[quote=Milmerokin|59919534]
Citat:
Frågan borde ju vara OM verkligheten är skapad eller inte skapad. Att föregå detta OM, och istället fråga HUR och mena att man först måste veta hur Gud gjorde om Gud nu skapade är ju bara en undanflykt.
Är det inte du som är härförande för tesen "tänk om" det var Gud som anstiftade verkligheten - och "varför inte ta sig en rejält seriös forskningsmission i ATT han gjort så, för att fastställa HUR han gjorde det?
Menar du verkligen att jag missuppfattat din tro, om vad gud är , vad han gjort enl. dig och hur dens trosmission för närvarande är så motarbetad?
Citat:
För att undersöka hur Gud eventuellt gjorde när Gud skapade, måste man utgå från möjligheten att Gud KAN finnas och faktiskt KAN ha skapat.
Ge mig ditt förslag för hur sådant presumtivt antagande, kan verkställas konkret och hur du menar att folkbildning och läroprocesser isf skulle behöv omstruktureras. Förklara lite i vilket led.. och exakt var man behöver börja isf.
Lekskola? Grundskola? Högskola? Finns något annat i nutida allmänt leverne som behövs isf genomgripande förändras? Lagar? isf vilka samhälleeliga lagar?
Och hur skulle din trosövertygande agenda, isf ges gehör på den breda front som ju behövs, menar du att man skulle behöva t.e omdirigera ekonomiska transfereringar så fler VILKA? skulle börja disponera över de stora summor som behövr finansiera denna missionsparadigm, som du förespråkar?
Citat:
Du föregår detta genom att ställa frågan så att den blir omöjlig när du menar att man först måste förklara hur allt blivit till genom en icke-naturlig skapande process.
Enligt dig, bör vi skapa.. en fullständig grundmurad tillit till bibelns första strofer.. där skapelseberättelsen som du relaterar till, kan tjäna som ett absolut underlag istället för enbart trosunderlag. Inte sant?
Min gråga är, hur gör man då med alla tólkningar, redan nu finns så många tolkningsrutiner och doktriner, att jag undrar hur du tänkte dig en lösning på enbart det dilemmat? judisk fundamentalistisk tro skiljer sig rätt bra ifrån kristen sådan.
Citat:
Vad vi har är ju verkligheten sådan den ser ut idag. Vi har verktyg (vetenskaper) för att undersöka hur världen ser ut för närvarande och olika scenario som skulle kunna förklara varför saker ser ut som de gör idag. Men scenariot att Gud skapat på annat sätt än genom att endast idag verkande naturliga processer påverkat observationer, är principiellt inte godtagbart eftersom man ju antagit metodologisk naturalism som tolkningsram för all observation och alla slutsatser även när det gäller hur världen sett ut under historiens gång och inte bara just vid undersökning hur den ser ut idag. Detta applicerande av metodologisk naturalism på ursprungsfrågan gör det inte till sanning att allt skapats enligt bara naturliga processer, det är förutsättningen för den metodiska undersökningen. Kan aldrig användas som objektiv slutsats i frågan om Gud skapat på ett sätt så att världen tex sett drastiskt annorlunda ut i ett tidigare skede och förändrats genom processer som inte är direkt verksamma idag.
Bra. Jag förstår faktiskt vad du säger.
Citat:
Det är Bibelns scenario att världen sett annorlunda ut och genomgått katastrofer som inte äger rum idag, men som man skulle kunna se spår av. Om man dock förutsätter i all tolkning att inga sådan katastrofer ägt rum, utan att allt blivit till genom de verkande processer som kan undersökas idag ger man helt annat svar som förklaring till observation.
Förstår också detta, absolut. Det betyder ju att de gynnsamma verktyg som människan har till förfogande, är värdelösa så min fråga är ju, vilka verktyg har du i din tänkarlåda, för när man eliminerar empirin, då får du gärna förklara vad som då , återstår till förfogande.... tack.
Citat:
I frågan om ursprung och om Bibeln kan ge en sann skildring är det därför helt irrelevant att förutsätta att alla observationer måste tolkas som att endast naturliga idag existerande processer skapat.
Bli inte arg nu, men syftar du på magi? Eller syftar du på något annat mig främmande? isf förklara gärna.
