2017-02-13, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Still waiting for the results of biological research

Seg väntan...

http://www.ruv.is/frett/bidur-enn-eftir-nidurstodum-ur-lifsynarannsokn

Biological matrices, which were sent to Sweden's investigation included removal from clothes and items that police seized the search the trawler Polar Nanoq.
Citera
2017-02-13, 14:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kanske körde i oländig terräng som lämnat synliga spår på bilen som kan avslöja vart bilen befunnit sig? Typ snöblaskig lava?

Troligtvis fanns det en anledning i vart fall.

Ja, någon anledning säkert.

Kanske finns det lera, lava eller annat material i hjulmönstret kvar? Det är inte så lätt att avlägsna. Vet inte heller om det skulle ge så mycket. Kanske naturen ganska lika inom det område där man misstänker att han varit?
Citera
2017-02-13, 19:31
Medlem
http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/13/berast_enn_abendingar_i_mali_birnu/

Sammanfattning

Polisen får fortfarande in tips i fallet Birna som man går igenom. Bl.a. handlar det om tips från personer med lokalkännedom över området där man tror att Birna hamnat i vattnet.
Det finns inga planer på att söka efter ledtrådar med hjälp av räddningsteam.

Under helgen har inte mycket hänt, den misstänkte mannen blev förhörd under fredagen och man vet ännu ej när han förhörs igen. Den nuvarande "kvarhållningsordern" löper ut på torsdag, då har han suttit isolerad i fyra veckor. Det står klart att förundersökningen inte kommer att vara klar innan dess, men man har ännu inte beslutat något i samband med fortsatt kvarhållning. Ett beslut kommer att fattas inom de närmaste dagarna.

Man räknar med att förundersökningen kommer att ta ytterligare några veckor, polisen arbetar nu med att samla ihop material som sedan kommer att skickas till tingsrättsåklagare. Man har från gripande 12 veckor på sig att väcka åtal.
Den misstänktes rättsstatus är fortsatt densamma.

Inga resultat har ännu kommit från de prover som skickades utomlands för analys. Det har gått drygt 3 veckor sedan prover och bevismaterial skickades iväg men enligt Grímur Grímsson är det normalt, då det handlar om en stor mängd material och komplicerade analyser.
Senast redigerad av Disalicious 2017-02-13 kl. 19:38.
Citera
2017-02-13, 20:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/13/berast_enn_abendingar_i_mali_birnu/

Sammanfattning

Polisen får fortfarande in tips i fallet Birna som man går igenom. Bl.a. handlar det om tips från personer med lokalkännedom över området där man tror att Birna hamnat i vattnet.
Det finns inga planer på att söka efter ledtrådar med hjälp av räddningsteam.

Under helgen har inte mycket hänt, den misstänkte mannen blev förhörd under fredagen och man vet ännu ej när han förhörs igen. Den nuvarande "kvarhållningsordern" löper ut på torsdag, då har han suttit isolerad i fyra veckor. Det står klart att förundersökningen inte kommer att vara klar innan dess, men man har ännu inte beslutat något i samband med fortsatt kvarhållning. Ett beslut kommer att fattas inom de närmaste dagarna.

Man räknar med att förundersökningen kommer att ta ytterligare några veckor, polisen arbetar nu med att samla ihop material som sedan kommer att skickas till tingsrättsåklagare. Man har från gripande 12 veckor på sig att väcka åtal.
Den misstänktes rättsstatus är fortsatt densamma.

Inga resultat har ännu kommit från de prover som skickades utomlands för analys. Det har gått drygt 3 veckor sedan prover och bevismaterial skickades iväg men enligt Grímur Grímsson är det normalt, då det handlar om en stor mängd material och komplicerade analyser.

Tack för sammanfattningen! Så skönt att slippa försöka gissa dåliga google översättningar.
Citera
2017-02-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för sammanfattningen! Så skönt att slippa försöka gissa dåliga google översättningar.

Ja, det tackar man för. Tack för den!

Fyra veckor är ingen lång häktningstid i ett mordfall. Han får nog sitta där han sitter ett bra tag till, gissar jag.
Citera
2017-02-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det tackar man för. Tack för den!

Fyra veckor är ingen lång häktningstid i ett mordfall. Han får nog sitta där han sitter ett bra tag till, gissar jag.
Jag tackar också för översättningarna! Det är kanon!

Ang häktet...... Det är ju fråga om isoleringshäkte också. Och även den delen består.
Citera
2017-02-14, 15:49
Medlem
Stort hasjfunn i Hafnafjordur der Polar Nanoq sist lå i havn. 1100 hasjplanter+ amfetamin og 5 kilo mariuana klar for distribusjon funnet på på to ulike steder. kamikposten stiller spørsmål om funnet kan ha sammenheng med hasjen funnet på Polar Nanoq. Kanskje hasjen som ble funnet ombord kom fra Island, ikke Danmark?

