2017-02-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du snackar bara en massa skit. Trofodermin används mot bakteriella infektioner och inflammationer. En av de vanligaste biverkningarna är sårbildning, så varför använda en kräm mot sår som skapar sår? Hon har förövrigt herpes och vad jag läst ska den krämen inte användas när man har svampinfektioner. Medlet verkar vara komplext i användningssyfte, köpt utomlands, en s.k. erfaren läkare rådfrågar apoteket, de struntar i bipacksedel och vet inte vad varningssymbolerna betyder och därför struntar i dem. Hör du inte hur jävla lågbegåvad hela denna desperat påhittade historia låter?

Men nog om denna historia med krämer och munsår. Det är irrelevant. Det relevanta är att hon hade anabola i sig och har inte tagit ansvar för att undvika situationen, vilket hon med lätthet kunde göra. Det är också hennes ansvar att visa sig vara ren. Vill man samarbeta med antidoping så ser man väl till att bli testad regelbundet och anger sin korrekta plats. Samt tar del av de utbildningar och information som WADA rekommenderar. Hon har brustit totalt i eget ansvar och har anabola i sig. Nu försöker dock idioter som du och norska jurister flytta fokus från det. Men finns något någon normal fungerande antridopingarbete kommer WADA kräva minst 2 år.

Välformulerat
Citera
2017-02-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror inte norska myndigheter vore intresserade av att veta vad en oberoende hudläkare har att säga om salvan. I så fall hade man ju dessutom presenterat ett sådant uttalande.

Salvan finns ju med Neomycin + Clobetasol/Clostebol i olika länder.

Möjligen skulle hudmedicinare säga:

Det finns inget vetenskapligt stöd alls för att använda Clostebol (som TJ påstår sig ha gjort)

På sår, samt runt munnen bör inte Clobetasol användas.

Att sälja samma preparat med två varianter som har I det närmaste motsatt farmakologisk verkan (anabol resp katabol steroid) är synnerligen olämpligt och anmärkningsvärt.

Jag tror norska myndigheter hoppas att salvans medicinska (o)lämplighet bara glöms bort.

Är inte deras historia så orimlig att de t.o m. påstår att läkaren gick till lokala apoteket och köpte något som han inte ens försökte ta reda på vad det innehöll!!!

Det är inte säkert att CAS kommer att bedöma den delen. (Jag utgår alltså från att fallet kommer att överklagas.)

Salvan benämns ofta i norska och svenska medier, samt av Johaug själv, som ett "läppbalsam". Bara denna lögn borde tas upp mer.
Citera
2017-02-11, 15:15
Medlem
Citat:
Jag tror inte norska myndigheter vore intresserade av att veta vad en oberoende hudläkare har att säga om salvan. I så fall hade man ju dessutom presenterat ett sådant uttalande.

Salvan finns ju med Neomycin + Clobetasol/Clostebol i olika länder.

Möjligen skulle hudmedicinare säga:

Det finns inget vetenskapligt stöd alls för att använda Clostebol (som TJ påstår sig ha gjort)

På sår, samt runt munnen bör inte Clobetasol användas.

Att sälja samma preparat med två varianter som har I det närmaste motsatt farmakologisk verkan (anabol resp katabol steroid) är synnerligen olämpligt och anmärkningsvärt.

Jag tror norska myndigheter hoppas att salvans medicinska (o)lämplighet bara glöms bort.

Är inte deras historia så orimlig att de t.o m. påstår att läkaren gick till lokala apoteket och köpte något som han inte ens försökte ta reda på vad det innehöll!!!

Det är inte säkert att CAS kommer att bedöma den delen. (Jag utgår alltså från att fallet kommer att överklagas.)

Jag har för mig att experten i "rättegången" talade om just det, att han inte förstod varför man skulle ha en sådan salva för behandling av läppen. Domaren sa då att man skulle hålla sig till ämnet, jag reagerade när jag såg detta i chatten på AB.
Citera
2017-02-11, 15:16
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Salvan benämns ofta i norska och svenska medier, samt av Johaug själv, som ett "läppbalsam". Bara denna lögn borde tas upp mer.
Ja. Kallar man salvan för "läppbalsam" då har man tänjt sanningen så långt att det måste kallas för lögn, helt klart.
Citera
2017-02-11, 15:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Fiskarn
Jag har för mig att experten i "rättegången" talade om just det, att han inte förstod varför man skulle ha en sådan salva för behandling av läppen. Domaren sa då att man skulle hålla sig till ämnet, jag reagerade när jag såg detta i chatten på AB.
Jag följde inte chatten.
Men jag tror det skulle bli stora problem för läkaren om han skulle vara tvungen att förklara hur han ordinerat denna salva med så märkligt innehåll.

