2017-02-17, 16:27
Medlem
Organismen12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Där sket man i det blå skåpet med andra ord. Blir alltså att fixa fram en körkortsbok till B haha..

Ang Lagstiftningsprovet:
Det är några Vilotidsfrågor, plombering swedac, om man får köra när man tappat bort sitt taxileg, hur ofta ska man förnya taxileget, vad man ska ha i bilen, prisinformation.

Sen är det typ mest vanliga frågor, skyltar, högerreglen, parkering, tecken från polisman, vad ska man tänka på i denna situationen (med en bild), hur ser en huvudledskylt ut, får du köra in här?, får du stanna/parkera här? En buss blinkar ut och du är på en 50km/h gata vad ska du göra?

Kolla deras sida för trafikfrågorna/regler, där är det mesta:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/

Skyltarna är bra att kolla igenom och tecken från polisman;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/

Om du kan taxi delen, så klarar du nog det. Bara skumma igenom det du vet att du kanske inte har 100% koll på.

Ang. uppkörning:
Är det denna säkerhetskontrollen/fordonskontrollen du gjorde när du körde up för taxi? Vad menar du med att du fick frågor om saker som skulle "fixas"?

https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/

Ska man visa hur man lastar grejer i bilen med?

Körde du upp med egen bil? Jag har ingen bil för tillfället så det blir att betala 1200kr per gång. Har heller inte kört med en Garmin GPS.
Senast redigerad av Organismen12 2017-02-17 kl. 16:27. Anledning: la till info
Citera
2017-02-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Organismen12
Ang Lagstiftningsprovet:
Det är några Vilotidsfrågor, plombering swedac, om man får köra när man tappat bort sitt taxileg, hur ofta ska man förnya taxileget, vad man ska ha i bilen, prisinformation.

Sen är det typ mest vanliga frågor, skyltar, högerreglen, parkering, tecken från polisman, vad ska man tänka på i denna situationen (med en bild), hur ser en huvudledskylt ut, får du köra in här?, får du stanna/parkera här? En buss blinkar ut och du är på en 50km/h gata vad ska du göra?

Kolla deras sida för trafikfrågorna/regler, där är det mesta:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/

Skyltarna är bra att kolla igenom och tecken från polisman;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/

Om du kan taxi delen, så klarar du nog det. Bara skumma igenom det du vet att du kanske inte har 100% koll på.

Ang. uppkörning:
Är det denna säkerhetskontrollen/fordonskontrollen du gjorde när du körde up för taxi? Vad menar du med att du fick frågor om saker som skulle "fixas"?

https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/

Ska man visa hur man lastar grejer i bilen med?

Körde du upp med egen bil? Jag har ingen bil för tillfället så det blir att betala 1200kr per gång. Har heller inte kört med en Garmin GPS.
Då lät det genast lättare, ganska mycket sunt förnuft med andra ord.
Tack!

Precis, jag gjorde den yttre kontrollen.
Jag behövde inte visa hur man lastade eller svara på frågor om det, lika så med rullstolar etc. Fick endast frågor om skolskjuts.
Jag körde med egen bil och egen GPS.

Vet inte hur Garmins GPSer fungerar, men dem bör inte vara allt för annorlunda än min TomTom som jag har i bilen.
Citera
2017-02-17, 16:53
Medlem
Organismen12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Då lät det genast lättare, ganska mycket sunt förnuft med andra ord.
Tack!

Precis, jag gjorde den yttre kontrollen.
Jag behövde inte visa hur man lastade eller svara på frågor om det, lika så med rullstolar etc. Fick endast frågor om skolskjuts.
Jag körde med egen bil och egen GPS.

Vet inte hur Garmins GPSer fungerar, men dem bör inte vara allt för annorlunda än min TomTom som jag har i bilen.

Gott att köra med egen bil, billigare också Härligt att du fixat uppkörningen. Har fixat teorin, ska köra upp i slutet av månaden nu. Är lite nervös, så försöker ta reda på så mycket som möjligt. Minns att jag hatade köra upp första gången. Sen var det ju ett årtionde sedan och jag hade lagt på dåliga vanor i min körning som jag nu tränat bort (förhoppningsvis).

