2017-02-10, 16:37
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Faith i den kontexten betyder dock inte riktigt hopp. Det är "hope". Snarare skulle faith mer betyda "tillit", "tillitsfullhet" eller "förtroende".

Du kan läsa lite angående de två orden i en religös kontext om du googlar: Difference between faith and hope.
Det är det de på engelska menade var skillnaden mellan att ha "förhoppningen" och det att ha det "äkta hoppet"... vill jag mena. Man behöver inte alltid "Googla"... alla träffar inte rätt...

Lär inte ut folk att Googla om du inte själv kan förklara det du sprider på forum (tips)...
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-02-10 kl. 16:40.
Citera
2017-02-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
1. Avsaknad av tro på den uppbyggande kraften (skapande) = tro till nedbrytning (parasitism).
2. Inte förespråkar — men då parasitism är "scientismen" (Vetenskapen) trogen så finns en medföljande "lämmel-tro" i gruppmedvetenhet/gruppkänslan/grupptänkandet till sönderdelandet av ALLT. T.o.m. sönderdelningen utav atomen.... den minsta beståndsdelen.

1. Utveckla på vilket sätt man per automatik tror på någon form av "nedbrytning" bara för att man är ateist. Jag ser bara en falsk dikotomi.

2. Vad har parasitism med scientism att göra och vad har detta med ateism att göra?

Är det verkligen så svårt att slå upp en ordbok och läsa definitionen?
Citera
2017-02-10, 17:51
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
1. Utveckla på vilket sätt man per automatik tror på någon form av "nedbrytning" bara för att man är ateist. Jag ser bara en falsk dikotomi.

2. Vad har parasitism med scientism att göra och vad har detta med ateism att göra?

Är det verkligen så svårt att slå upp en ordbok och läsa definitionen?
1. Du avstår skaparkraften (gudars främsta epitet).
2. Den är resultatet av en ständig sönderdelning — vilken idag göres på andras bekostnad. Ateism är sammanbunden med dessa iom punkt ett (1)... i den dualistiska verkligheten av det att det antingen är det ena eller det andra.
3. En definition kan enkelt omskriva något med några andra ord... men vad det aktuella ämnet innebär, är så mycket mer än vad en enkel definition kan förklara — speciellt när en ateist inte har koll på vad denne bortväljer uti sitt liv och vad det får för följder... för allt och alla... samt när det dras till sin spets såsom ett fullkomligt ideal.
Citera
2017-02-10, 18:05
Medlem
Citat:
1. Du avstår skaparkraften (gudars främsta epitet).
2. Den är resultatet av en ständig sönderdelning — vilken idag göres på andras bekostnad. Ateism är sammanbunden med dessa iom punkt ett (1)... i den dualistiska verkligheten av det att det antingen är det ena eller det andra.
3. En definition kan enkelt omskriva något med några andra ord... men vad det aktuella ämnet innebär, är så mycket mer än vad en enkel definition kan förklara — speciellt när en ateist inte har koll på vad denne bortväljer uti sitt liv och vad det får för följder... för allt och alla... samt när det dras till sin spets såsom ett fullkomligt ideal.
Passa även på att kolla upp "ateist" när du är i farten!
Citera
2017-02-10, 22:48
Medlem
Citat:
Det är det de på engelska menade var skillnaden mellan att ha "förhoppningen" och det att ha det "äkta hoppet"... vill jag mena. Man behöver inte alltid "Googla"... alla träffar inte rätt...

Lär inte ut folk att Googla om du inte själv kan förklara det du sprider på forum (tips)...

Det jag menar är att jag inte tänker raljera 3 sidor i skillnaden mellan orden. Då är det enklare att hitta en trovärdig källa mha google.

Sen är jag inte teolog, och det tror jag inte du är heller.
Citera
2017-02-11, 05:30
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Passa även på att kolla upp "ateist" när du är i farten!
Man kan kalla sig saker man inte vet vad det innebär också — i sökandet utav en grupptillhörighet.

Men att "plocka russinen ur kakan" eller höra det man vill höra går inte när sinnesläggningen skall kunna dras till sin spets.
Citera
2017-02-11, 05:33
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det jag menar är att jag inte tänker raljera 3 sidor i skillnaden mellan orden. Då är det enklare att hitta en trovärdig källa mha google.

