Citat:
Ursprungligen postat av
Boba F
Jag hämtar på apoteket en gång i veckan nu för tiden, 7 st 8mg/vecka. Får den som är billigast för tillfället. Har varit Actavis och Teva för det mesta, men nu sist fick jag Bluefish. Det som hette subutex förut (fram till 2012 har jag för mig) finns inte längre i Sverige. Så nu får man nån av dessa, finns ett par tillverkare till, om man är ordinerad burenorfin.
Jag har lite svårt för (allergi) mot naloxon så Suboxone är inte ett alternativ för mig.
B
Nej Subutex dom äkta heter Subutex och slutades säljas i Sverige för typ 7-8år sedan.
Anledning: för att det franska läkemedelsföretaget inte ville bli förknippade med illegal narkotika handel då dom som gick på programmen på den tiden dom fanns sålde svart eller bytte mot annan medicin svart. Fast buprenorfin 8mg är exakt samma sak. Kvittar vilka som tillverkar dem det är samma mängd buprenorfin i alla. Skiljer gör väll bindemedel i tabletterna annars exakt samma sak.
Sen finns suboxone som innehåller en liten mängd naloxon som är ett medel man får mot överdos. Fast detta har så kort halveringstid så det är ute från systemet på 2tim. Mest för att man inte ska kunna injekcera dom vilket går exakt lika bra ändå tar bara en längre tid för full effekt.
Nu finns det ju film suboxone som är som små plåster med mycket mindre bindnings medel samt man tar upp större % av dom än tabletterna. Jag hade sub men då jag tar benzo för jag mår skit så fick jag byta till suboxone för dom tror det förhindrar andningsdepp vilket det inte gör samt tar jag bara 1-2 benzo pix om dagen ibland inga. Beror helt på hur man mår.
Kommer nu få stess eller ikto på recept då dem kollat mig länge och ser jag funkar mycket bättre på det samt har normala värden i blodet. Så jävla skönt för då får jag min sub igen och om 6-8mån kommer jag få hämta ut det själv från Apoteket. Bara så bull för har trappat ner i smyg till en om dagen så har ju hur många som helst hemma.
Så det är så det ligger till.