2017-01-24, 23:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Hur tror du att kristendomen (från att ha kommit från den exkluderande judendomen) kunde växa till den inkluderande religion det är idag? Att se bortom gränser och murar ligger i kristendomens kärna.
Ja när det gäller gudssökandet ja, och i beröring med gudsrelationen - dock får man ta hänsyn till att långt ifrån alla söker gud och långt ifrån alla har eller önskar sig gudsrelation. Det är i det perspektivet du får sätta begreppet "gränsöverskridande" .

Att fabulera gud, på markplan, är ett gränsöverskridande som inte nödvändigtvis blir särskilt relevnt, för det första. För det andra så återses knappast nnågon särskild respekt för gudssökande i den kristiliga meningen inom den judiska kontexten eller islamiska och vice versa.

Så detta med gränsöverskridande och börja misch-masch med islamisk påbjuden gudsrelation in i sekulärt leverne, tja du...

Jag tycker nog du fick till en lagom retoriskt avvägd begreppsförvirring af, men visst lät det kort och "gott", för där andra ser fara å färde.. där ser den enfaldige enbart till sitt ideal : idealism stavas dt, det du här yppade - har inget särskilt med gränssättning att göra.

De olika staterna i världen, skulle då rakt inte ta din devis me varm hand, tvärt om, skulle du jagas med blåslampa över att dra samma floskler DÄR.. så den där berömda "vi och gud" den kommer med vassa skiljelinjer, att du inte lärt dig det vid detta laget.

Ni kristna och dessutom bortskämda folkhemsslavar, kan vara bra naiva.
Citera
2017-01-26, 22:46
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Fråga till er som går i kyrka och följer svenska kyrkan.

Följer ni Jesus lära eller Kyrkans lära.
Citera
2017-02-05, 18:54
Medlem
Francos avatar
Nu när vi separerat svenska kyrkan från staten vore det väl rimligt att förbjuda kyrkklockorna ringa, och samtidigt passa på att förbjuda utrop från moskéer. I Sverige råder religionsfrihet, vilket betyder att jag och du inte skall behöva lyssna till klockor och utrop. Vi vill vara fria från religion som idag prackas på oss, det är för mig en del av religionsfrihet.
Citera
2017-02-15, 14:07
Medlem
pungluders avatar
Hej, såg ett program i tv om avkristningen.

Tyckte dom sa att fram till 1952 var alla tvungen att vara medlemmar i svenska kyrkan, samt
tvugna att gå i kyrkan

Låter helt bissart, nån som kan bekräfta eller dementera detta ??
Citera
2017-02-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Fråga till er som går i kyrka och följer svenska kyrkan.

Följer ni Jesus lära eller Kyrkans lära.

Har gått i sv kyrkan och ett vet jag, ingen där följer Matt 28:18-20. Apg 17:17 samt Apg 20:20

Tänkvärt:
1 Kor 11:23; 2 Petrus 3:2; 1 Johannes 3:23
Citera
2017-02-15, 20:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Varjverumxx|59912013]
Citat:
Har gått i sv kyrkan och ett vet jag, ingen där följer Matt 28:18-20. Apg 17:17 samt Apg 20:20
Framgår inte, du måste förklara vad de enligt dig inte gjorde eller inte sa, när du var där - men också vad de gjorde och vad de sa, som inte passade dig personligen med din troligtvis naiva syn på "hur bibeln bör efterföljas"

Det är ju välkänt att jv inte är en kristen org. - utan följer slaviskt uppdragsfivarna i USA, t.o.m när dina ledare känner för ungt lammkött.. så får de unga individerna sällan gehör ens i den jehovitiska församlingen och detta har delgivits av dem som känner jv inifrån.

Så va var det du ville att de, där och då medan du råkade vara där (du har gått i kyrkan, jaha.. vad säger det? ingenting eeftersom vi här i forumet inte kan ta del av vad dem du syftar på verkligen gjorde sade och tänkte och avsåg.