Men nu var ju "rättegången" bara "spel mot ett mål" vad jag har förstått, så kritiska synpunkter tystades.

Det jag nyss skrev är jag ganska säker på.

Det jag tidigare skrev om varför salvan framställts kan jag inte bevisa. Men jag frågar mig om salvan ev framställts specifikt för att kunna mörka doping!!! Dess innehåll och varierande beståndsdelar är mycket märkliga.
Citera
2017-02-11, 15:36
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du snackar bara en massa skit. Trofodermin används mot bakteriella infektioner och inflammationer. En av de vanligaste biverkningarna är sårbildning, så varför använda en kräm mot sår som skapar sår? Hon har förövrigt herpes och vad jag läst ska den krämen inte användas när man har svampinfektioner. Medlet verkar vara komplext i användningssyfte, köpt utomlands, en s.k. erfaren läkare rådfrågar apoteket, de struntar i bipacksedel och vet inte vad varningssymbolerna betyder och därför struntar i dem. Hör du inte hur jävla lågbegåvad hela denna desperat påhittade historia låter?

Men nog om denna historia med krämer och munsår. Det är irrelevant. Det relevanta är att hon hade anabola i sig och har inte tagit ansvar för att undvika situationen, vilket hon med lätthet kunde göra. Det är också hennes ansvar att visa sig vara ren. Vill man samarbeta med antidoping så ser man väl till att bli testad regelbundet och anger sin korrekta plats. Samt tar del av de utbildningar och information som WADA rekommenderar. Hon har brustit totalt i eget ansvar och har anabola i sig. Nu försöker dock idioter som du och norska jurister flytta fokus från det. Men finns något någon normal fungerande antridopingarbete kommer WADA kräva minst 2 år.

Jag skrev ett inlägg den 27 Januari att hon kommer att få 12-18 månader. Man kan konstatera att jag har haft ganska rätt hittills. Men tvåårsmyten lever kvar verkar det som. Men om man jobba med att tilldela straff så måste man ha en nykter och objektiv syn på saken. Det hjälper inte att ställa sig i en ringhörna och skrika högst, likt Donald Trump.
Citera
2017-02-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag skrev ett inlägg den 27 Januari att hon kommer att få 12-18 månader. Man kan konstatera att jag har haft ganska rätt hittills. Men tvåårsmyten lever kvar verkar det som. Men om man jobba med att tilldela straff så måste man ha en nykter och objektiv syn på saken. Det hjälper inte att ställa sig i en ringhörna och skrika högst, likt Donald Trump.

Nu är han USA:s president och Johaug är dopingavstängd, med fula munsår. Ganska solklart vem som är mest framgångsrik.

Men åter till ämnet. Anser du att Johaug tagit sitt ansvar och gjort det hon kunnat för att ta reda på om Trofoderminsalvan är riskfri att använda?
Citera
2017-02-11, 16:12
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ja. Kallar man salvan för "läppbalsam" då har man tänjt sanningen så långt att det måste kallas för lögn, helt klart.

Ska nog skaffa mig denna salva då den rekommenderas av Norska landslagsläkare då jag själv har problem med lite torra läppar ibland, då den klassas som läppbalsam så måste den va kanon till just läpparna. Konstigt att ingen ifrågasätter hur den norska läkaren kom på att just denna salva som han inte kände till, visste nåt om till skulle användas till just ljughaugs läppar.
.
Citera
2017-02-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

De flesta har väl tippat att Norge kommer att döma henne så milt som de tror är möjligt för att få med henne på OS men ändå med minst risk för överklagan. Vad är din poäng? Diskussionen handlar ju om att straffet inte är rimligt enligt reglerna. Att hon förtjänar två år är ingen myt. Har du läst dem? Tycker du att två år är en myt, varsågod att argumentera utifrån regelverket.
Citera
2017-02-11, 16:34
Medlem
Discgears avatar
Saker att notera i domen https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/antidoping/domsutvalget-sak-29-16-avgjorelse-10.02.17.pdf:
Citat:
Klaveness forklarte at clostebol er et anabolt steroid utviklet med mål om å oppnå en substans med testosteronliknende egenskaper, hvor den anabole effekt er god, mens den androgene effekt er redusert i forhold til testosteron – altså et anabolt steroid med reduserte androgene egenskaper.