Du gjorde inre kontroll med va innan du började köra?
Citera
2017-02-20, 04:22
Medlem
Ni som jobbar natt har ni tips på matställen i Stockholm som inte är: donken, Max eller BK eller folkets kebab?

Där man kan få i sig nått som är i alla fall aningen nyttigare?
Citera
2017-02-20, 07:23
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Ni som jobbar natt har ni tips på matställen i Stockholm som inte är: donken, Max eller BK eller folkets kebab?

Där man kan få i sig nått som är i alla fall aningen nyttigare?

Statoil
OkQ8

Drickyoghurt
Filmjölk
Sallad ?

Okej yoghurt kanske är socker och skiter i men för mig bra. Det är gott med burgare o pommes men man bli fet. På Arlanda för 3 veckor sedan såg jag nog fan den fetaste föraren stå i vänthallen han var ju sumo brottare size . Ni har säkert sett honom vet ej taxi numret men jag anar att fettot kör mercedes v klass eller VW caddy för att få plats
Citera
2017-02-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Statoil
OkQ8

Drickyoghurt
Filmjölk
Sallad ?

Okej yoghurt kanske är socker och skiter i men för mig bra. Det är gott med burgare o pommes men man bli fet. På Arlanda för 3 veckor sedan såg jag nog fan den fetaste föraren stå i vänthallen han var ju sumo brottare size . Ni har säkert sett honom vet ej taxi numret men jag anar att fettot kör mercedes v klass eller VW caddy för att få plats

Tror ja vet vem du menar :P

De e därför man blir lite orolig
Brukar försöka dra på gymmet en stund o göra basövningar i alla fall efter jobbet om ja har orken. De e ganska skönt o tomt på gymmet då

Brukar försöka hinna att ta en plocka själv sallad nånstans om ja hinner också.

De säljer färdiga sallader på mackarna va?
Citera
2017-02-20, 21:31
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:

Brukar försöka dra på gymmet en stund o göra basövningar i alla fall efter jobbet om ja har orken. De e ganska skönt o tomt på gymmet då

Ja oftast färdig sallad på makarna.

Men Coop / Ica har oftast plocksallad.
Brukar ta räkor o kyckling grymt gott.

Ja haha den fetaste på taxi Stockholm han lär ju dö snart 😂😂😋 han e oftast på terminal 5.
Citera
2017-02-24, 15:55
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Haha vad i helvete håller Nya Taxi kurir Uppsala på med ? RENAULT som taxi vilket skämt

Uppsala taxi har börjat med skoda det märks att de korkade som köper sånt skit
Citera
2017-02-25, 07:23
Medlem
Citat:
Haha vad i helvete håller Nya Taxi kurir Uppsala på med ? RENAULT som taxi vilket skämt

Uppsala taxi har börjat med skoda det märks att de korkade som köper sånt skit

Va har de för konkurrens där?
Kanske går o motivera däruppe mer.
Lite svårare här när typ alla är Mercedes.
Hade inte vart hela världen för mig att åka i en Skoda sålänge ja slipper äckel skåpbil aka caddy är jag glad. Däremot ska ja inte jobba i nå annat än en Mercedes (möjligtvis en tesla)
Citera
2017-02-25, 14:58
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Va har de för konkurrens där?
Kanske går o motivera däruppe mer.
Lite svårare här när typ alla är Mercedes.
Hade inte vart hela världen för mig att åka i en Skoda sålänge ja slipper äckel skåpbil aka caddy är jag glad. Däremot ska ja inte jobba i nå annat än en Mercedes (möjligtvis en tesla)

Håller med . Men varför vill man ha skola som arbetsredskap helt sämst och fula.

Kör du merca kombi eller gubbsedan?
Citera
2017-02-25, 16:07
Medlem
Citat:
Håller med . Men varför vill man ha skola som arbetsredskap helt sämst och fula.

Kör du merca kombi eller gubbsedan?

Kombin 2016
Älskar den. Men inte jätteroligt på arlanda
Citera
2017-02-25, 18:41
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Macksallad är ju inte mycket att hänga i granen om man inte gillar vita bitar från isbergshuvuden.

Inte så att man öser ner med sakerna våra kroppar faktiskt behöver och så är dom dyra.

Kanske kan köpa en sallad på en pizzera istället innan dom stänger så kan den få åka med en stund om du inte vill äta direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in