Citat:
Det att man kommer med en mängd ad hoc resonemang för att förklara olika observationer utifrån ett evolutionsscenario är mycket riktigt en del av problemet med att avgöra sanningshalten i en verklighetsbeskrivning, för man kommer inte ifrån den allt överskuggande premissen att utesluta Guds handlande som en möjlig förklaring till olika observationer. För vilken nytta har vi av alla dessa ad hoc fantasier om man inte kan avgöra om Gud skapat eller inte, man bara förutsätter i all tolkning att Gud inte skapat.Ovan är ett fall som du säger vore problematiskt, om jag förstår dig rätt i att vi alltså endast föredrar A som följd av dess premisser och inte dess slutsatser. Jag håller med ditt tidigare inlägg jag citerade i den mening att vi, om vi rör oss på ett abstrakt logiskt plan, helt enkelt bör titta på våra premisser, dess slutsatser och jämföra med vår observation och verkligheten, oavsett vad andra teorier råkar sig eller inte säga.
Samtidigt torde vi behöva inkludera någon slags rimlighetsbedömning i våra premisser om vi är mer praktiskt intresserade av verklighetsbeskrivning, av två skäl; är vi godtyckliga med våra premisser kan vi nå godtyckliga slutsatser, och falska premisser kan leda till sanna slutsatser. Ur detta följer det alltså att vi naturligtvis kan komma på en mängd premisser som kan förklara samtliga observationer vi gör, och således "bättre" förklarar verkligheten än en alternativ teori, men vilken nytta vi har av sådana kan vi fråga oss.
Skulle du acceptera att vi alltså behöver ha någon slags kriterier för bra premisser? Skulle du också säga att Guds existens är en premiss för det bibliska scenariot?
Samtidigt torde vi behöva inkludera någon slags rimlighetsbedömning i våra premisser om vi är mer praktiskt intresserade av verklighetsbeskrivning, av två skäl; är vi godtyckliga med våra premisser kan vi nå godtyckliga slutsatser, och falska premisser kan leda till sanna slutsatser. Ur detta följer det alltså att vi naturligtvis kan komma på en mängd premisser som kan förklara samtliga observationer vi gör, och således "bättre" förklarar verkligheten än en alternativ teori, men vilken nytta vi har av sådana kan vi fråga oss.
Skulle du acceptera att vi alltså behöver ha någon slags kriterier för bra premisser? Skulle du också säga att Guds existens är en premiss för det bibliska scenariot?
Det vore en sak om man på något sätt kunde underbygga tolkningar och ad hoc fantasier på något objektivt sätt, men eftersom det handlar om ursprung, och sådant som inte kan observeras i realtid är det inte möjligt.
I denna fråga är ju alla olika "styrkande" observationer avhängiga de premisser man satt upp.
Vad gäller en objektiv verklighetsbeskrivning tror jag den enda bra premissen vore att vara medveten om de premisser man ställer upp för att tolka observation, och att inte förlora medvetenheten om dem och hävda olika saker om verkligheten utan att nämna förutsättningen.
I fallet Bibelns sanningshalt menar jag att Guds existens är en premiss om man så objektivt som möjligt vill undersöka Bibelns scenario jämfört med observation i nutid. Man måste också vara medveten om denna premiss. Vill man sen flytta premissen till slutsats är man medveten om det också och hela processen däremellan.
