2017-02-11, 23:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vill du tjäna mer får du väl prestera bättre, annars får du lära dig att leva på den lön du har. Gnäll mindre och jobba bättre eller mer.

Nu kom den mentalt handikappade bananen in. När sa jag att jag inte är nöjd med min lön eller att jag vill hyra denna svindyra skräplya i Sköndal?
Senast redigerad av slemhog 2017-02-11 kl. 23:23.
Citera
2017-02-11, 23:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
https://nya.boplats.se/objekt/1hand/585BD98306663C7C00033431

9381 kr i hyra för en etta i Majorna. Majorna är dock relativt centralt, men ändock helt sjuk hyra för en etta.

Väldigt stor etta på 55 kvadrat. Bor man lätt två i.

Byggt 2014, så nästan sprillans nytt.

Men det är väl rimligt att alla bostadslösa ska bo i sprillans nya hyresrätter på andras bekostnad? Slemmet måste ju få sitt... eller?
Citera
2017-02-11, 23:34
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag vill inte stå i någon sovjetisk bostadsköp. (Sedan bor jag hyggligt redan. Är inte så förtjust i kasernboende).

Jag förklarade ju att det som blir över när byggjobbarna och hantverkarna tagit sitt räcker inte till lyxigare inredning.

Och du gnällde ju över hyran. Vad menar du egentligt. Vill du höja hyran ännu mer för att få lyxigare boende. Eller menade du att facket har utpressat upp lönerna för mycket.
Du är ju helt svarslös på det.

Men du vill höja hyran och lönekraven ännu mer. Borde du inte dra några slutsatser av att det är så begränsat med hyresgäster som klarar kraven.

Jasså är jag? Jag vill sänka byggbolagens och hyresvärdars vinst som har minst 10% direktavkastning i nuläget på nyproduktionsprojekt. Det har jag papper på.

Har även sagt detta länge men du förstår inte vad man säger uppenbarligen.
Har även tidigare sagt att byggjobbarnas löner borde kapas med 30% då det finns ingen rimlighet att en hantverkare ska tjäna 40 000 brutto i nyproduktion idag, men då börjar du gapa om att man är en egoist och vill sänka lönerna för att JAG ska bo billigt.
Vilken dåre.
Senast redigerad av slemhog 2017-02-11 kl. 23:39.
Citera
2017-02-12, 08:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu kom den mentalt handikappade bananen in. När sa jag att jag inte är nöjd med min lön eller att jag vill hyra denna svindyra skräplya i Sköndal?

Du ojade dig över att din lön inte räcker för att köpa det du vill. Är du så mentalt handikappad att du inte kan ordna bättre lön genom att prestera bättre eller investera pengarna klokare så att de räcker?
Citera
2017-02-12, 08:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jasså är jag? Jag vill sänka byggbolagens och hyresvärdars vinst som har minst 10% direktavkastning i nuläget på nyproduktionsprojekt. Det har jag papper på.

Har även tidigare sagt att byggjobbarnas löner borde kapas med 30% då det finns ingen rimlighet att en hantverkare ska tjäna 40 000 brutto i nyproduktion idag, men då börjar du gapa om att man är en egoist och vill sänka lönerna för att JAG ska bo billigt.
Vilken dåre.

Om byggjobbarnas löner kapas tror du då att de kommer få lättare att köpa de bostäder du tycker är för dyra? Eller är deras rätt att kunna skaffa attraktiva bostäder inte lika viktig som din rätt?

Du tänker som en mentalt handikappad egoist slemmet.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-02-12 kl. 08:56.
Citera
2017-02-12, 09:25
Medlem
Ser att regeringen återigen begraver den till synes olösliga frågan i ännu en utredning.
Det är självfallet bara snömos alltsammans och behovet av ännu en utredning är totalt obefintligt då en rad tidigare kommit fram till samma besvärande slutsats.

Hyresregleringen är och förblir huvudproblemet.
Citera
2017-02-12, 09:52
Medlem
Citat:
Det kan du få skaka fram. Jag är intresserad av hur din källa räknat fram driftsnettot.

Och hur menar du att Allmännyttan ändå slarvar bort sin vinst. För på något sätt gör dom det.

Citat:
Vilken dåre.
Det är väl uppenbart för var och en att du ansåg att hyran var för hög för nyproduktionen ifråga. Och det lär vara därför du öht släpade fram den.
Och du har tidigare skrivit och varit arg för att det varit så höga lönekrav för hyresrätter dit du vill flytta. Och du klarar inte dom.

Så ska du ha lägre hyra eller finare material då måste du få det på byggjobbarnas och hantverkarnas bekostnad.

Men det är väl bra att du är tydlig på den punkten.

Har du pratat med byggnads om att dom drar ned lönenivåerna?
Vad sa dom?
Citera
2017-02-12, 13:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Socialdemokraterna tillsätter en ny grupp av experter från byggbranschen, kan Di berätta. Målet är en ny, social bostadspolitik för att stärka ekonomiskt svaga grupper.
”Utmaningen är betydande”, säger Lennart Weiss, ordförande för gruppen.

Han avfärdar modulbyggda bostäder ”i enklaver för migranter”, billiga hyresrätter för unga och debatten om subventionerade bostäder som särlösningar. Det är inte rätt väg framåt, anser han.

