2017-02-11, 07:08
Medlem
jonesy.s avatar
TS är en riktig fjant med världens största offerkofta jag någonsin skådat, och jag skiter fullständigt i om du är autistisk då det är ingen som helst ursäkt.
Autist kortet drar ju halva Sveriges befolkning redan så fort det blir lite motgångar i livet...så , kom med något nytt.

Glöm allt som har med tjejer att göra bara framöver. Det är lite för avancerat för dig TS.
Det skulle väl va din mamma då som fortfarande verkar torka stjärten på dig TS, det är ett undantag.

Nä, ett 7-16 jobb mån-fre skulle du bli tvingad till på McDonalds /Samhall eller liknande, gärna under pistolhot,
så kanske det växer ut ett litet hårstrå på pungen din tillslut.
Senast redigerad av jonesy. 2017-02-11 kl. 07:12.
2017-02-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
Det är bara det att jag blir irriterad när jag tycker att jag inte får ordentliga råd.

Jag uttrycker tacksamhet när jag är tacksam, inte annars. Jag tänker inte vara tacksam mot nån som jag tycker behandlar mig illa. (*host* syntaxxxerror *host*)

Så vad ska jag göra, då? Vilka råd är det jag ska ta till mig enligt din åsikt? Specifikt?

Jag har sagt det oräkneliga gånger förut, men jag tar mig friheten att upprepa det igen: du lider av inlärd hjälplöshet, vilket (i ditt fall) bottnar i att vardagen hittills varit skräddarsydd av omvärlden. Du har mer eller mindre lagt ut hela din existens på entreprenad och därmed aldrig lärt dig tänka eller handla självständigt. Det är så illa att du inte ens lärt dig dra egna slutsatser, eftersom dina föräldrar och diverse instanser (t ex habiliteringen och daglig verksamhet, med flera) hela tiden rycker in och gör allt åt dig på en helt absurd nivå.

Du använder din aspergerdiagnos som ständig ursäkt för att slippa göra saker som du inte vill eller har lust med, inte för att du faktiskt inte kan, och din omgivning är helt medberoende i detta. Fram tills i höstas så kunde du t ex inte "på grund av din diagnos": städa hemmet helt själv, tvätta, sköta din ekonomi, betala dina egna räkningar, handla kläder själv, bidra praktiskt till hushållet, etc. Men så fort vi på Flashback började tjata om att lära dig allt detta i syfte att öka dina chanser att ligga så blev det helt plötsligt en jävla (okej, här överdriver jag - det har mer eller mindre gått i snigeltakt) fart och du gick från 25 års "handikapp" inom ovan nämnda områden till att lära dig, eftersom det varit motivationen som saknats - inte för att din diagnos har påverkat din förmåga att städa ditt rum själv. Samma sak med habiliteringen och daglig verksamhet som sköter allt praktik- och jobbsökande åt dig, trots att du har förmågan att själv besöka eller ringa till arbetsplatser. Det bevisade du när vi uppmuntrade dig i höstas och du sökte jobb helt själv under en dag, för att sen lägga ner med dina vanliga ursäkter.

Du har helt enkelt varit helt jävla söndercurlad av dina föräldrar och habiliteringen/psykiatrin/skolan - och den inställningen - divalaterna, och att det är andra, och inte du som är ansvarig för ditt liv - har du tagit med till Flashback, och den inställningen/attityden är fullständigt vedervärdig. Vi kan inte hjälpa dig om du inte vill hjälpa dig själv. Du har fått hundratals tips och råd i tråden, men klagar ändå och du verkar anse att vi har någon slags skyldighet att hjälpa dig med precis allt, trots att vi användare här faktiskt hjälper dig på frivillig basis, på vår fritid. Så stoppa upp din nuvarande inställning i röven och step up your game! Sluta komma med tusen ursäkter för att slippa göra saker. Om inte; så sluta gnäll! Det är du som bett oss om hjälp, inte vi som tvingar på dig den.

