2017-02-17, 15:00
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
....och du har förstås räknat på att samhället har förlorat på att utbilda mig och låta göra det möjligt för mig att utföra det arbete jag gör? . Ja utbildning brukar ju verkligen vara en förlust för samhället......

Jag får rätta mig; jag påstår inte att det är en mänsklig rättighet att kunna bygga sig ett hus. Men jag påstår att det är något fundamentalt i min egen tillvaro. Jag har inget intresse av samma levnadsstandard som för 50 år sedan, och hur folk bor i "andra länder" är högst varierande. Du får vara mer precis i vad jag ska jämföra mig med och varför det spelar någon roll.
Men vad gnäller du om då? Banken säger att det är ok och du och din tjej/fru hade ju bra inkomster båda två som tillsammans med lätthet täcker lånkostnad och amortering.

Hur mycket tycker du är rimligt att lägga på din bostad? Inser du inte att för vanligt folk är boendet med råge är den största kostnaden i livet. Vill du att det ska kosta 1000000 att köpa tomt och en nyckelfärdig kåk? Det hade ju klart varit nice men är förstås orealistiskt.

Att jämföra med människor i andra länder är väl inte dumt. Nu menar jag inte att man ska jämföra med någon som bor i en hydda i djupaste Mauretanien utan med länder på samma nivå som Sverige. Känner du till något postindustriellt land där det är billigt att smälla upp en fet kåk i närheten av en mellanstor stad?

Vissa saker är snorbilliga i Sverige men mycket av det beror på att det finns en massa asiater i fjärran länder som gör skitgörat åt oss för ingen kostnad alls. Skulle vi haft inhemsk produktion av kläder, elektronikprylar o.s.v. så hade 3,5 miljoner för ett hus troligtvis inte känts speciellt blodigt.
Citera
2017-02-17, 15:16
Medlem
Manboiiis avatar
Du skrev TS så är det otroligt dyrt att få allt från grunden till färdigställd kåk..

Kan man banta priset säkert 1 miljon om man gör grund å inredning av huset själv. Att dom bara smäller upp väggarna å takstolarna, sen gör man innerväggar, golvet, å inner taket själv.
Många väljer det sättet om dom har möjlighet samt kunskap för det.

Dom som bygger färdiga hus från grund, tar hutlösa priser för det ovanstående, tom billigare å ta in annan firma å göra grunden, sen hantverkare å fixade insidan av huset.
Senast redigerad av Manboiii 2017-02-17 kl. 15:19.
Citera
2017-02-17, 15:27
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Men vad gnäller du om då? Banken säger att det är ok och du och din tjej/fru hade ju bra inkomster båda två som tillsammans med lätthet täcker lånkostnad och amortering.

Hur mycket tycker du är rimligt att lägga på din bostad? Inser du inte att för vanligt folk är boendet med råge är den största kostnaden i livet. Vill du att det ska kosta 1000000 att köpa tomt och en nyckelfärdig kåk? Det hade ju klart varit nice men är förstås orealistiskt.

Att jämföra med människor i andra länder är väl inte dumt. Nu menar jag inte att man ska jämföra med någon som bor i en hydda i djupaste Mauretanien utan med länder på samma nivå som Sverige. Känner du till något postindustriellt land där det är billigt att smälla upp en fet kåk i närheten av en mellanstor stad?

Vissa saker är snorbilliga i Sverige men mycket av det beror på att det finns en massa asiater i fjärran länder som gör skitgörat åt oss för ingen kostnad alls. Skulle vi haft inhemsk produktion av kläder, elektronikprylar o.s.v. så hade 3,5 miljoner för ett hus troligtvis inte känts speciellt blodigt.

Gnäller gör jag väl inte, men du håller alltså inte med om att det är problem att belåna sig på flera miljoner för att bygga sig en bostad, så länge banken beviljar lån?

Jag påstår inte att det är billigare i någon annan liknande ekonomi.

Säg att jag i bästa/värsta fall lever i 30 år till. Med ett lån på 3,5 miljoner behöver jag amortera 5833 kr/månaden för att vara skuldfri när jag går i maskin. Det är ju inte riktigt rimligt. Summan motsvarar inte vad man får helt enkelt. Däri ligger väl mitt gnäll. Lägg sedan på risken att räntan höjs....
Citera
2017-02-17, 15:29
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Gnäller gör jag väl inte, men du håller alltså inte med om att det är problem att belåna sig på flera miljoner för att bygga sig en bostad, så länge banken beviljar lån?

Säg att jag i bästa/värsta fall lever i 30 år till. Med ett lån på 3,5 miljoner behöver jag amortera 5833 kr/månaden för att vara skuldfri när jag går i maskin. Det är ju inte riktigt rimligt. Summan motsvarar inte vad man får helt enkelt. Däri ligger väl mitt gnäll. Lägg sedan på risken att räntan höjs....