Expertgruppen ska diskutera lösningar utifrån både hyresmarknaden och ägt boende som bas, om stat eller kommun ska ha huvudansvaret samt hur det ska finansieras.

Lennart Weiss har tidigare bland annat föreslagit startlån för förstagångsköpare och subventionerat bosparande för unga.
http://www.di.se/nyheter/ny-expertgrupp-ska-losa-bostadsknuten/

Är de inte bra roliga, först införs en maxgräns på 85% för lån och sedan kompenserar man med "startlån" så att man kan gå över den gränsen. Det vore bättre om politikerna bara slutade lägga sig i och låta bankerna göra bedömningar om kreditvärdigheten och bestämma maxgränserna utifrån deras bedömningar. Detta samtidigt som man slopar hyresregleringarna förstås.
Citera
2017-02-12, 13:16
Medlem
slemhogs avatar
http://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-skondal-stockholms-kommun-smorbrodsvagen-15-619890

2.65 milj, 57 kvadrat, 2800 kr i avgift = 5000 kr nettokostnad+amortering.

50-tals hus visserligen men borätt nyproduktion kostar inte så mycket mer.
Varför ska en som har råd med BR och kontantinsats på 400 000 kr bo hälften så billigt än nyproduktionen som ligger på bostad stockholm? Då får borättsinnehavaren högre renoveringssstandard också och inte det billigaste skiten man kan hitta på hornbach med folierade spånskivor, köksfläkt från 1994 och 15*15 cm kakel för 39 kr.

Det här är oacceptabelt! Det finns inte ett land som har en kostnadssskillnad på dubbelt upp för boende i hyresrätt. Varför gör sossarna ingenting nu! Istället håller dom på med någon utredning där blattar och fattiga ska få komma in på bomarknaden som låter som högerpolitik för mig med Lennart Weiss som ordförande, vad gör en nyliberal vd för ett byggbolag som ordförande för en socialdemokratisk bostadstutredning???
Citera
2017-02-12, 13:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
http://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-2rum-skondal-stockholms-kommun-smorbrodsvagen-15-619890

2.65 milj, 57 kvadrat, 2800 kr i avgift = 5000 kr nettokostnad+amortering.

50-tals hus visserligen men borätt nyproduktion kostar inte så mycket mer.
Varför ska en som har råd med BR och kontantinsats på 400 000 kr bo hälften så billigt än nyproduktionen som ligger på bostad stockholm? Då får borättsinnehavaren högre renoveringssstandard också och inte det billigaste skiten man kan hitta på hornbach med folierade spånskivor, köksfläkt från 1994 och 15*15 cm kakel för 39 kr.

Det här är oacceptabelt! Det finns inte ett land som har en kostnadssskillnad på dubbelt upp för boende i hyresrätt. Varför gör sossarna ingenting nu! Istället håller dom på med någon utredning där blattar och fattiga ska få komma in på bomarknaden som låter som högerpolitik för mig med Lennart Weiss som ordförande, vad gör en nyliberal vd för ett byggbolag som ordförande för en socialdemokratisk bostadstutredning???

Välj det boende du tycker är mest rimligt för dig, har du problem med det?
Citera
2017-02-12, 13:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Socialdemokraterna tillsätter en ny grupp av experter från byggbranschen, kan Di berätta. Målet är en ny, social bostadspolitik för att stärka ekonomiskt svaga grupper.
”Utmaningen är betydande”, säger Lennart Weiss, ordförande för gruppen.

Han avfärdar modulbyggda bostäder ”i enklaver för migranter”, billiga hyresrätter för unga och debatten om subventionerade bostäder som särlösningar. Det är inte rätt väg framåt, anser han.

Expertgruppen ska diskutera lösningar utifrån både hyresmarknaden och ägt boende som bas, om stat eller kommun ska ha huvudansvaret samt hur det ska finansieras.

Lennart Weiss har tidigare bland annat föreslagit startlån för förstagångsköpare och subventionerat bosparande för unga.
http://www.di.se/nyheter/ny-expertgrupp-ska-losa-bostadsknuten/

Är de inte bra roliga, först införs en maxgräns på 85% för lån och sedan kompenserar man med "startlån" så att man kan gå över den gränsen. Det vore bättre om politikerna bara slutade lägga sig i och låta bankerna göra bedömningar om kreditvärdigheten och bestämma maxgränserna utifrån deras bedömningar. Detta samtidigt som man slopar hyresregleringarna förstås.

Varför ska du slopa bruksvärdessystemet när det tom finns hyresreglering på manhattan och i New york i nyliberala USA?

Bruksvärdessystemet är förhandlade avtal, vad har du att göra med förhandlade avtal precis som du skriker om att ingen har göra med förhandlade avtal du gör med din bank?
Citera
2017-02-12, 13:23
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Välj det boende du tycker är mest rimligt för dig, har du problem med det?

Alla har inte råd att spara ihop till kontantinsatser, har inte den inkomsten som krävs för att få låna, kanske betalanmärkningar eller saknar ekonomiskt sinne du kanske besitter precis som jag. Varför ska dessa tvingas betala dubbelt upp din lilla råtta? Ge mig ett exempel på ett land som har denna enorma kostnadssskillnad mellan HR och BR som dagens vansinniga Sverige. Att någon ens sitter försvarar det visar ditt klasshat.
Senast redigerad av slemhog 2017-02-12 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in