2017-02-09, 11:20
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Absolut!
Som sagt, ta Magellan som exempel återigen... han hade fel på omkretsen men rund var han helt säker på :-)

Dock säger du att "man" (folk i största allmänhet?) trodde/tyckte/tänkte att jorden var rund... detta är jag tveksam över faktiskt...

Men jag vill nog påstå att folk i största allmänhet faktiskt trodde att religionerna dom tillhörde var korrekta... folk hade liksom inte kemi/fysik i bibel skolan...
Även kyrkan visste om att jorden var rund. Det där är så att säga en myt i myten - att kyrkan propagerade för en platt jord. Kyrkan var tvärtom väldigt tydliga i sin symbolik om den sfäriska planeten. Har du sett sigillet föreställande kung Erik Eriksson (1234-1250)? Titta på vad han håller i handen. Ett riksäpple, format runt och med ett kors på toppen. Detta riksäpple gavs ut av kyrkan som en symbol för kungens jordiska makt. Riksäpplet var således inte föreställande ett äpple alls, utan den skulle symbolisera jorden.

Andra saker du kan titta på är den där cirkeln ovanför kyrkoportarna, t.ex. den på Uppsala domkyrka. Även den cirkeln skulle föreställa det jordiska. Vidare fanns det en man vid namn Kosmas Indikopleustes som levde på 500-talet. Han propagerade för att jorden var platt vid ett kyrkomöte i Konstantinopel. Han blev därefter förlöjligad av andra kyrkomän för sin dumdristighet, vilket i det närmaste betraktades som en intellektuell härdsmälta och hans namn kom att smutskastas.

Så nej, att kyrkan skulle diskuterat i termer av en platt jord är helt enkelt inte sant. Och eftersom att kyrkan på den tiden var den enda riktiga folkbildaren i Europa på 1000-talet så är det ytterst tveksamt att folk i gemen fick uppfattningen av att jorden var platt. Det syns f.ö. i litteraturen. Begrepp som "jorden runt" förekom flitigt i medeltida ballader och folksagor (t.ex. den populära reseberättelsen av John de Mandeville på 1300-talet).
Citera
2017-02-09, 11:56
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feed-me
Även kyrkan visste om att jorden var rund. Det där är så att säga en myt i myten - att kyrkan propagerade för en platt jord. Kyrkan var tvärtom väldigt tydliga i sin symbolik om den sfäriska planeten. Har du sett sigillet föreställande kung Erik Eriksson (1234-1250)? Titta på vad han håller i handen. Ett riksäpple, format runt och med ett kors på toppen. Detta riksäpple gavs ut av kyrkan som en symbol för kungens jordiska makt. Riksäpplet var således inte föreställande ett äpple alls, utan den skulle symbolisera jorden.

Andra saker du kan titta på är den där cirkeln ovanför kyrkoportarna, t.ex. den på Uppsala domkyrka. Även den cirkeln skulle föreställa det jordiska. Vidare fanns det en man vid namn Kosmas Indikopleustes som levde på 500-talet. Han propagerade för att jorden var platt vid ett kyrkomöte i Konstantinopel. Han blev därefter förlöjligad av andra kyrkomän för sin dumdristighet, vilket i det närmaste betraktades som en intellektuell härdsmälta och hans namn kom att smutskastas.

Så nej, att kyrkan skulle diskuterat i termer av en platt jord är helt enkelt inte sant. Och eftersom att kyrkan på den tiden var den enda riktiga folkbildaren i Europa på 1000-talet så är det ytterst tveksamt att folk i gemen fick uppfattningen av att jorden var platt. Det syns f.ö. i litteraturen. Begrepp som "jorden runt" förekom flitigt i medeltida ballader och folksagor (t.ex. den populära reseberättelsen av John de Mandeville på 1300-talet).

Bra argument! och som sagt vi är här för att diskutera!

Har läst (inte lusläst) en del till.. Det finns saker i gamla testamentet och även i nya testamentet så som så som det talas om att man kan se alla (world) "kingdoms" från en hög "byggnad"... detta ursäktas oftast med att man inte skall ta det bokstavligt och det är lite luddigt osv... men de få passager som visar en sfäriskt jord i "dome" (sfär ja, men inte sfär i form av en boll) format då? eller de (får gärna peka ut något) som säger att jorden är rund... om dessa nu finns varför skall ju dessa tas bokstavligt? det blir ju lite som välja ut lite fakta som passar...

Ett problem som jag ser det är hur bibeln lärdes ut för 1000 år sedan är betydligt annorlunda än nu och de flesta rena fakta fel (och andra dumheter) ursäktas och bortförklaras... vilket inte är så konstigt...

Jag menar detta är som att tala med en kristen idag och fråga om gud finns i himmelen... nej självklart inte... har man någonsin trott på detta inom kristendom? dom kommer troligen svara nej, det skall man bara läsa bildligt och inte bokstavligt... men jag tror att dom faktiskt för 1000 år sedan trodde gud fanns i himmelen (som jag antar bibeln påstår)... det är lätt att hitta efter konstruktioner som skall passa in idag och helst passa in för länge sedan också... är du med?

Men om vi släpper kristendom då? hur såg vår asatro då? var även alla nordbor säkra på att jorden var rund?
Citera
2017-02-09, 17:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
....
Men om vi släpper kristendom då? hur såg vår asatro då? var även alla nordbor säkra på att jorden var rund?

Våra gamla förfäder talade om världen som "kringla heimsins", dvs jordens krets eller jordens rund. Det indikerar kanske att de ansåg att jorden var rund?
Citera
2017-02-09, 17:58
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Våra gamla förfäder talade om världen som "kringla heimsins", dvs jordens krets eller jordens rund. Det indikerar kanske att de ansåg att jorden var rund?

