2017-02-11, 19:47
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror inte dessa är till för dagens unga direkt.

Men så farligt dyrt är det inte om man bor två st i en 2:a på 55m^2.

5000 var är normal boendekostnad idag i sthlm. Lgh är dessutom helt nya och full service ingår.
Det är dom nog. Dagens unga kommer inte ha kötid för de billigare objekten. Är man två som jobbar kan jag köpa priset, jag betalar nästan 5000 i mån för min gamla risiga etta. Är man singel är det vidrigt. Vart ska dessa bo i framtiden?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför subventionera ensamma personer i 2r med full service? Låter oerhört dyrt. Du och slemmet kan sponsra några billiga byggprojekt tycker jag!
För att det är helt orimliga summor. Ska en ensam singel bo i dessa behöver bostadsbidraget utökas till fler människor. Som även du förespråkat.

Och du behöver inte alltid vara så dryg.
Citera
2017-02-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Helt jävla sjuka priser i nyproduktioner som dagens unga kommer tvingas att betala om dom vill flytta hemifrån innan 30, med en omöjlighet att spara till en BR under tiden. Dags att införa byggsubventioner igen som finansieras med en fastighetsskatt för de rikaste.
Du och slemmet verkar mest fundera på hur ni ska snika till er av andra.

Varför tar inte du, slemmet, och biggan och låter bygga hyreshus som ni hyr ut till bruksvärdeshyra.
Hyrorna kan ni då subventionera ur era egna plånböcker.
Citera
2017-02-11, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nyproduktion Sköndal.

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=129385

Nya rekord för nyproduktion. Sniken standard 2a på 55 m2 i förorten sköndal för 9773 :-/mån och sen tillkommer varmvatten på minst 200 kr/mån, snarare 400-500 :-/mån ifall man är bor två.

Vad är det man får för dessa enorma summor?!

Kolla köket där, det mesta är det billigaste skräpet man kan hitta

- 15*15 cm vitt kökskakel som kostar 39 kr kvadratmetern på bauhaus och har suttit i lägenheter i decennier. Jag köpte nyligen glasmosaik i mitt kök för 500 kr kvadraten och det är mellansegmentet. Kakel i kök varierar priserna från dessa snik budget kakel för 39 :- upp till 1200 :- m2 för kristallmosaik.

- Köksluckehandtagen kostar 25 kr styck på hornbach. Har själv tittat på dom.

- Glashällspisen är den billigaste dom kan hitta för ca 3500 :-

- Köksfläkten är ett skämt, ingen medelklassperson kan tänka sig en sån där ful köksfläkt. Rostfri snygg stålkåpa är det som gäller 5-10 år tillbaka och dom kostar bara 1000-1500 :-

- Diskbänken är snik, ingen sätter in en sån där diskbänk längre utan man har inbyggdnadsho

- Bänkskivan ser ut som snik också, troligtvis folierad spånskiva. Vart är ek bänkskivan eller varför kan man inte få en snygg laminatskiva iallafall? Dom kostar 399 :- på ikea.

- Golven är skit, billigaste 3-stav parketten dom hittat för 179 :- m2 på byggmax.

- Köksluckorna är det billigaste skit man kan hitta.

- Badrummet har också 15*15 cm snik kakel kombinerat med lite snyggare gråspräckligt kakel men även det är bland det billigaste som finns på byggvaruhusen.

- bänkskivan i badrummet är också den billigaste folierade vita skivan dom hittat. Varför är den inte i massiv ek eller ask? supersnyggt.

Hela lägenheten är budget och snik, vad är det man betalar 10 000 :-/mån för? Hyresgäster är lurade. Detta skräp duger inte åt medelklassmänniskor iaf, ingen i min släkt har sånt där billigt skräp i sina villor eller lägenheter. Min pappa hade betydligt dyrare och modernare material i sitt kök redan för 10 år sen med inbyggdnadsspis och häll, rostfri kyl för 8000 kr, rostfri diskmaskin, dyrare kakel, glasskåp i köket.
Ser snyggt ut. Lär inte bli några problem att få det uthyrt. Även med kraven. (Just kraven gör ju att slemhögen inte kommer ifråga. Så detta är väl lite surt sa räven).

Tja, det blir inte så mycket över till byggmaterial när byggjobbarna och hantverkarna tagit sitt.
slemhögen verkar inte förstå hur mycket deras fack tvingat upp hyrorna.
Citera
2017-02-11, 20:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ser snyggt ut. Lär inte bli några problem att få det uthyrt. Även med kraven. (Just kraven gör ju att slemhögen inte kommer ifråga. Så detta är väl lite surt sa räven).

