2017-02-03, 01:17
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Måste säga att jag är grymt besviken på denna Very Short Introduction. Anledningen är att jag hade förväntat mig en slags översikt över de olika litterära giganterna i ryssland som Dostojevskij, Tolstoj, Gogol, Tjechov, Turgenev, Solzjenitsyn etc., alltså att man får läsa lite kortfattat om alla de här fantastiska berättare som detta land har producerat. Istället är hela boken utformad så att Aleksandr Pusjkin är huvudämnet och alla kapitel belyser denna enskilda författare ur olika vinklar, där visserligen några av de personer jag nyss nämnde tas upp men det blir bara i anslutning till hur deras författarskap förhåller sig till Pusjkin. Jag som är totalt ointresserad av just Pusjkin känner mig närapå lurad.

Russian Literature Through Aleksandr Pusjkin: A Very Short Introduction hade varit en mer passande titel.

Kolla in de här fem böckerna istället.

Nils Åke Nilsson – Rysk litteratur från Tjechov till Solsjenitsyn
Ronald Hingley - De ryska författarna och samhället
Elif Batuman - Besatta. Äventyr med ryska böcker och människorna som läser de
Rysk dikt (tror det är Björkegren som var redaktör)
Rysk lyrik (Ingår i Tidens klassiker serien men är mestadels bara olika dikter)
Senast redigerad av Carobnjak 2017-02-03 kl. 01:19. Anledning: tre->fem
Citera
2017-02-03, 05:50
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Kolla in de här fem böckerna istället.

Nils Åke Nilsson – Rysk litteratur från Tjechov till Solsjenitsyn
Ronald Hingley - De ryska författarna och samhället
Elif Batuman - Besatta. Äventyr med ryska böcker och människorna som läser de
Rysk dikt (tror det är Björkegren som var redaktör)
Rysk lyrik (Ingår i Tidens klassiker serien men är mestadels bara olika dikter)

Tack så mycket! Har velat fördjupa mig i rysk litteratur ett bra tag men inte hittat någon bra översiktsbok. Ska spana in de två översta extra noga och se om mitt bibliotek har dem.

Edit: Den tredje boken tror jag faktiskt att just har läst för inte så länge sedan. Den var intressant men väldigt mycket handlade om författarens personliga upplevelser av att läsa Dostojevskij och Tolstoj, som resan hon gjorde med andra Tolstojexperter till dennes gods och sånt. Saknade den där mer fackinriktade översiktsblicken. Men ska kolla upp de andra böckerna du nämner.
Senast redigerad av chessjamt 2017-02-03 kl. 06:01.
Citera
2017-02-04, 02:58
Avslutad
Senaste boken jag köpte var Virtuell våldtäkt - om unga och sexbilder på nätet, av Caroline Engvall.
Jag har läst hennes tidigare böcker om samma tema, tycker hon skriver bra och intressant - därför köpte jag den.
Citera
2017-02-04, 03:10
Medlem
Frixys avatar
Momo, kampen om tiden. Minns att jag tyckte att den var ofantligt spännande under frökens högläsning i skolan. Ska bli intressant att se vad jag tycker om den nu när den ska läsas högt för den egna avkomman på kvällarna.
Citera
2017-02-07, 22:10
Medlem
godBrotherXs avatar
The Portable Nietzsche
by Friedrich Nietzsche, Walter Kaufmann (Editor)

handlade från bookdepository.com för första gången, är det någon som har erfarenhet med dem? Kommer boken till brevlådan på dörren eller måste man hämta upp den i närmaste ombud?
Citera
2017-02-08, 02:45
Medlem
bombaccis avatar
Svärdet väktare : Diamantsvärdet och träsvärdet del 1. pocket.

Snart läst ut andra delen av mörkret ring av Nick Perum , kommer ta ett tag innan del tre kommer ut på svenska så tänkt börja med svärdet väktare. verkar som en ok läsning.

har inga enorma förväntningar, utan tror han kommer följa Tolkiens mall ungefär som vanligt men tycker mörkrets ring var väldigt bra så ger den här en chans också.
Citera
2017-02-08, 15:46
Medlem
kajus333s avatar
Paycheck av Philip K. Dick. ( c:a 25 noveller ) Vill kolla vilken slags fantasi han har, och om det håller som litteratur, i längden.
Citera
2017-02-08, 16:02
Medlem
Norse Mythology av Neil Gaiman, som audiobook kanske ska tilläggas (författaren läser själv och med bra inlevelse). Tyckte det kunde vara intressant att höra hans tagning av de gamla vikingasagorna. Helt ok.

Landsplågan Islam av Hege Storhaug. Har kommit halvvägs ungefär. Köpte den för att få en bättre uppfattning om framtiden. Skrämmande läsning. Rekommenderas.

Musashi av Eiji Yoshikawa. Efter att ha lyssnat på The Jocko Podcast blev jag nyfiken på den här tegelstenen om japans mest kände svärdssvingare. Har en hel del kvar men den är väldigt välskriven, vacker och spännande.
Senast redigerad av 666ten 2017-02-08 kl. 16:09.
Citera
2017-02-11, 09:09
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godBrotherX
The Portable Nietzsche

handlade från bookdepository.com för första gången, är det någon som har erfarenhet med dem? Kommer boken till brevlådan på dörren eller måste man hämta upp den i närmaste ombud?

Mina bokpaket därifrån har blivit uppdelade i omgångar och levererad i brevlådan. I början tyckte jag det var störigt att de kom pö om pö, men då de bjuder på ett sånt där papp/pappers-bokmärke i varje försändelse slutade jag att klaga.
Citera
2017-02-11, 09:54
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Paycheck av Philip K. Dick. ( c:a 25 noveller ) Vill kolla vilken slags fantasi han har, och om det håller som litteratur, i längden.
Gratulerar till köpet ty Dick är alltid Dick. Sedan tänker jag att Dick i större grad kom till sin rätt i romanformatet. Typ att han definierades av sina romaner medan novellerna ofta är OK men inte mer.

I romanform sker något "special something" med Dick som novellformen inte når upp till.

Men visst, Dick-noveller som Retreat Syndrome, If There Were no Benny Cemoli, We Can Remember It For You Wholesale och Oh, to Be a Blobel är ju great så att.
Citera
2017-02-11, 10:01
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Gratulerar till köpet ty Dick är alltid Dick. Sedan tänker jag att Dick i större grad kom till sin rätt i romanformatet. Typ att han definierades av sina romaner medan novellerna ofta är OK men inte mer.

I romanform sker något "special something" med Dick som novellformen inte når upp till.

Men visst, Dick-noveller som Retreat Syndrome, If There Were no Benny Cemoli, We Can Remember It For You Wholesale och Oh, to Be a Blobel är ju great så att.

Tack så mkt för tipset. Skall kolla hans romaner. Jag är inte alls missnöjd med novellerna. De håller god klass. Är underhållande, provocerande för intellektet och håller formellt hög klass också. I Like him.
Citera
2017-02-11, 10:03
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godBrotherX
The Portable Nietzsche

Vet ej. Men: Jag har boken och har läst den. Lite tröttsam(t) typografi/typsnitt, annars OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in