Quote notknäpparen:
Citat:
Försöker hitta något om hur TMO kom tillbaka till båten. Oftast står det endast att han "återvänder" i artiklarna. Eller att man inte vet var bilen befunnit sig mellan 07.00-11.30 ( vilket kan tolkas som att man vet vad som hänt efter 11.30 med bilen).
Här hittade jag dock en artikel från Visir 19/1-17.
http://www.visir.is/ok-einn-fra-hofninni-og-kom-til-baka-taepri-klukkustund-sidar/article/2017170118501[/quote]
Citat:
Mellem kl. 07.00 og ca. 11.30 er den røde bil ikke set, og politiet efterlyser eventuelle vidner til dens færd i dette tidsrum. Bilen har kørt i alt ca. 300 km.
i den tid den var lejet af de to mænd. Kl. ca. 11.30 kommer den tilbage til havnen og BB går ombord på Polar Nanoq.Et sted mellem kl. 12.30 og 13.00 stiger BB igen ind i bilen, og kører den tilbage til udlejningsstedet for at returnere den.
Kl. 21.00 ca. stævner trawleren Polar Nanoq ud for at fiske, med de 2 mænd ombord.
http://www.kamikposten.gl/2017/01/25/tidslinje-loerdag-morgen-i-birna-sagen/
Om det kamikposten skriver stämmer, vad gjorde T i tiden mellan 12.30 och 21.00?
Quote Discalicious
Citat:
Oj ja haha, läste väldigt slarvigt, drog slutsatsen att bilen stod på biluthyrningens parkering på Hlíðasmári í Kópavogur och hittade bara en biluthyrning på den adressen, men det står ju faktiskt att den stod på en parkering på Hlíðasmári eftersom den var uthyrd till någon som arbetade på den gatan. Så bilen kan ju vara varifrån som helst. Angående priset så hade "Reykjavik rent a car" 24.000 ISK som lägsta pris för minsta bilen, hittade iofs en annan nu, "Iceland car rental" på samma gata för 7.000 ISK, låter ju betydligt bättre och kanske ett mer normalt pris...
Priset spelade kanske inte någon roll eftertsom T hadde 23 kilo hasch ombord i båten. Han smuglar väl inte gratis? Kanske var det inte första gången häller...
När kom drågorna in i båten? I Danmark? På Island? Om så var, före eller efter lørdagsnatten? Tullarna hade väl inte hittat något när båten först kom in i hamnen. (Tror jag att jag har läst)
När kom båten først in till hamnen? Fredag?
Varför hyrde T bilen? Hadde det samband med hans "affärer" eller villle han bara titta sig omkring i den vackra naturen på Island?
Eller hadde han planerat at han skulle döda någon? I så fall, varför?