2017-02-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Tänk att vi kan känna det så olika när det gäller bilar. Innan jag köpte min S80 prövade jag både BMW och Audi, båda med automat. Var faktiskt väldigt tänd på en av dessa särskilt BMW. Men efter att testat Volvo S 80 blev valet avgjort för min del.

Ser på den här tråden att många förderar manuell växellåda. Det gjorde jag också men efter att ha provat automat ändrade jag mej.
Just automatlådor kontra manuella verkar vara något som engagerar människor.
Jag vill tro, baserat på både denna tråd samt de jag pratat bil med genom åren, att de flesta av oss resonerar på samma sätt.
Vi är så vana med manuella bilar att vi aldrig skulle kunna ha en manuell och då med miljoner olika argument.
Min lillebror är en av de roligaste inom detta. Genom åren jag haft automat så har han snackat om hur dåligt det är. Att han vill ha kontroll och hur viktigt det är med körglädje. Till och med hans senaste köp var en manuell när han köpte en V70 Classic, när modellen fasades ut.
Men lik förbannat är det min bil som ska användas om vi åker gemensamt och han är inte svår att övertala att ta över ratten.

Det vanliga resonemanget som jag själv använde var att aldrig köpa en automat, just för att jag själv vill köra bilen. Sedan tröttnade frugan på att koppla i rusningstrafiken så hon plockade ut sig en S60, automat, runt sekelskiftet. Efter det kommer jag aldrig mer att äga en manuell bil.
Citera
2017-02-16, 14:45
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Satt och läste idag på fikarasten i en branschtidning där man hade statistik över nyregistrerade bilar med automatlåda.

2016 (jan-nov) var 56,1% av dom nyregistrerade bilarna i Sverige utrustade med automatlåda.

2014 = 44,5 %
2012 = 35,7 %
2010 = 28,5 %
2000 = 16,0 %

Man menade på att med den här takten så kan man snart börja prata om den manuella lådans död... Man räknar med att 2020 så kan 75 % av alla nyregistrerade bilar i Sverige ha en automatlåda.

Där fanns också statistik från USA där man kunde läsa att den manuella lådan i nya bilar redan är så gott som död, endast 3 procent av dom nyregistrerade bilarna är utrustade med manuell låda där borta, för fyra år sedan var det 7 procent, och för 24 år sedan var det 25 procent...
Intressant information. Tack.
Citera
2017-02-16, 14:53
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Just automatlådor kontra manuella verkar vara något som engagerar människor.
Jag vill tro, baserat på både denna tråd samt de jag pratat bil med genom åren, att de flesta av oss resonerar på samma sätt.
Vi är så vana med manuella bilar att vi aldrig skulle kunna ha en manuell och då med miljoner olika argument.
Min lillebror är en av de roligaste inom detta. Genom åren jag haft automat så har han snackat om hur dåligt det är. Att han vill ha kontroll och hur viktigt det är med körglädje. Till och med hans senaste köp var en manuell när han köpte en V70 Classic, när modellen fasades ut.
Men lik förbannat är det min bil som ska användas om vi åker gemensamt och han är inte svår att övertala att ta över ratten.

Det vanliga resonemanget som jag själv använde var att aldrig köpa en automat, just för att jag själv vill köra bilen. Sedan tröttnade frugan på att koppla i rusningstrafiken så hon plockade ut sig en S60, automat, runt sekelskiftet. Efter det kommer jag aldrig mer att äga en manuell bil.