Kan det åpne for en teori med flere involverte? Er det 100 prosent sikkert at BB var i bilen når NO ble kjørt til båten? Kan hun ha vært i en annen bil på det tidspunktet? Er det mulig at det var andre personer i bilen når den forlot havnen kl. 07.10? Hva gjorde T etter at at NO var ute av bilen?

http://www.kamikposten.gl/2017/02/14/stort-hashfund-i-hafnafjordur-island/
Citera
2017-02-14, 17:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Stort hasjfunn i Hafnafjordur der Polar Nanoq sist lå i havn. 1100 hasjplanter+ amfetamin og 5 kilo mariuana klar for distribusjon funnet på på to ulike steder. kamikposten stiller spørsmål om funnet kan ha sammenheng med hasjen funnet på Polar Nanoq. Kanskje hasjen som ble funnet ombord kom fra Island, ikke Danmark?

Kan det åpne for en teori med flere involverte? Er det 100 prosent sikkert at BB var i bilen når NO ble kjørt til båten? Kan hun ha vært i en annen bil på det tidspunktet? Er det mulig at det var andre personer i bilen når den forlot havnen kl. 07.10? Hva gjorde T etter at at NO var ute av bilen?

http://www.kamikposten.gl/2017/02/14/stort-hashfund-i-hafnafjordur-island/

Men det var ju hennes blod i bilen, samt att bilen syntes vid tre ställen som på något sätt knyter Birna till tid och/eller plats med den röda bil som MGM körde. Det är från kameraövervakningen från Laugavegur 31, Birnas mobil som "dör" 05.50 strax efter att den kopplats upp till mast nära golfbanan där den röda bilen syns på övervakningskameran 05.53. Slutligen hittas Birnas skor i hamnen nära den plats där MGM båt låg. Dessutom återfanns Birnas id-kort på båten. Men visst, än har vi ju inte hört några direkta bevis. Allt är bara indikationer.

Så hon har nog åkt i bilen, någon sträcka efter det att hon blivit skadad. Polisen tror ju att hon fått de största skadorna efter 06.10. Måste finnas skäl till det. Bilen ses ju i kamera åka åt något håll i hamnen efter avlämnandet av NO. Sen lämnar inte bilen hamnen förrän 07.00, om jag minns rätt. Exakt vad som händer där vet ju inte, men polisen kanske har mer på fötterna än vi vet.

Tyckte jag läste att polisen i tidigt skede, i samband med skofyndet kanske, spekulerade att det inte kunde uteslutas om ytterligare person som kunde vara inblandad med utplacerandet av skorna. Men efter det har jag inte läst något mer om den saken.

Men i så fall ska den andra bilen ha undsluppit kameror. Och vad jag förstår ska MGM telefon varit avstängda stora delar av tiden. Om man har sett någon uppkoppling till mast/telefontrafik har jag inte hört om. Hur ska de olika involverade ha haft kontakt?
Citera
2017-02-14, 17:27
Medlem
notknapparens avatar
Från Visir idag:

http://www.visir.is/skipverjinn-yfirheyrdur-adur-en-tekin-verdur-akvordun-um-aframhaldandi-vardhald/article/2017170219464

Osäker på vad det står. Möjligen nya förhör i morgon.

Citat:
Grímur Grímsson, yfirlögregluþjónn sem stýrir rannsókn málsins, segir að líkur séu til þess að hann verði yfirheyrður á morgun en gæsluvarðhald yfir manninum rennur út á fimmtudag.

Google översätt:

Citat:
Grim son, polisintendentet som regisserade utredningen, sade sannolikheten för att han skall höras i morgon frihetsberövandet av mannen går ut på torsdag.

Citat:
Vill polisen ifrågasatte man innan och det förväntas att beslutet om huruvida en begäran om fortsatt förvar kommer att göras efter intervjuer, sedan antingen i morgon eller på torsdag morgon,

Resultaten av de biologiska proven tar 4-6 veckor. Det är nu tre veckor sedan de skickades in.
Citera
2017-02-14, 17:53
Medlem
notknapparens avatar
Och från mbl idag:

Tacksam för översättnig. En förändring i TMOs förhållningssätt till sin samverkan med polisen?

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/02/14/verdur_vaentanlega_yfirheyrdur_a_morgun/

Citat:
Ekki ligg*ur enn fyr*ir játn*ing, en Grím*ur tjá*ir sig ekki að öðru leyti um það hvort hann ræði við lög*reglu og sé sam*starfs*fús við lög*reglu.

