2017-02-16, 14:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vi pratar gärna om Roy och Bob, men vi pratar sällan om ungrarna som kom hit några decennier tidigare.

Lajos Czeizler, som tränade Norrköping under deras storhetstid på 40-talet, borde till exempel nämnas. Kalman Konrad, som bland annat tränade MFF, ska också vara med högt upp.

Vi har även Antonio Duran som bör vara högt upp med 4 guld och 3 silver på 8 säsonger.
Citera
2017-03-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Och här får man även kritisera Roger, han borde givetvis satsat mer offensivt tidigare än vad som skedde... Nu var det ju två mål som krävdes redan vid 0-1 så även om det bara tog tio minuter till 0-2 kom (ett av de tyngsta insläppta mål jag varit om) så borde vi satsat mer offensivt vid första målet. Det var lite för lamslaget på bänken då.
Bayerns målis åkte ju ut i 20e minuten... Ähh, fan jag blir trött bara av att tänka på den kvällen. Vi var ju en av favoriterna till att vinna hela skiten då.

Att man var uppriktigt besviken över att IFK åkte ut mot Bayern redan i kvartfinalen säger ju en del om hur bra IFK var på den tiden.

Och i sista gruppspelsmatchen, borta mot Barcelona, firade Barcaspelarna efter att ha klarat 1-1 och därmed hamnat före Man U och gått vidare som grupptvåa efter IFK...
Citera
2017-03-02, 09:09
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Att man var uppriktigt besviken över att IFK åkte ut mot Bayern redan i kvartfinalen säger ju en del om hur bra IFK var på den tiden.

Och i sista gruppspelsmatchen, borta mot Barcelona, firade Barcaspelarna efter att ha klarat 1-1 och därmed hamnat före Man U och gått vidare som grupptvåa efter IFK...

Vi var dessutom, efter fem spelade matcher, redan klara gruppsegrare och åkte ner till Barcelona och spelade avslappnat. Att ändå 1-1 var givetvis starkt.
Som sagt, det året var vi favoriter/en av de stora favoriterna till att vinna hela skiten.
Citera
2017-03-02, 11:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox

Det känns overkligt, minst sagt. Men det hände faktiskt, jag såg det med egna ögon (framför teven visserligen, men ändå). Däremot minns jag knappt vilka spelare som ingick i laget, medan jag kan rabbla UEFA-laget från 1982 i sömnen. Jesper Blomqvist var ju fullkomligt makalös (synd att karriären inte fortsatte riktigt som man hoppats), men vilka var de andra ...?
Citera
2017-03-02, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Roy Hodgson har vunnit flest titlar i Sverige, 9 stycken, främst med Malmö FF men även Halmstad BK. Även Bob Houghton var en duktig ledare, 3 guld och Europacupfinal på 6 säsonger i Malmö. Dessa två herrar tillsammans med Svennis bör vara de mest kompetenta tränare allsvenskan har haft. Bubblare: Tom Prahl, Åge Hareide och Roger Gustafsson har också fina meriter.
Meriter är en sak. Det Engelsmännen samt Svennis gjorde var att förändra den svenska fotbollen i grunden. Kanske finns andra som gjort samma sak efter dem. Inget jag vet då jag tappade intresset för svenska klubblag, runt -90. Men eftersom landslaget har förändrats så vill jag tro att även Allsvenskan har gjort det.
Citera
2017-03-02, 16:48
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det känns overkligt, minst sagt. Men det hände faktiskt, jag såg det med egna ögon (framför teven visserligen, men ändå). Däremot minns jag knappt vilka spelare som ingick i laget, medan jag kan rabbla UEFA-laget från 1982 i sömnen. Jesper Blomqvist var ju fullkomligt makalös (synd att karriären inte fortsatte riktigt som man hoppats), men vilka var de andra ...?

Ja, på rak arm kommer jag ihåg, Lucic, Björklund, Mild, Erlingmark, Ravelli, Mikael Nilsson, Kåmark
och Ölme. Sjukt bra var dom iaf.

Edit: Rehn glömde jag.
Senast redigerad av vf 2017-03-02 kl. 16:52.
Citera
2017-03-02, 16:53
Avslutad
Finns det någon som har större meriter än Svennis? Gunder Bengtsson var inte dålig heller.
Citera
2017-03-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Meriter är en sak. Det Engelsmännen samt Svennis gjorde var att förändra den svenska fotbollen i grunden. Kanske finns andra som gjort samma sak efter dem. Inget jag vet då jag tappade intresset för svenska klubblag, runt -90. Men eftersom landslaget har förändrats så vill jag tro att även Allsvenskan har gjort det.

varför tappade du intresset?
Citera
2017-03-03, 01:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ja, på rak arm kommer jag ihåg, Lucic, Björklund, Mild, Erlingmark, Ravelli, Mikael Nilsson, Kåmark
och Ölme. Sjukt bra var dom iaf.

Edit: Rehn glömde jag.

Tack för påminnelsen! Ja, det var ju (nästan) landslagsmän rakt igenom. Sedan var det väl några som verkligen lyfte sig då också, som hjälpgumman Erlingmark - hur allround var inte han - och kämpen Ölme. Känns som att det var en väldigt bra mix av spelare i laget också, både slitvargar och tekniker. Ett riktigt bra LAG som vann respekt och uppskattning långt utanför Göteborg.
Citera
2017-03-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På den tiden (1980-talet) gick endast mästarna till EC de andra gick till UEFA-cupen. Att vinna UEFA-cupen då var betydligt större än att vinna EL idag.

Nja, där har du fel, att Vinna EL är både större och svårare än det var att vinna UEFA cupen på den tiden.

Detta var innan bosmandomen och de flesta lagen hade inga utländska spelare eller väldigt begränsat antal.
Citera
2017-03-03, 16:41
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Nja, där har du fel, att Vinna EL är både större och svårare än det var att vinna UEFA cupen på den tiden.

Detta var innan bosmandomen och de flesta lagen hade inga utländska spelare eller väldigt begränsat antal.
Äh. Fattar du vad det innebär att bara ett lag per liga fick delta i mästarcupen, cupvinnarcupen och fyra från de tre bästa ligorna samt två från de på ”nivå 2” i UEFA-cupen?

Hade de reglerna gällt idag skulle lagen varit följande för respektive cup. Väljer visa lagen från de fyra största ligorna (Spanien/Tyskland/England/Italien)

Mästarcupen;
Barcelona / Bayern / Leicester / Juventus

Cupvinnarcupen;
Sevilla / Dortmund / Manchester United / Milan

UEFA-cupen;
Real Madrid, Atletico Madrid, Villareal & Bilbao / Leverkusen, M’Gladbach, Schalke & Mainz / Arsenal, Tottenham, Manchester City & Southampton / Napoli & Roma

Edit; Lite osäker på när det infördes att 4 lag som max fick delta i UEFA-cupen, det gällde de sista åren i varje fall. Tror inte det var så på "IFK-tiden" utan bara max två per liga.
Senast redigerad av motvall 2017-03-03 kl. 16:50.
Citera
2017-03-03, 16:51
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55

Blåvitt vann UEFA-cupen med ett gäng rörmokare, lagerarbetare och fritidspedagoger mot lag som bara bestod av välbetalda fotbollsproffs. Skillnaden mellan Hamburgs resurser och IFK:s var enorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in