Den viktiga frågan är vem som tjänar på Motorolas död och jag har inget bra svar. Kiev glädjer sig och några ukrainare tar åt sig äran, men annars finns det många teorier just nu. Det kan vara en ekonomisk uppgörelse. Plotnitsky misstänks, förstås, men jag vill se bevis för att tro på det, Motorola hjälpte honom. Många anklagar USA.
Polisutredningen har knappt kommit igång och OSCE vill inte svara på frågan om Motorola är död, så vitt jag vet. Det leder till spekulationer och det påpekas att kroppen inte kan identifieras.
Det går hej vilt till på nätet. VP får kritik för att säkerheten i Donbass inte är bättre och jag håller med om den kritiken, men vet inte om VP är rätt man att anklaga. Någonting är dock helt klart fel i Donbass. För många kommendanter har dött under oklara omständigheter.
Zakh och Givi är i sorg, så nog är Motorola död. Någon annan tar hans plats, men förlusten är stor för NAF. Motorola var en viktig symbol och exempel.
Motorolas död kan få ett kraftfullt svar, säger Zakh. Ingen ukrainsk officer kan känna sig säker någonstans, säger han. Både han och Plotnitsky har utsatts för attentat och är arga. När ledare angrips, så lever motståndarens ledare farligt. Zakh talar dock bara om officerer av olika slag.
En ukrainsk helikopter sköts ned nyligen och det hettar till vid gränsen. Kiev tar officiellt avstånd från Minsk2 och det rapporteras dåligt i väst. Nu kan vad som helst hända. Kanske inte under den leriga hösten, men lite senare. Frågan är vad Moskva gör då. Några kanske vet hur mycket kritik VP har fått för att Ryssland inte gick in för länge sedan. För att han inte tog Kiev och stoppade extremisterna. För att han inte ens säkrade gränsen mellan de stridande parterna. Nordanvinden (ryska frivilliga) får vi nog se, men rysk direkt intervention? Jag tror att VP kommer att tappa tålamodet förr eller senare, men så mycket han riskerar. Krig på två fronter (tänk Syrien), flera sanktioner och mera demonisering. Jag lider med Donbass över alla sorger och glädjer mig bara över att beslutet att intervenera inte är mitt. Vi lever i farliga tider och konflikten kan sprida sig.
Här bör alla lyssna till Zakh, speciellt de icke rysktalande som inte vet vad som pågår i Ukraina. Vi får höra hans starka varningsord. Vi får se de extremister, vars gärningar inte rapporteras i Sverige. De är dåliga karbonkopior av tyska nationalister på 1930-talet. Vi får se Babi Yar, en slaktplats för civila under kriget. Hur många svensktalande har hört namnet?
Assassination of Motorola: the last straw? Chilling message
https://www.youtube.com/watch?v=8n4E_kkcpp4