2016-10-16, 21:53
Medlem
Xeliouss avatar
Kremls lille avlönade terrorist och torterare Motorola har visst separerats för gott i en explosion i en hiss. Är det som vanligt uppgörelse mellan de ryska terroristerna sinsemellan, de har försökt spränga varandra ett antal gånger? Eller en hälsning från den ukrainska motståndsrörelsen mot den ryska ockupationen? Eller är det FSB som gör sig av med bevis eftersom Motorola är en snackare osm kan tänkas berätta hela den smutsiga ryska taktiken?
2016-10-16, 22:25
Moderator
Unitys avatar
Håll diskussionen närmare topic tack. Fler inlägg som diskuterar andra användare kommer att varnas.
/Mod
2016-10-17, 08:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kremls lille avlönade terrorist och torterare Motorola har visst separerats för gott i en explosion i en hiss. Är det som vanligt uppgörelse mellan de ryska terroristerna sinsemellan, de har försökt spränga varandra ett antal gånger? Eller en hälsning från den ukrainska motståndsrörelsen mot den ryska ockupationen? Eller är det FSB som gör sig av med bevis eftersom Motorola är en snackare osm kan tänkas berätta hela den smutsiga ryska taktiken?
Tydligen försöker de ryska terroristerna påstå att det är Ukraina som lyckats likvidera Motorola.
Citat:
Ukrainas president Petro Porosjenko "har brutit mot vapenvilan och förklarat krig", säger Aleksandr Zachartjenko, ledare för Donetsk.
Pavlov dödades av en bomb som placerats i en hiss. Det finns uppgifter om att även Pavlovs livvakt dödades i explosionen.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article23730449.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Finns nog inte på kartan att Sverige skulle välja Ryssland som allierad utan att en revolution först skulle inträffa där Sveriges regering och riksdag skulle få gå i landsflykt. Ukraina har vi ju tagit ställning för och stödjer fullt ut och svenska politiker besöker nog Krim oftare än Moskva i dagsläget.
Sverige har dessutom redan valt sida sedan lång tid tillbaka genom sin allianser. Surt sa den ryska räven.
Soldater från Ukraina har varit här i Sverige och tränat med oss och vår försvarsmakt har hjälpt till med utbildning i Ukraina. Ukrainas försvarsminister har också varit på besök för att diskutera läget och mer samarbete. Det kan man knappast påstå att relationen visavi de ryska fascisterna i Kreml handlat om, som tur är!
Senast redigerad av Xelious 2016-10-17 kl. 08:33.
2016-10-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Terroristerna lever nog farligt i östra Ukraina. Är det inte Moskva som är skarprättaren så är det Kiev.
Men goda nyheter är det i alla fall och en fortsättning följer förhoppningsvis. Fler mördare och våldsverkare som våldtagit östra Ukraina och dess befolkning har utan tvivel sin egen lilla bödel flåsande i nacken. Kiev har utan tvivel med västs hjälp byggt upp en stark säkerhetstjänst och nu får man ha valuta för investerade medel.
2016-10-17, 17:00
Bannlyst
Diskussionen i tråden är fruktansvärt enkelspårig. När ska ni förstå att det finns fler än två aktörer i dramat? Östra Ukraina dräller av kriminella. Motorola kan ha mördats av vem som helst.
2016-10-17, 17:40
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Diskussionen i tråden är fruktansvärt enkelspårig. När ska ni förstå att det finns fler än två aktörer i dramat? Östra Ukraina dräller av kriminella. Motorola kan ha mördats av vem som helst.

Apropå enkelspårig:
"I understand that [Ukrainian President] Petro Poroshenko has violated the ceasefire and declared war against us," said Alexander Zakharchenko, the leader of the separatists in Donetsk. "Now wait for it."