Google översättning:

Citat:
Ännu inte klart bekännelse, men Grim uttrycka sig på annat sätt om huruvida han berätta för polisen och samverkar med polisen.
Citera
2017-02-14, 18:03
Medlem
Citat:
Så hon har nog åkt i bilen, någon sträcka efter det att hon blivit skadad. Polisen tror ju att hon fått de största skadorna efter 06.10. Måste finnas skäl till det. Bilen ses ju i kamera åka åt något håll i hamnen efter avlämnandet av NO. Sen lämnar inte bilen hamnen förrän 07.00, om jag minns rätt. Exakt vad som händer där vet ju inte, men polisen kanske har mer på fötterna än vi vet.

Tyckte jag läste att polisen i tidigt skede, i samband med skofyndet kanske, spekulerade att det inte kunde uteslutas om ytterligare person som kunde vara inblandad med utplacerandet av skorna. Men efter det har jag inte läst något mer om den saken.

Men i så fall ska den andra bilen ha undsluppit kameror. Och vad jag förstår ska MGM telefon varit avstängda stora delar av tiden. Om man har sett någon uppkoppling till mast/telefontrafik har jag inte hört om. Hur ska de olika involverade ha haft kontakt?

Jeg vet ikke om BB noen gang er synlig i bilen?

Den røde bilen, ble ikke den sett kjøre frem og tilbake i perioden mellom kl. 06.10 og 07.00?

Spekulasjoner:

Om stedet der de distribuerer hasjen (Hafnafjordur jfr media) ligger like ved havna kan det jo være at T også har vært innom der før han kjører bort fra havna (Jeg vet ikke hvor mye som er synlig gjennom overvåkningskamera i det området?) Da har han ikke behøvd bruke telefonen for å ha kontakt med evt "medhjelper"".

Om ikke annet, kanskje han har fått hjelp til å kvitte seg med kroppen? Eller at han hjalp noen andre? Eller at noen andre har kjørt leiebilen etter klokka sju, og att BB har kommet inn i bilen på et senere tidspunkt?
Citera
2017-02-14, 19:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Jeg vet ikke om BB noen gang er synlig i bilen?

Den røde bilen, ble ikke den sett kjøre frem og tilbake i perioden mellom kl. 06.10 og 07.00?

Spekulasjoner:

Om stedet der de distribuerer hasjen (Hafnafjordur jfr media) ligger like ved havna kan det jo være at T også har vært innom der før han kjører bort fra havna (Jeg vet ikke hvor mye som er synlig gjennom overvåkningskamera i det området?) Da har han ikke behøvd bruke telefonen for å ha kontakt med evt "medhjelper"".

Om ikke annet, kanskje han har fått hjelp til å kvitte seg med kroppen? Eller at han hjalp noen andre? Eller at noen andre har kjørt leiebilen etter klokka sju, og att BB har kommet inn i bilen på et senere tidspunkt?

Nej, några bilder på Birna i bilen, har inte offentliggjorts.

Det enda jag minns mig ha läst, är att några vittnen sett henne prata med ett par personer i en röd bil, nära Laugavegur 31. Någonstans har jag också läst att pressen/journaliser har spekulerat om att polisen ska ha bilder på när Birna kliver i bilen. Tror att jag minns att man ser att det är TMO som kör på någon övervakningskamera, om det var på golfbanan kanske. Och att han kliver ur samma bil i hamnen. Om TMO överlämnar bilen till någon annan i hamnen, vad gör han i mellantiden? För det finns ju bevis på att han tvättar och lämnar in bilen, och anländer till båten kl 11.30.

Har också minnen av att jag läst att bilen kördes fram och tillbaka i hamnen några gånger innan den lämnade hamnen 07.00.

Det är väl det som är utmaningen, att visa att Birna varit med helavägen, fram till det hon slängdes i havet.

Men hon har bevisligen varit skadad och blött i bilen. Om hon blivit avsläppt innan eller efter hamnen, det vill säga levande, skulle väl TMO erkänt det? Det skulle ju tala för hans oskuld till hennes död.

Har inte hört något mer om misstankar på ytterligare någon inblandad person. Låter konstigt om man inte skulle gått ut med det, eller att TMO skulle skyller på en tredje person. Tvärtom, verkar det som om han mest svarar att han inte minns, eller att han inte vet.

Tänker mig att det ska mycket till att någon tar på sig att göra sig av med en kropp åt någon annan. Inte "peanuts" att göra det. Klart om man är skyldig någon en stor summa pengar möjligen (för knarkaffärer t ex).

I vilket skede skulle en eventuell till inblandad ha kontakt? Först i hamnen? Eller menar du att han skulle ha åkt med i bilen från början? Och NO har ju bara nämnt två tjejer (även om hans vittnesmål inte är så säkert).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in