:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Har youtubat massa jag med nu. Jag får nog backa på vad jag skrev. Nu vill jag åxå ha en! Men man kan nog aldrig lita till fullo på att de inte rätt som det är flippar som en crack addict.
Eller hur? Det verkar ju hur ball som helst. Dom verkar ju på det stora hela bete sig som vilken huskatt som helst.

Men så var det ju det där att vi snackar 6-7 decimeter mank och upp till 30 kg. Tänk dig en sån kisse som hoppar från bordet ner på din mage där du ligger i soffan. Det är ju illa nog med 4 kilo vanlig katt.
Citera
2017-02-19, 19:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Finns de som har haft tama svenska lodjur som husdjur, lärt dem gå på låda. Ska man lyckas med det får man ta den som unge, annars tror jag det är kört. Som andra har sagt, det är förbjudet och det finns en smart anledning till det.

Du gör ditt lodjur en stor otjänst genom att mata den. Ifall den inte är skygg kommer den bli skjuten.

Att den ska börja förknippa människor med mat och gå till anfall tror jag inte är nån risk alls, däremot brukar lodjur bita ihjäl katter och hundar. De ser dem som konkurrenter om bytena.

Tycker inte man bör mata lodjur över huvud taget. Visst är de vackra att se på men orädda lodjur kan ställa till tragedier när de biter ihjäl husdjur. Man vet ju inte heller vad som skulle kunna hända om ett nyfiket barn närmar sig "kissen".

Låt det stanna vid en dröm.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-02-19 kl. 19:55.
Citera
2017-02-19, 19:52
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Om man bortser från det olagliga i att ha vilda djur hemma så är just lodjur rätt kasst lämpade i alla fall. De är inte flockdjur och kommer därför aldrig att känna trygghet med dig. De har dessutom väldigt stora jaktområden vilket blir ett problem.

Troligen går det bra att föda upp en unge fram tills den är könsmogen, därefter är det stor risk att den klöser dig sönder och samman.
Lejonet är det enda kattdjuret som lever i flock.

Nu är ju det lodjuret du matar redan förvildat. Skulle dock velat ha en kastrerad lounge. Det skulle vara en helt annan sak. Går det med tigrar så tror jag inte det skulle bli några större problem. Gärna med en inhängnad trädgård så att den kan gå in och ut som den vill. Det är en dröm helt klart!

Edit: Att ladda ner eller kolla på betalfri streaming är också olagligt, vem fan bryr sig?
Citera
2017-02-19, 19:58
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Lejonet är det enda kattdjuret som lever i flock.

Nu är ju det lodjuret du matar redan förvildat. Skulle dock velat ha en kastrerad lounge. Det skulle vara en helt annan sak. Går det med tigrar så tror jag inte det skulle bli några större problem. Gärna med en inhängnad trädgård så att den kan gå in och ut som den vill. Det är en dröm helt klart!

Edit: Att ladda ner eller kolla på betalfri streaming är också olagligt, vem fan bryr sig?

Omogen jämförelse. Det handlar inte om att skydda ekonomiska intressen utan att värna om vår natur. Tycker du verkligen det är okej att gå ut i skogen och plocka på sig djurungar, för att sen hålla dem i fångenskap för det är ballt?
Citera
2017-02-19, 20:17
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Omogen jämförelse. Det handlar inte om att skydda ekonomiska intressen utan att värna om vår natur. Tycker du verkligen det är okej att gå ut i skogen och plocka på sig djurungar, för att sen hålla dem i fångenskap för det är ballt?
Tycker du det är okej att gå på zoo och titta på djur bara för att det är kul? Tycker du det är okej att masslakta levande själar bara för att du vill äta gott?

Man kan vända på allt så att det låter illa. För det första så har jag inte sagt något om att "plocka på mig" och för det andra så skulle jag ha ett relativt stort inhängnat område där den kunde springa fritt. Dessutom ge den mat och massor med kärlek! "Fångenskap" my pink ass. Gäller alla husdjur isåfall sluta hyckla! Du vet precis som jag att det finns mängder av folk som varken bör ha hund eller katt.

