Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Jag började delvis omvärdera Strelkov redan sommaren 2014.
Nej det gjorde du inte.
Citat:
Sedan kom det fram mer om honom. Han är FSB, inte GRU. Det ifrågasätts om han har varit i aktiv strid vid någon front tidigare.
DU har fel, han är GRU, inte FSB. Ryska armén. Det är dock FSB som han tror kommer mörda honom. Det är FSB som gör sådant och det är FSN som mördat Motorola, givi och en handfull fler av ledarna.
Citat:
A top Russian commander in eastern Ukraine in 2014 - Igor Girkin, alias Strelkov - was identified as a GRU operative by the EU, which included him on the sanctions list.
According to Mark Galeotti, an expert on Russian security issues, the GRU recovered some of its former prestige under Gen Sergun, who took charge after some drastic cuts to the service.
The Kremlin sees GRU covert action as an asset again, after years in which the GRU's role was downgraded, he wrote in Foreign Policy in 2014.
But Mr Sutyagin believes the GRU went too far in eastern Ukraine. "The FSB method is to have things done for them by others, whereas the GRU is not afraid to get its hands dirty," he argues.
http://www.bbc.com/news/world-europe-35226131
General Sergun, GRU, blev också mördad av Putin. På grund av misslyckandet i Ukraina.
The circumstances of his death are not clear. He became GRU chief in 2011.
In 2014 he was placed on EU and US sanctions lists targeting top Russian officials after Russia's annexation of Crimea, in southern Ukraine.
The EU list said Gen Sergun was "responsible for the activity of GRU officers in eastern Ukraine".
Citat:
Hans taktiska och strategiska kunskaper räckte inte långt i Donbass och han erkände det faktiskt själv, när han tackade pensionerade ryska officerer för hjälpen. Moskva skulle aldrig ha placerat en sådan man i Donbass. Kriget är inte Rysslands.
Det är Rysslands krig och han har berättat precis hur han fick uppdraget och vad det gick ut på. Det kan bekräftas av verkligheten för vi såg 2014 att det var precis så som det såg ut. Du får komma ihåg att du inte skrev ditt första inlägg här förrän efter Strelkov-tiden, när ATO hade tagit tillbaka det mesta redan. Då krälade du fram.
Citat:
Den kanadensiska kvinnan fick motstånd där jag var aktiv då (inte på flashback). Hon retade Strelkov-vännerna, men nu ser jag ingen säga emot henne.
Du kan ta ditt svammel om något från Kanada och stoppa upp. Vafan har en senil kvinna från kanada med något att göra? Har det snurrat ordentligt för dig? Vad härnäst, en snöflinga från Nordkorea?
Citat:
Jag tror inte att Strelkov behöver vara rädd. Han har redan neutraliserat sig själv. Han är bitter, han som några t.o.m. ville ha som presidentkandidat. Rysk politik är mycket märklig dessa dagar. Det finns tecken på att liberaler och nationalister har börjat samarbeta, ungefär som i Ukraina. Det leder nog ingenstans.
Putin mördar de flesta på den egna sidan förr eller senare. Stalin gjorde likadant minns du säkert.
Ukrainas motståndsrörelse likviderar också hot. Det är inte hot från de egna leden.