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/10/17/pro-russia-media-star-motorola-killed-by-ukrainian-nazis-rebels-claim/
2016-10-18, 06:39
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:

Eftersom han är den sjätte ledaren (Mozgovoi, Ischenko, "Batman", Dryomov, Zhylin) för "republiker" som mördats, ter väl sig Kreml som de enda som ligger bakom. Skulle Ukraina ha folk som springer omkring i Donbass och mördar ledarna? Då är säkerheten minst sagt dråpligt låg. Eller du menar att det är intern maktkamp mellan maffiakriminella?. Ja, som du säger Donbass "dräller av kriminella" men mönstret talar för Kreml.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-10-18 kl. 06:42.
2016-10-18, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Eftersom han är den sjätte ledaren (Mozgovoi, Ischenko, "Batman", Dryomov, Zhylin) för "republiker" som mördats, ter väl sig Kreml som de enda som ligger bakom. Skulle Ukraina ha folk som springer omkring i Donbass och mördar ledarna? Då är säkerheten minst sagt dråpligt låg. Eller du menar att det är intern maktkamp mellan maffiakriminella?. Ja, som du säger Donbass "dräller av kriminella" men mönstret talar för Kreml.

Det finns inget "mönster" som talar i någon riktning över huvud taget. Bara i dina febriga fantasier.

Självklart kan vi inte utesluta att maffian i Kiev beslutat sig för att mörda maffian i Donetsk. De har ju förklarat krig mot separatisterna och då ingår det ju att försöka döda ledarna. Vi kan heller inte utesluta att andra maffiagrupper dödat Motorola. Och visst kan Moskva ligga bakom. Men som sagt, det finns inga bevis som pekar i någon riktning.
2016-10-18, 13:06
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Det finns inget "mönster" som talar i någon riktning över huvud taget. Bara i dina febriga fantasier.

Självklart kan vi inte utesluta att maffian i Kiev beslutat sig för att mörda maffian i Donetsk. De har ju förklarat krig mot separatisterna och då ingår det ju att försöka döda ledarna. Vi kan heller inte utesluta att andra maffiagrupper dödat Motorola. Och visst kan Moskva ligga bakom. Men som sagt, det finns inga bevis som pekar i någon riktning.

Detta är regel 1A i KGBs metoder - användandet av, och sen likvidering av "nyttiga idioter". De vet för mycket, de kanske tror att det handlar om en annan sak eller mål, man riskerar helt enkelt för mycket och man saknar nytta av dem. Nackskottet är då ett faktum. Putin vill konsolidera sin kontroll, ha direkt kontroll. https://en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot
"useful idiot is a term for people perceived as propagandists for a cause whose goals they are not fully aware of, and who are used cynically by the leaders of the cause." Stalin mördade sådana på rad och Putin gillar ju honom. Jag antar att Putin inte behöver dessa mer. Zakharenko och Plotnitsky kanske lever farligt.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-10-18 kl. 13:15.
2016-10-18, 13:23
Medlem
Den viktiga frågan är vem som tjänar på Motorolas död och jag har inget bra svar. Kiev glädjer sig och några ukrainare tar åt sig äran, men annars finns det många teorier just nu. Det kan vara en ekonomisk uppgörelse. Plotnitsky misstänks, förstås, men jag vill se bevis för att tro på det, Motorola hjälpte honom. Många anklagar USA.

Polisutredningen har knappt kommit igång och OSCE vill inte svara på frågan om Motorola är död, så vitt jag vet. Det leder till spekulationer och det påpekas att kroppen inte kan identifieras.

Det går hej vilt till på nätet. VP får kritik för att säkerheten i Donbass inte är bättre och jag håller med om den kritiken, men vet inte om VP är rätt man att anklaga. Någonting är dock helt klart fel i Donbass. För många kommendanter har dött under oklara omständigheter.

Zakh och Givi är i sorg, så nog är Motorola död. Någon annan tar hans plats, men förlusten är stor för NAF. Motorola var en viktig symbol och exempel.

Motorolas död kan få ett kraftfullt svar, säger Zakh. Ingen ukrainsk officer kan känna sig säker någonstans, säger han. Både han och Plotnitsky har utsatts för attentat och är arga. När ledare angrips, så lever motståndarens ledare farligt. Zakh talar dock bara om officerer av olika slag.