Poängen var att bara för någonting är emot lagen så är det inte automatiskt något dåligt. Det är skillnad på brott och "brott". Med en bra ägare och tillräckligt med utrymme så ser jag absolut inte att det skulle vara några problem, tvärt om! Jag skulle vart fall vara jävligt dedikerad som sagt och vad du eller någon annan tycker rör mig inte i ryggen.
Citera
2017-02-19, 20:27
Medlem
Varulvs avatar
Det går säkert om man får tag på en lounge, men med det sagt är det olagligt att ta hem vilda djur.

Och jag tycker nog att det är en sålig ide överlag eftersom det är en katt, och katter har inga problem att vända från gos till bett, och i detta fall är misse en aning större och käkar rådjur och inte friskies
Citera
2017-02-19, 20:31
Bannlyst
Antagligen byggde domesticeringen på just matande från våra då Hyddor o liknande.

Troligen kan man tämja ett vilddjur, även i vuxen ålder, men säkert lättare från födseln. Klart att om man lyckas mätta duret och få det att förstå relationen husse-mat-lydnad, så är man nog safe.

Tror nog att de flesta däggdjur går att tämja på det sättet, men tålamod och mycket mat och en del risk,
Citera
2017-02-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReclaimYourMind
Tycker du det är okej att gå på zoo och titta på djur bara för att det är kul? Tycker du det är okej att masslakta levande själar bara för att du vill äta gott?

Man kan vända på allt så att det låter illa. För det första så har jag inte sagt något om att "plocka på mig" och för det andra så skulle jag ha ett relativt stort inhängnat område där den kunde springa fritt. Dessutom ge den mat och massor med kärlek! "Fångenskap" my pink ass. Gäller alla husdjur isåfall sluta hyckla! Du vet precis som jag att det finns mängder av folk som varken bör ha hund eller katt.

Poängen var att bara för någonting är emot lagen så är det inte automatiskt något dåligt. Det är skillnad på brott och "brott". Med en bra ägare och tillräckligt med utrymme så ser jag absolut inte att det skulle vara några problem, tvärt om! Jag skulle vart fall vara jävligt dedikerad som sagt och vad du eller någon annan tycker rör mig inte i ryggen.

Du ironiserar över djurparker men vill skapa en egen djurpark för en tillfångatagen vild lodjursunge...

Vissa djurparker jobbar faktiskt för djurarters överlevnad och bibehåller en genpool.
Citera
2017-02-19, 20:39
Medlem
ReclaimYourMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Det går säkert om man får tag på en lounge, men med det sagt är det olagligt att ta hem vilda djur.

Och jag tycker nog att det är en sålig ide överlag eftersom det är en katt, och katter har inga problem att vända från gos till bett, och i detta fall är misse en aning större och käkar rådjur och inte friskies
Det som jag älskar, vildheten! Jag får helt sanslös connection med katter, till skillnad mot hundar, skulle aldrig vilja ha hund när det finns katter. Läser kroppspråk på 1 sekund och katter som enligt ägarna aldrig kommer till främlingar springer fram till mig right away! Det enda jag saknar i "vanliga katter" är just vildheten. De är ju rovdjur men inte tillräckligt för min smak!

Att skaffa ett lodjur är mer en dröm/fantasi men vem vet vad framtiden har att erbjuda.
Citera
2017-02-19, 20:41
Avslutad
Helt omöjligt. Som att försöka domectisera en varg. Det går inte.

Den skulle gräva hål i golven, riva ner gardiner och attackera dig helt oförberett ibland.

Huskatter är framavlade att vara tama.
Citera
2017-02-19, 20:49
Medlem
Karmans avatar
För att det ska lyckas, måste man nog börja tämja redan djuret redan som unge. Att försöka tämja ett vuxet lodjur tror jag är tämligen utsiktslöst och dessutom farligt.
Citera
2017-02-19, 20:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Helt omöjligt. Som att försöka domectisera en varg. Det går inte.

Den skulle gräva hål i golven, riva ner gardiner och attackera dig helt oförberett ibland.

Huskatter är framavlade att vara tama.
Fast det finns flera som har lyckats tämja både lo och varg nog för att ha dom som sällskaps- och arbetsdjur. Just google that shit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in