2016-06-12, 11:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det är det förstås. Men de som köper liten bil är förmodligen oftare känsliga för pristillägget för automat, plus att det oftare är personer som har mindre erfarenhet av olika typer av bilar.
Självklart är det som du skriver. Man köper en mindre bil för att köra billigt o då köper man billigt.
Det roliga i sammanhanget är att de flesta som köper en mindre bil är de som oftare kör korta sträckor o gärna i stadstrafik. Precis i de lägen där just automaten är outstanding.
Citera
2016-06-12, 12:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Självklart är det som du skriver. Man köper en mindre bil för att köra billigt o då köper man billigt.
Det roliga i sammanhanget är att de flesta som köper en mindre bil är de som oftare kör korta sträckor o gärna i stadstrafik. Precis i de lägen där just automaten är outstanding.

Samtidigt är det så att den som kör korta sträckor och gärna i stadstrafik hellre köper en liten japansk småbil än en 12-cylindrig Jaguar som väger två ton.
Citera
2017-02-15, 14:56
Medlem
80231s avatar
Citat:
Långpendlare kör gärna bränslesnåla småbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Samtidigt är det så att den som kör korta sträckor och gärna i stadstrafik hellre köper en liten japansk småbil än en 12-cylindrig Jaguar som väger två ton.
Hur kom du fram till den slutsatsen?

Automat är ett måste för den som kör i stockholmstrafiken, Att sitta och slira med kopplingen i köerna, är påfrestande.
Citera
2017-02-15, 15:08
Medlem
Citat:

Fast just stadskörning är ju då automaten drar extra mycket jämfört med en manuell låda.
Citera
2017-02-15, 15:13
Medlem
vitapumpss avatar
Är tjej och har tidigare haft en Skoda Felicia och en Renault Megane ,båda hade manuella växellådor.Jag har numera en Volvo S 80 D 5 Summum 2012 med automatlåda. Denna bil är rena drömmen att köra och slippa växlandet. Inte minst i stadstrafik tycker jag det är jätteskönt.
Citera
2017-02-15, 15:25
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Är tjej och har tidigare haft en Skoda Felicia och en Renault Megane ,båda hade manuella växellådor.Jag har numera en Volvo S 80 D 5 Summum 2012 med automatlåda. Denna bil är rena drömmen att köra och slippa växlandet. Inte minst i stadstrafik tycker jag det är jätteskönt.
Skulle du köra automat i en annan något mindre bil (och inte i en container som S80) så skulle det bli ännu skönare Men S80 är ju behaglig att åka i, speciellt om man åker långt... men man kör ju inte en S80 utan man åker i den
D5 gör ju i alla fall att den rör sig mer framåt än bakåt och de är ju bra
(har ägt en själv, ifs en äldre men den kändes som att ratta ett fartyg)
Senast redigerad av bonobono 2017-02-15 kl. 15:32.
Citera
2017-02-15, 15:28
Medlem
Har kört Toyota med automatlåda i snart 20 år. I stadskörning helt perfekt. Automatlådor ska dra lite mer bränsle men jag anser att 0,66 l/mil landsvägskörning är helt ok. Ändå har jag just nu en ganska stor Toyota och jag brukar kunna gasa på. Utvecklingen har gått framåt när det gäller automatlådor.
Citera
2017-02-15, 21:21
Medlem
ormbitens avatar
Satt och läste idag på fikarasten i en branschtidning där man hade statistik över nyregistrerade bilar med automatlåda.

2016 (jan-nov) var 56,1% av dom nyregistrerade bilarna i Sverige utrustade med automatlåda.

2014 = 44,5 %
2012 = 35,7 %
2010 = 28,5 %
2000 = 16,0 %

Man menade på att med den här takten så kan man snart börja prata om den manuella lådans död... Man räknar med att 2020 så kan 75 % av alla nyregistrerade bilar i Sverige ha en automatlåda.

Där fanns också statistik från USA där man kunde läsa att den manuella lådan i nya bilar redan är så gott som död, endast 3 procent av dom nyregistrerade bilarna är utrustade med manuell låda där borta, för fyra år sedan var det 7 procent, och för 24 år sedan var det 25 procent...
Citera
2017-02-15, 21:31
Medlem
Har mycket svårt att se någon fördel med att köra en bil med manuell växellåda, förr lyftes bla fram argument som att "automatbilar går inte att bogsera igång", länge sen jag hörde den tiraden nu, förespråkarna för bilar med tre pedaler håller väl på att försvinna. Har kört snart 40 år med automat, innan dess bilar med frihjul! Självklart har manuella bilar körts ibland också, men de lockar verkligen inte.
Citera
2017-02-15, 21:39
Medlem
SailorCalvins avatar
Haft BMW M3 med DKG och provade även med manuell då jag köpte. Visst kan man bränna däck med den manuella till skillnad från DKG (som ju inte är en automat i teknisk bemärkelse dock men ändå rent praktiskt) men "automaten" är både snabbare än manuell och går ju att växla manuellt med paddlarna/spaken. Dock är den betydligt mycket dyrare.

Vet att min far kollade på en Volvo av okänd modell och vissa motorer fanns inte med manuell alt. så kostade det bra mycket mer än automat. Deras Eco-drive finns väl bara som automat tror jag tex.

Automat hade länge rykte om att vara törstiga etc men nu finns det ingen skillnad att snacka om, snarare tvärt om. Dessutom är det otroligt bekvät i köer och i stadskörning etc med automat. Har bara ägt automatare förutom en gammal Volvo 740
Citera
2017-02-16, 09:08
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Skulle du köra automat i en annan något mindre bil (och inte i en container som S80) så skulle det bli ännu skönare Men S80 är ju behaglig att åka i, speciellt om man åker långt... men man kör ju inte en S80 utan man åker i den
D5 gör ju i alla fall att den rör sig mer framåt än bakåt och de är ju bra
(har ägt en själv, ifs en äldre men den kändes som att ratta ett fartyg)

Tänk att vi kan känna det så olika när det gäller bilar. Innan jag köpte min S80 prövade jag både BMW och Audi, båda med automat. Var faktiskt väldigt tänd på en av dessa särskilt BMW. Men efter att testat Volvo S 80 blev valet avgjort för min del.

Ser på den här tråden att många förderar manuell växellåda. Det gjorde jag också men efter att ha provat automat ändrade jag mej.
Citera
2017-02-16, 10:09
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Lite som "Varför är Volvo skit"? Då blir det också liv i tråden. Men faktumet ställs på sin spets när man står hos bilhandlaren och ska beställa sin nya bil. Så fort man stryker den minsta motorn så återstår bara automat som enda val. Detta gäller givetvis inte alla märken rakt av. Tvärtom.

Var inne och skulle prova budgetbilen Dacia Duster. Vid det tillfället gick det inte ens att få automat mot pristillägg. De har nog lärt sig läxan nu då många, som mig, vände på klacken och gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in