Tja, det blir inte så mycket över till byggmaterial när byggjobbarna och hantverkarna tagit sitt.
slemhögen verkar inte förstå hur mycket deras fack tvingat upp hyrorna.

Ser snyggt ut säger du, varför flyttar du inte till hyresrättstandard då din värdelösa skitskalle?
Du som säger du gillar fakta, detta är fakta att det är dom billigaste materialen man kan köpa i byggvaruhusen som dom satt in där och att ingen köper en sån där köksfläkt, diskbänk eller spis när dom renoverar eller bygger nytt nuförtiden. Det är fakta. Vad är det för skit du försöker pådyvla hyresgäster hela tiden och rippa dom på hutlösa summor pengar?

Det är budget och duger inte till någon medelklassperson iallafall, jag är inte uppväxt med sådan där snikstandard och inte en bostadsrätt som renoveras sätter in sånt där skräp.

Det blir uthyrt för det är bostadsbrist som du orsakat med ditt röstande, ingen skulle välja det där snikkaklet jämfört med en hyresrätt med 500 kr m2 glasmosaik. Ingen vill bo hos en ockrande hyresvärd som newsec.

Nej, min inkomst räcker inte till det där skräpet då jag tjänar 390 000 kr/år på mitt ordinarejobb precis som det inte gör det för 90% av alla i mina ålder. Hur normalt är det när jag tjänar över medellön och har inte råd att hyra en snik ägenhet som ser ut som ett miljonprogramområde exteriört i det ej speciellt attraktiva området Sköndal.

Men du verkar njuta av det att jag inte uppfyller kraven ser man hur du formulerar dig, den borgerliga psykopatiska skadeglädjen osar fram ur ditt inlägg.
Senast redigerad av slemhog 2017-02-11 kl. 20:27.
Citera
2017-02-11, 20:16
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du och slemmet verkar mest fundera på hur ni ska snika till er av andra.

Varför tar inte du, slemmet, och biggan och låter bygga hyreshus som ni hyr ut till bruksvärdeshyra.
Hyrorna kan ni då subventionera ur era egna plånböcker.
Nyproduktion har inte bruksvärdeshyra och det vet du också. Och sedan kan jag inte bygga då jag inte ens har råd att köpa en bostad till mig själv. Gamla generationer fick sina bostäder subventionerade, varför ska ungdomar få det sämre?

Sedan har jag inget emot fri konkurrens på att bygga. Låt polacker komma och bygga för vilken lön dom vill, jag tror inte att svenskar kommer att förlora sina jobb för det.
Citera
2017-02-11, 20:24
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Javisst, man blir fast där för resten av livet i en lägenhet med snikkakel och folieradebänkskivor, speciellt ifall man har ett nyliberalt bemanningsjobb också där dom lönedumpar och stjäl pengar från en utan att göra ett dugg.
90-talisterna utan curlande föräldrar, skilmässobarn från lägenheter och blattarna är screwed.

Det nya mysiga Sverige...

Ps. En riktig progressiv fastighetskatt som fanns förut ska definitivt återinföras ja som i alla andra normala västeuropeiska länder och Amerika. 25-30 000 kr/år för en Stockholms villa, 50-60 000 kr/år för en lyxvilla i Äppelviken, Stocksund eller Saltsjöbaden.
I Chicago får man pröjsa 43000 :- år i skatt för en villa som kostar 1.4 miljoner 3-4 mil utanför downtown och i Spanien tillkommer en engångsskatt på 7-10% av köpeskillingen för en fastighet eller lägenhet och ingen gnäller på det och bostadsmarknaden fungerar bra och är rörlig.
Varför tar du Chicago som exempel ? Illinois har högst näst högst fastighetsskatt bland alla stater i USA. Ta Hawaii som exempel istället med en fastighetsskatt på 0,28%. Då blir det istället 4000kr/år i skatt för ett hus i samma prisklass.

Jag gissar att ditt syfte med fastighetsskatten är att försörja fler slemhogar med subventionerat billigt boende. Det klarar vi oss utan.
Citera
2017-02-11, 20:39
Medlem
slemhogs avatar

Fastighetsavgiften
Med dagens system bidrar alla som har ett hus som är taxerat för en miljoner kronor eller mer med lika mycket.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/okade-fastighetsavgifter-i-sverige

Vidriga jävla stockholms borgare, dom ska betala för sig och inte betala lika lite fastighetsavgift som en industriarbetare och småhusägare dalaskogen. Sjukaste system någonsin, har aldrig hört talas om något annat land som har en så här fastighetsavgift som göder priviligerade tjänstemän och villaägare på solsidan. En riktig fastighetskatt som fanns förut sänker även priserna så fler kan köpa villor eller bygga nya.
Citera
2017-02-11, 21:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Fastighetsavgiften
Med dagens system bidrar alla som har ett hus som är taxerat för en miljoner kronor eller mer med lika mycket.