Citat:
Att hålla på och fronta varor, och ibland sitta på knä när jag gjorde det. Att lyfta tunga saker så ofta. Att vara på benen så himla mycket och gå runt mellan olika ställen i butiken.

Nog för att det redan framkommit att du är extremt arbetsskygg, men det här är ju på gränsen till parodi! Du väljer alltså hellre att vara arbetslös än att ägna totalt 8 timmar i veckan åt simpla vanliga jävla arbetsuppgifter som hundratusentals personer dagligen ägnar sig åt för att kunna försörja sig och slippa gå på bidrag? Här hade du världens chans att bättra på ditt hittills tomma CV med lite arbetslivserfarenhet, men skiter i att fullfölja praktiken och slutar efter endast fyra dagars jobb med 4-timmarsdagar

Jag har själv jobbat inom detaljhandeln och visst värker varenda muskel i kroppen dom första dagarna efter att man gått från noll till hundra, eftersom kroppen inte är van vid att vara igång en hel dag. I en butik så finns det få eller inga möjligheter att sitta ner (nu syftar jag på detaljhandeln, inte matbutiker) under arbetstid, utan man är igång hela dagarna och antingen står, går eller lyfter, flyttar eller grejar med varor. Men vet du vad? Det går över. Efter några dagar så anpassar man sig både mentalt och fysiskt och då är det inte alls samma jobbiga känsla som i början. Men du tillåter dig aldrig att komma över den spärren, utan (oavsett sammanhang) ger upp så fort något blir det minsta jobbigt.

Har du själv börjat söka efter en ny praktikplats (eller jobb) än? Eller sitter du och väntar på att daglig verksamhet ska ordna något?

Citat:
Jag har försökt med nätdejting i snart fem år. Det har inte funkat.

Nätdejting är svårt nog även för en manlig 10-poängare. Det är kvinnornas marknad. Lägg ner skiten och ge dig ut i den riktiga världen, där du får kontakt med tjejer irl. Förslag har du fått i mängder. Scrolla tillbaka i tråden om minnet sviker.

Vad hindrar dig t ex från att gå ut på krogen/puben själv? Gör det bara. Folk där är alldeles för upptagna med sig själva för att bry sig om någon går dit ensam och du behöver absolut inte dricka alkohol. Beställ en alkoholfri drink eller Sprite/Coca Cola och sätt dig i baren och snacka lite med bartendern (det finns inget pratgladare släkte), eller bara chilla och iaktta folk. Du behöver inte stanna mer än en halvtimme första gången. Gör det bara och få det överstökat. Håll inte på att vänta in att någon ska följa med dig, utan dra ut en stund ikväll. Efteråt så kommer du känna dig skitnöjd över att du vågade.

Citat:
Nej...jag var bara väldigt deprimerad den här veckan. Jag ska försöka, bara jag får ordentliga tips. Snälla, gå inte!

Lärdom: till skillnad från dina föräldrar så kommer inte resten av världen ha villkorslös kontakt med dig, på dina villkor. Folk i tråden försvinner som flugor på grund av dina ständiga utbrott och din hätska ton när du svarar. Glöm inte att det är du som bett oss om hjälp.

Samma sak gäller för övrigt irl - både med vänner och på arbetsplatser, osv. Du måste sluta ursäkta dina utbrott med att du är deprimerad och har AS. Javisst, du har en diagnos, men du är inte din diagnos. Diagnoserna är ingen ursäkt för att bete sig som ett svin.
ska jag prova på? Vad ska jag säga? Hur ska jag bete mig?

Citat:
Jag har inte haft nån jävla aning om vad fan jag ska göra. Hur ska jag då ha kunnat göra framsteg?

Eftersom du ständigt förväntar dig att sparvar flyger in i käften på dig och att allt kommer gratis och automatiskt utan hårt jobb och träning från din sida så står du och stampar där du står. Det är du själv som valt att avstå från merparten av tipsen och förslagen du fått här, så konsekvensen av det är naturligtvis att större framsteg uteblivit.