Sen är jag inte teolog, och det tror jag inte du är heller.
Nej, men varför låta en "h-n" på några Google-träffar bestämma vad skillnaden mellan "tron" och "hoppet" är? För att sedan gå in på diskussionsforum som detta och INTE vilja diskutera saken med andra?

Det är en "intellektuell inavel" i debatt/diskussion — det att referera till andra människors åsikter... utanför forumet för diskussion (s.k. "Google-sökningar").

Smart... men så in-i-helvete dumt... om man VET vad syftet med ett forum är.
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-02-11 kl. 05:40.
Citera
2017-02-11, 06:25
Medlem
Citat:
Man kan kalla sig saker man inte vet vad det innebär också — i sökandet utav en grupptillhörighet.

Men att "plocka russinen ur kakan" eller höra det man vill höra går inte när sinnesläggningen skall kunna dras till sin spets.
Ateister är knappt en grupp. Inte mer än icke fotbollsspelare är. Det ena säger att man inte tror på någon gud, det andra säger att man inte spelar fotboll. Antar du även en massa saker om icke fotbollsspelare?
Citera
2017-02-11, 06:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om du sedan lägger ihop dessa två (2) fetlagda ovan + inser att du inte vet vad teism är — så inser man att du argumenterar mot något du inte vet vad det är.

Att du gör det — är att satanistisera (tala baklänges, ha djävulens tunga), om du kan begripa det — och samtidigt inte vet vartåt sådant leder världen för övrigt till, ska du nog "knipa igen"... det är ett gott råd. Tro mig. Jag vet.

Varför skulle inte jag veta vad teism är?

Och, oavsett om jag vet vad teism är eller inte så ändrar det inte ett dugg på vad a-teism betyder. Det betyder avsaknad av teism, oavsett om jag vet vad det är eller inte.

Huruvida jag vet vad teism är eller inte är alltså totalt oväsentligt, men du tar som vanligt upp totalt oväsentliga argument eftersom du inte har något annat att komma med och absolut inte kan erkänna att du hade fel om vad a-teism betyder (och det är inte ate-ism). I och med att a-teism är en negation så är det heller inte någon -ism, utan det är en icke-ism).

Visa mig vad i det jag skrivit som stödjer ditt påstående om att jag inte vet vad teism är.
Citera
2017-02-11, 06:42
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateister är knappt en grupp. Inte mer än icke fotbollsspelare är. Det ena säger att man inte tror på någon gud, det andra säger att man inte spelar fotboll. Antar du även en massa saker om icke fotbollsspelare?
Nej, jag skrev om att du dragit dig till en "rörelse" i det heliga kriget du inte känner till, vet eller inte vill veta (p.g.a. "trots-åldern") vad den står för.
Citera
2017-02-11, 06:44
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skulle inte jag veta vad teism är?

Och, oavsett om jag vet vad teism är eller inte så ändrar det inte ett dugg på vad a-teism betyder. Det betyder avsaknad av teism, oavsett om jag vet vad det är eller inte.

Huruvida jag vet vad teism är eller inte är alltså totalt oväsentligt, men du tar som vanligt upp totalt oväsentliga argument eftersom du inte har något annat att komma med och absolut inte kan erkänna att du hade fel om vad a-teism betyder (och det är inte ate-ism). I och med att a-teism är en negation så är det heller inte någon -ism, utan det är en icke-ism).

Visa mig vad i det jag skrivit som stödjer ditt påstående om att jag inte vet vad teism är.
Ditt förespråkande av sönderdelningsprocessen (a.k.a Ateism). Midnight Oil sjunger om det du inte vill ha i låten "Beds are burning" (titeln syftar på ett "Piraya-bad").

Lär av dem som är klokare än fånar som inte vet vad de önskar sig.

Förespråkandet av sönderdelningsprocessen gör man inte om man vet vad teism är.
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-02-11 kl. 06:51.
Citera
2017-02-11, 06:57
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ditt förespråkande av sönderdelningsprocessen (a.k.a Ateism). Midnight Oil sjunger om det du inte vill ha i låten "Beds are burning" (titeln syftar på ett "Piraya-bad").

Lär av dem som är klokare än fånar som inte vet vad de önskar sig.

Förespråkandet av sönderdelningsprocessen gör man inte om man vet vad teism är.

Jaså, var det bara ditt knasiga hippieflummande som sa dig att jag inte vet vad jag skriver om.
Dåså. Då vet jag var jag har dig.
Ta ett par bloss till så ser du nog snart andens ljus och kan beskriva vad jag inte vet något om ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in