2017-01-21, 23:46
Medlem
Det senaste jag beställde, men som ännu inte behagat infinna sig i brevinkastet, är Frans G. Bengtssons "Sällskap för en eremit". Jag läste en av hans andra essäsamlingar i höstas, och tänkte egentligen köpt den till mig själv i julklapp, men, tja, det kom 13 band svenska landskapslagar emellan...
Citera
2017-01-22, 00:53
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrade
Det senaste jag beställde, men som ännu inte behagat infinna sig i brevinkastet, är Frans G. Bengtssons "Sällskap för en eremit". Jag läste en av hans andra essäsamlingar i höstas, och tänkte egentligen köpt den till mig själv i julklapp, men, tja, det kom 13 band svenska landskapslagar emellan...

Kan bara gratulera! Där finns den odödliga essän "Framför en bokhylla", som man kan njuta av gång på gång, även om man inte delar Frans G:s litteratursmak till hundra procent.
Samtliga hans essäsamlingar är egentligen ett måste för varje njutningslysten gentleman. Helt nödvändiga är "Litteratörer och militärer" och "De långhåriga Merovingerna". En magisk stilist!
Citera
2017-01-22, 02:39
Medlem
tarsiers avatar
The Collected Works of Edward Carpenter, för att jag varit intresserad av honom. Vi får se vad det handlar om.
Citera
2017-01-22, 22:08
Medlem
Queen-Obscences avatar
Blod, Eld, Död: En svensk metalhistoria.. Är metalbrud och kändes spontant som att det skulle vara passande läsning för min del Man kan ju hoppas att boken innehåller sådan information som alla dokumentärer inte redan nämnt. Läser annars nästan uteslutande kurslitteratur, historical fiction och fantasy.
Citera
2017-01-23, 19:13
Medlem
NoTruces avatar
The Dark Tower: The Gunslinger & The Dark Tower: The Drawing of the Three av Stephen King.

Har tänkt ge mig på den här fantasyserien i evigheter och gjorde nu slag i saken. Än så länge har bara en bok kommit (den andra verkar ha kommit bort på posten), men jag gillar det jag läst så här långt. Oavsett vad karln skriver kan han engagera som få andra. Det kommer att bli många trådar att hålla i huvudet, men som tur är kan man ju alltid bläddra tillbaka och kolla.
Citera
2017-01-23, 20:17
Medlem
Germanofils avatar
Peter May - Entry Island. Gillade skarpt hans triologi om Isle of Lewis så känner att jag vill läsa mer av honom.
Citera
2017-01-23, 21:31
Medlem
Cohibas avatar
Labyrinthen i två band, den klassiska reseskildringen utgiven 1792 och 93 av Jens Baggesen (1764 - 1826), en milstolpe i den danska prosans utveckling.

https://da.wikipedia.org/wiki/Jens_Baggesen
Citera
2017-01-28, 23:15
Medlem
chessjamts avatar
Äh, blev en till beställning från Book Depository nu när man fick löning.

Adam Bede - George Eliot, Penguin Classics.
Early Irish Myths and Sagas - Penguin Classics.
Film: A Very Short Introduction - Michael Wood, OUP.
Benjamin Franklin's Autobiography - Benjamin Franklin, Norton Critical Edition.
The Portrait of a Lady - Henry James, revised version, Norton Critical Edition.
A Prayer for Owen Meany - John Irving, Transworld Publishers Ltd.
In One Person - John Irving, Simon & Schuster.

Penguins i all ära, men i de fall då jag känner för att ha lite mer "extramaterial" tillsammans med min läsning så är Nortons utgåvor svårslagna. Tror det var Shalashaska som rekommenderade mig att börja snegla/överväga Norton Critical Editions i (FB) Vilka klassiker-utgåvor är bäst? när diskussionen om olika klassikerserier kom på tal. Valde därför deras utgåvor vad gäller Ben Franklin och Henry James.

