Hej!
Jag har nyligen blivit pappa och bor i en liten villa en bit ifrån en medelstor svensk stad. Vi kikar på nytt boende då vi vill ha något till sovrum och gärna cykelavstånd till jobbet. Vi är väl medvetna om det uppskruvade prisläget. Vi hittade ett hus nyss som vi gillade och tänkte buda på, men det gick upp över 30% i budgivningen. Då tyckte jag iallafall att det behövdes ett par hundra tusen i renovering för att få de något sånär modernt.
Jag har även börjat titta på att bygga hus (nyckelfärdigt). Det byggs otroligt mycket här i krokarna men när jag kollar upp priskalkyler så blir jag ändå lite matt. Jag vill ha ett hus på 120-150 kvadrat men har svårt att hamna under 3,5 miljoner om man räknar med allt från bygget, tomt till ev. markberedning.
Vi har båda bra utbildningar och hyfsat välbetalda jobb, inga större skulder o.s.v. Vi har talat med banker och dom säger väl i princip att vi får låna till det vi behöver.
Poängen är att det bär emot för mig att bygga för så mycket pengar, samtidigt som jag vet att många andra bygger som har betydligt lägre löner än jag själv. Dock tycker jag ändå att något fundamentalt i tillvaron är att kunna bygga sig ett hus utan att bli ruinerad.
Jag är ju väl medveten om att ränteläget gör det möjligt för folk som har sparat en slant men som kanske inte tjänar så mycket har råd att bygga, men vad tusan händer när räntan stiger?
Fegar jag för mycket?