Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-17, 08:10
Medlem
udons avatar
Hej!

Jag har nyligen blivit pappa och bor i en liten villa en bit ifrån en medelstor svensk stad. Vi kikar på nytt boende då vi vill ha något till sovrum och gärna cykelavstånd till jobbet. Vi är väl medvetna om det uppskruvade prisläget. Vi hittade ett hus nyss som vi gillade och tänkte buda på, men det gick upp över 30% i budgivningen. Då tyckte jag iallafall att det behövdes ett par hundra tusen i renovering för att få de något sånär modernt.

Jag har även börjat titta på att bygga hus (nyckelfärdigt). Det byggs otroligt mycket här i krokarna men när jag kollar upp priskalkyler så blir jag ändå lite matt. Jag vill ha ett hus på 120-150 kvadrat men har svårt att hamna under 3,5 miljoner om man räknar med allt från bygget, tomt till ev. markberedning.

Vi har båda bra utbildningar och hyfsat välbetalda jobb, inga större skulder o.s.v. Vi har talat med banker och dom säger väl i princip att vi får låna till det vi behöver.

Poängen är att det bär emot för mig att bygga för så mycket pengar, samtidigt som jag vet att många andra bygger som har betydligt lägre löner än jag själv. Dock tycker jag ändå att något fundamentalt i tillvaron är att kunna bygga sig ett hus utan att bli ruinerad.

Jag är ju väl medveten om att ränteläget gör det möjligt för folk som har sparat en slant men som kanske inte tjänar så mycket har råd att bygga, men vad tusan händer när räntan stiger?

Fegar jag för mycket?
Citera
2017-02-17, 09:01
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon

Jag är ju väl medveten om att ränteläget gör det möjligt för folk som har sparat en slant men som kanske inte tjänar så mycket har råd att bygga, men vad tusan händer när räntan stiger?

Fegar jag för mycket?

Nej, detta handlar inte alls om att du fegar. Det är väl mera det att folk har inget annat val än att ta dessa husaffärer för att få någonstans att bo. Du har ju redan ett boende som det inte verkar vara något fel på alls. Alltså är din situation annolunda då.
Ja, vad brukar händ när räntan stiger?
Citera
2017-02-17, 09:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!

Jag har nyligen blivit pappa och bor i en liten villa en bit ifrån en medelstor svensk stad. Vi kikar på nytt boende då vi vill ha något till sovrum och gärna cykelavstånd till jobbet. Vi är väl medvetna om det uppskruvade prisläget. Vi hittade ett hus nyss som vi gillade och tänkte buda på, men det gick upp över 30% i budgivningen. Då tyckte jag iallafall att det behövdes ett par hundra tusen i renovering för att få de något sånär modernt.

Jag har även börjat titta på att bygga hus (nyckelfärdigt). Det byggs otroligt mycket här i krokarna men när jag kollar upp priskalkyler så blir jag ändå lite matt. Jag vill ha ett hus på 120-150 kvadrat men har svårt att hamna under 3,5 miljoner om man räknar med allt från bygget, tomt till ev. markberedning.

Vi har båda bra utbildningar och hyfsat välbetalda jobb, inga större skulder o.s.v. Vi har talat med banker och dom säger väl i princip att vi får låna till det vi behöver.

Poängen är att det bär emot för mig att bygga för så mycket pengar, samtidigt som jag vet att många andra bygger som har betydligt lägre löner än jag själv. Dock tycker jag ändå att något fundamentalt i tillvaron är att kunna bygga sig ett hus utan att bli ruinerad.

Fegar jag för mycket?

Huruvida du är feg eller inte beror på faktorer som era löner, hur säkra era jobb är, hur stor kontantinsats ni har o.s.v.

Du ska dock vara medveten om att mängder av människor bor väldigt mycket dyrare än er. Många av dessa har säkert sämre ekonomi än er. Jag menar, för 3,5 mill i Stockholm innerstad får inte ens en minitvåa..
Citera
2017-02-17, 10:07
Medlem
udons avatar
Vi har trygga jobb och så säkra utbildningar som man kan ha. Får väl ut ca 50 000 netto tillsammans i månaden. Kontantinsatsen är väl inte skyhög, men vi har så att det går att lösa.

För mig känns det ändå som en otroligt hög risk att bygga i dagsläget, men jag kanske överdriver.

Bo kvar där vi bor är jag tveksam till. Huset är dåligt planerat och pendlingen kostar ju en hel del som man skulle kunna lägga på boende närmare stan.
Citera
2017-02-17, 10:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Vi har trygga jobb och så säkra utbildningar som man kan ha. Får väl ut ca 50 000 netto tillsammans i månaden. Kontantinsatsen är väl inte skyhög, men vi har så att det går att lösa.

För mig känns det ändå som en otroligt hög risk att bygga i dagsläget, men jag kanske överdriver.

Bo kvar där vi bor är jag tveksam till. Huset är dåligt planerat och pendlingen kostar ju en hel del som man skulle kunna lägga på boende närmare stan.

Vad får du ut i näven efter reavinstskatt och när lånen är lösta om du säljer din nuvarande bostad? Svar i "mellan tummen och pekfingret"

Byggbranschen är enligt mig totalt jävla urspårad.

En kompis som brukar vara klok sade en sak en gång. Att en liter bensin historiskt sett har kostat 1/10 av en snickares timlön(+-lite så klart)

Nu kostar bensinen kring 14-15 kr litern och en snickare tjänar 200 kr/timme. Jag har hört rykten om att snickarna tjänar 230kr/timme i Mälardalen.