John Irving känner jag nog mest bara till via filmatiseringarna på hans verk. Har iofs läst halva A Widow for a year och början på Garp och uppskattade det lilla jag hann läsa, men har än så länge inte läst ut en hel bok av honom. Ska försöka åtgärda detta med dessa två romaner som såg intressanta ut.
Citera
2017-01-29, 02:09
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Äh, blev en till beställning från Book Depository nu när man fick löning.

Adam Bede - George Eliot, Penguin Classics.
Early Irish Myths and Sagas - Penguin Classics.
Film: A Very Short Introduction - Michael Wood, OUP.
Benjamin Franklin's Autobiography - Benjamin Franklin, Norton Critical Edition.
The Portrait of a Lady - Henry James, revised version, Norton Critical Edition.
A Prayer for Owen Meany - John Irving, Transworld Publishers Ltd.
In One Person - John Irving, Simon & Schuster.

Penguins i all ära, men i de fall då jag känner för att ha lite mer "extramaterial" tillsammans med min läsning så är Nortons utgåvor svårslagna. Tror det var Shalashaska som rekommenderade mig att börja snegla/överväga Norton Critical Editions i (FB) Vilka klassiker-utgåvor är bäst? när diskussionen om olika klassikerserier kom på tal. Valde därför deras utgåvor vad gäller Ben Franklin och Henry James.

John Irving känner jag nog mest bara till via filmatiseringarna på hans verk. Har iofs läst halva A Widow for a year och början på Garp och uppskattade det lilla jag hann läsa, men har än så länge inte läst ut en hel bok av honom. Ska försöka åtgärda detta med dessa två romaner som såg intressanta ut.

Roligt att du uppskattade thebookdepository!

Lyssna på farbror Shalashaska han har många äss i ärmen och hyfsat god smak... En finsmakare med koll på läget.
Citera
2017-01-29, 11:53
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Roligt att du uppskattade thebookdepository!

Lyssna på farbror Shalashaska han har många äss i ärmen och hyfsat god smak... En finsmakare med koll på läget.

Min plånbok ömsom gläds och ömsom skräms över hur lockande billiga priser det är på böckerna där. Kommer att bli min absoluta tillhållspunkt när det gäller inköp av engelska böcker framöver. Måste ännu en gång tacka både dig och Germanofil för att ni tipsade mig om den sidan.

Ja Shalashaska är en trevlig prick som kan mycket om det mesta. Ser starkt framemot hans sammanfattning över den stundande bokreans bästa klipp och reor som blivit en tradition.
Citera
2017-02-01, 17:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Stephen King (under pseudonymen Richard Bachman), Blaze, Bra böcker (2008). En av Kings tidigast skrivna böcker, men utgiven sent i förhållande till när den ursprungligen skrevs (tidigt 1970-tal). Jag köpte den på Second hand (5 kr, inbunden), eftersom jag inte kan motstå att köpa en King-bok, som jag inte redan har i bokhyllan.
Citera
2017-02-02, 21:55
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Russian Literature: A Very Short Introduction - Catriona Kelly, Oxford University Press.

Måste säga att jag är grymt besviken på denna Very Short Introduction. Anledningen är att jag hade förväntat mig en slags översikt över de olika litterära giganterna i ryssland som Dostojevskij, Tolstoj, Gogol, Tjechov, Turgenev, Solzjenitsyn etc., alltså att man får läsa lite kortfattat om alla de här fantastiska berättare som detta land har producerat. Istället är hela boken utformad så att Aleksandr Pusjkin är huvudämnet och alla kapitel belyser denna enskilda författare ur olika vinklar, där visserligen några av de personer jag nyss nämnde tas upp men det blir bara i anslutning till hur deras författarskap förhåller sig till Pusjkin. Jag som är totalt ointresserad av just Pusjkin känner mig närapå lurad.

Russian Literature Through Aleksandr Pusjkin: A Very Short Introduction hade varit en mer passande titel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in