Citat:
Det kan jag inte om jag inte får nån sorts hjälp av någon.

Sluta förvänta dig att andra ska stå stand-by och serva dig. Ska du ha oss på bluetooth med instruktioner resten av livet, eller ska du skrota lättjan? Vad tusan har din kusins badrumsrenovering att göra med att du inte kan ta tåget till Stockholm på en kortare utflykt och åka tillbaka till Uppsala samma dag? Åk själv! Och badrumsrenoveringen är för övrigt bara en dålig ursäkt från din kusins sida att slippa ses/ta emot besök av dig dom kommande veckorna. För jag förutsätter att hon inte är fastklistrad i kaklet, utan faktiskt har jobb/studier att gå till dagtid och ett fristående dass ute på gården/i lägenhetsbyggnaden som föreningen ordnat under tiden hon är ledig. För att tala NT-språk: she's just not that into you.
2017-02-11, 17:11
Du är så jävla otacksam! Tråden är fylld med en massa bra tips och folk anstränger sig verkligen för att hjälpa dig, men alla får bara en massa otrevliga och bittra svar tillbaka. Du är lat och helt handlingsförlamad och hela tiden kommer du med ursäkter som "kan inte", "orkar inte", "vågar inte", "gör det nästa helg", "får inte för mamma". Du kommer aldrig hitta en tjej om du inte börjar utmana dina rädslor och gå fram och prata med tjejer. Om du dock är lika otrevlig i verkligheten som i den här tråden så är det nog kört tyvärr, finns inga tjejer som gillar bittra och otrevliga killar.

Kom igen nu Markus, skärp dig och ta tag i ditt liv för i helvete!
2017-02-11, 17:26
Medlem
why123s avatar
Ja, folk i tråden kanske försvinne som flugor! Men en som aldrig försvinner är Syntaxx och nu har hon slutat skriv inlägg. Nu lutar det snarare mot frustrerade noveller.

Det tog hårt på syntaxx att hålla sig från tråden, nu tar hon igen det med råge!

Nu kommer hon tillbaks och berättar hur bra Markunator har det, bättre än alla andra!

Markus har diagnoser som kraftigt begränsar hans liv. Syntaxx är avundsjuk på en deprimerad människa som inte har flickvän eller andra vänner.

Det skulle kanske göra syntaxx gott att starta en egen tråd där hon vädrar sitt missnöje med sitt liv. Det skulle vara mer konstruktivt än att ge sig på en människa som redan ligger.

Alla vet att syntaxx tycker Markus är hopplös. Varför detta tvångsmässiga skrivande i tråden?
Vad kan ligga bakom?
Senast redigerad av why123 2017-02-11 kl. 17:45. Anledning: .
2017-02-11, 18:01
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, folk i tråden kanske försvinne som flugor! Men en som aldrig försvinner är Syntaxx och nu har hon slutat skriv inlägg. Nu lutar det snarare mot frustrerade noveller.

Det tog hårt på syntaxx att hålla sig från tråden, nu tar hon igen det med råge!

Nu kommer hon tillbaks och berättar hur bra Markunator har det, bättre än alla andra!

Markus har diagnoser som kraftigt begränsar hans liv. Syntaxx är avundsjuk på en deprimerad människa som inte har flickvän eller andra vänner.

Det skulle kanske göra syntaxx gott att starta en egen tråd där hon vädrar sitt missnöje med sitt liv. Det skulle vara mer konstruktivt än att ge sig på en människa som redan ligger.

Alla vet att syntaxx tycker Markus är hopplös. Varför detta tvångsmässiga skrivande i tråden?
Vad kan ligga bakom?