Automatare är så jävla mer bekväma att det är sjuka skillnader. Däremot vet jag inte hur länge automatlådor håller kontra manuella..
Citera
2017-02-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Automatare är så jävla mer bekväma att det är sjuka skillnader. Däremot vet jag inte hur länge automatlådor håller kontra manuella..
Det beror nog på användaren. Bor själv i en liten by där 16-åringar har egna fordon och deras växellådor mår knappast bra med tanke på att de verkar sakna koppling
I gengäld sålde jag farsans bil för ett tag sedan och den kopplingen efter 20 000mil lämnade mer att önska. Men är man konservativ, fd bilmek så kan man köra bil. Som tur var så ansåg inte myndigheterna samma sak som honom.
Citera
2017-02-16, 21:28
Medlem
Jannebigplays avatar
Är ju förjävla skönt att ha automat. Hade en liten corolla förut med manuell låda och det var ett helvete att sitta och slita i spaken vid varje rödljud och i bilköerna. Droppen var när jag skulle köpa en volvo s60 och velade om jag skulle välja automat eller manuell. Åkte ner till Södertälje för att kolla på den manuella rackaren och fastnade i 1h lång bilkö samtidigt som jag slet frenetiskt i spaken. Kom fram, körde volvon i 10min sen åkte jag hem och ringde handlaren i Gävle och sade att jag ville ha automaten där automatversionen av s60:n fanns som jag tittade på.

Nya bilen jag fick i november är automat men har växelpaddlar om man vill växla. Har nog använt dessa två gånger hittils.
Citera
2017-02-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Långpendlare kör gärna bränslesnåla småbilar.

Hur kom du fram till den slutsatsen?

Automat är ett måste för den som kör i stockholmstrafiken, Att sitta och slira med kopplingen i köerna, är påfrestande.

Även 5 serie, mercedes E-klass kan förbrukningen gå ner till under 0,5l per mil om man kör den på rätt sätt då även med automat låda. Nu snackar jag om 10år gamla modeller då en stor bmw dricker mindre än en liten japs bil. Tyskar vet hur man bygger en stor bil som drar mindre än den lilla bilen av ett annat skräp märke
Citera
2017-02-16, 21:41
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Även 5 serie, mercedes E-klass kan förbrukningen gå ner till under 0,5l per mil om man kör den på rätt sätt då även med automat låda. Nu snackar jag om 10år gamla modeller då en stor bmw dricker mindre än en liten japs bil. Tyskar vet hur man bygger en stor bil som drar mindre än den lilla bilen av ett annat skräp märke
Min 320d drar 0,43 på eco-läget. Ja, tyskarna kan det där.
Citera
2017-02-16, 23:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Min 320d drar 0,43 på eco-läget. Ja, tyskarna kan det där.

Hur fort kan du köra då som max?

Min Passat diesel med DSG automat och 4wd går att köra på 0,50 vid landsvägskörning och långkörning, men jag måste hålla mig runt 85 km/h som maxhastighet.

Ökar jag till 95-100 km/h så sticker förbrukningen iväg och hamnar runt 0,60-0,65 liter per mil, och ökar jag till 110-120 så är jag uppe runt 0,70 per mil...
Citera
2017-02-16, 23:43
Medlem
Min MB W221 gick på 0,85 på en långtur i veckan. Det är jämn fart som hjälper till mest, i stadstrafik kan den gärna konsumera det dubbla ibland! Sitter en 7-växlad automat i den.
Citera
2017-02-17, 13:36
Bannlyst
automat är nice, vem fan kör en manuell när det är lättare med en auto.
Citera
2017-02-17, 15:50
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hur fort kan du köra då som max? [...]
Ökar jag till 95-100 km/h så sticker förbrukningen iväg och hamnar runt 0,60-0,65 liter per mil, och ökar jag till 110-120 så är jag uppe runt 0,70 per mil...
Det är på jobbpendling 3,5 mil, mestadels landsväg, få stopp, max 90 km/h (mkt trafik). Det finns några sweetspots, tex verkar den dra mindre i 90 än i 85. Det fina är att den gick 400 mil i somras, med en snitthastighet på 120 km/h och då drog den 0,56. Den ökar alltså inte förbrukningen nämnvärt, bara för att det går undan. Men så är bilen ju skapad med det syftet också.
Citera
2017-02-17, 16:56
Medlem
Därför mecedes S320 w140 bara finns som automat. E en del av lyxen med den lyxbilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in