2017-02-12, 18:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Din egoism och brist på ansvarskänsla förvånar mig inte det minsta. Med lite tur har naturen gjort dig steril.

Är det egoistiskt att förespråka att både män och kvinnor får ta samma ansvar för ett oskyddat sex, din logik är verkligen förbryllande. Kan du åtminstone inte försöka vara lite konsekvent?
Citera
2017-02-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men samtidigt försvarar du kvinnans rätt att få göra abort. Varför tillämpar du inte samma retorik för kvinnor som du gör för män här:
Som jag förklarat för dig många gånger tidigare så tycker jag att abort ska vara tillåtet i fall där det är stor risk att barnets liv blir ett lidande som vid våldtäkt eller missbrukande föräldrar, men inte lättvindigt som ersättning för preventivmedel.

Citat:
Varför ska kvinnor slippa ta ansvar för följderna av oskyddat sex och få döda sitt barn? Om du är konsekvent får du antingen komma fram till att båda måste ta ansvar för det barn som ett oskyddat sex kan leda till eller att ingen behöver göra det.
Återigen:
Man är två personer om att ha oskyddat sex, och man kan bli gravid trots preventivmedel. Om båda parter använder preventivmedel däremot så är risken för graviditet minimal.

Kvinnor slipper aldrig att ta ansvar vid oskyddat sex som leder till graviditet. Antingen måste hon gå igenom en abort eller så får hon föda ett barn och ta hand om det.
Citera
2017-02-12, 18:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Oskyddat sex är ett AKTIVT val att skaffa barn. Så kan du motivera varför du bör omyndigförklaras och därmed ska slippa ditt föräldraansvar för barn du medvetet tillverkat?"

Vad säger du själv, du anser ju att kvinnan ska få abortera efter oskyddat sex.
Citera
2017-02-12, 18:08
Medlem
Citat:
Är det egoistiskt att förespråka att både män och kvinnor får ta samma ansvar för ett oskyddat sex, din logik är verkligen förbryllande. Kan du åtminstone inte försöka vara lite konsekvent?
Det är precis vad jag förespråkar, men det verkar du ha svårt att förstå...
Citera
2017-02-12, 18:10
Medlem
Citat:
En abort har hela tiden varit att döda ett barn, just därför tycker jag det är hemskt med människor som har din inställning om att man bör använda abort istället för preventivmedel.

Du glömde svara på frågan:
"Oskyddat sex är ett AKTIVT val att skaffa barn. Så kan du motivera varför du bör omyndigförklaras och därmed ska slippa ditt föräldraansvar för barn du medvetet tillverkat?"

Förutsatt att alla kvinnor som gjort abort fängslas för mord så kan jag ju omyndigförklaras. Förstår du inte hur vriden din logik (eller brist på logik) är?

Citat:
Din egoism och brist på ansvarskänsla förvånar mig inte det minsta. Med lite tur har naturen gjort dig steril.

Ok.
Citera
2017-02-12, 18:11
Medlem
Citat:
Vad säger du själv, du anser ju att kvinnan ska få abortera efter oskyddat sex.
Jag tycker inte att varken kvinnor eller män ska ha oskyddat sex. Flertalet gånger har jag uppgett vad jag tycker är ok som skäl till abort, så läs mina tidigare inlägg istället för att fantisera.
Citera
2017-02-12, 18:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som jag förklarat för dig många gånger tidigare så tycker jag att abort ska vara tillåtet i fall där det är stor risk att barnets liv blir ett lidande som vid våldtäkt eller missbrukande föräldrar, men inte lättvindigt som ersättning för preventivmedel.

Återigen:
Man är två personer om att ha oskyddat sex, och man kan bli gravid trots preventivmedel. Om båda parter använder preventivmedel däremot så är risken för graviditet minimal.

Kvinnor slipper aldrig att ta ansvar vid oskyddat sex som leder till graviditet. Antingen måste hon gå igenom en abort eller så får hon föda ett barn och ta hand om det.

Hon slipper undan ansvar genom att döda sitt barn. Detta är du för, kvinnan ska inte behöva ta ansvar för barnet.

Mannen däremot ska enligt dig behöva ta ansvar och då är det inget snack om att preventivmedel inte är helt säkra.

Kvinnan har förstås ett ansvar för att inte ha sex med vem som helst, även personer hon absolut inte kan tänka sig som pappa till sitt barn, speciellt inte om hon kör med oskyddat sex.

Att döda sitt barn är inte att ta ansvar för det.
Citera
2017-02-12, 18:15
Medlem
Citat:
Hon slipper undan ansvar genom att döda sitt barn. Detta är du för, kvinnan ska inte behöva ta ansvar för barnet.

Mannen däremot ska enligt dig behöva ta ansvar och då är det inget snack om att preventivmedel inte är helt säkra.

Kvinnan har förstås ett ansvar för att inte ha sex med vem som helst, även personer hon absolut inte kan tänka sig som pappa till sitt barn, speciellt inte om hon kör med oskyddat sex.

Följderna av sex är gemensamt ansvar. Att döda sitt barn är inte att ta ansvar för det.
För dig är det kanske en lättvindig grej att döda ditt eget barn. Många kvinnor ser det inte som så lättvindigt, och för mig är det otänkbart.
Citera
2017-02-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Förutsatt att alla kvinnor som gjort abort fängslas för mord så kan jag ju omyndigförklaras. Förstår du inte hur vriden din logik (eller brist på logik) är?

Ok.
Både kvinnor och män som har oskyddat sex och inte vill ha barn borde omyndigförklaras.
Citera
2017-02-12, 18:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För dig är det kanske en lättvindig grej att döda ditt eget barn. Många kvinnor ser det inte som så lättvindigt, och för mig är det otänkbart.

Nej det är allt annat än lättvindigt, det är därför jag argumenterar emot det.

Du anser däremot att kvinnan ska få välja att döda sitt barn för att slippa ta ansvar för det efter ett oskyddat sex. Mannen ska däremot inte få slippa undan ansvar för ett oskyddat sex enligt dig. Då talar du nedsättande om honom och säger att han inte ska slippa undan sina oansvariga handlingar. Du klarar inte av att vara konsekvent.
Citera
2017-02-12, 18:19
Medlem
Citat:

Att döda sitt barn är inte att ta ansvar för det.

Att bara betala en summa i månaden till det är inte heller att ta ansvar för det i mitt tycke.
Citera
2017-02-12, 18:20
Medlem
Citat:
Både kvinnor och män som har oskyddat sex och inte vill ha barn borde omyndigförklaras.

Men nu är inte så fallet. Samhället straffar inte kvinnor som har oskyddat sex och fängslar dem framförallt inte för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in