Nog för att jag också tycker att Syntaxx borde tagga ner, men det gäller även resten av trådens deltagare. TS har redan visat så tydligt han kan att han inte vill bli vuxen. Han kanske efter mycket, mycket tjat kan utföra enklare sysslor som att betala räkningar eller åka tåg, men han saknar det grundläggande drivet att bli vuxen. Och då finns det faktiskt inte så mycket man kan göra. Därför tycker jag att Syntaxx, Imrion et. al. borde sluta upp med att slösa sin tid och energi på en ren energitjuv som bara gör dem på dåligt humör. Man kan inte hjälpa alla.

Men vad vill du egentligen i tråden? Det främsta jag har sett från dig är attacker mot andra användare och något som elakt skulle kunna beskrivas som en vilja att behålla TS i barnstadiet. Men vuxenlivets krav gäller TS oavsett om han väljer att bli vuxen eller inte; man blir gammal ändå. Och nu tror jag inte att TS någonsin kommer kunna växa upp och ta ansvar, men min önskan är att han ska bli just det.
2017-02-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Nog för att jag också tycker att Syntaxx borde tagga ner, men det gäller även resten av trådens deltagare. TS har redan visat så tydligt han kan att han inte vill bli vuxen. Han kanske efter mycket, mycket tjat kan utföra enklare sysslor som att betala räkningar eller åka tåg, men han saknar det grundläggande drivet att bli vuxen. Och då finns det faktiskt inte så mycket man kan göra. Därför tycker jag att Syntaxx, Imrion et. al. borde sluta upp med att slösa sin tid och energi på en ren energitjuv som bara gör dem på dåligt humör. Man kan inte hjälpa alla.

Men vad vill du egentligen i tråden? Det främsta jag har sett från dig är attacker mot andra användare och något som elakt skulle kunna beskrivas som en vilja att behålla TS i barnstadiet. Men vuxenlivets krav gäller TS oavsett om han väljer att bli vuxen eller inte; man blir gammal ändå. Och nu tror jag inte att TS någonsin kommer kunna växa upp och ta ansvar, men min önskan är att han ska bli just det.

It takes one to know one Om man har synpunkter på andra användares aktiviteter på Flashback så har man antingen själv alldeles för mycket fritid att lägga tankeverksamhet på vad andra gör, eller så är man en lika god kålsupare själv som uppenbarligen slaviskt sitter på Flashback och följer vad personen skriver, för att sen kommentera det.

Om man väljer att tolka mina inlägg som att jag vill "behålla TS i barnstadiet" så har man uppenbara problem med läsförståelsen, då den röda tråden i mina inlägg är att han ska klippa navelsträngen till sina föräldrar och jobba hårdare på att bli självständig. Inte för vår skull, utan för att hans eget önskemål är att hooka upp en tjej och bli av med oskulden. Då får vi ge råd som är baserade på hur verkligheten ser ut, inte hur den borde se ut om den vore AS-anpassad. Men visst, vagga in honom i den falska tron att hans nuvarande livssituation ger honom några reella chanser att attrahera en tjej. Bevisligen så händer det inte speciellt mycket så länge ingen pushar på honom. Vill Markunator ligga? Ja, då får han anpassa sig till hur verkligheten ser ut och vad tjejer attraheras av - dom områdena som ligger på minus nu måste han träna på om drömmen om en flickvän ska bli av, men så länge ingen pushar på honom här så händer det bevisligen inte speciellt mycket. Om man vill tolka det som elakheter, så varsågod. Men köttmarknaden är inte aspergeranpassad, så att vagga in honom i den falska tron att det räcker att fortsätta i det stuket han har nu är däremot elakt.

PS. Jag har för övrigt lyckats prestera hela två inlägg i tråden den senaste månaden, så jag får väl tagga ner till ett i månaden då
2017-02-11, 20:20
Medlem
why123s avatar
Citat:

Detta är en användare som har förlöjligat, nedvärderat och förminskat Markus. Du har rätt i att det finns andra som också borde tagga ner. I över hundra inlägg har människan mobbat Markus. Vad jag vill i tråden råder det väl ingen tvekan om. Jag vill naturligtvis att denna mobbingen upphör. Att inget säga när man vet att det förekommer är nästan lika illa som att själv delta. Speciellt när det gäller en deprimerad människa med asperger och ADD som har svåra sociala problem.