Vad som inte sker naturligt på en planet vilken består av naturliga processer vilka uppstår under div. naturfenomenala reaktioner är mkt riktigt inte längre av naturen kommet. Vad jag fascineras av är ju hur du kan tillskriva dig vara en individ vilken ej lever symbiotiskt och därmed helt beroende av div. naturfenomenologiska reeaktioner utan skapar en annan helt okänd klass, för du måste ju påvisa en artskillnad.. att bibelns beskrivning av individer, isf inte är mänskliga varelser.. också de behöver de facto börja beskrivas som utomjordingar.. men!! DU och ni, beehöver först bevisa att jorden.. inte var den jord, som jorden är idag. Vi kan inte veta om.. bibelförfattarna led av sinnesförvirring, eller vad vi idag kan omnämna om psykiskt sjuka och otillförlitliga observtörer, med tanke på hur jorden beskrivs.. vid sin "begynnelse"
det äroerhört svårt och givetvis oerhört starkt o känsligt när psykisk labil sjukdom.. angriper mänskligt sinne, du kanske inte vet hur "klar och säker" en genuint schizofren individ kan bete sig.. och dupera... ? Är du insatt i att sllvarligt sjuka individer kan höra röster, så som vi hör röster på radion? dvs dn EXTERNA ljudkällan.. kan EJ spåras.. liksom extern stimulikälla EJ kan spåras där det handlar om visuellt manifesterad bild (illusion...)
Citat:
Se där, nu fick du det förklarat ännu en gång!
Ja Milmerokain, tack för det! Schysst av dig.
Citat:
Jag är helt inne på det logiska i ovanstående resonemang. Jag har inte kommit längre än så eftersom jag ännu inte ser att detta resonemang blivit förstått och fått svar på varför man ändå kan hävda att Bibeln inte är sann eller så otroligt osannolik.
Jo jag förstår, men som jag frågat i inlägget, så behöver jag veta vilka omdirigeringar som du tänker dig, behövs.. för att kunna utgå från ett antagande som du säger är "mer objektivt utan antagna fördomar om att _"gud" absolut inte kan ha varit anstiftare"
Vi
har blind tro agera härförande ... sett gudsfundamentalisters gäningar på jorden, de
har etablerat gudsstater.. det
har fått sin akonsekvenser.. osv.
Citat:
Man låter lura sig med en mycket sofistikerad lögn helt enkelt.
Hmm, intressant.. jag vill veta mer om denna lögn, för man vill ju inte leva förd bakom ljuset precis, iaf inte jag.
Citat:
De är inte intresserade av annat än att beskriva världen utifrån att endast naturliga orsaker skapat, de menar sig inte ha något incitament att anta annorlunda.
Så, vilka incitament har du Milmerokain.. jag måste ha missat dem men är beredd att försöka förstå dem.
Citat:
Sådana påståenden i Bibeln är inte nåbara för vetenskaplig undersökning idag. Men det betyder inte att det skulle vara en falsk skildring.
Ja här har du en poäng.
Citat:
Det är föremål för tro, precis som att tro att allt blivit till genom endast naturliga idag verkande processer. Kan inte bevisas vetenskapligt.
Tror du det? Men om du tänker till lite oh tar hänsyn till generationer som levt föe oss, levt under kraftig gudsprincip.. som tjänat som absolut dogma.. menar du att de borde få fortsätta liksom utveckla det som aldrig riktigt kunde accepteras? isf, mer exakt. vad menar du att mänskligheten aldrig borde ha "övergivit" när vetenskapliga rön.. på allvar ritade om kartan.. och vände bibeln ryggen?
Jag förstår tyvärr inte
Citat:
Det är som att du hittar på en sådan ordföljd och sedan vevar upp dig över detta för det blir en sanning för dig att jag skulle stå för ditt påhitt.
Nja inte riktigt, jag läser och får en kontenta av det du säger, när väldigt många år förflyter mellan händelse A till händelse Ö.. så säger logiken att bevismaterial förbleknar och istället övertar viljestyrd tolkningsförfarande, dvs trosentusiasmen kan vara så överväldigande att det kastar skugga på förnuftsbaserad sansad slutsatsförmåga. Säger inte att du är oförnuftig, enbart att din tro tycks vara väldigt starkoch kanske den styrkan stjäl energi ifrån förmågan att gå lite längre i empiriskt grundat tänkesätt.
jag vet inte, för du kanske känner dig enbart påhoppad... och då förändras diskussionen till att bli nåt helt annat...
Citat:
Men man utgår från det att allt blivit till genom idag verkande naturliga processer, dvs man utgår från att inga andra processer varit verkande.
Det har du alldeles rätt i, evolutionsbiologi är djupt förankrat och kommer nog inte rubbas ne närmsta tusen åren.
Citat:
Man utgår från att världen aldrig genomgick någon katastrof enligt Bibelns scenario, och hävdar sedan att Bibeln inte kan vara sann.
Här har du så klart en poäng, klart att bibeln övergripande beskrivning.. kan vara sann.. men betyder det att "gud" och påståenden om att "gud" är sann, därmed automatiskt åker in i sanningsbegreppet och blir självklart sant och ens värt att förhålla sig till, för det?
Citat:
Rent principiellt hävdar man därigenom att Gud inte kunnat skapat på annat än på ett helt odetekterbart sätt och om världen inte kan sägas vara skapad skilt från att endast naturens krafter gjort det. Kan man då säga att Gud finns?
Det finns många som påstår att Gud inte finns med endast ovanstående som stöd.
Hmmm.. existenstialfilosofisk fråga... ska fundera ett tag.