2017-02-17, 11:57
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är det föräldrar som står på lånen då? Jag har extremt svårt att se någon bank som beviljar lån till någon på de premisserna. Eller har de förlorat jobben?

Annars är det många som kommer få dra ner på sin konsumtion om/när räntan stiger, men knappast så att de är "körda" om räntan går upp en procentenhet.

Haha, är väl mer att de gnäller i dagsläget över hur lite pengar de har osv, skiter i att hänga med på saker för att de inte har råd (behöver inte ens vara dyra grejer) så jag undrar mer hur det skall bli om räntorna stiger.

En polare är helt belånat i sin lägenhet, tog ett blancolån till kontantinsatsen och sedan köpte en lägenhet för 2.2miljoner.
Citera
2017-02-17, 12:02
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är det föräldrar som står på lånen då? Jag har extremt svårt att se någon bank som beviljar lån till någon på de premisserna. Eller har de förlorat jobben?

Annars är det många som kommer få dra ner på sin konsumtion om/när räntan stiger, men knappast så att de är "körda" om räntan går upp en procentenhet.
Det är bara det sista år(en) som bankerna dragit öronen åt sig. Innan dess kastade de pengar efter alla som råkade passera på gatan utanför. Fick man lån innan dess..
Citera
2017-02-17, 12:24
Avslutad
Det finns tre kostnadstyper här:
1) Mark
2) Arbetskraft
3) Byggnadsmaterial

Vad gäller mark, så är det en ren spekulationskarusell. Mark kan kosta hur mycket eller hur lite som helst. TS verkar ju äga mark själv idag, så för att undvika att bli blåst på markspekulation så är ju riva och bygga nytt det bästa.

Vad gäller arbetskraftskostnader så är dessa i princip mycket låga idag. Dvs internationellt. Allt vi kan köpa från Asien är superbilligt. MEN de arbetsuppgifter som bara kan utföras av svenskar i Sverige, läs byggjobb, har kunnat riggas hur mycket som helst. Det är därför Bert Karlsson upptäckt att man kan importera husmoduler från Polen som kostar 5000 kr/m2.

Vad gäller byggnadsmaterial så är det (till skillnad från arbetskraft och mark) en hyfsat fungerande marknad eftersom detta kan importeras fritt.

Så slutsatsen är att man först och främst ska undvika att bli en markspekulant. Därefter förhålla sig kritisk till de arbetskraftskostnader som råkar gälla idag. Sverige är i en bostadsbubbla och man bör låta byggandet komma ikapp efterfrågan. Då kommer vi att få en negativ bubbla, där huspriser istället sjunker utan botten. Som sagt, det sker när byggandet kommit ikapp efterfrågan.
Citera
2017-02-17, 12:29
Medlem
brunnsangs avatar
Jag vet några som byggde för 3,9 inkl tomt. Dom hade ca 200.000 i besparingar. Men det finns ett "kryphål" enligt dom.

Först köper man tomten (i deras fall 900.000), dom betalade 15% av detta med sina pengar så de blev 135.000 kr i utgift. Sen kostade huset 3 miljoner att bygga, men det värderades av banken till 4,5 miljoner.

Så deras hus med tomt allt som allt kostade för dom 3,9, men blev värderat till 4,5 så kontantinsatsen dom behövde försvann eftersom det var ett gap på 600.000. För detta betalade dom som sagt var endast kontantinsatsen på tomten
Citera
2017-02-17, 12:53
Medlem
Drozds avatar
Det är väl så för de flesta att boendet är den klart största utgiften? Sen är ju ett eget hem en av de bästa investeringarna man kunnat göra de senaste åren. Med reservation för att bostadsbubblan spricker inom kort...
Citera
2017-02-17, 12:56
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Vi har båda bra utbildningar och hyfsat välbetalda jobb

Citat:
Dock tycker jag ändå att något fundamentalt i tillvaron är att kunna bygga sig ett hus utan att bli ruinerad.
En anledning till att det är dyrt att bygga hus är förstås det höga skattetrycket vi måste ha för att kunna finansiera utbildningar åt såna som du.

Sen undrar jag lite över hur du resonerar när du tycker att det ska vara en mänsklig rättighet att bygga ett stort hus? Du har ju redan ett hus. Hur tror du folk bodde för bara 50 år sedan? Hur tror du folk i andra länder bor?
Citera
2017-02-17, 12:58
Medlem
Beror på var ts bor vad det kostar att bygga, smålandsvillan har ett nyckelfärdigt 1 1/2 plans villa med oinredd övervåning för 1.4 sedan tillkommer tomten. Att bygga för 3.5 är väl i runda tal vad det kostar att bygga idag.

Personligen har jag inte behövt att låna för att köpa de hus jag har men jag har väl varit lyckligt lottad antar jag.
Citera
2017-02-17, 13:00
Medlem
Jag bor i en bostadsrätt för 3.5m med CSN på 9.5k i månaden. Funkar bra.
Citera
2017-02-17, 13:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
En anledning till att det är dyrt att bygga hus är förstås det höga skattetrycket vi måste ha för att kunna finansiera utbildningar åt såna som du.

Sen undrar jag lite över hur du resonerar när du tycker att det ska vara en mänsklig rättighet att bygga ett stort hus? Du har ju redan ett hus. Hur tror du folk bodde för bara 50 år sedan? Hur tror du folk i andra länder bor?

....och du har förstås räknat på att samhället har förlorat på att utbilda mig och låta göra det möjligt för mig att utföra det arbete jag gör? . Ja utbildning brukar ju verkligen vara en förlust för samhället......

Jag får rätta mig; jag påstår inte att det är en mänsklig rättighet att kunna bygga sig ett hus. Men jag påstår att det är något fundamentalt i min egen tillvaro. Jag har inget intresse av samma levnadsstandard som för 50 år sedan, och hur folk bor i "andra länder" är högst varierande. Du får vara mer precis i vad jag ska jämföra mig med och varför det spelar någon roll.
Citera
2017-02-17, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spicekungen1337
Jag bor i en bostadsrätt för 3.5m med CSN på 9.5k i månaden. Funkar bra.
Funkar säkert jättebra med tanke på att du förmodligen köpt lägenheten för pengar du jobbat in eller ärvt innan du studera. Och har som en vanlig hyra då avgift + ränta är låg idag.

Jag vill se dig spara ihop kontantinsatsen med 9,5k i månaden.
Citera
2017-02-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Wall of text

prioriteringar och planering skulle jag vilja påstå.
En god vän till mig började intressera sig för aktier när han var 18. För ett par månader sedan köpte han mark för 1 miljon kronor, han är idag 25. Hans plan är att använda den skogen som finns på marken till och bygga sitt hus. Nu är du farsa, så du har ju en stor utgift redan, så jag vet inte.. Planering, prioritering, försök och skita i och köpa saker.
Citera
2017-02-17, 14:12
Medlem
Jag jobbar på ett företag som säljer färdiga hus - vi har ökat rejält sen våren -16.

Skulle gissa att de flesta hamnar på 3 mille + - några hundra tusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in