Sedan tycker jag att du har fel, även om TS är inne i en svacka nu så ser jag att TS lättare nu än tidigare uppfattar vem han kan lita på. Det finns de i tråden som har förmågan att komma med konstruktiv kritik på rätt sätt samtidigt som de pushar och uppmuntrar honom. Det går tydligt att se vilken positiv betydelse t ex Imiron haft. Det finns även andra som når fram till honom.

Nu råkade jag se inlägget under mitt för jag lyckades inte skicka iväg svar tidigare. Hon är alltså stolt över att hon inte skrivit fler än två inlägg den senast månaden i denna tråden. Det säger allt. Eftersom hon har en sjuklig besatthet vid denna tråd så är hon på fullt allvar stolt över det och säger att "jag får kanske begränsa mig till en gång i månaden". Det var dessutom efter jag och några andra sa till som hon lämnade en tid. Samtidigt har hon suttit och beklagat sig tidigare över "all tid hon lägger ner på att hjälpa Markus". Går jag in på flashback så slänger jag ett öga på denna tråden också, så enkelt är det.

Det är väl ingen tvekan om vad jag vill. Sluta med att mobba Markus och då gäller det att stoppa den värsta av dem alla. Dessutom menar jag på fullt allvar att denne användare borde starta en egen tråd. Det är tråkigt att hon är så missnöjd med sitt eget liv men även hon kan starta en tråd och ventilera sina problem. Som det är nu mobbar hon Markus, varför? För att hon kan! Eller kunde, nu är vi flera som håller koll..
Senast redigerad av why123 2017-02-11 kl. 20:44. Anledning: ..
2017-02-11, 21:56
Medlem
Citat:
Hon är alltså stolt över att hon inte skrivit fler än två inlägg den senast månaden i denna tråden. Det säger allt. Eftersom hon har en sjuklig besatthet vid denna tråd så är hon på fullt allvar stolt över det och säger att "jag får kanske begränsa mig till en gång i månaden".

Uppenbarligen så gick ironin i det jag skrev helt över huvudet på dig

Jag tog förresten en snabb titt på din historik. Härligt att du projicerar din egna sjukliga besatthet på mig. Mord och grova våldsbrott verkar vara ett stort intresse, av dina hundratals inlägg i diverse trådar om mord och våldsbrott att döma. Vi har alla våra intressen, men man ska nog vara försiktig med att kasta skit på andra, när man själv har ett specialintresse som går ut på att gotta ner sig i detaljer och skvaller om brottsoffer och fläker ut dom, vilket garanterat är emot dom anhörigas vilja. Vem är det som är sjuk här egentligen?

Citat:
Det var dessutom efter jag och några andra sa till som hon lämnade en tid. Samtidigt har hon suttit och beklagat sig tidigare över "all tid hon lägger ner på att hjälpa Markus". Går jag in på flashback så slänger jag ett öga på denna tråden också, så enkelt är det.

]Då var det det här med ironi igen... Tydligen en akilleshäl. Om budskapet nu inte gick fram till så var poängen att Markunator gapar om att han inte får tillräckligt med hjälp här och gnäller och skäller på hjälpsamma användare, som faktiskt inte har någon skyldighet att hjälpa honom, utan gör det på frivillig basis - i ett fritt forum! Vi behöver inte höra något tack - folk väljer själva att lägga ner tid i tråden - men otacksamhet tillbaka (och nej, jag pratar inte om mig själv nu, utan andra användare - t ex Imiron, som hjälpt Markunator sjukt mkt, men mest bara får skit tillbaka numera) är bara muppigt, när man faktiskt själv är den som startat tråden och bett om hjälp. Det är ett fritt forum och fritt fram för alla att ge råd. Gillar du dom inte så skit i dom och sluta häng upp dig på mina inlägg, som du verkar ha en sjuklig besatthet av.

