2017-02-16, 12:22
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogberry
Återta makten? På vilket sätt har Trump tidigare haft makt från underrättelsetjänsten? Jag vet inte ens vad "ta makt från underrättelsetjänsten" betyder så förklara gärna det?

Återta makten till det folkvalda presidentämbetet. Vi har i dagarna fått se konkreta bevis på en underrättelsetjänst som bekämpar den demokratiskt folkvalda presidenten.

Jag tror du bara spelar dum nu så jag ska inte skriva längre än nödvändigt
2017-02-16, 12:22
Medlem
Gwahas avatar
Ska Trump arrestera förrädarna? Enligt en nyhetskälla borde han göra det:

Citat:
The Time Has Come For The Trump Administration To Start Arresting Traitors In Government AND The Media
http://trump.news/2017-02-15-the-time-has-come-for-the-trump-administration-to-start-arresting-traitors-in-government- and-the-media.html
2017-02-16, 12:26
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Återta makten till det folkvalda presidentämbetet. Vi har i dagarna fått se konkreta bevis på en underrättelsetjänst som bekämpar den demokratiskt folkvalda presidenten.
Inte så konstigt; Trump har den 29:e januari begränsat kongressledamöternas tid till max 12 år. Nu slår etablissemanget tillbaka för att upphäva denna EOn. "Empire strikes back".
2017-02-16, 12:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det är inte rättvist att jämföra Manning, Snowden etc med USAs sittande president. Du som inte har guldfiskminne, när var senaste gången en sittande president gick i strid med shadow government?
Varför ska en sittande president gå i strid med de egna säkerhetstjänsterna?
2017-02-16, 12:28
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Du får gärna utveckla hur du tänker här också för det går mig helt förbi. Förstår ärligt talat inte vad du menar med att en sittande president går i strid med shadow government? Alltså just i denna Trump adminstration då jag inte hänger med hur du tänker kring detta. Du har nog diskuterat så länge kring detta att det blir oklart ibland så det är därför jag frågar. Vad är det du menar att Trump sysslar med och i vilket syfte?

Det handlar om en underrättelsetjänst som med läckor av hemligstämplat material försöker bekämpa den sittande presidenten. Trump vet givetvis att det finns många aktörer inom olika myndigheter som försöker bli av med honom, men för att kunna ta i med hårdhandskarna måste de göra sig till känna offentligt. Det är precis vad som nu hänt, vilket inte minst märks i nyhetsrapporteringen. Helt plötsligt har "konspirationsteorin" Deep State blivit mainstream. Det är en seger för Trump som nu kan få folkligt stöd att rensa ut i IC-träsket.
2017-02-16, 12:31
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Varför ska en sittande president gå i strid med de egna säkerhetstjänsterna?

För att delar av säkerhetstjänsten försöker bekämpa honom. Det fick vi svart på vitt i #FlynnGate som helt plötsligt blev #DeepStateGate. Man måste komma ihåg att det delar av säkerhetstjänsten gjort de senaste dagarna kan rendera i dödsstraff. Extremt allvarliga brott! Underrättelsetjänstens uppgift är att tjäna den folkvalda presidenten, inget annat.
2017-02-16, 12:41
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
För att delar av säkerhetstjänsten försöker bekämpa honom. Det fick vi svart på vitt i #FlynnGate som helt plötsligt blev #DeepStateGate. Man måste komma ihåg att det delar av säkerhetstjänsten gjort de senaste dagarna kan rendera i dödsstraff. Extremt allvarliga brott! Underrättelsetjänstens uppgift är att tjäna den folkvalda presidenten, inget annat.

Som jag skrev tidigare är läckor riktade mot presidenten och den politiska makten inget nytt.
Inte heller är det nytt eller kontroversiellt att läckor straffas
Chelsea Manning sitter i fängelse och Edward Snowden är fast i Ryssland.

Du är väldigt oklar kring vad "återta makten" betyder och hur Trump ska göra för att återta denna makt från säkerhetstjänsterna pga Flynnläckan.
2017-02-16, 12:49
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Som jag skrev tidigare är läckor riktade mot presidenten och den politiska makten inget nytt.
Inte heller är det nytt eller kontroversiellt att läckor straffas
Chelsea Manning sitter i fängelse och Edward Snowden är fast i Ryssland.

Du är väldigt oklar kring vad "återta makten" betyder och hur Trump ska göra för att återta denna makt från säkerhetstjänsterna pga Flynnläckan.

Är det vanligt med läckor gentemot presidenten där personen förblir anonym och kan fortsätta sin verksamhet inom underrättelsetjänsten? Jag är ärligt nyfiken, ingen sarkasm. Upplys mig gärna.

<TILLÄGG>Och inte vilka läckor som helst. Det handlar om avlyssning av högt uppsatta personer. Det är inte interna PM i mailboxen hos någon tjänsteman på golvet som sipprar ut.</TILLÄGG>

Jag tycker inte det går att jämföra varken med Manning eller Snowden. Den ena sitter på kåken och den andra lever i landsflykt. Om någon grips och det visar sig vara en lone wolf som såg ett allvarligt brott och ville upplysa medborgarna om det så kommer jag inte benämna den som någon tillhörande Deep State. Då är det en visselblåsare i min bok.