SvK mig veterligen följer inte bibeln bokstavligen, dvs man lever ju inte med bibeln som en åtgärdsmannual, eller agerar tankespionage mot församlingsmedlemmar. väl?

Men det kanske du tycker att de borde?
Citera
2017-02-15, 21:35
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|59913931]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Framgår inte, du måste förklara vad de enligt dig inte gjorde eller inte sa, när du var där - men också vad de gjorde och vad de sa, som inte passade dig personligen med din troligtvis naiva syn på "hur bibeln bör efterföljas"

Det är ju välkänt att jv inte är en kristen org. - utan följer slaviskt uppdragsfivarna i USA, t.o.m när dina ledare känner för ungt lammkött.. så får de unga individerna sällan gehör ens i den jehovitiska församlingen och detta har delgivits av dem som känner jv inifrån.

Så va var det du ville att de, där och då medan du råkade vara där (du har gått i kyrkan, jaha.. vad säger det? ingenting eeftersom vi här i forumet inte kan ta del av vad dem du syftar på verkligen gjorde sade och tänkte och avsåg.

SvK mig veterligen följer inte bibeln bokstavligen, dvs man lever ju inte med bibeln som en åtgärdsmannual, eller agerar tankespionage mot församlingsmedlemmar. väl?

Men det kanske du tycker att de borde?

Har ingen åsikt vad sv kyrkan borde göra eller inte, bara konstaterade att de inte gör som Jesus och lärjungarna, sökte upp folket.

Vad då bokstavstrogen, antingen följer man det Jesu befallde eller kan man följa Maos lilla röda, kan man tycka.

De predikningar jag varit på, handlade mest om politik och att jungfrufödseln inte existerade.
Senast redigerad av Varjverumxx 2017-02-15 kl. 21:38.
Citera
2017-02-15, 22:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Varjverumxx|59914441][quote=Honey.B.Blue|59913931]
Citat:

Vad då bokstavstrogen, antingen följer man det Jesu befallde eller kan man följa Maos lilla röda, kan man tycka.
En väldigt väldigt bred majoritet av kristna, håller abbsolut inte med dig om det du uttalar här.

Du får inse att du tänker sekteristiskt och inte alls gör "så som Jesus" , verkar som att du lever i ett slags livsbedrägeri, en livslögn.

Mer än så vill jag inte uttala mig, det är inte ens trådrelevant.

Men SvK är mig veterligen inte bokstavsdisciplinerade, och det är för väl det , att man inte kastat all förnuft & sans överbord !!!
Citera
2017-02-16, 06:48
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|59915023][quote=Honey.B.Blue|59915023]
Citat:
En väldigt väldigt bred majoritet av kristna, håller abbsolut inte med dig om det du uttalar här.

Du får inse att du tänker sekteristiskt och inte alls gör "så som Jesus" , verkar som att du lever i ett slags livsbedrägeri, en livslögn.

Mer än så vill jag inte uttala mig, det är inte ens trådrelevant.

Men SvK är mig veterligen inte bokstavsdisciplinerade, och det är för väl det , att man inte kastat all förnuft & sans överbord !!!

Alla i kristenheten har inte rätt, för att kalla sik äkta kristen, måste man följa Kristus, det gäller även Svk.

Matteus 7:13, 14
13 Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

Svk ger mycket med humanitär hjälp, det gör Röda korset med.
Senast redigerad av Varjverumxx 2017-02-16 kl. 07:08.
Citera
2017-02-16, 09:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Varjverumxx.

Alla i kristenheten har inte rätt, för att kalla sik äkta kristen, måste man följa Kristus, det gäller även Svk.

Matteus 7:13, 14
13 Gå in genom den trånga porten; därför att bred och rymlig är den väg som leder till tillintetgörelse, och många är de som går in på den; 14 men trång är den port och smal den väg som leder till liv, och få är de som finner den.

Svk ger mycket med humanitär hjälp, det gör Röda korset med.
Det handlar inte om att du behöver känna att något är rätt, det handlar om att du inte kan vara kristen.