Citat:
Det är väl ingen tvekan om vad jag vill. Sluta med att mobba Markus och då gäller det att stoppa den värsta av dem alla. Dessutom menar jag på fullt allvar att denne användare borde starta en egen tråd. Det är tråkigt att hon är så missnöjd med sitt eget liv men även hon kan starta en tråd och ventilera sina problem. Som det är nu mobbar hon Markus, varför? För att hon kan! Eller kunde, nu är vi flera som håller koll..

Herregud

Om du nu ska ge dig på gammal klassisk härskarteknik, så gör det åtminstone med lite finess. Lite... nydaning! Äldsta tricket i boken: svartmåla motparten. Ledsen att behöva göra dig besviken, men din amatörpsykologiska analys av mig var inte helt lyckad, minst sagt.

En egen tråd? Den hade hamnat i sex- och samlevnad, då jag är nybliven sambo och mest gökar på min fritid. Jag vet inte om det finns något direkt allmänintresse av mitt sexliv, men ja, visst finns det problem... Jag skulle t ex behöva tips på ett bra glidmedel. Anyone?!

PS. Ta framtida diskussioner med mig i PM, så att Markunator får ha sin tråd on-topic.
2017-02-11, 21:56
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
It takes one to know one Om man har synpunkter på andra användares aktiviteter på Flashback så har man antingen själv alldeles för mycket fritid att lägga tankeverksamhet på vad andra gör, eller så är man en lika god kålsupare själv som uppenbarligen slaviskt sitter på Flashback och följer vad personen skriver, för att sen kommentera det.

Om man väljer att tolka mina inlägg som att jag vill "behålla TS i barnstadiet" så har man uppenbara problem med läsförståelsen, då den röda tråden i mina inlägg är att han ska klippa navelsträngen till sina föräldrar och jobba hårdare på att bli självständig. Inte för vår skull, utan för att hans eget önskemål är att hooka upp en tjej och bli av med oskulden. Då får vi ge råd som är baserade på hur verkligheten ser ut, inte hur den borde se ut om den vore AS-anpassad. Men visst, vagga in honom i den falska tron att hans nuvarande livssituation ger honom några reella chanser att attrahera en tjej. Bevisligen så händer det inte speciellt mycket så länge ingen pushar på honom. Vill Markunator ligga? Ja, då får han anpassa sig till hur verkligheten ser ut och vad tjejer attraheras av - dom områdena som ligger på minus nu måste han träna på om drömmen om en flickvän ska bli av, men så länge ingen pushar på honom här så händer det bevisligen inte speciellt mycket. Om man vill tolka det som elakheter, så varsågod. Men köttmarknaden är inte aspergeranpassad, så att vagga in honom i den falska tron att det räcker att fortsätta i det stuket han har nu är däremot elakt.

PS. Jag har för övrigt lyckats prestera hela två inlägg i tråden den senaste månaden, så jag får väl tagga ner till ett i månaden då

Du har inte läst mitt inlägg särskilt noggrant. Jag riktade mig till Why123, och samtidigt delar jag din åsikt om TS med den stora skillnaden att jag inte ser någon som helst poäng i att försöka hjälpa honom då han faktiskt inte vill bli vuxen. Och då har vi plötsligt en situation där ett visst antal människor blir allt mer frustrerade när de försöker hjälpa en ohjälplig energitjuv.

Man kan inte hjälpa alla, och alla är inte gjorda för att hjälpa.
2017-02-11, 22:00
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Detta är en användare som har förlöjligat, nedvärderat och förminskat Markus. Du har rätt i att det finns andra som också borde tagga ner. I över hundra inlägg har människan mobbat Markus. Vad jag vill i tråden råder det väl ingen tvekan om. Jag vill naturligtvis att denna mobbingen upphör. Att inget säga när man vet att det förekommer är nästan lika illa som att själv delta. Speciellt när det gäller en deprimerad människa med asperger och ADD som har svåra sociala problem.

