2016-10-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Synd det inte var köpt med läkarens kort.
Går det inte kontrollera om läkaren handlade andra saker på kort lr kontant när dom var i Italien, konstigt om han använde kontanter bara just den här gången.

Väntar fortfarande på att dom ska få tag i kvinnan som sålde salvan, dom säger att dom inte sålt många vid den här tidpunkten, och den norska landslagsläkaren borde vara lätt att minnas.
Norsk TV hade intervjuat någon på apoteket som sa att flera tuber säljs varje. Den är alltså så vanlig?
Citera
2016-10-15, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanosBagare
Jag kan tänka mig att läkaren köpt salvan och varit fullt medveten om att den är dopingklassad men att han gjort bedömningen att lite salva på Johaugs spruckna läppar kommer inte att synas i testerna. Men dagens tester är mycket bättre än förr och dom hittar ämnena vilket läkaren inte trott.

Johaug är oskyldig rent moraliskt men hon har brutit mot dopingreglerna och skall därför ändå ha en avstängning.

Men nu tror jag inte det blir så jag tror hon får en varning.
Har de salvan som en täckmantel för doping med Clostebol så är hon allt annat än oskyldig.

Eftersom varningen är tydlig, samt att det tydligt står Clostebol som båda två vet vad det är för något, så ska avstängningen bli minst 2 år, anser jag. Och 4 år om det kommer fram att salvan visade sig vara en täckmantel.
Citera
2016-10-15, 17:35
Bannlyst
Vilka var det som gjorde testet på Johaug, var det internationella dopingförbundet lr vilka dom nu är, som gjorde ett oförberett besök/test under lågsässongen?

Är detta ovanligt, om inte borde väl både läkaren och Johaug förstå att dom skulle kunna åka fast när som helst, eftersom hon hade anabola i kroppen och är världens bästa kvinnliga skidåkare och däromed extra övervakad, många risker att ta,så oförsiktiga tror jag inte dom är.

Finns det fakta på hur lång tid det tar innan clostebol går ur kroppen och inte syns i tester?
Citera
2016-10-15, 17:36
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
5 veckor sen hon blev intervjuad med stora sår på läpparna.

http://www.vg.no/sport/langrenn/doping/her-har-johaug-slitt-med-leppe-bloedninger-i-flere-dager/a/23819237/

Stämmer med den tidpunkten då salvan inhandlades = Johaug är oskyldig.

Menar du att just detta gör att det otillåtna medlet försvinner i dopingprovet då?
Hur dum du är du egentligen???
Påkommen med otillåtna medel vid dopingprov = hårt straff och avstängning.
Någon annan ordning kan man inte ha, då blir det oordning och godtyckligt.
Ska man lyssna på alla gråtvisor och döma av det blir det bara löjligt.

Och jag tycker även att när man åker fast för doping och straffet blir ex, 2-år.
Skall man per automatik bli av med alla resultat/medaljer/prispengar 2- år bakåt.
Citera
2016-10-15, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Norsk TV hade intervjuat någon på apoteket som sa att flera tuber säljs varje. Den är alltså så vanlig?

Nej, just under den period salvan såldes 28 augusti-4 spetember så såldes bara en tub

Källa
https://www.youtube.com/watch?v=ENe5O0_Tfag
Senast redigerad av Marion86 2016-10-15 kl. 17:40.
Citera
2016-10-15, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus

Vanlig? Den säljs i TVÅ länder, Italien och Brasilien.. Den är tom förbjuden i ett sådant land som USA,.. Säger ganska mycket hur potent denna substans är och hur omvärlden ser på denna substans..
Citera
2016-10-15, 17:42
Bannlyst
Citat:
Vilka var det som gjorde testet på Johaug, var det internationella dopingförbundet lr vilka dom nu är, som gjorde ett oförberett besök/test under lågsässongen?

Är detta ovanligt, om inte borde väl både läkaren och Johaug förstå att dom skulle kunna åka fast när som helst, eftersom hon hade anabola i kroppen och är världens bästa kvinnliga skidåkare och däromed extra övervakad, många risker att ta,så oförsiktiga tror jag inte dom är.

Finns det fakta på hur lång tid det tar innan clostebol går ur kroppen och inte syns i tester?
Som sagt, det är lätt att fortsätta med ett vinnande koncept, och sedan har man flyktplanen förberedd. Allt för att i största möjliga mån rädda anseende och så många miljoner/medaljer som möjligt.

Nu är testerna förfinade, och fuskar man så vet man nog om att en vacker dag så upptäcks redan mkt små mängder. Det är inte svårt att se till att man hela tiden har munsår, bara att använda salvan så lagom sällan att man hela tiden har ett behov av att fortsätta använda den. Inköp av salvan regelbundet, och vips så åker den fram som förklaring om det behövs vid ett överraskande test.

Och är det bara frågan om att de bara använt tuben och inte såg att den innehöll Clostebol, (det kommer knappt ngn tro på) eller trodde att den inte skulle ge utslag på testet, så ska det ändå vara 2 år som grundstraff, eftersom hon de facto har anabola i sig, och då skulle salvan kunna vara en täckmantel. Då håller man på principerna, och sporten undviker att tappa all trovärdighet.
Citera
2016-10-15, 17:43
Medlem
Citat:

Ja det finns fakta på det. Grejen är att den faktan precis ändrats i år eftersom testmetoderna blivit bättre på att hitta anabolan, man kan upptäcka en mindre mängd än tidigare. Så om de använt tabeller för att räkna ut hur lite man kan ta tidigare är dessa felaktiga detta år. Därmed blir det ju en lustig tillfällighet om man tror på historien (där hon erkänner doping med salvan) att hon fastnar i år....
Citera
2016-10-15, 17:44
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja kanske, vem vet. Vem bryr sig. Det relevanta är att hon är dopad och fullt ut ska betraktas och behandlas som en FUSKARE precis som alla andra fuskande idioter med tillhörande snyfthistoria.

Johaugs egen roll i det här är betydligt mer oklar. Det är lite tidigt tycker jag att skriva FUSKARE som du gör. Det intressanta här är ju att sanningen inte kommit fram hittills. Det kan vara hur skitigt som helst och det ska bli spännande att se vad som händer framöver.
Citera
2016-10-15, 17:46
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Intressant med alla som normalt skiter i skidor ( och all annan sport) men som nu har väldigt mycket de vill dela med sig av.

Tre månader gissar jag på om inget mer framkommer. Stänger hon av sig nu är hon tillbaks innan VM. Väntar hon för länge kan hon missa
Citera
2016-10-15, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Johaugs egen roll i det här är betydligt mer oklar. Det är lite tidigt tycker jag att skriva FUSKARE som du gör. Det intressanta här är ju att sanningen inte kommit fram hittills. Det kan vara hur skitigt som helst och det ska bli spännande att se vad som händer framöver.
Anabola = doping, doping = fusk, och därför ska man dömas som fuskare oavsett om man fått i sig anabola medvetet eller ej.
Citera
2016-10-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped

Varför är det för tidigt?

1.Ett positivt A och B-prov.
2. Hon har erkänt att hon använt salvan.

Det är inte relevant att hon påstår sig ha litat på läkaren efter som det ytterst är hennes ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in