Med andra ord är den anabola effekten god i Clostebol, stick i stäv med det Norska skidförbundet påstod vid presskonferensen. Dessutom slog experten fast att Clostebol har reducerade androgena egenskaper och sålunda är som klippt och skuren för en kvinnlig idrottare som vill dopa sig med anabol steroid.

Citat:
Dr. Bendiksen har forklart at han dagen etter, den 3. september 2016 om formiddagen, kjøpte to reseptfrie legemidler på det lokale apoteket.

Detta är ett lögnaktigt påstående. I domen talar de om det lokala apoteket i bestämd form som om det var det enda alternativet. Bendiksen inhandlade Trofodermin på en parafarmacia, något som mer är att likna vid en hälsokostaffär och inte någon av de två farmaciorna – apoteken – som finns i Livigno.

Citat:
Esken var merket med et rødt "dopingvarsel" på den ene siden. Men Johaug hadde etter Domsutvalgets bedømmelse ingen nevneverdig grunn til å se etter en slik eller en liknende merking/advarsel på produktet. Det er opplyst at slik merking er en "sær italiensk" ordning som frem til da var ukjent for norske utøvere og støtteapparat. Situasjonen er derfor en annen enn dersom slik merking ikke hadde vært helt upåregnelig for Johaug. I så fall kunne det ha vært naturlig å undersøke esken nærmere, i tillegg til å spørre legen.

Det här är ett mycket märkligt resonemang. Man menar alltså att eftersom askar inte märks med dopingvarning i Norge så fanns det ingen grund till att Johaug eller Bendiksen skulle se varningen på denna ask??? Tvärtom borde ju resonemanget vara att om man köper en okänd medicin utomlands finns det ingen förmildrande omständighet i att inte undersöka asken och medicinen med den största noggrannhet och försiktighet. Detta är ju en central del av WADAs kod och här gör man en kraftig dikeskörning i resonemangen.

Citat:
Dersom Johaugs sak derimot hadde ligget slik an at riktig utelukkelse i utgangspunktet skulle ha vært på nivå rundt 16 måneder, måtte Domsutvalget ha tatt stilling til om blant annet prinsippet om forholdsmessighet kunne ha gitt lovlig grunnlag for å fastsette utelukkelsen så kort at hun kunne rekke å delta i OL 2018. Dette spørsmålet kan ikke ses avgjort av CAS.

Detta resonemang är kanske logiskt för en norsk idrottsfan men fullständigt obegripligt för en utomstående. Vad har Johaugs önskan om att delta i OS för relevans i ett dopningsärende, och varför skulle det finnas prejudikat hos CAS rörande detta?

Citat:
Analyserapport 30. september 2016 (A-prøven) og 10. oktober 2016 (B-prøven) fra Norges Laboratorium for dopinganalyse – Aker Universitetssykehus – viste tilstedeværelse av clostebol-metabolitt i hennes urin med en estimert konsentrasjon på 13 ng/mL

Detta är allt i upplysningsväg om hur provet har analyserats. Som alla vet är nivån helt ointressant då halveringstiden på CLostebol är så snagg. Varför upplyser de inte om vilka metoder man använt för att test vilken sorts metaboliter – gamla eller nya – som Johaug hade i urinen?
Citera
2017-02-11, 16:37
Medlem
http://www.expressen.se/sport/skidskytte/otacka-bilder---norska-stjarnan-kollapsade/

Citat:
Den norske stjärnan Emil Hegle Svendsen låg livlös i snön efter loppet, skriver Dagbladet.
– Det är dramatiskt, inte alls roliga bilder, säger kommentatorn Andreas Starbrun Smith i NRK.
– Han är okej nu. Han är hos läkare nu och kollar blodtrycket, säger tränaren Siegfried Mazet till VG.

Förmodligen bieffekt av EPO.
Citera
2017-02-11, 16:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
http://www.expressen.se/sport/skidskytte/otacka-bilder---norska-stjarnan-kollapsade/

Förmodligen bieffekt av EPO.
Salbutamol och andra beta2-stimulerare kan ju störa hjärtats rytm. Kan vara en effekt av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in