2016-06-10, 15:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0wden
Det finns väl någon Tysk hemsida där vanligt folk kan rapportera in sina bränsleförbrukningar för att på så sätt bygga upp det statistiska underlaget.

Problemet är att när folk själva skall rapportera in värden så saknas det en kontrollfunktion.
Citera
2016-06-10, 23:20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Problemet är att när folk själva skall rapportera in värden så saknas det en kontrollfunktion.
Det är förstås sant, och när man tittar på ytterligheterna på spritmonitor är det rätt uppenbart. Men helt klart är att många användare är seriösa och hederliga i sin rapportering, ofta med både färddatorförbrukning och tankad mängd gentemot körd sträcka (enligt trip förstås). De bilar jag tittat på förefaller att stämma bra överens med verkligheten, och inte med EU-norm.

Men framförallt så kan man se skillnad mellan olika motor / växellådsalternativ på samma modell. Förutsatt att det finns tillräckligt antal användare med berörd bilmodell.
Citera
2016-06-10, 23:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är förstås sant, och när man tittar på ytterligheterna på spritmonitor är det rätt uppenbart. Men helt klart är att många användare är seriösa och hederliga i sin rapportering, ofta med både färddatorförbrukning och tankad mängd gentemot körd sträcka (enligt trip förstås). De bilar jag tittat på förefaller att stämma bra överens med verkligheten, och inte med EU-norm.

Men framförallt så kan man se skillnad mellan olika motor / växellådsalternativ på samma modell. Förutsatt att det finns tillräckligt antal användare med berörd bilmodell.

OK...du verkar ha mer koll än vad jag har när det gäller spritmonitor.
Citera
2016-06-11, 00:07
Medlem
Citat:

Fast när jag kollar på dom två senaste bilarna jag haft tillräckligt länge för att se den genomsnittliga förbrukningen så skiljer deras genomsnittsvärden bara med några cl per mil mot mina. Så sidan verkar trovärdig tycker jag.
Citera
2016-06-11, 00:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Fast när jag kollar på dom två senaste bilarna jag haft tillräckligt länge för att se den genomsnittliga förbrukningen så skiljer deras genomsnittsvärden bara med några cl per mil mot mina. Så sidan verkar trovärdig tycker jag.

Det verkar faktiskt så enligt Generalknase.
Citera
2016-06-11, 00:45
Medlem
alexdahls avatar
Precis byt in min gamla bil då den har krånglat massa och den var manuel!
Fick köra lite lånebil då min var i verkstan, lite nyare bil + att denna var automat..
Så nu blev det en splitter ny 2016 OCH automat! Fastna efter bara några åkturer!
Det är så grymt skönt, speciellt i stan vid 10 jävla rödljus!
Citera
2016-06-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag kör manuellt, men enda anledningen är för att det är svårare att hitta en (begagnad) bil med automat.
Jag förstår inte svenskarnas konservativa hållning i detta, splitter nya och dyra bilar, och sedan manuell låda.
Så meninglöst att sitta och växla, i USA har alla automat, varför inte här? Mysterium.

Det är inte poppis med manuell till mindre bilar. meningslöst! Sen går det inte hitta större bilar utan automat . Testa en X5a med manuell, det hade varit ett helvete + att bmw säljer inte sånna här bilar med manuell då ingen hade köpt en

små bilar = manuell
Suv/större bilar typ bmw 5-serie större = automat
Citera
2016-06-11, 20:54
Moderator
Citat:
Det verkar faktiskt så enligt Generalknase.
Ja, alltså för att lämna en brasklapp, det förefaller stämma ... Och givetvis är det så att ju större urvalet är desto bättre stämmer statistiken, i de fall det bara finns ett fåtal bilar och där det är stora variationer så är ju osäkerheten större.
Citera
2016-06-11, 23:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, alltså för att lämna en brasklapp, det förefaller stämma ... Och givetvis är det så att ju större urvalet är desto bättre stämmer statistiken, i de fall det bara finns ett fåtal bilar och där det är stora variationer så är ju osäkerheten större.

Absolut, så är det givetvis.
Citera
2016-06-11, 23:43
Medlem
Det är ju WT varning och köra manuell bil.
Citera
2016-06-12, 06:16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Det är inte poppis med manuell till mindre bilar. meningslöst! Sen går det inte hitta större bilar utan automat . Testa en X5a med manuell, det hade varit ett helvete + att bmw säljer inte sånna här bilar med manuell då ingen hade köpt en

små bilar = manuell
Suv/större bilar typ bmw 5-serie större = automat
Det är väl lika bekvämt med automat i en liten bil som en stor.
Citera
2016-06-12, 07:13
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är väl lika bekvämt med automat i en liten bil som en stor.
Det är det förstås. Men de som köper liten bil är förmodligen oftare känsliga för pristillägget för automat, plus att det oftare är personer som har mindre erfarenhet av olika typer av bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in