En ukrainsk helikopter sköts ned nyligen och det hettar till vid gränsen. Kiev tar officiellt avstånd från Minsk2 och det rapporteras dåligt i väst. Nu kan vad som helst hända. Kanske inte under den leriga hösten, men lite senare. Frågan är vad Moskva gör då. Några kanske vet hur mycket kritik VP har fått för att Ryssland inte gick in för länge sedan. För att han inte tog Kiev och stoppade extremisterna. För att han inte ens säkrade gränsen mellan de stridande parterna. Nordanvinden (ryska frivilliga) får vi nog se, men rysk direkt intervention? Jag tror att VP kommer att tappa tålamodet förr eller senare, men så mycket han riskerar. Krig på två fronter (tänk Syrien), flera sanktioner och mera demonisering. Jag lider med Donbass över alla sorger och glädjer mig bara över att beslutet att intervenera inte är mitt. Vi lever i farliga tider och konflikten kan sprida sig.

Här bör alla lyssna till Zakh, speciellt de icke rysktalande som inte vet vad som pågår i Ukraina. Vi får höra hans starka varningsord. Vi får se de extremister, vars gärningar inte rapporteras i Sverige. De är dåliga karbonkopior av tyska nationalister på 1930-talet. Vi får se Babi Yar, en slaktplats för civila under kriget. Hur många svensktalande har hört namnet?

Assassination of Motorola: the last straw? Chilling message

https://www.youtube.com/watch?v=8n4E_kkcpp4
2016-10-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Detta är regel 1A i KGBs metoder - användandet av, och sen likvidering av "nyttiga idioter". De vet för mycket, de kanske tror att det handlar om en annan sak eller mål, man riskerar helt enkelt för mycket och man saknar nytta av dem. Nackskottet är då ett faktum. Putin vill konsolidera sin kontroll, ha direkt kontroll. https://en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot
"useful idiot is a term for people perceived as propagandists for a cause whose goals they are not fully aware of, and who are used cynically by the leaders of the cause." Stalin mördade sådana på rad och Putin gillar ju honom. Jag antar att Putin inte behöver dessa mer. Zakharenko och Plotnitsky kanske lever farligt.

Jag häpnar, Birgerkungen. Tror du att Moskva har intresse av att försvaga NAF och Donbass? Har inte du och andra sagt att Moskva proppar upp området? Motorola var, i motsats till Strelkov, en fungerande kommendant lojal mot Zakh, så mycket har jag lärt mig under mina långa Ukraina-studier. Jag har som vanligt tvingats modifiera mina åsikter om Ukraina hela tiden, okunnig som jag var i början, det vet du, men jag är säker på denna min slutsats. Du försöker få det till att Moskva skjuter sig självt i foten, såsom Kiev har till vana. Du vänder på saken och det gör ju Kiev också. Jag ser dig som en Kiev-propagandist i en tid då det ukrainska folket vänder sig emot Kiev.

Jag har redan skrivit att jag inte kan analysera vad som hände Motorola, men jag utesluter rysk inblandning, men inte ukrainsk. För att anta rysk inblandning, så måste man anta en femte- eller sjättekolonn (en sjundekolonn?) som arbetar emot VP. Om detta är jag ännu inte övertygad, men jag vet att tanken luftas av ryska hurra-patrioter på nätet.

Vad gäller Motorola, "frid över Ånd hans", som vikingarna sade och det är ordagrant. Hans död stärker motståndet.
2016-10-18, 14:55
Bannlyst
Porosjenkos motiv blir tydligare för varje dag. Nu har han utnämnt Vasil Burba till ny underrättelsechef på Ukrainas försvarsdepartement. Burba var ansvarig under Janukovitj för att skingra demonstranter på Maidantorget. Jag antar att Porosjenko tror att Burbas erfarenheter kan komma till nytta i framtiden.

https://komiretz.com/poroshenko-priznachiv-vykonavcya-rozgonu-maidanu-nachalnykom-gur/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in