Varför ska du vara skuldfri när du lämnar in?

En liten slant till efterlevande är väl fint men inte självändamål enligt mig...
Citera
2017-02-17, 15:31
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det finns tre kostnadstyper här:
1) Mark
2) Arbetskraft
3) Byggnadsmaterial

Vad gäller mark, så är det en ren spekulationskarusell. Mark kan kosta hur mycket eller hur lite som helst. TS verkar ju äga mark själv idag, så för att undvika att bli blåst på markspekulation så är ju riva och bygga nytt det bästa.

Vad gäller arbetskraftskostnader så är dessa i princip mycket låga idag. Dvs internationellt. Allt vi kan köpa från Asien är superbilligt. MEN de arbetsuppgifter som bara kan utföras av svenskar i Sverige, läs byggjobb, har kunnat riggas hur mycket som helst. Det är därför Bert Karlsson upptäckt att man kan importera husmoduler från Polen som kostar 5000 kr/m2.

Vad gäller byggnadsmaterial så är det (till skillnad från arbetskraft och mark) en hyfsat fungerande marknad eftersom detta kan importeras fritt.

Så slutsatsen är att man först och främst ska undvika att bli en markspekulant. Därefter förhålla sig kritisk till de arbetskraftskostnader som råkar gälla idag. Sverige är i en bostadsbubbla och man bör låta byggandet komma ikapp efterfrågan. Då kommer vi att få en negativ bubbla, där huspriser istället sjunker utan botten. Som sagt, det sker när byggandet kommit ikapp efterfrågan.

En rimlig arbetskraftskostnad/timme för hantverkare ligger på runt 400-450 kr för att företaget skall ha en rimlig vinst. Man måste ta i beaktning att företaget inte kan räkna med att kunna debitera ut alla timmar de betalar löner för. De flesta mindre och medelstora firmor brottas konstant med fluktuation. Ibland skulle de behöva 200 gubbar, ibland fem.

Byggmaterial är idag en hyfsat fungerande marknad, som du mycket riktigt påpekar. Du kan få tag i material lika billigt och bra på ex Byggmax som vad en entreprenör kan få genom sin grossist. Detta ser ju folk ganska lätt och många byggfirmor tappar därför intäkter på materialet. Tidigare hade de ofta rabatter som inte privatpersoner kom åt på 40-50 % och kunde därför leverera till samma pris som kunden själv kunde få, detta med rätt skaplig marginal. Den intäktskällan är starkt reducerad idag, vilket innebär att debiterade timmar måste bära sig själva på ett annat sätt.

Jag verkar inte inom branschen men har varit byggherre för flera projekt, alltifrån 500k kr till 30 000k. Jag anser det rimligt att en entreprenör lägger på 10-15 % på material. Kräv att få deras levfakturor i samband med att de skickar ut sina egna till dig. Ha en dialog runt var materialet skall beställas ifrån. Ibland kan det skilja 50% på deras grossist och ett byggvaruhus för likvärdiga produkter. Det är hål i huvudet att då använda sig av deras grossist. Låt dem ta ut materialet ifrån en av dig anvisad handel och låt dem lägga på sina 10.

Kör aldrig fast pris, alltid löpande. Om de skall räkna fast pris kan ju vem som helst förstå att de kommer kalkylera med alla eventualiteter. Förhandla ner kostnad arbetad timme genom att garantera visst antal timmar. Sitter du inte i båten kan det också vara smart att erbjuda sig vara dragspel åt entreprenören. De kan skicka fler gubbar när de har folk över, färre när de har ökad belastning. Då kan du få ner priset rätt hyggligt. Men det gäller att ha koll, sätt några deadlines, du måste även planera för att alltid ha arbete så ingen står still. Alltid ha dialog, alltid ha en plan. Behandla de som arbetar på ditt projekt som dina egna anställda. Kommunicera, ställ krav, ifrågasätt, belöna etc. Det vinner du mycket på.

Att ändra sig under processen är skulle jag nog vilja påstå ofta dubbelt så dyrt som att ha tänkt klart innan. Om det ens räcker. Så därför, planera noga. Det kan inte nog poängteras hur viktigt det är att sitta ner tillsammans med de som skall använda lokalen/bostaden och försöka hitta bästa lösningarna. Det kommer ändå dyka upp detaljer man inte tänkt på. Har du koll och dialog med de som utför arbetet så kan du justera detta utan några större kostnader eller problem. Men har du tagit fast pris, kommer det att bli en diskussion runt detta.