Dessa siffror säger mig att det är något som är knasigt i byggbranschen. Dessutom svärmar det massvis med parasiter som inte är hantverkare runt byggbranschen som ska sko sig på byggföretagen.

Vem är det som betalar för det här? Jo, slutkunderna.
Citera
2017-02-17, 10:20
Medlem
carlpetersen73s avatar
Det hus du har idag, kommer det att generera någon vinst vid försäljningen? Hur mycket mer lån utöver de du har på det kommer du att ta? Eller du kanske hyr det?

3,5 är inget att snacka om, att låna till sitt boende är helt ok. Visst kommer marknaden att svänga lite fram och tillbaka över tid, men i slutändan kommer du likväl att ha ditt hus kvar.

De flesta banker gör en kalkyl där räntan är 7% och om de bedömt att ni klarar det kravet så tycker jag inte att det finns någon anledning att oroa sig.

Vad som är smartast, bygga eller köpa ett befintligt är svårt att svara på, det avgör bland annat prisläget på orten.

Men ja, du fegar i onödan.
Citera
2017-02-17, 10:21
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Om det bara är planeringen så är det ju bara att riva eller bygga väggar i huset du har. Sen hoppas jag du har ett hus som inte är byggt 70-80 . 60 talet är däremot fortfarande kvalitet.
Citera
2017-02-17, 10:41
Medlem
idiamindadas avatar
Med tryggt jobb, två löner och hygglig inkomst.. 3,5 är inte så jävla blodigt. Är det i en mindre stad har man ofta kontakter som kan fixa saker som schaktning, grus, etc - så kanske ni kan banta budgeten en 5hunka.

Sen spetsar TS in sig på oron. Tänk också på glädjen att få planera, se huset växa fram, ditt nya DUBBELgarage, hur skoj det blir att flytta in med familjen i ett sprillans hus. Kör för fan, bor man inte som folk så trivs man inte med livet, som man bara lever en gång.
Citera
2017-02-17, 11:02
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Ser man tillbaka under 2000-talet så har de enda förlorarna på bostadsmarknaden varit de som väntat. Alt de som behövde sälja kring krisen 2007-2008, vi själva köpte 2009 och resonerade som dig. Fasen betala 2,1 milj för ett hus i en mindre stad är ju inte klokt (tänkte iaf jag då). Idag hade vi fått betala närmare 3 milj för samma hus, då priserna skenat även här.

Men att bygga nytt har jag också funderat över många ggr hur folk får ihop, speciellt då priset sällan landar under 4 milj tycker jag det verkar. Men om du i din egen kalkyl har råd med bygget till en ränta på 5-7% utan att behöva suga på ramarna är det väl ingen fara. Banken skulle jag inte lyssna särskilt mycket på, du vet ju själv vilket utrymme du vill ha i övrigt i ekonomin. Jag vill ha mycket "luft" och anser banken vara säljare som tycker man har råd i större utsträckning.

Men ni bör ju bestämma er för om ni vill ha en stuga/nya bilar etc. För det kanske man får prioritera bort om man bygger nytt. Jag väljer hellre att köpa ett boende i fjällen, gör vi det landar vi också på lån 3-3,5 milj med ungefär samma inkomst som er. Skillnaden är ju där att man kan finansiera stor del av boendet med uthyrning.

Du får ju tänka på att ett nytt modernt hus kostar ju nästan inget i drift, vi har ett hus på 215kvm allt uppvärmt. Snålar inget på el men har en totalförbrukning på ca 13-14 000 kWh/år, med en mer återhållsam användning av badvatten etc. har vi lätt kunnat vara under 10 000. Då är vårt hus från -91, nya bör ju vara ännu bättre.
Citera
2017-02-17, 11:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är billigt att binda räntan. Antagligen kommer det bli lite dyrare än att ha obunden ränta, men om du bygger nu och binder en tredjedel av lånet på 3 år, en tredjedel på 5 år och en tredjedel på 8-10 år kommer du få en låg ränta. Amortera gärna över lagkravet, då kommer du ha en riktigt bra belåningsgrad när det är dags att lägga om lånen. Risken med ett sådant upplägg känns väldigt låg, helt oavsett om räntan går upp och bopriserna går ner. Du betalar en liten premie för säkerheten (de bundna lånen) förstås.

Mer era löner är 3,5 miljoner inte så dyrt. Lån på runt tre millar klarar ni utan några problem.
Citera
2017-02-17, 11:46
Medlem
trattfans avatar
Citat:

Antagligen åt helvete.
Jag har kompisar idag som i princip skulle vara körda om räntorna stiger till 3%. Förstår inte hur efterblivna folk är. Jag ser gärna att räntorna stiger till 10% och att husmarknaden kraschar och man sedan kan skynda skynda fynda fynda.
Citera
2017-02-17, 11:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Antagligen åt helvete.
Jag har kompisar idag som i princip skulle vara körda om räntorna stiger till 3%. Förstår inte hur efterblivna folk är. Jag ser gärna att räntorna stiger till 10% och att husmarknaden kraschar och man sedan kan skynda skynda fynda fynda.

Är det föräldrar som står på lånen då? Jag har extremt svårt att se någon bank som beviljar lån till någon på de premisserna. Eller har de förlorat jobben?

Annars är det många som kommer få dra ner på sin konsumtion om/när räntan stiger, men knappast så att de är "körda" om räntan går upp en procentenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in