2017-02-14, 20:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Finns två som ar ohotade: Sören Åkeby och Sören Cratz. Åkeby lag bakom DIF:s framgangar i borjan av 2000-talet och Cratz tog ett hopplost Bajen till sitt forsta SM-guld nagonsin.

Man märker skillnaden för nominering i Stockholm jämfört med nominering i Malmö eller Göteborg.

Bob Houghton och Svennis saknar motstycke.

Ingen har tagit svenska lag i närheten så långt ut i Europa. Sen några inhemska ovanpå det.

Flest Titlar är väl Roy Hodgson och Roger Gustavsson.

Åkerby/Cratz är så långt bakom att nämna dem blir facepalm.
Citera
2017-02-14, 20:21
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Man märker skillnaden för nominering i Stockholm jämfört med nominering i Malmö eller Göteborg.

Bob Houghton och Svennis saknar motstycke.

Ingen har tagit svenska lag i närheten så långt ut i Europa. Sen några inhemska ovanpå det.

Flest Titlar är väl Roy Hodgson och Roger Gustavsson.

Åkerby/Cratz är så långt bakom att nämna dem blir facepalm.
Heter tråden allsvenskans bästa tränare (idiotisk titel) så är det självklart att folk skriver den som varit bäst för dem som supporter.

Men gäller de som varit mest inflytelserika under min tid så instämmer jag med dig, Bob Houghton, Roy Hodgson eller Svennis, och då struntar jag i hur långt deras lag gick i Europa. De förändrade alla hur allsvensk fotboll spelades. Och jag är Stockholmare
Citera
2017-02-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Heter tråden allsvenskans bästa tränare (idiotisk titel) så är det självklart att folk skriver den som varit bäst för dem som supporter.

Men gäller de som varit mest inflytelserika under min tid så instämmer jag med dig, Bob Houghton, Roy Hodgson eller Svennis, och då struntar jag i hur långt deras lag gick i Europa. De förändrade alla hur allsvensk fotboll spelades. Och jag är Stockholmare

Slutet av 1970-talet och sedan 1980-talet var guldåldern för svensk klubbfotboll. Houghton, Hodgson och Svennis är oöverträffade. Och av dem håller jag nog Svennis högst...
Citera
2017-02-14, 20:45
Medlem
dannedvds avatar
Tankar om Stefan Rehn? Var ju med IFK GBG när dem tog SM - Guld 2007.
Citera
2017-02-14, 20:49
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
IFK Göteborgs glansdagar var på 1980-talet...

Ja. Men sen spelade de i CL på 90-talet. Kom väl till kvartsfinal?
Citera
2017-02-14, 20:51
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Slutet av 1970-talet och sedan 1980-talet var guldåldern för svensk klubbfotboll. Houghton, Hodgson och Svennis är oöverträffade. Och av dem håller jag nog Svennis högst...
Det som oftast (alltid?) glöms bort är att de svenska spelarna på den tiden var amatörer. De hade vanliga jobb vid sidan av fotbollandet för sin försörjning. Förutsättningarna var alltså helt annorlunda mot idag för en tränare att pröva/få fram sina spelidéer.
Citera
2017-02-14, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

På den tiden (1980-talet) gick endast mästarna till EC de andra gick till UEFA-cupen. Att vinna UEFA-cupen då var betydligt större än att vinna EL idag.
Senast redigerad av Brille68 2017-02-14 kl. 21:00. Anledning: la till "1980-talet".
Citera
2017-02-14, 20:58
Medlem
Citat:
Det som oftast (alltid?) glöms bort är att de svenska spelarna på den tiden var amatörer. De hade vanliga jobb vid sidan av fotbollandet för sin försörjning. Förutsättningarna var alltså helt annorlunda mot idag för en tränare att pröva/få fram sina spelidéer.

Något som hyllas än idag. Jag hade ett samtal med en inbiten kommunist i Italien för ett par år sedan som kunde rabbla laguppställningen i IFK Göteborgs klassiska lag från början av 1980-talet. Och anledningen var att de hade riktiga arbeten vid sidan om.

Motståndarna var proffs.
Citera
2017-02-15, 08:44
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Innan hemmafinalerna i UEFAcupen jobbade våra gubbar minst halvdag...
Medan Hamburgspelarna låg och sov på hotellet/åt frukost la våra gubbar rör etc.

Beträffande tränaren så är givetvis Svennis och Roger G mina favoriter. Sedan är givetvis Hodgson och Houghton däruppe med.
Citera
2017-02-15, 11:17
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle

Ja, IFK Göteborg nådde kvartsfinal i CL under Roger Gustafssons ledning säsongen 94-95. Detta efter att ha vunnit en grupp där bland andra Barca ingick. I kvartsfinalen åkte Blåvitt ut mot Bayern Munchen tack vare bortamålsregeln.

Tycker nog att Stuart Baxter förtjänar ett omnämnande i den här tråden. Under sin tid som allsvensk tränare så har han vunnit ett SM-guld och två upplagor av Svenska Cupen plus att han lyckades ta AIK till CL:s gruppspelsfas.
Citera
2017-02-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Finns två som ar ohotade: Sören Åkeby och Sören Cratz. Åkeby lag bakom DIF:s framgangar i borjan av 2000-talet och Cratz tog ett hopplost Bajen till sitt forsta SM-guld nagonsin.
Sören Åkeby?

Vad har han presterat som tränare då han inte haft Allsvenskans överlägset bästa spelartrupp till sitt förfogande? Att han tog SM-Guld med DIF då var lika självklart som att Malmö är guldfavoriter nu.

Sören Cratz är såklart stor hos oss Bajare och att ta oss till SM-Guld med den truppen var en stor bragd. Men det är en enskild företeelse som han inte varit i närheten att upprepa varken före eller efter. Kan därför inte jämföras med de största.
Citera
2017-02-15, 11:51
Medlem
Roger G eller Svennis. Åges prestation är dock inte illa pinkat, svenska lags möjligheter att kvalificera sig för CL har ju inte förbättrats sedans Rogers tid direkt.

Mitt val blir nog ändå Svennis. Tyvärr var det innan min tid, så jag har inte personliga erfarenheter, men laget var i princip satt i konkurs, hinkskrammel krävdes typ, ändå lyckades dom göra något historiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in