Citat:
Just automatlådor kontra manuella verkar vara något som engagerar människor.Tänk att vi kan känna det så olika när det gäller bilar. Innan jag köpte min S80 prövade jag både BMW och Audi, båda med automat. Var faktiskt väldigt tänd på en av dessa särskilt BMW. Men efter att testat Volvo S 80 blev valet avgjort för min del.
Ser på den här tråden att många förderar manuell växellåda. Det gjorde jag också men efter att ha provat automat ändrade jag mej.
Ser på den här tråden att många förderar manuell växellåda. Det gjorde jag också men efter att ha provat automat ändrade jag mej.
Jag vill tro, baserat på både denna tråd samt de jag pratat bil med genom åren, att de flesta av oss resonerar på samma sätt.
Vi är så vana med manuella bilar att vi aldrig skulle kunna ha en manuell och då med miljoner olika argument.
Min lillebror är en av de roligaste inom detta. Genom åren jag haft automat så har han snackat om hur dåligt det är. Att han vill ha kontroll och hur viktigt det är med körglädje. Till och med hans senaste köp var en manuell när han köpte en V70 Classic, när modellen fasades ut.
Men lik förbannat är det min bil som ska användas om vi åker gemensamt och han är inte svår att övertala att ta över ratten.
Det vanliga resonemanget som jag själv använde var att aldrig köpa en automat, just för att jag själv vill köra bilen. Sedan tröttnade frugan på att koppla i rusningstrafiken så hon plockade ut sig en S60, automat, runt sekelskiftet. Efter det kommer jag aldrig mer att äga en manuell bil.