Eftersom du inte ens erkänner kristet trosfundament, utan är uttalat antikristen , är det tyvärr inte du som sitter inne med förmågan att sätta kriterierna, dessutom är det ju inte du heller som avgjort huruvida jv är rätt och fel, detär dina chefsideologer på jv.orgs finansintitut i USA som har ditt huvud i sina händer.

Du som uttalat dig ha referenspunkten i jv.orgs kapitalinsats, kan knappeligen bedöma eller erkänna ens samhället du lever i att vara rätt för dig.. , för en jv.org-slav är enbart livet under täcket med jv , enda du har kännedom om och uppodlar då den komplett kritiklösa jasägandet för org.jv , resterande är fördärvade för det har din chef sagt , han som också har svårt att integrera sig, dock tjänar han troligtvis det tiodubbla mot vad du gör, som om han befallde dig att borsta hans hustrappa - skulle tvätta hans hustrappa med en tandborste. För han har ju så rätt....

SvK befaller inte medlemmarna att eliminera personliga bedömningsförmågor. Dee får alltså bevara sina personliga kvaliteter, som i någon form troende medlemmar.
Generellt sett.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-16 kl. 09:53.
Citera
2017-02-16, 12:07
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att du behöver känna att något är rätt, det handlar om att du inte kan vara kristen.

Eftersom du inte ens erkänner kristet trosfundament, utan är uttalat antikristen , är det tyvärr inte du som sitter inne med förmågan att sätta kriterierna, dessutom är det ju inte du heller som avgjort huruvida jv är rätt och fel, detär dina chefsideologer på jv.orgs finansintitut i USA som har ditt huvud i sina händer.

Du som uttalat dig ha referenspunkten i jv.orgs kapitalinsats, kan knappeligen bedöma eller erkänna ens samhället du lever i att vara rätt för dig.. , för en jv.org-slav är enbart livet under täcket med jv , enda du har kännedom om och uppodlar då den komplett kritiklösa jasägandet för org.jv , resterande är fördärvade för det har din chef sagt , han som också har svårt att integrera sig, dock tjänar han troligtvis det tiodubbla mot vad du gör, som om han befallde dig att borsta hans hustrappa - skulle tvätta hans hustrappa med en tandborste. För han har ju så rätt....

SvK befaller inte medlemmarna att eliminera personliga bedömningsförmågor. Dee får alltså bevara sina personliga kvaliteter, som i någon form troende medlemmar.
Generellt sett.

Vem är du till att döma mig? Lukas 6:37: Matt 7:1,2

Återigen, bara konstaterade att sv kyrkan m f l inte följer Jesu befallning, domen står Jesus för längre fram.

Varför tar du upp om Jv, tråden är "sv kyrkan", det finns andra trådar att ventilera ditt hat mot Guds vittnen.
Citera
2017-02-16, 12:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vem är du till att döma mig? Lukas 6:37: Matt 7:1,2

Återigen, bara konstaterade att sv kyrkan m f l inte följer Jesu befallning, domen står Jesus för längre fram.

Varför tar du upp om Jv, tråden är "sv kyrkan", det finns andra trådar att ventilera ditt hat mot Guds vittnen.
Jaså?

Varför ventilerar du ditt hat och projicerar ditt hat mot mig som inte är bibelfundamentalistiskt köpt? Din svårighet att förstå kristen enhet riktar sig ju mot SvK med en positionering utifrån sekten JV , som har en ytterligt besynnerlig "tolkningsmetodik"

Du ser ju all bibeltolkning ur sektens mannual.. den mannualen är inte allmängiltig. n SvK: s metodik är däremot oficiellt giltig.

Själv varken hatar jag SvK eller innehar en sekteristisk position vid diskussion om hur "rätt" eller "fel" de läser bibeln, eller för all del LEVER.

Medan du ju omedelbart angriper hur omoraliskt icke-bibelföljande de är. Sopa framför din egen dörr.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-16 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in