Det går att kapa rätt bra om man engagerar sig. Samtidigt är min erfarenhet att de man tycker sig ha sparat in på sin budget lägger man på extravaganser och spräcker ändå allttid sin kalkyl. En sak till.
Det är ganska vanligt att folk är dumsnåla och dryga när det kommer till att anlita hantverkare. De står i vägen, lägger sig i sånt de inte har en susning om och de gnäller på småsaker. Mycket dumt, var transparent och kräv transparens så går det smidigare och snabbare.
Citera
2017-02-17, 15:37
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Varför ska du vara skuldfri när du lämnar in?

En liten slant till efterlevande är väl fint men inte självändamål enligt mig...

Försökte bara ställa det i proportion. Alltså inget självändamål
Citera
2017-02-17, 15:44
Medlem
Offices avatar
Citat:

Nej, visst är det inte rimligt att betala så mycket, det skulle inte jag heller gjort, men det är ju så det är och inte samhällets fel.

Du har ju åtminstone ett hus att bo i.
Citera
2017-02-17, 16:07
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Nej, visst är det inte rimligt att betala så mycket, det skulle inte jag heller gjort, men det är ju så det är och inte samhällets fel.

Du har ju åtminstone ett hus att bo i.

Självklart är det samhället som dikterar villkoren för saken. Staten har tidigare ingripit flera gånger för att få ordning på bostadsbyggande på gott och ont.

aa, jag växte upp i ett litet hus också, så jag har bott i ett till hus!
Citera
2017-02-17, 16:16
Medlem
Man bör ta hänsyn till om man har råd med boendet om räntan stiger kraftigt.
En annan faktor är också vad händer om en av er går in i väggen och blir långvarigt sjukskriven.

För de flesta har det gått bra. En del har dock hamnat snett ordentligt när någon av dem blivit sjukskriven.

90-talet steg räntan kraftigt. Det var en hel del som fick lämna sina dyra lägenheter och villor. Jag säger inte att det blir så men man bör väga in det i kalkylen.
Citera
2017-02-17, 17:07
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

En del betraktar sitt hem som en tillgång. Det är inte en tillgång, det är en kostnad. Du betalar räntor, el, m.m. Hade hemmet varit en tillgång hade det istället genererat intäkter till dig.

Å andra sidan behöver du ju inte fokusera alltför mycket på att du skall bli skuldfri. Huset kommer ju ha ett värde oavsett din balansräkning. Vi säger att du om 20 år har kvar en miljon i lån vid ditt frånfälle. Huset kanske då med inflationsuppräkning är värt 6-7 miljoner.

Sista decenniet har ju dock bostadsinvesteringar visat sig vara klockrena investeringar. Sjukt egentligen, men så är det. Som riksbankchefen uttryckte sig, svenska banker skall inte titulera sig affärsbanker utan bostadsbanker.
Citera
2017-02-17, 18:47
Medlem
Ledsen men om ni är 2st och inte har råd med 3.5mille för en villa så har ni inte "utbildningar och hyfsat välbetalda jobb"

// Civ ing. med 4 mil. lägga i sthlm
Citera
2017-02-17, 19:38
Medlem
Har sett att många reagerar på löner inom bygg, och tycker dom tjänar för bra. Att det gör att byggkostnaden blir så hög. En byggnadsarbetare beroende på yrke inom byggnad tjänar cirka 170-220kr/timma. Företagen debiterar kanske mellan 380-450kr/timma.
Sedan kan ni själva jobba i branscher där företagen kan debitera allt från 600kr/timma och uppåt.
Vet många branscher där det debiteras 600kr/timma och mer, och den anställda kanske får 140-160kr/timma(23000-27000kr/månaden).
Byggbranschen är otroligt pressad. Dom som tjänar pengar inom byggbranschen är huvudentreprenören(NCC, Skanska, PEAB, mm).
Att sedan sitta och peka finger på arbetarna att dom tjänar för mycket.....
Byggföretagen som anlitas av huvudentreprenören pressas extremt.
Tänk dom företag som bygger hus och enbart anlitar polska, estlänska, estniska företag, som kanske debiterar 200kr/timma och betalar 50-100kr/timma till sin arbetare. och ändå kan att ta samma pris för färdig byggt hus.
Arbetar själv inom Undertaksbranschen, där timpenningen ligger runt 185kr/tim. Företaget debiterar 380-400kr/tim.
Där ska man betalas sociala, försäkringar, verktyg, arbetskläder, yrkesfordon, lager, mm. Det kan bli kanske 20-40kr/tim över. Sedan kommer där det inte finns full omsättning, typ mellan jan-mars, där företaget måste betala allt ändå. Oftast blir det inte mycket över mer att den som ägar företaget går runt.
Så är det för dom flesta företag som anlitas som underentreprenörer.
Tänk på detta innan ni vräker ur er att byggbranschen är så dyr....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in