Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 18:33
  #1
Medlem
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?
Citera
2017-02-19, 18:39
  #2
Medlem
-Mystics avatar
Det beror väl på helt vilken utbildning/bakgrund du har, om man är lätt att ersätta så ja där finns det nog en stor åldersdiskriminering. Är du dock extremt värdefull av diverse anledningar så är det helt tvärtom.
Citera
2017-02-19, 18:42
  #3
Medlem
Jernmaskens avatar
Jag tror tom att det i USA är olagligt att fråga arbetssökande om deras ålder. Borde sprida sig hit, kan man tycka.

Men OK, här är mina 2 cents i ämnet. Äldre personer har högre lönekrav och bara det ställer till det. Att anställa billigaste arbetskraften är alla företags våta dröm. Äldre erfaren personal har ofta motargument i vissa situtioner, som är svåra att snacka bort. Inte heller vill en chef ansälla någon som har mer erfarenhet än den själv.
Sen är det bara att erkänna då jag själv är medelålders, man är inte speciellt pigg under längre perioder på en dag....
Citera
2017-02-19, 18:48
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?

Det där var ju ett väldigt generaliserande. Jag håller med om att det förekommer, men det är långt ifrån så i alla branscher.
Citera
2017-02-19, 19:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?


Problemet generellt med Sverige rent allmänt är att vi inte haft en kris eller krig på 300år.

Detta gör att vi måste skapa egna problem genom navelskådning och nepotism

En större kris skulle göra att vi slutar att glo på varandras Navlar och börjar titta på andra värden.
Citera
2017-02-19, 19:53
  #6
Medlem
NineLightsOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?
Jag tror vi har betraktat samma fenomen men vi drar väldigt olika slutsatser. Det handlar egentligen inte om diskriminering, men 50+ är tyvärr ganska värdelösa på större delen av arbetsmarknaden, eftersom arbetsmarknaden idag kräver engagemang och kunskap. 50plussarna har växt upp och utbildats i industrisamhället vilket tyvärr rimmar väldigt dåligt med det kommunikationssamhället vi lever i idag. Vad politikerna (över hela världen) behöver fundera på och lösa är hur vi skapar jobb till dessa, enkla jobb är knappast lösningen på alla problem.
Citera
2017-02-19, 19:58
  #7
Medlem
killawifes avatar
Det beror ju till stor del på vilken typ av arbete man söker. I vissa arbetstyper så anses yngre människor ha mer "go", de är hungriga och karriärstörstande och detta uppskattas av vissa företag. Inom andra yrken så vill man ha folk som är billiga att anställa och som inte kan tänkas att säga ifrån när deras arbetssituation försämras. Och inom en tredje grupp så vill man ha snygga fräscha ansikten och då funkar det inte med en sliten 3-barns mamma eller en äldre man med ölkagge.
Jag märker själv att responsen på jobbansökningar inte är så bra som den borde vara med tanke på min egen erfarenhet och kunskaper och kan mycket väl tänka mig att det är min ålder som ställer till det.
Men vad fan tror dom? Ska man ha en person med 5 års utbildning och 15 års branschvana så kan personen inte vara 30.
Citera
2017-02-20, 10:25
  #8
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Men vad fan tror dom? Ska man ha en person med 5 års utbildning och 15 års branschvana så kan personen inte vara 30.
Man förbiser gärna detta om dom kan anställa någon som begär 24.000kr/mån.
Citera
2017-02-20, 10:57
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Jag anser att det är precis tvärtom, att det blir allt svårare för unga att ta sig in på arbetsmarknaden då arbetsgivare efterfrågar så mycket erfarenhet oavsett ålder på de sökande. Det klassiska kravet på att man ska vara ca 25 år med ca 25 års erfarenhet är ju inte så lätt att leva upp till för många.
Citera
2017-02-20, 12:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag anser att det är precis tvärtom, att det blir allt svårare för unga att ta sig in på arbetsmarknaden då arbetsgivare efterfrågar så mycket erfarenhet oavsett ålder på de sökande. Det klassiska kravet på att man ska vara ca 25 år med ca 25 års erfarenhet är ju inte så lätt att leva upp till för många.
Kan bara instämma. En person som är 40 besitter oftast en enorm kunskap inom sitt yrkesområde. Självklart går den före i en rekrytering än en nyexaminerad person.
Sedan är det självklart att detta inte lyser igenom på lågkvalificerade arbeten där låg lön är prio ett för arbetsgivaren.
Citera
2017-02-20, 13:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?
Som 40-åring har jag inga problem alls att få jobb. Får hela tiden förfrågningar, men har precis bytt jobb så nu vill jag sitta här i något år i alla fall.
40 år är ingen hög ålder. Man har precis blivit varm i kläderna och kan göra riktigt bra saker jämfört med juniorerna på 25-30 år. Sen varierar det säkert mellan branscher och yrken.

Jag kan tänka mig att när man är ännu lite äldre så kan det bli tuffare. Vid 50+ kanske, men jag får se hur det blir när jag kommer dit.

Mycket handlar om att göra sig anställningsbar och hela tiden vidareutveckla sig själv. När man blir äldre så blir man mer och mer bekväm i sin roll och kanske slutar vidareutveckla sig och anpassa sig till rådande förhållanden.
Citera
2017-02-20, 16:08
  #12
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?

När du har drömt klart så kan du istället kika på vilken åldersgrupp det är som tjänar mest på arbetsmarknaden.

Jag har länkat detta tidigare och du ser att folk i åldrarna 35-64 tjänar mer än 25-34, så den gruppen är ganska stor och med tanke på hur många förtidspensionerade vi har så kan vi genast dra slutsatsen att din teori inte alls stämmer.

HTML-kod:
Ålder	        Män	Kvinnor
18-24 år	24300	23000
25-34 år	29800	27400
35-44 år	36500	31500
45-54 år	38200	32300
55-64 år	36700	31500
65-66 år	36900	32000
totalt ålder	34100	29900
__________________
Senast redigerad av enowen 2017-02-20 kl. 16:16.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback