2017-02-17, 14:42
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Förövrigt borde väl grekerna få nån form av straff för detta från uefa https://twitter.com/eakus1904/status/832341440680325121
Visst borde klubben få ett straff, speciellt som ordningsvakterna inte tog bort banderollen, som hängde i markhöjd, utan lät den vara kvar.

Edit; Varken du eller jag är väl några större fans av Dortmund men de agerar i varje fall till skillnad från grekerna angående vidriga banderoller, sådana som fanns mitt i publikhavet och inte nere vid planen mot RBL. 60 supportar är under utredning för detta och ytterligare över 30 för sten/flaskkastningen. Deras årskort kommer sägas upp och ersättningskrav skickas om de befinns skyldiga. Lägg så till att gänget som svinade mot Darmstadt även dessa lär straffas hårt av klubben.
Senast redigerad av motvall 2017-02-17 kl. 15:08.
Citera
2017-02-17, 15:17
Medlem
motvalls avatar
Nu något roligare. Manuel Neurer har chansen att hålla sin hundrade nolla mot Hertha i helgen som Bayernspelare, bättre är Oliver Kahn (163 nollor) och Sepp Maier (136).
Citera
2017-02-17, 17:51
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Nu något roligare. Manuel Neurer har chansen att hålla sin hundrade nolla mot Hertha i helgen som Bayernspelare, bättre är Oliver Kahn (163 nollor) och Sepp Maier (136).
Borde väl ta sig förbi både Maier och Kahn. 31 år är ingen ålder för en målvakt och han har ju bara varit där i 5,5 år.
Citera
2017-02-17, 21:26
Bannlyst
Bellarabi blev historisk som målskytt bakom mål nummer 50.000.
Citera
2017-02-18, 11:35
Medlem
Oranginas avatar
Ifall att någon nu missade det så tog vi ännu en trepoängare igår

Spelet under den andra halvan av säsongen är varken dominerande eller fint, men det är rejäla krigarsegrar som vi tar. Vilket är extremt viktigt och väldigt olikt Stuttgart om man jämför med de två sista säsongerna i BL. Då spelade man totalt ut motståndarlagen efter noter, men vad spelade det för roll när man hade numera Hannovers träben aka Martin Harnik som brände läge efter läge?

Det inbringande i 0 poäng, match efter match. Så det är väldigt uppfriskande att se ett lag som kämpar sig till segrar. Speciellt eftersom, om man ser på pappret, så finns det en enorm kapacitet i de spelarna vi har, de är extremt skickliga individuellt. Så det är endast en tidsfråga tills vi börjar ta klara 3-0 segrar istället för att kämpa oss till 2-1 segrar.

Hursomhaver så spelar det mindre roll denna säsong, vid avancemang till BL så kommer mestadels av startelvan bestå av nya spelare, så i dagsläget är det viktigaste att kämparandan finns där och växer sig starka inom omklädningsrummets väggar.

Vfb ein Leben lang!
Citera
2017-02-18, 13:46
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Nu har jag gjort en bättre research, för det är lite rörigt. Sky och Discovery köpte tillsammans rättigheterna till BL1 och 2 i Tyskland. Sky får visa 272 matcher 2017/18-2020/21 och Discovery 43 st. För detta betalade Sky 3,5 miljarder Euro och Discovery 1,1, totalt 4,6 miljarder som jag fattat det. Att nu rättigheterna delas beror på ett utslag i en domstol där det monopol som Sky tidigare haft ogiltigförklarades. De många public-servicebolagen har dessutom rätten att sända en match per säsong och highlights från varje omgång.

Rättigheterna utomlands är däremot inte klara ännu, de beräknas inbringa DFL ca 1 miljard Euro och säljs separat. Ingen aning om dessa försäljs som en klump eller uppdelat på länder/regioner, förhoppningsvis det sista. Bara att hoppas Eurosport/Discovery skaffar de svenska/nordiska och att den nuvarande prisnivån behålls.

Per år ger detta klubbarna ca 1,5 miljarder Euro per år, vilka till 65% fördelas lika och 35% baserat på klubbens placering under de senaste 5 åren enligt ett viktat system (ju senare ju större vikt). Teoretiskt skulle detta ge ett stabilt topplag ca €100M/år och ett bottenlag ca €60M/år. Hur fördelningen ser ut mellan BL1 & 2 är har jag inte sett siffror på.

