Citat:
Ursprungligen postat av
Bakvendt
Jeg vet ikke om BB noen gang er synlig i bilen?
Den røde bilen, ble ikke den sett kjøre frem og tilbake i perioden mellom kl. 06.10 og 07.00?
Spekulasjoner:
Om stedet der de distribuerer hasjen (Hafnafjordur jfr media) ligger like ved havna kan det jo være at T også har vært innom der før han kjører bort fra havna (Jeg vet ikke hvor mye som er synlig gjennom overvåkningskamera i det området?) Da har han ikke behøvd bruke telefonen for å ha kontakt med evt "medhjelper"".
Om ikke annet, kanskje han har fått hjelp til å kvitte seg med kroppen? Eller at han hjalp noen andre? Eller at noen andre har kjørt leiebilen etter klokka sju, og att BB har kommet inn i bilen på et senere tidspunkt?
Nej, några bilder på Birna i bilen, har inte offentliggjorts.
Det enda jag minns mig ha läst, är att några vittnen sett henne prata med ett par personer i en röd bil, nära Laugavegur 31. Någonstans har jag också läst att pressen/journaliser har
spekulerat om att polisen ska ha bilder på när Birna kliver i bilen. Tror att jag minns att man ser att det är TMO som kör på någon övervakningskamera, om det var på golfbanan kanske. Och att han kliver ur samma bil i hamnen. Om TMO överlämnar bilen till någon annan i hamnen, vad gör han i mellantiden? För det finns ju bevis på att han tvättar och lämnar in bilen, och anländer till båten kl 11.30.
Har också minnen av att jag läst att bilen kördes fram och tillbaka i hamnen några gånger innan den lämnade hamnen 07.00.
Det är väl det som är utmaningen, att visa att Birna varit med helavägen, fram till det hon slängdes i havet.
Men hon har bevisligen varit skadad och blött i bilen. Om hon blivit avsläppt innan eller efter hamnen, det vill säga levande, skulle väl TMO erkänt det? Det skulle ju tala för hans oskuld till hennes död.
Har inte hört något mer om misstankar på ytterligare någon inblandad person. Låter konstigt om man inte skulle gått ut med det, eller att TMO skulle skyller på en tredje person. Tvärtom, verkar det som om han mest svarar att han inte minns, eller att han inte vet.
Tänker mig att det ska mycket till att någon tar på sig att göra sig av med en kropp åt någon annan. Inte "peanuts" att göra det. Klart om man är skyldig någon en stor summa pengar möjligen (för knarkaffärer t ex).
I vilket skede skulle en eventuell till inblandad ha kontakt? Först i hamnen? Eller menar du att han skulle ha åkt med i bilen från början? Och NO har ju bara nämnt två tjejer (även om hans vittnesmål inte är så säkert).