Sedan tycker jag att du har fel, även om TS är inne i en svacka nu så ser jag att TS lättare nu än tidigare uppfattar vem han kan lita på. Det finns de i tråden som har förmågan att komma med konstruktiv kritik på rätt sätt samtidigt som de pushar och uppmuntrar honom. Det går tydligt att se vilken positiv betydelse t ex Imiron haft. Det finns även andra som når fram till honom.

Nu råkade jag se inlägget under mitt för jag lyckades inte skicka iväg svar tidigare. Hon är alltså stolt över att hon inte skrivit fler än två inlägg den senast månaden i denna tråden. Det säger allt. Eftersom hon har en sjuklig besatthet vid denna tråd så är hon på fullt allvar stolt över det och säger att "jag får kanske begränsa mig till en gång i månaden". Det var dessutom efter jag och några andra sa till som hon lämnade en tid. Samtidigt har hon suttit och beklagat sig tidigare över "all tid hon lägger ner på att hjälpa Markus". Går jag in på flashback så slänger jag ett öga på denna tråden också, så enkelt är det.

Det är även en användare som har pushat och stöttat TS länge. Att resultaten sedan uteblir beror främst på att TS och hjälparna har helt olika bilder av vad TS vill ha, behöver och vad som är rimliga åtgärder.
2017-02-11, 22:06
Medlem
Citat:
Du har inte läst mitt inlägg särskilt noggrant. Jag riktade mig till Why123, och samtidigt delar jag din åsikt om TS med den stora skillnaden att jag inte ser någon som helst poäng i att försöka hjälpa honom då han faktiskt inte vill bli vuxen. Och då har vi plötsligt en situation där ett visst antal människor blir allt mer frustrerade när de försöker hjälpa en ohjälplig energitjuv.

Man kan inte hjälpa alla, och alla är inte gjorda för att hjälpa.

Då är jag helt med. Ursäkta missförståndet.

Jag är helt på din linje. Man kan inte hjälpa någon som inte vill hjälpa sig själv. Eller som inte är redo eller mottaglig för förändringar.
2017-02-11, 22:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det är även en användare som har pushat och stöttat TS länge. Att resultaten sedan uteblir beror främst på att TS och hjälparna har helt olika bilder av vad TS vill ha, behöver och vad som är rimliga åtgärder.

Det strul med flashback idag, jag skickade ett inlägg men det verkar inte som det kom fram.

Vi är fullständigt överens om vad som är rimliga åtgärder. Alltså TS går från noll, och har uppenbarligen mycket stora svårigheter, faktiskt större än vad jag tror de flesta förstår. Det är ingen tillfällighet att han går på daglig verksamhet, ska få boendestödjare och kontaktperson.

Samtidigt vill TS att hans liv ska vara likadant som vårt. Så när han får tips och råd så gör han sitt bästa och så funkar det inte. Han känner sig misslyckad. Han skulle börja på Biltema och alla var så entusiastiska men både TS och hans handläggare kom fram till att det inte funkade, han blir kallad lat och bortskämd. Han förväntas fungera på samma sätt som vi. Då kommer användare utan hans svårigheter och säger att när jag "var så och så gammal jobbade jag där och jag hade ont i kroppen" det är inte en användare som sagt det utan flera. Men vad har det med saken att göra? Hade de TS problem.

Det hör väl till vanligheten för människor utan de problem TS har att vi har haft olika arbeten i vår ungdom, många otrivsamma men det var kul med pengarna om inte rent av nödvändigt. Men vad hjälper det honom? Sedan de som kallar honom lat (vilket jag reagerat på) ser de inte att även de saker som är jättekul och som han verkligen vill ska fungera inte gör det. Det är inte lättja det beror på.

Så du har fullständigt rätt, han ber om råd, han får råd som han inte klarar. Han blir ledsen, deprimerad och känner dig värdelös. Egentligen är det inte så konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in