2017-02-15, 15:17
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ja, IFK Göteborg nådde kvartsfinal i CL under Roger Gustafssons ledning säsongen 94-95. Detta efter att ha vunnit en grupp där bland andra Barca ingick. I kvartsfinalen åkte Blåvitt ut mot Bayern Munchen tack vare bortamålsregeln.

Tycker nog att Stuart Baxter förtjänar ett omnämnande i den här tråden. Under sin tid som allsvensk tränare så har han vunnit ett SM-guld och två upplagor av Svenska Cupen plus att han lyckades ta AIK till CL:s gruppspelsfas.

Minns det där, att jag var så förbannad på den bortamålsregeln.
De slog även ut Manchester United.
Citera
2017-02-15, 16:33
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Prahl, Svennis, Bob eller Roy kanske.
Citera
2017-02-15, 18:42
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Prahl, Svennis, Bob eller Roy kanske.

Och Gunder Bengtsson kanske, en UEFA-cuptitel smäller högt.
Citera
2017-02-15, 19:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Roy Hodgson har vunnit flest titlar i Sverige, 9 stycken, främst med Malmö FF men även Halmstad BK. Även Bob Houghton var en duktig ledare, 3 guld och Europacupfinal på 6 säsonger i Malmö. Dessa två herrar tillsammans med Svennis bör vara de mest kompetenta tränare allsvenskan har haft. Bubblare: Tom Prahl, Åge Hareide och Roger Gustafsson har också fina meriter.
Roy är den bäste men glöm inte Antonio Duran, Malmö FF. Från 1963 till 1971 ledde Duran laget till fyra SM-guld och tre andraplatser.
Citera
2017-02-15, 20:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Och Gunder Bengtsson kanske, en UEFA-cuptitel smäller högt.

Visst gör det, och triumfen 1987 verkar många ha glömt bort. De flesta - åtminstone utanför Göteborg - känner till cupframgångarna 1982 och 1994-95, och visst, ser man till motståndet smällde kanske inte österrikiska Swarowski Tirol i semin och Dundee United i finalen lika högt som vid de andra tillfällena, men en internationell titel är ändå värt att hyllas för.

Fast många blåvita fans har nog svårt att förlåta Gunder för att hans lag förlorade SM-finalen 1985 mot Örgryte, av alla lag.

Bäste tränaren står mellan Svennis och Roy Hodgson, som var mycket framgångsrik i flera klubbar och vars största bedrift var att som ny tränare föra tippade nedflyttningskandidaten Halmstad BK till klubbens första SM-guld 1976, nytt guld 1979, och därtill dubbla SM-guld med Malmö FF 1986 och -88 inklusive fem raka seriesegrar.
Citera
2017-02-15, 20:30
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Slutet av 1970-talet och sedan 1980-talet var guldåldern för svensk klubbfotboll. Houghton, Hodgson och Svennis är oöverträffade. Och av dem håller jag nog Svennis högst...

AH va fan, Svennis kopierade "bara" Bob. Bob var den som förändrade fotbollen, första säsongen vann de serien med 9 poäng. Roy är nog den bäste tränaren med guld i både MFF och HBK.
Citera
2017-02-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
AH va fan, Svennis kopierade "bara" Bob. Bob var den som förändrade fotbollen, första säsongen vann de serien med 9 poäng. Roy är nog den bäste tränaren med guld i både MFF och HBK.

De var alla barn av samma tid. För du har en poäng. Det var en relativt enkel fotboll baserad på engelsk fotboll.
Senast redigerad av Brille68 2017-02-15 kl. 21:08.
Citera
2017-02-15, 21:28
Medlem
mishimas avatar
Vi pratar gärna om Roy och Bob, men vi pratar sällan om ungrarna som kom hit några decennier tidigare.

Lajos Czeizler, som tränade Norrköping under deras storhetstid på 40-talet, borde till exempel nämnas. Kalman Konrad, som bland annat tränade MFF, ska också vara med högt upp.
Citera
2017-02-15, 21:47
Medlem
SoderortFTWs avatar
Thom Åhlund
Citera
2017-02-15, 22:00
Medlem
outback4s avatar
Roger Gustafsson Ifk Göteborg,tveklöst, 5 smguld på 6 försök är helt okej 1 svenska cupen-titel
och 2 gånger gruppspel i champions league varav en kf,
8 vinster i gruppspel i cl, hur många vann Malmö på lika många försök? Jo, 1....
Citera
2017-02-16, 09:54
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Minns det där, att jag var så förbannad på den bortamålsregeln.
De slog även ut Manchester United.

Och här får man även kritisera Roger, han borde givetvis satsat mer offensivt tidigare än vad som skedde... Nu var det ju två mål som krävdes redan vid 0-1 så även om det bara tog tio minuter till 0-2 kom (ett av de tyngsta insläppta mål jag varit om) så borde vi satsat mer offensivt vid första målet. Det var lite för lamslaget på bänken då.
Bayerns målis åkte ju ut i 20e minuten... Ähh, fan jag blir trött bara av att tänka på den kvällen. Vi var ju en av favoriterna till att vinna hela skiten då.
Citera
2017-02-16, 13:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Och här får man även kritisera Roger, han borde givetvis satsat mer offensivt tidigare än vad som skedde... Nu var det ju två mål som krävdes redan vid 0-1 så även om det bara tog tio minuter till 0-2 kom (ett av de tyngsta insläppta mål jag varit om) så borde vi satsat mer offensivt vid första målet. Det var lite för lamslaget på bänken då.
Bayerns målis åkte ju ut i 20e minuten... Ähh, fan jag blir trött bara av att tänka på den kvällen. Vi var ju en av favoriterna till att vinna hela skiten då.

Just de!
Tusen tack för att du friskade upp mitt minne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in