Ökningen gentemot det tidigare avtalet är hela 85%, men ligger ändå bara på mindre än hälften av vad BPL drar in. Däremot högre än Serie A och La Liga i dagsläget.
Bra inlägg. Intressant för mig som Tysklandsboende och Sky-kund är naturligtvis vilka matcher som kommer att sändas av Discovery (som jag inte har). Förhoppningsvis inte fredagsmatcherna då dessa är de enda jag garanterat kan se varje vecka. Matcherna som går dagtid på lördag/söndag kan jag pga barn/familj bara se vissa helger.

Visst var det Bellarabi som gjorde mål nr. 50.000 men det är framspelaren Kai Havertz som det pratas mest om i Tyskland efter gårdagens match. 17-åringen som började säsongen hos Leverkusens juniorer men numera tillhör startelvan i proffslaget hyllas för sin teknik och sitt smarta spel. Dessutom är han stor och en tillgång i luftrummet. Än har han såklart mycket att bevisa men förhoppningsvis är han en framtida landslagsspelare för Tyskland.
Citera
2017-02-18, 14:37
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Bra inlägg. Intressant för mig som Tysklandsboende och Sky-kund är naturligtvis vilka matcher som kommer att sändas av Discovery (som jag inte har). Förhoppningsvis inte fredagsmatcherna då dessa är de enda jag garanterat kan se varje vecka. Matcherna som går dagtid på lördag/söndag kan jag pga barn/familj bara se vissa helger.
Tyvärr för dig verkar det som Discovery/Eurosport ska sända just fredagsmatcherna. Så var i alla fall deras ursprungliga tanke. Men saker kan ju ändras.

Gillar som du fredagsmatcherna, ett perfekt sätt att starta helgen på.
Citera
2017-02-18, 17:17
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:

Den jinxen asså! Nedå, såg inte matchen men hur f*n går man i från onsdagens slakt till detta? Vad gick fel?
Citera
2017-02-18, 17:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Den jinxen asså! Nedå, såg inte matchen men hur f*n går man i från onsdagens slakt till detta? Vad gick fel?

Oj, Bayern kvitterar i 96:e! Så överraskande - nicht. Och detta i en liga som är känd för att domarna är snåla med tilläggstiden och ofta blåser av på 90 minuter prick. Samma visa förra omgången, då fick de tre extra minuter med mål som följd. Håller "Carlo Zeit" på att bli ett begrepp i Tyskland på samma sätt som "Fergie Time" var i England?
Citera
2017-02-18, 17:51
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Som jag skrev i matchtråden, var en "bakis-match" efter onsdagens urladdning. Har sett det förr och då inte bara av Bayern. All den vilja och energi man visat är som bortblåst nästa vardags-match i ligalunken. Hertha är dock ett väldigt starkt hemmalag så en poäng där är egentligen ok. Synd bara att jag jinxade, deras mål kom efter en helt feldömd frispark, jättefilmning av Plattenhardt.
Citera
2017-02-19, 15:32
Medlem
Samizdats avatar
Jämnt i botten i 2. Bundesliga nu med lag 15-18 på samma poäng:
Karlsruher SC 3 9 9 (17-28) 18
St. Pauli 4 6 11 (16-27) 18
Arminia Bielefeld 4 6 11 (25-38) 18
Erzgebirge Aue 4 6 11 (20-36) 18
Citera
2017-02-19, 15:51
Medlem
motvalls avatar
Det drar ihop sig till en mycket intressant vår i BL2 och det inte bara i bottenstriden.

Stuttgart verkar väldigt stabila för stunden och leder före H96 men bakom har Union dykt upp och ligger trea just före Braunschweig. Båda de lagen har ju en svensk anfallstalang man önskar allt gott, Totte Nyman (fd Norrköping) och Simon Hedlund (fd Elfsborg). 7 poäng skiljer plats 4 från plats 1.

Roade mig med att titta på Zweites publiksiffror så här långt. Hyggliga sådan för rätt många lag, 7 st har snitt på över 25.000; Stuttgart 47.000, Hannover 33.000, St Pauli (!) 29.500, Dresden 29.000, Nürnberg 28.500, Düsseldorf 26.000 och Kaiserslautern 25.000. Därefter 1860 22.000, Braunschweig 21.000 och Union 21.000. Snittet dras ner rejält tack vare Sandhausen 6.500, Aue 8.000 och Fürth 9.000 för att sluta på 21.000. BL1 har 40.000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in