Vidriga jävla stockholms borgare, dom ska betala för sig och inte betala lika lite fastighetsavgift som en industriarbetare och småhusägare dalaskogen. Sjukaste system någonsin, har aldrig hört talas om något annat land som har en så här fastighetsavgift som göder priviligerade tjänstemän och villaägare på solsidan. En riktig fastighetskatt som fanns förut sänker även priserna så fler kan köpa villor eller bygga nya.

Varför är det sjukt att alla betalar lika mycket, är du för orättvisa?

Varför ska en Stockholmare behöva betala mer i skatt bara för att priserna är högre? Vi har robinhood-skatt dessutom som går ut på att ta pengar från rika kommuner för att ge till fattigare, detta för att jämna ut skillnader. Borde vi då inte också ta från kommuner med låga priser för att ge till kommuner med högre priser för att jämna ut dessa skillnader i kostnader?
Citera
2017-02-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ser snyggt ut säger du, varför flyttar du inte till hyresrättstandard då din värdelösa skitskalle?
Du som säger du gillar fakta, detta är fakta att det är dom billigaste materialen man kan köpa i byggvaruhusen som dom satt in där och att ingen köper en sån där köksfläkt, diskbänk eller spis när dom renoverar eller bygger nytt nuförtiden. Det är fakta. Vad är det för skit du försöker pådyvla hyresgäster hela tiden och rippa dom på hutlösa summor pengar?

Det är budget och duger inte till någon medelklassperson iallafall, jag är inte uppväxt med sådan där snikstandard och inte en bostadsrätt som renoveras sätter in sånt där skräp.
Jag vill inte stå i någon sovjetisk bostadsköp. (Sedan bor jag hyggligt redan. Är inte så förtjust i kasernboende).

Jag förklarade ju att det som blir över när byggjobbarna och hantverkarna tagit sitt räcker inte till lyxigare inredning.

Och du gnällde ju över hyran. Vad menar du egentligt. Vill du höja hyran ännu mer för att få lyxigare boende. Eller menade du att facket har utpressat upp lönerna för mycket.
Du är ju helt svarslös på det.

Citat:
Nej, min inkomst räcker inte till det där skräpet då jag tjänar 390 000 kr/år på mitt ordinarejobb precis som det inte gör det för 90% av alla i mina ålder. Hur normalt är det när jag tjänar över medellön och har inte råd att hyra en snik ägenhet som ser ut som ett miljonprogramområde exteriört i det ej speciellt attraktiva området Sköndal.

Men du verkar njuta av det att jag inte uppfyller kraven ser man hur du formulerar dig, den borgerliga psykopatiska skadeglädjen osar fram ur ditt inlägg.
Men du vill höja hyran och lönekraven ännu mer. Borde du inte dra några slutsatser av att det är så begränsat med hyresgäster som klarar kraven.
Citera
2017-02-11, 22:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Vill du tjäna mer får du väl prestera bättre, annars får du lära dig att leva på den lön du har. Gnäll mindre och jobba bättre eller mer.
Citera
2017-02-11, 22:25
Medlem
Citat:

Fastighetsavgiften

Alla betalar lika mycket. Ja, det är väl slemhögens största tänkbara orättvisa.
Lika för alla är inte slemhögens melodi.

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Nyproduktion har inte bruksvärdeshyra och det vet du också. Och sedan kan jag inte bygga då jag inte ens har råd att köpa en bostad till mig själv. Gamla generationer fick sina bostäder subventionerade, varför ska ungdomar få det sämre?

Sedan har jag inget emot fri konkurrens på att bygga. Låt polacker komma och bygga för vilken lön dom vill, jag tror inte att svenskar kommer att förlora sina jobb för det.
Nyproduktion har bara presumtionshyra om HGF godkänner det.

Gamla generationer blev agade i skolan. Och hade inte rinnande vatten, utan en brunn på gården. Vi behöver väl inte göra som dom har gjort, utan kan väl försöka förbättra tillvaron.
Citera
2017-02-11, 22:29
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Nyproduktion Sköndal.

https://bostad.stockholm.se/Lista/Details/?aid=129385

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/585BD98306663C7C00033431

9381 kr i hyra för en etta i Majorna. Majorna är dock relativt centralt, men ändock helt sjuk hyra för en etta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in