Jag tvivlar att denna typ av kommentarer var vanliga i samband med Manning- eller Snowden-affärerna?

Citat:
Now we go nuclear. IC war going to new levels. Just got an EM fm senior IC friend, it began: "He will die in jail."
https://twitter.com/20committee/status/831872441597194241?ref_src=twsrc%5Etfw
Senast redigerad av Rovdjurskossan 2017-02-16 kl. 12:52.
2017-02-16, 12:52
Medlem
Citat:

Jag tror du bara spelar dum nu så jag ska inte skriva längre än nödvändigt

Uppriktigt sagt så förstod jag inte alls vad du menade. Det är faktiskt roligt att ta del av andras tankegångar till och från även från någon som verkar tycka väldigt olika än en själv. Och just för att det står långt ifrån ens eget tankebygge så kan jag ofta fundera över vad någon menar. Men ibland så saknas det totalt ingång i den andres tankebygge och då frågar jag. För att få veta. Så vet alla det att jag faktiskt läser och försöker förstå alla i tråden. Även om jag förstås inte håller med om allt.

Jo alltså jag är med på att underrättelsetjänster läker. Jag vet inte om jag fattat dig rätt då att du menar att Trump ska få dem att sluta läka?
2017-02-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Ska Trump arrestera förrädarna? Enligt en nyhetskälla borde han göra det:

http://trump.news/2017-02-15-the-time-has-come-for-the-trump-administration-to-start-arresting-traitors-in-government- and-the-media.html

Straffet är ju brutalt för att läcka hemligstämplat information.

Trump kan ge dem nästan vilket straff som helst.

Sätter han dit den första på 50 år i fängelse lär nog ingen mer läcka i framtiden. Men problemet är ju att det finns någon eller några som inte bryr sig om konsekvenserna och det är inget litet problem då landet inte kommer först utan sätta dit Trump gör.
2017-02-16, 12:58
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Uppriktigt sagt så förstod jag inte alls vad du menade. Det är faktiskt roligt att ta del av andras tankegångar till och från även från någon som verkar tycka väldigt olika än en själv. Och just för att det står långt ifrån ens eget tankebygge så kan jag ofta fundera över vad någon menar. Men ibland så saknas det totalt ingång i den andres tankebygge och då frågar jag. För att få veta. Så vet alla det att jag faktiskt läser och försöker förstå alla i tråden. Även om jag förstås inte håller med om allt.

Jo alltså jag är med på att underrättelsetjänster läker. Jag vet inte om jag fattat dig rätt då att du menar att Trump ska få dem att sluta läka?

Trumps presidentskap lever ju i föreställningen att det är han mot etablissemanget. Han ska ju "drain the swamp" som det så fint heter. Och många delar denna föreställning. Bara för att han nu blivit president betyder det inte att det gamla etablissemanget är besegrat. Det finns inflytelserika grupper inom staten som kan agera utan presidentens insyn. Tidigare har det bara varit konspirationsteorier som folk mer eller mindre skrattat åt, men nu i dagarna har det blivit storpolitik av det. Det är en mycket intressant utveckling.

Givetvis är det problematiskt om det finns grupper inom underrättelsetjänsten som har möjlighet att avlyssna högt uppsatta personer inom regeringen och sedan är villiga att släppa detta till media i politiska syften. Då har du själva definitionen på en skuggregering, dvs en grupp med statliga befogenheter men som inte agerar under demokratisk insyn.
2017-02-16, 12:59
Medlem
Citat:
Det handlar om en underrättelsetjänst som med läckor av hemligstämplat material försöker bekämpa den sittande presidenten. Trump vet givetvis att det finns många aktörer inom olika myndigheter som försöker bli av med honom, men för att kunna ta i med hårdhandskarna måste de göra sig till känna offentligt. Det är precis vad som nu hänt, vilket inte minst märks i nyhetsrapporteringen. Helt plötsligt har "konspirationsteorin" Deep State blivit mainstream. Det är en seger för Trump som nu kan få folkligt stöd att rensa ut i IC-träsket.

Det låter livsfarligt med tanke på Trumps okunskap om så mycket. Hans självförtroende är på tok för stort och hans självkänsla för låg.

Men det är möjligt att det är detta han engagerar sig i. Som någon slags Billy och Den stora Läckan.

Jag förstår faktiskt inte alls hur man kan tänka att man kan få folkligt stöd på annat sätt än om man lyckas föra ut en mycket mycket förenklad bild av det som sker. Typ Donny och Det Stora Läckaget.

Sen skrattar jag högt åt tanken att Donny skulle kunna rensa upp något alls i någon IC. Det är faktiskt otroligt lustigt. Men vi får väl se. Kan jag väl sträcka mig till då. Har tagit tidig helg och så nu!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in