Vem vet... känns dock också som det är en tolkning som görs... pga av att vi alla vet att jorden är rund idag... dock...

Men det lustiga är dock att alla verkar inte veta det idag... men enligt de flesta inlägg så visste alla det för 1000 år sedan :-) jaja
Citera
2017-02-09, 19:24
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Det är svårare att veta och jag kan egentligen inte svara på det. Men det som tyder på det var egentligen två saker:
1. Norden var inte isolerat från omvärlden och fick ofta in ny kunskap utifrån. Att kunskapen om jordens form "läckte ut" till oss i Norden är därför högst sannolikt.
2. Bland sjöfarare, vilka i norden var många tack vare vårt vattenrika landskap och långa kustlinjer, var enda navigationsmöjligheterna rentav astronomiska. Genom att t.ex. se hur land försvann bakom horisonten, jordens skuggning på halvmånen och hur stjärnor flyttade på sig kunde nog de flesta räkna ut att jorden inte var platt utan rund.
Senast redigerad av feed-me 2017-02-09 kl. 19:27.
Citera
2017-02-09, 19:48
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Det är svårare att veta och jag kan egentligen inte svara på det. Men det som tyder på det var egentligen två saker:
1. Norden var inte isolerat från omvärlden och fick ofta in ny kunskap utifrån. Att kunskapen om jordens form "läckte ut" till oss i Norden är därför högst sannolikt.
2. Bland sjöfarare, vilka i norden var många tack vare vårt vattenrika landskap och långa kustlinjer, var enda navigationsmöjligheterna rentav astronomiska. Genom att t.ex. se hur land försvann bakom horisonten, jordens skuggning på halvmånen och hur stjärnor flyttade på sig kunde nog de flesta räkna ut att jorden inte var platt utan rund.

Vettiga argument helt klart!

Men... det finns ju ännu vettigare argument för att jorden inte var universums centrum... hade alla religion likadan uppfattning om detta? och om inte varför inte? och vad tror du är enklare att tyda? jorden är rund vs jorden är universums centrum?

Man måste på något sätt sätta sig in hur folk tänkte och tyckte för 1000-2000 år sedan och mycket av det verkar religiös propaganda som idag fått folk att tro att det alltid varit så... och allt var bara en myt att folk trodde jorden var platt och att jorden var centrum osv...

Detta pga av ex Magellan (inte han personligen då han dog på vägen) och Columbus bevisade något annat...
Är du med på vad/hur jag tänker?
Citera
2017-02-09, 20:40
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Man måste på något sätt sätta sig in hur folk tänkte och tyckte för 1000-2000 år sedan och mycket av det verkar religiös propaganda som idag fått folk att tro att det alltid varit så... och allt var bara en myt att folk trodde jorden var platt och att jorden var centrum osv...
Vad tänker du på när du säger "religiös propaganda"?
Citera
2017-02-10, 15:48
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Vad tänker du på när du säger "religiös propaganda"?

Typ som om du frågar an kristen om ex. spanska inkvisitionen och "dom" påstår att allt är en myt typ (ja inte riktigt men bra nära)... men typ sådant... dvs idag vill många kristna inte kännas vid dom runt 1900 år som varit innan utan helt skriva om historien så den inte låter så hemskt som den troligen var... dvs propagera för att religion (speciellt deras egen) egentligen är den snällaste bästa som funnits genom historien...

Lite så tänker jag...
Citera
2017-02-10, 19:28
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Typ som om du frågar an kristen om ex. spanska inkvisitionen och "dom" påstår att allt är en myt typ (ja inte riktigt men bra nära)... men typ sådant... dvs idag vill många kristna inte kännas vid dom runt 1900 år som varit innan utan helt skriva om historien så den inte låter så hemskt som den troligen var... dvs propagera för att religion (speciellt deras egen) egentligen är den snällaste bästa som funnits genom historien...

Lite så tänker jag...
Och då tänker du att det är religiös propaganda att påstå att människor inte trodde att jorden var platt förr eller vadå?
Citera
2017-02-10, 19:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Och då tänker du att det är religiös propaganda att påstå att människor inte trodde att jorden var platt förr eller vadå?

Jag lite så... om vi skall jämföra med exempelvis (dagens få) nazister som ligger lite närmare till hands...
Dom glorifierar det nazismen stod för och vill egentligen ändra hur det (troligen) såg ut för att beskriva sig i bättre dager idag...

Eller tror du en religiös inte vill framstå bättre/smartare och helst bortförklara eller till och med ändra saker för att framstå som typ... jaja... det har vi sagt hela tiden... det var vi som faktiskt kom på det osv... fast i realiteten var det troligen inte det...

Googlar man lite om ämnet så 70-80% av siterna som dyker upp är (i detta fallet av någon konstigt anledning) kristna (ja alla olika sekter/avdelningar osv) där kristna förklarar precis som du gör att dom alltid trott att jorden är rund och allt är enbart en myt osv...
Ja det är alltså samma personer som tror att bibeln är sann och noaks ark var en historisk händelse osv osv... och om du köper allt detta så visst helt ok...

Religion är riktigt bra på att sprida myter (egentligen osanningar) och du (retoriskt) sväljer detta med hull och hår... men inte Noaks ark (jag har ingen aning du kanske är religiös/kristen? vad vet jag...)

Men förstår du hur jag tänker... ju mer man kollar så verkar "vi visste alltid att jorden var rund" i princip enbart vara källor från religiösa... ja du vet samma religiös som ex i det kristna fallet tror på Noaks ark...

Jag säger bara (för jag har INGEN som helst aning om vad folk trodde för typ 2000-1000 år sedan) att detta känns inte så troligt...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in